اخبار داغ

بهداشت روانی در پرتو دین و قرآن

بهداشت روانی در پرتو دین و قرآن
دین اسلام به عنوان دینی برای زندگی، شاخص‌‌هایی را در جهت نیل به بهداشت و سلامت روانی معین نموده و روش‌‌هایی را نیز برای رسیدن به این شاخص‌‌ها را معرفی کرده است که در متن آیات قرانی و سیره عملی و گفتار معصومین علیهم السلام قابل مشاهده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، نوشته حاضر سه مورد از این شاخص‌‌‌ها را در منابع دینی بررسی می‌‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

1- یکی از شاخص‌‌های سلامت روانی در افراد رسیدن به نوعی از آرامش و اطمینان قلبی است که فرد دیندار در سایه ایمان به خدا و داشتن درکی صحیح و جامع از جهان هستی و آفریدگارِ آن و مقصد و منتهای این آفرینش حاصل می‌‌شود و آیه شریفه این اطمینان قلبی را بیان می‌‌کند. 

,

 همانا دل‌ها با یاد خدا اطمینان پیدا می‌‌کند. «الا بذکر الله تطمئن القلوب رعد/28»

,

انسان مومن با درک حضور همیشگی در محضر خداوند متعال و رابطه‌‌ی عاشقانه با معبودِ خویش در خوشی‌‌‌ها و تلخی‌‌ها و سختی‌‌های زندگی تکیه گاهی محکم داشته و این نوع نگرش در هر شرایطی مومن را چون کوهی سخت و استوار قرار می‌‌دهد و نبی مکرم اسلام و ائمه علیهم السلام با تکیه بر این اصل، لحظه‌‌ای در راه رسالت الهی خویش شک و تردید به دل راه نداده‌‌اند.

,

2- توانایی لذت بردن از زندگی یکی دیگر از مفاهیمی است که به صورت ضمنی در قرآن مرتبا تکرار گردیده است. برخی‌‌ها فکر می‌‌کنند که دین اسلام مکتب تکالیف طاقت فرسا و ترس و لرز از عذاب و عقاب الهی و دوری از لذت‌های دنیوی است در حالی که قرآن عظیم الشان از خصوصیات مومنان را عدم ترس و عدم غم و غصه معرفی می‌کند و می‌فرماید: الا اِنَّ اولیاءَ الله لاخوفٌ عَلیهِم و لا هُم یحزنون سوره یونس/62 همانا دوستان خداوند برایشان ترس و حزن و اندوهی نیست.

,

بدیهی است که ترس و اندوه بی‌مورد و بیش از اندازه دو عامل مختل کننده شخصیت و سلامت روان فرد می‌باشد که نفَسی برای لذت بردن از زندگی نمی‌گذارد و در زمان کنونی و در اثر سیطره‌ی مدرنیته و قواعدِ حاکم بر آن، میزان استرس و اضطراب در جامعه به صورت روز افزون رشد کرده است و جای خالی تربیت الهی و معنویت دینی در جهان بسیار به چشم می‌خورد. 

,

3- داشتن ارتباطات سالم با دیگران یکی دیگر از شاخصه‌های سلامت روانی است که در دین اسلام به زوایای آن عمیقا پرداخت شده است. دین اسلام با وضع احکامی بر روی روابط و رفتارهای اجتماعی مسلمانان، رفتارهای ضد اجتماعی مانند تحقیر، تمسخر، عیب جویی وخود برتر بینی را ممنوع کرده و از طرفی دیگر فضایل اخلاقی همچون تواضع و فروتنی، ساده زیستی و همیاری برادرانه را ترویج نموده است، تا جامعه اسلامی پیشرو در سلامت روانی باشد.

,

نتیجه اینکه با برداشت و درک صحیح از دین و دستورات الهی آن دارای جامعه‌ای با شاخصه‌ای بالای سلامت بهداشتی و روانی خواهیم بود و در ضمن سلامت اخروی ، سلامت دنیای خویش را نیز تضمین خواهیم نمود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه