اخبار داغ

مشاور سابق مهدی کروبی و اصلاح‌طلب مقیم آمریکا:

توافق نهایی با آمریکا، مرگ انقلاب اسلامی است/عکس یادگاری با ایرباس، نشانه خودباختگی در برابر غرب بود

توافق نهایی با آمریکا، مرگ انقلاب اسلامی است/عکس یادگاری با ایرباس، نشانه خودباختگی در برابر غرب بود
مشاور سابق مهدی کروبی گفت: زمانی که ایران به گربه ملوسی تبدیل شود که از سیاست‌های آمریکا متابعت می‌کند، آنگاه آن‌ها با ایران به توافق خواهند رسید و آن توافق، مرگ انقلاب اسلامی خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مشاور سابق مهدی کروبی است و اصلاح‌طلب مقیم آمریکا. کلمات را مسلسل‌وار و پرشتاب کنار یکدیگر می‌چیند تا حجم بیش‌تری از اطلاعات را در واحد زمان منتقل کرده باشد! صریح سخن می‌گوید و بر خلاف خیلی از کسانی که به «زیارت غرب» شتافته‌اند، اثری از پز روشنفکری در کلماتش نیست. چندان اهل مصلحت‌سنجی هم نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اگر قرار بر روشنفکری و مصلحت‌سنجی بود نمی‌گفت که معتقد است اسکار و نوبل صلح، هدیه‌ای است برای جامعه سکولار ایران! سخنش را با یادآوری اندیشه‌های امام آغاز می‌کند و در پسِ حرف‌های سیاسی‌اش می‌توان نگاه فرهنگی را به وضوح دید و بالعکس! وقتی حرف از حوادث 88 به میان می‌آید، پای معرفت را هم وسط می‌کشد!

,

می‌گوید الان که فضاهای مجازی امکان سخن گفتن بی‌واسطه با مردم را فراهم کرده‌اند، آن‌ها که ادعای تقلب کردند یا باید ادعای خود را ثابت کنند و یا معرفت به خرج دهند و از ملت عذرخواهی کنند...

,

مشروح گفتگوی مرآت با داریوش سجادی را از نظر می‌گذرانید:

, مرآت ,

مرآت- جناب سجادی! چنانکه مستحضرید چندسالی است که عده‌ای از سیاسیون دوگانه‌ای را تحت عنوان «تعامل و عدم تعامل» بیش از پیش مطرح کرده‌اند. یکی از جریان‌های سیاسی کشور ما جریان رقیب را به تعامل‌ناپذیری با کشورهای دیگر متهم می‌کند؛ این جریان بیش از چهار سال است که قدرت را در دست دارد و سیاست‌های خود را بر مبنای «تعامل» تعریف کرده است. به نظر شما این سیاست‌های تعامل گرایانه جواب داده است؟ مسأله دوم این که با توجه به وجود روحیه امتیازدهی در این جریان، آیا برای ایالات متحده بهتر نبود که با این دولت تعامل‌گرا مماشات کند؟ مسأله سوم این که آیا پاسخ منفی آمریکا به تعامل‌خواهی ایران به معنای امید آنان به عقب‌نشینی بیشتر نیست؟

, مرآت- جناب سجادی! چنانکه مستحضرید چندسالی است که عده‌ای از سیاسیون دوگانه‌ای را تحت عنوان «تعامل و عدم تعامل» بیش از پیش مطرح کرده‌اند. یکی از جریان‌های سیاسی کشور ما جریان رقیب را به تعامل‌ناپذیری با کشورهای دیگر متهم می‌کند؛ این جریان بیش از چهار سال است که قدرت را در دست دارد و سیاست‌های خود را بر مبنای «تعامل» تعریف کرده است. به نظر شما این سیاست‌های تعامل گرایانه جواب داده است؟ مسأله دوم این که با توجه به وجود روحیه امتیازدهی در این جریان، آیا برای ایالات متحده بهتر نبود که با این دولت تعامل‌گرا مماشات کند؟ مسأله سوم این که آیا پاسخ منفی آمریکا به تعامل‌خواهی ایران به معنای امید آنان به عقب‌نشینی بیشتر نیست؟,

متأسفانه تقسیم‌بندی جامعه سیاسی به دو جناح سیاسی تعامل‌گرا و غیرتعامل‌گرا یک مرد رندی بود که در دولت تدبیر و امید صورت گرفت. حضرت امام پس از پذیرش قطعنامه 598 پیامی صادر و در آن صراحتا تأکید کردند که عده‌ای ما را متهم می‌کنند که با سیاست‌های نسنجیده، کشور را به انزوا کشانده‌ایم در حالی که می‌توانستیم طوری رفتار کنیم که ابرقدرت‌ها ما را در نظام بین‌الملل بپذیرند.

,

ابرقدرت‌ها تا کجا ما را به رسمیت می‌شناسند؟

, ابرقدرت‌ها تا کجا ما را به رسمیت می‌شناسند؟,

حضرت امام گفتند ابرقدرت‌ها تا جایی ما را به رسمیت می‌شناسند که آن‌ها ارباب و آقا باشند و ما رعیت و نوکر. بنابراین تقسیم‌بندی درست در این حوزه محصول مدیریت معرفتی و معنوی امام است. متأسفانه دولت تدبیر و امید به طور افراطی بر طبل تعامل‌گرایی کوبید و البته اصل تعامل‌گرایی بی‌معنا نبود. واقعیت این است که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی جریانی به نام پراگماتیست‌ها(عمل گرایان) در نظام شکل گرفت، قوام یافت و رشد کرد.

,

برجام محصول روی کار آمدن تعامل‌گرایان بود

, برجام محصول روی کار آمدن تعامل‌گرایان بود,

عمل‌گرایان از نظر دولتمردان آمریکا در طول سال‌های پس از انقلاب تنها جریانی بودند که همواره در داخل ایران قابلیت سرمایه‌گذاری داشتند؛ چراکه این جریان، مبتنی بر منطق پراگماتیسم قائل بود که ما باید در نظام بین‌الملل هضم شویم و مناسبات آن را به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم سهم مشروع خود را از آن بستر ابتیاع کنیم. این دیدگاه بیش از اندازه خوش‌بینانه بود. به همین خاطر برجامی که محصول روی کار آمدن همین تعامل‌گرایان بود در عمل عوایدی برای ایران نداشت.

,

وقتی یک نظام مذهبی هژمونی ایالات متحده را به چالش می‌کشد

, وقتی یک نظام مذهبی هژمونی ایالات متحده را به چالش می‌کشد,

نگاه دولت ما به آمریکا خوش‌بینانه بود. ایالات متحده آمریکا از بدو پیروزی انقلاب حتی اگر روی پراگماتیست‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، به دنبال آن نبوده که بتواند با جناحی در ایران برای سهم‌دهی به نظام به توافق برسد.  از بدو پیروزی انقلاب، مسأله آمریکا در قبال ایران این بود که هژمونی ایالات متحده توسط یک نظام مذهبی به چالش کشیده شده است.

,

ما با انقلاب، مشروعیت و سیادت آمریکا را زیر سوال بردیم

, ما با انقلاب، مشروعیت و سیادت آمریکا را زیر سوال بردیم,

نه فقط هژمونی آمریکا به چالش کشیده شده بود بلکه مشروعیت و سیادت آمریکا هم زیر سوال رفته بود. بنابراین می‌گفتند این نظام باید متنبه شود. مسائل اتمی ایران دغدغه آمریکا نیست. مسأله حقوق بشر و موشک‌های ما نیز بهانه‌هایی است تا آمریکا بتواند از طریق آن بر نظام چموشی که ساختار هژمونیکش را به چالش کشیده، فشار وارد کند.

,

اصلاح‌طلبان آرزو می‌کردند که کلینتون رئیس‌جمهور شود

, اصلاح‌طلبان آرزو می‌کردند که کلینتون رئیس‌جمهور شود,

 متأسفانه جناح تعامل‌گرا با تکیه بر یک خوش‌بینی فلسفی که از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی - که در رأس این جناح بود- شکل گرفته بود، تصور می‌کردند که می‌توانند با گفتگو با آمریکا به تعامل برسند. این یک پیش‌بینی غلط بود. حتی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا اصلاح‌طلبان آرزو می‌کردند که هیلاری کلینتون رئیس جمهور شود در حالی که جریان منتسب به کلینتون سازماندهی‌شده‌ترین اقدامات را برای مقابله جنگ‌طلبانه با ایران طرح‌ریزی کرده بودند.

,

پیروزی ترامپ به سود منافع بلندمدت انقلاب اسلامی است

, پیروزی ترامپ به سود منافع بلندمدت انقلاب اسلامی است,

پیروزی ترامپ به سود منافع بلندمدت انقلاب اسلامی است. ترامپ طی یکسال گذشته نتوانسته اقدام خاصی انجام دهد؛ چراکه او با ساختار قدرت کلیشه‌ای جهان‌گرایان که محوریت تراست‌های تسلیحاتی، نفتی و بانکی را در نظام بین‌الملل در اختیار دارند، درگیر شده است. دولت ترامپ دولتی است که از تعامل استقبال نمی‌کند. کسانی که از تعامل استقبال می‌کردند سیاسیونی همچون کلینتون بودند.

,

توافق با آمریکا، مرگ انقلاب اسلامی است

, توافق با آمریکا، مرگ انقلاب اسلامی است,

حتی سیاسیون تعامل‌گرای آمریکا نیز به دنبال این نبودند که مثلا با دولت هاشمی، معامله کنند بلکه اهتمام اصلی آن‌ها متنبه کردن نظام چموشی است که ساختار هژمونیک آمریکا به رسمیت نشناخته است. زمانی که ایران به گربه ملوسی تبدیل شود که از سیاست‌های آمریکا متابعت می‌کند، آنگاه آن‌ها با ایران به توافق خواهند رسید و آن توافق، مرگ انقلاب اسلامی خواهد بود.

,

مرآت- پس از برجام که هواپیمای ایرباس وارد ایران شد و عده‌ای از مسئولان با آن عکس یادگاری گرفتند شما یادداشتی نوشتید و بر این مدل رفتاری تاختید. برخی از اندیشمندان این مدل رفتاری را نشانه‌ای از سیاست‌های ذلت‌بار انحلالی می‌دانند. افکار عمومی در آمریکا درباره این نوع رفتارهای ما چطور فکر می‌کنند؟

, مرآت- پس از برجام که هواپیمای ایرباس وارد ایران شد و عده‌ای از مسئولان با آن عکس یادگاری گرفتند شما یادداشتی نوشتید و بر این مدل رفتاری تاختید. برخی از اندیشمندان این مدل رفتاری را نشانه‌ای از سیاست‌های ذلت‌بار انحلالی می‌دانند. افکار عمومی در آمریکا درباره این نوع رفتارهای ما چطور فکر می‌کنند؟,

مردم آمریکا کاملا تحت تأثیر رسانه‌ها هستند. اگر رسانه‌های آمریکایی همین امروز عزمشان را جزم کنند که ظرف 24 ساعت از ایران یک چهره فرشته‌سان بسازند، در این کار موفق خواهند شد. اگر اکنون رسانه‌ها تعمد دارند که از ایران یک چهره دژم و دیوصفت بسازند، به دلیل آن است که ساختارهای رسانه‌ای، متکی به بازار و حریم قدرت هستند.

,

اسکار آقای فرهادی را جدی نگیرید

, اسکار آقای فرهادی را جدی نگیرید,

رسانه‌های آمریکا از هرم قدرت تغذیه می‌شوند. به همین دلیل است که عملکرد ایران در افکار عمومی آمریکا مذموم شناخته می‌شود. شما ابراز شعف‌هایی که برای اسکار آقای فرهادی صورت می‌گیرد را جدی نگیرید. تصور نکنید که اگر آقای فرهادی اسکار می‌گیرد، تمام آمریکا شیفته ایران شده‌اند. حتی اسکار دادن‌ها و نوبل دادن‌ها هم در چارچوب سیاست‌های محیلانه اتفاق می‌افتد.

,

اسکار و نوبل صلح، هدیه آمریکا به جامعه سکولار ایران!

, اسکار و نوبل صلح، هدیه آمریکا به جامعه سکولار ایران!,

آن‌ها از این طریق به نفع جامعه سکولار و بر علیه جریان انقلابی، ژنرال‌سازی می‌کنند. بنابراین اسکار آقای فرهادی و نوبل خانم عبادی، فاقد ارزش‌های سینمایی یا صلح‌آمیز هستند. آن‌ها به جامعه سکولار ایران هدیه‌ای می‌دهند تا ژنرال‌سازی کنند و توازن قوا را به نفع سینمای سکولار و علیه سینمای انقلابی تغییر دهند. بنابراین من با افکار عمومی آمریکا که تحت سلطه رسانه‌ها هستند کاری ندارم.

,

ندا آقاسلطان و نقض قوانین مبتنی بر عدم اشاعه خشونت!

, ندا آقاسلطان و نقض قوانین مبتنی بر عدم اشاعه خشونت!,

رسانه‌های آمریکا در قضایای مربوط به قتل نداآقاسلطان و حوادث 88، بر خلاف قوانین مصرح ژورنالیسم غرب مبنی بر عدم اشاعه خشونت عمل کردند. در یازده سپتامبر، 3 هزار شهروند آمریکایی کشته شدند اما تصویر یک جسد هم در رسانه‌های آمریکا منتشر نشد اما در قضیه ندا آقاسلطان چون قرار بود ایران را به عنوان یک چهره زشت نشان دهند، تصویر او را با بهترین کیفیت و در بهترین ساعت‌ها از رسانه های خود پخش کردند.

,

عکس یادگاری با ایرباس، نشانه خودباختگی در برابر غرب

, عکس یادگاری با ایرباس، نشانه خودباختگی در برابر غرب,

به شما هم توصیه می کنم که افکار عمومی آمریکا را جدی نگیرید، چون این رسانه است که آن‌ها را مدیریت می‌کند. اما نکته مهمی در ارتباط با پرسش شما وجود دارد. این جمله را حتما از قول من بنویسید که تنها ملتی که باخت خود به آرژانتین را جشن می‌گیرد و مردمش در خیابان‌ها قِر می‌دهند، ملت ایران هستند! شادی باخت در برابر آرژانتین یک نمونه است. متأسفانه در تمامی حوزه‌ها این خودباختگی و محرومیت فرهنگی در برابر غربی‌ها وجود دارد؛ چه نشانه این خودباختگی عکس یادگاری با ایرباس باشد و چه شادی برای باخت در برابر آرژانتین.

,

مرآت- شما پیشتر یادداشتی را خطاب به آقای سریع‌القلم نوشتید و در آن تأکید کردید که درد شما از جنس درد مردم نیست. مردم نسبت به دردها و مشکلات خود حساس هستند. اگر جنس درد این افراد با جنس درد ملت تفاوت دارد، بنابراین چرا به جناح فکری منتسب به آنان رأی می‌دهیم؟

, مرآت- شما پیشتر یادداشتی را خطاب به آقای سریع‌القلم نوشتید و در آن تأکید کردید که درد شما از جنس درد مردم نیست. مردم نسبت به دردها و مشکلات خود حساس هستند. اگر جنس درد این افراد با جنس درد ملت تفاوت دارد، بنابراین چرا به جناح فکری منتسب به آنان رأی می‌دهیم؟,

من این حرف را زمانی به آقای سریع‌القلم زدم که ایشان یک مقاله آسیب‌شناسانه نوشتند و در آن گفتند که مشکل ایران، فقدان کارِ گروهی است. اتفاقا جامعه ایران بسیار همگراست. متأسفانه این جامعه سکولار ما بودند که هرگز نتوانستند کار گروهی انجام دهند. آقای سریع‌القلم و امثال ایشان که محصول تولیدات فرهنگی و اندیشه غربی هستند، جامعه خود را نمی‌شناسند.

,

برنده انتخابات آمریکا کسی است که بهتر تئاتر بازی کند!

, برنده انتخابات آمریکا کسی است که بهتر تئاتر بازی کند!,

آن‌ها جامعه خود را با مولفه‌های غربی داوری می‌کنند و به همین خاطر مسائل اصلی جامعه را نمی‌بینند. اما اقبال به این جریان، به ماهیت دموکراسی برمی‌گردد. واقعیت این است که دموکراسی فریبنده‌ترین نوع مُلک‌داری از حیث عوام‌فریبی است. من از مهد دموکراسی آمده‌ام. در تمام انتخابات‌های آمریکا برنده نهایی کسی است که تئاتر بهتری بازی کند.

,

اتفاقات تأسف‌آوری که در یک نظام اسلامی رخ داد...

, اتفاقات تأسف‌آوری که در یک نظام اسلامی رخ داد...,

مگر شما ندیدید که در همین انتخابات اخیر خودمان آقای روحانی با سخنرانی‌های ساختارشکنانه، عوام‌فریبانه و دروغ توانست رأی بسیاری جذب کند؟ او به مردم القا کرد که اگر جناح رقیب پیروز انتخابات شود، در خیابان‌ها دیوار می‌کشد و آدم می‌خورد! او یک فضای دیو و دلبر ایجاد کرد. اگر این اتفاقات در آمریکا می‌افتاد مسأله‌ای نبود اما موضوع تأسف این‌جاست که این اتفاقات در یک نظام اسلامی رخ می‌دهد!

,

نتیجه روی کار آمدن این جریان، حاکمیت مناسبات پول‌سالارانه است. خود این جریان هم محصول آن مرعوبیت فرهنگی است که متأسفانه از زمان پهلوی اول رشد کرد و هنوز هم این مرعوبیت و خودباختگی در برابر غرب دامنگیر ماست.

,

مرآت- برخی معتقدند جریانی که سنگ رفع حصر را به سینه می‌زند، چندان موافق رفع حصر نیست تا از این رهگذر به بهره‌برداری‌های سیاسی خود ادامه دهد. عده‌ای نام وابستگان به این جریان را کاسبان حصر گذاشته‌اند. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

, مرآت- برخی معتقدند جریانی که سنگ رفع حصر را به سینه می‌زند، چندان موافق رفع حصر نیست تا از این رهگذر به بهره‌برداری‌های سیاسی خود ادامه دهد. عده‌ای نام وابستگان به این جریان را کاسبان حصر گذاشته‌اند. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟,

من این مسأله را زمانی که اکبر گنجی اعتصاب غذا کرده بود برای نخستین‌بار مطرح کردم. من نامه‌ای خطاب به وی نوشتم و تأکید کردم که چندان هیاهوی افراد پیرامونت را برای شکستن اعتصاب غذا باور نکن، آن‌ها جنازه تو را بیش‌تر ترجیح می‌دهند. آقایان چندان دغدغه رفع حصر موسوی و کروبی را ندارند. عده‌ای حکم خرمگسانی را دارند که از موسویِ در زندان، کروبیِ در حصر، زنده ماندن این زخم و ترشح تُرشابه از این زخم تغذیه می‌کنند.

,

سخنی با برهم‌زنندگان آرامش کشور: یا ادعای تقلب را ثابت کنید یا معرفت عذر‌خواهی داشته باشید

, سخنی با برهم‌زنندگان آرامش کشور: یا ادعای تقلب را ثابت کنید یا معرفت عذر‌خواهی داشته باشید,

حرف شما درست است و من هم آن را قبول دارم، هرچند این مسأله به معنای موافقت من با ادامه حصر نیست. البته رفع حصر ساز وکارهای ویژه‌ای دارد. سخن من با محصوران و برهم‌زنندگان آرامش کشور در سال 88 این است که شما به درستی یا به خطا ادعای تقلب کردید. اکنون هشت سال از آن روزها گذشته است.

,

شما زمانی می‌توانستید مدعی شوید که تلویزیون به ما مجال سخن گفتن نمی‌دهد اما اکنون نمی توانید! الان با یک گوشی تلفن همراه و اینترنت، تمام امکانات رسانه‌ای در اختیار یک شهروند عادی هم هست. درست یا غلط، ادعای تقلب را ثابت کنید و اگر نمی‌توانید ثابت کنید معرفت داشته باشید و عذرخواهی کنید. عذرخواهی حداقل کاری است که می‌توان در برابر هشت ماه به آشوب کشیدن کشور انجام داد. لطمه‌ای که حوادث 88 به ایران زد، جنگ تحمیلی نزد! افرادِ در حصر از فرزندان انقلاب و سردمداران نظام بودند و حداقل معرفت این است که بگویند اشتباه کردیم. من فکر می‌کنم که نظام این درجه از گذشت را دارد که اگر آن‌ها عذرخواهی کنند مسأله حل شود.

,

مرآت- اگر مهدی کروبی را ببینید به او چه خواهید گفت؟

, مرآت- اگر مهدی کروبی را ببینید به او چه خواهید گفت؟,

من چند سال پیش نامه‌ای به آقای کروبی نوشتم و مفصل با او درددل کرده‌ام. کروبی از بچه‌های انقلاب بود. من معتقدم جو حوادث 88 او را گرفت! امیدوارم با یک عذرخواهی قضیه را تمام کند اما گاهی غرور باعث می‌شود که انسان‌ها نتوانند واقعیات را بیان کنند. امیدوارم آقای کروبی غرور را کنار بگذارد. تا آن‌جا که من او را می‌شناختم، لرِ باصفایی بود!

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم گذاشتید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم گذاشتید سپاسگزارم.,

برای شما و همکارانتان آرزوی توفیق دارم.

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه