اخبار داغ

از طرح آزادسازی قیمت ها

نارضایتی مردم بوشهراز طرح "آزادسازی قیمت ها"/معایب طرح بیشتر از محاسن آن است

نارضایتی مردم بوشهراز طرح "آزادسازی قیمت ها"/معایب طرح بیشتر از محاسن آن است
بازار مصرف کنندگان ایرانی بعد از آزادسازی قیمت ها، دچار شوک بزرگی شده است. طبق طرح "آزاسازی قیمت ها" که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اجرایی شد، قیمت کالاها به صورت آزمایشی حذف شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ بازار مصرف کنندگان ایرانی بعد از آزادسازی قیمت ها، دچار شوک بزرگی شده است. طبق طرح "آزاسازی قیمت ها" که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت اجرایی شد، قیمت کالاها به صورت آزمایشی حذف شد وهدف از اجرای این طرح رقابتی کردن بازار در زمینه عرضه محصولات مصرفی مورد نیاز مردم اعلام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,


براساس این طرح قرار است تمامی واحدهای تولیدی که مشمول این طرح هستند، ملزم به درج قیمت مصرف کننده بر روی کالاهای تولید شده در چارچوب رعایت شرایط رقابتی محصولات و عرضه آنها نیستند و در مقابل، تمامی واحدهای خرده‌فروشی مکلف‌اند مطابق قوانین، نسبت به اطلاع‌رسانی قیمت‌های این گروه از کالاها به‌وسیله درج یا نصب برچسب قیمت روی کالاها، در محل عرضه و مستند به فاکتورهای خرید یا حداقل قیمت رقابتی و رعایت انصاف اقدام و در صورت تقاضای مصرف‌کننده فاکتور رسمی صادر کنند.

,
,


محصولات صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی از جمله کالاهای مشمول این طرح می باشند که از ابتدای مهر امسال برچسب قیمت ها را از روی بسته های خود برداشتند.

,
,


اجرای طرح این طرح منتقدان و موافقان خاص خود را دارد. خبرنگار سایت خبری "سپاس" برای اطلاع از بازخورد اجرای طرح یاد شده و تاثیر آن بر بازار مصرف کنندگان کارشناسان اقتصادی و مردم استان بوشهر مراجعه و نظر آنان را جویا شده است که با هم می خوانیم.

,
,


یک بازرگان بوشهری با اعلام بی اطلاعی از اجرای این طرح گفت: دولت برای اجرای طرح آزادسازی قیمت ها، اطلاع رسانی مناسبی انجام نداده است تا عموم مردم و بازرگانان از آن مطلع شوند. به نظر من این طرح باعث فشار اقتصادی بیشتر بر مردم می شود و آنها باید درآمد خود را تنها صرف کالاهای اساسی خود بکنند.
یک فارغ التحصیل رشته مدیریت نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص آگاهی از اجرای این طرح تصریح کرد: تا جایی که اطلاع دارم، قرار بر این بود که قیمت کالاهای مصرفی بر روی بسته های آنها درج نشود.

,
,
,


وی در خصوص معایب و خوبی های این طرح افزود: حُسن و خوبی در اجرای اینطرح نمی بینم و این در حالی است که معایب آن زیاد است از جمله، گران فروشی، قیمت های سلیقه ای، نارضایتی مشتری، تردید مشتری از خرید کالا، زیرا قیمت بر روی کالاهای پشت ویترین درج نشده است. عمده فروش ها و شرکت های پخش نیز برای گران فروشی از آزادی بیشتری برخوردار می شوند.

,
,


یک فعال اقتصادی بوشهری نیز در این راستا عنوان کرد: احتمالا درصد پایینی از آزادسازی قیمت ها اطلاع دارند. این سیاست عمدتا در طی دوران جنگ 8 ساله در کشور پیاده شد و در سالهای بعد از جنگ پس از تشدید تورم در سالهای 73 و 74 مجددا مورد استفاده قرار گرفت.

,
,


وی در خصوص محاسن و معایب این طرح به خبرنگار ما گفت: از محاسن طرح آزادسازی قیمت ها می توان به بهبود شرایط اقتصادی و ودستیابی به نرخ رشد اقتصادی مناسب، رقابتی شدن و افزایش کیفیت کالا و خدمات، مهار تورم و حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه است. معایب آن نیز می توان گفت، رقابتی شدن باعث شده تا افراد سودجو از این موقعیت سوء استفاده کنند و افرادی را در بازار ورشکست کند و در ادامه به طور انحصاری بازار را در اختیار گرفته و دست به قیمت گذاری بزنند.

,
,


 اگر اجرای این طرح همراه با نظارت باشد، باعث کاهش و مهار تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی و زیاد شدن قدرت خرید بخصوص در افراد آسیب پذیر می شود.

,
,


یکی دیگر از فعالان اقتصادی بوشهر در خصوص طرح یاد شده به خبرنگار ما گفت: اجرای این طرح همراه با رقابت سالم در این راستا می تواند کاهش قیمت به همراه داشته باشد؛ اما عدم وجود رقابت سالم باعث ایجاد هرج و مرج بین کاسبان و سوء استفاده افراد خاص و سود جو می شود. همانطور که در داخل کشور جریاناتی وجود دارد که به راحتی می توانند در تعیین نرخ اقلام تاثیرگذار باشند و مثلا در این راستا نرخ شرکت های هواپیمایی آزادسازی شد که منجر به دو برابر شدن قیمت بلیط ها شد.

,
,


یک استاد دانشگاه نیز با تاکید بر 2 اقتصاد سوسیالیستی و آزاد، در خصوص این طرح گفت: در اقتصاد سوسیالیستی تولید توزیع و قیمت تحت نظارت شدید دولت است. تجارت روسیه و چین نشان داد که این اقتصاد با مولفه های فعلی قابل عمل نیست و عموما فساد اداری و رانت را به دنبال دارد. نمونه بارز این اقتصاد کره شمالی است. اقتصاد ازاد مبتنی بر بازار است حجم قابل توجهی تولید کنتده و مصرف کننده لیکن با نظارت کیفی سازمان های خصوصی و دولتی است بدون هر گونه دخالت در قیمت گذاری و بدون تعرفه واردات. بعبارتی در اقتصاد هایی سوسیالیستی شعور مصرف کننده مد نظر نیست لذا با ابزار هایی از جمله تعرفه های گمرکی، نرخ های مالیاتی سازمان ها و نهاد های نظارتی از جمله سازمان حمایت از مصرف کننده، بازرسی، تعزیرات حکومتی که عمدتا فساد در این سازمان ها بیداد می کند.

,
,


وی در ادامه افزود: قطع یقین بزعم بنده اقتصاد آزاد به مفهوم کاملا راه گشای اقتصاد است. تمامی شرکت های دولتی و خصولتی و حتی چاه های نفت و پتروشیمی ها باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود و تعرفه های گمرکی به حداقل ممکن برسد و نرخ ارز آزاد باشد.

,
,


یک فروشنده نیز در خصوص طرح آزادسازی قیمت ها به خبرنگار سپاس گفت: اجرای این طرح تاثیر چندانی ندارد و شاید بتوان گفت، شرکت ها برای حفظ اعتبار خود باید مبلغ کالاهای خود را بر روی آنها درج کنند، زیرا خریدن کالای بی کیفیت به اعتبار شرکت ها لطمه می زند.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه