اخبار داغ

عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور:

دستگاه های فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر را رها کرده اند/ تفاخر آقای وزیر به خانه و ماشین چند میلیاردی از منکرات است

دستگاه های فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر را رها کرده اند/ تفاخر آقای وزیر به خانه و ماشین چند میلیاردی از منکرات است
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امر به معروف و نهی از منکری که قرار بود عملی شود الان تقلیل پیدا کرده به اینکه گشت ارشاد را بیندازیم و چند نفری را بگیریم و با ماشین ببریم بدون اینکه قبلا بحث حجاب را برای آنها تبیین کرده باشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی فرایض دینی است که با عملیاتی کردن  واقعی آن در جامعه می توان از بروز آسیب های اجتماعی جلوگیری و به رشد و تعالی جامعه کمک کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

به همین منظور  پایگاه خبری صبح زاگرس گفت و گوی ویژه ای را با حجت الاسلام عبدالصالح شمس اللهی عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور است ترتیب داده است که در زیر می خوانید.

,

امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ برای نهادینه شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باید چکار کرد؟

,
معروف و نهی از منکر کشور در پاسخ به این سوال گفت: اولین نکته ای که ما باید نسبت به آن توجه داشته باشیم تعریف امر به معروف و منکر است اگر تعریف امر به معروف و نهی از منکر حل شود و گستره آن مشخص شود بسیاری از مسائل از جمله گارد جامعه در مقابل این واجب الهی حل می‌شود، متاسفانه حتی اندیشمندان ما از این واژه تعریف دقیقی ارائه نمی‌دهند، معروف و منکر وقتی می خواهد بین اندیشمندان معنا شود به خوبی ها و بدی ها تفسیر می شود در صورتی که معروف و منکر هر جامعه ای را عرف آن جامعه مشخص می کند و ممکن است چیزی که در جامعه ما منکر است در جامعه اروپایی معروف باشد.
,
 
,
حجت الاسلام عبدالصالح شمس اللهی افزود: به همین دلیل ما باید ابتدا و در وهله اول باید اقدام به معروف سازی کنیم یعنی اگر کاری خوب است آن را معروف جامعه کنیم که عرف اجتماعی به آن کشش پیدا کند  بعد از آنکه معروف سازی کردیم در حمایت از آن معروفی که ساختیم  امر به معروف و نهی از منکر کنیم.
,
 
,
چرا امر به معروف و نهی از منکر به خوبی در جامعه اجرایی نمی شود؟
,
 
,
وی ادامه داد: نکته دیگر بحث گستره امر به معروف این است که متاسفانه امروزه در حجاب منحصر شده در صورتی که بسیاری از مسائل هست که در دایره امر به معروف و نهی از منکر وارد می شود مثلا ربای بانک‌ها در جامعه ما جزء منکرات شناخته می‌شود اما زمانی که حرف از امر به معروف و نهی از منکر می شود حرفی از ربای بانکها به میان نمی آید امر به معروف گستره وسیعی دارد؛ حلال و حرام الهی، مستحبات و مکروهات شرعی، امور شهروندی، عرفیات صحیح، قوانین موضوعه کشور، محسنات فردی و اجتماعی مثل ورزش،کار آفرینی و ... قبیح‌های اجتماعی مثل اعتیاد، عدم توجه به نظافت شهری و .... جامعه در مقابل امر به معروف گارد می گیرد چون رفع نیاز خود را در امر به معروفی که ما به جامعه معرفی کردیم پیدا نمی‌کند.
,
 
,
 امر به معروف وظیفه چه کسانی است؟
,
 
,
شمس اللهی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر در درجه اول وظیفه حکومت‌هاست بنا به صریح قرآن که می فرماید: الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ(سوره مبارکه الحج آیه ۴۱)همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌دهند، و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، و پایان همه کارها از آن خداست.
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور ابراز داشت: وظیفه اینها است که امر به معروف و نهی از منکر کنند و برخلاف آنچه که مردم فکر می کنند صرفا  وظیفه شخصی نیست بلکه در درجه اول وظیفه حاکمیت است و حاکمیت باید در برابر منکرات اجتماعی بایستد یعنی چیزهایی که در جامعه زشت است را به عنوان منکر معرفی کند و بعد نهی کند.
,
 
,
وی تصریح کرد: البته امروز متاسفانه بر عکس است؛منکراتی در جامعه مشاهده می شود که حکومت برخلاف رسالتش آن‌ها را تبدیل به معروف می‌کند، مثلا آقای وزیر تفاخر می کند به خانه و ماشین چند میلیاردی در حالی که تفاخر خود از منکرات است .
,
 
,
, ,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی گفت: فلسفه امر به معروف و نهی از منکر که حاکمان باید انجام بدهند و مردم پشت سر آنها حرکت کنند اصلاح اجتماعی است یعنی انسان خلق شده است برای تعالی و باید ضمانت اجرایی برای قوانینی که قرار است ما را به تعالی برساند وجود داشته باشد، آن ضمانت اجرایی که اصلاح اجتماعی می‌آورد امر به معروف و نهی از منکراست.
,
 
,
وی افزود: در غرب ضمانت اجرا دادگاه و قانون وجود دارد و در اسلام علاوه بر قانون یک نظارت مردمی داریم .
,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی ابراز داشت: اگر امر به معروف و نهی از منکر کنید واجبات در جامعه رشد می کند، کسب‌ها حلال می‌شود راه‌ها امن می‌شود و همه ابعاد اصلاح خواهد شد. بعدفردی واجبات، اقتصادی کسب ها حلال می شود، بعد اجتماعی امنیت راه ها، بعد شهرسازی زمین آباد می شود و همه ابعاد زندگی انسان تحت تاثیر امر به معروف و نهی از منکر قرار می‌گیرد.
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد: فلسفه امر به معرف و نهی از منکر اصلاح جامعه در ابعاد گوناگون است.
,
 
,
, ,
 
,
آیا امر به معروف و نهی از منکر به درستی در کشور انجام می شود؟
,
 
,
وی در پاسخ به این سوال که آیا امر به معروف و نهی از منکر به درستی در جامعه انجام می شود ،گفت: به طور صریح باید گفت خیر، زیرا در خیلی از جاها به امر به معروف و منکرها کار ندارند و رسانه ملی، دستگاه های فرهنگی، حوزه علمیه ما اصلا بستر جامعه را رها کرده‌اند.
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور عنوان کرد: رسانه ملی ما به دنبال ذائقه مخاطب است و از یکی از مسئولان صدا و سیما سوال کردم چرا شما موسیقی غیرمجاز و خلاف شرع را پخش می‌کنید که در جواب گفت، ذائقه مخاطب است و اگر ما پخش نکنیم مردم سراغ ماهواره‌ها می روند و ماهواره‌ها مردم را جذب می‌کند.
,
 
,
وی ادامه داد: اندیشه این است که مخاطب می پسندد پس پخش می شود و این یعنی مخاطب ذائقه اش منکراتی شده پس من هم به دنبال ذائقه او منکراتی شوم. این یعنی و علی الاسلام والسلام.
,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی افزود: امر به معروف و نهی از منکری که قرار بود عملی شود الان تقلیل پیدا کرده به اینکه گشت ارشاد را بیندازیم و چند نفری را بگیریم و با ماشین ببریم بدون اینکه قبلا بحث حجاب را برای آنها تبیین کرده باشیم.
,
 
,
آیا دستگاه های فرهنگی و متولی به وظیفه خود در قبال امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهند؟
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار کرد: دختری که در آموزش و پرورش تنها به او می گویند حجاب خوب است و مصونیت می آورد و تنها چند حرف کلیشه ای به او گفته می شود چگونه می‌توان  او را تنبیه کرد؟! این عقب بلا بیان است، از لحاظ عقلی قبیح است که کسی را که برایش توضیح نداده ای تنبیه کنی منتها الان این کار انجام می شود و دختری که نه در مدرسه و نه در دانشگاه برایش چیزی گفته اند و نه رسانه ملی درباره حجاب کار کرده و تنها دو برنامه به عنوان (از لاک جیغ تا خدا)  کار شد ولی 38 سال درباره حجاب غیر از بحث های شعاری چه چیزی انجام شده است.
,
 
,
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: کسی را که برایش کاری نکردی را تنبیه می‌کنند در حالی که انسان اهل عقل، صاحب اختیار و امیال است و بایدعقل او را قانع کنی و استفاده از اختیار را به او یاد بدهی کجا این کارها را انجام داده ایم که می خواهیم در حوزه حجاب دخترها پوشش داشته باشند.
,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی گفت: امر به معروف به طور کلی رهاشده است و مقداری هم که انجام می شود به حجاب محدود شده است.
,
 
,
وی عنوان کرد: دختران بی حجاب قشر مظلوم جامعه هستند چون پوششی شده اند بر منکرات عظیم پشت سرشان شامل اختلاف طبقاتی، ربای بانک ها، رشوه ادارات، فساد اداری، تجارت آقازاده ها،جایگاه گرفتن ژن های خوب .
,
 
,
, ,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور افزود: یک چادری درست کرده ایم به اسم خانم‌های بی‌حجاب و کشیده ایم روی منکرات دیگر که نکند جامعه در مقام نهی از منکر به سراغ آنها برود هروقت می‌خواهیم بگوییم نهی از منکر می گوییم حجابت را رعایت کن که این اصلا اولویت در  امر به معروف و نهی از منکر نبوده است و صرفا یک معلول است.
,
 
,
وی ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه ریشه ها را پیدا کردن و مبارزه کردن با آنها  و اینکه تبیین کن، توضیح بده و امر کن به چیزی برایت توضیح داده‌ام.
,
 
,
این مدرس حوزه و دانشگاه یاداور شد: رسول خدا (ص) بدون اقناع چیزی از مردم نمی خواست و وقتی می خواست شراب را نهی کند محاسن و مضرات آن را برای مردم بازگو می کرد و می فرمود مضرات آن از محاسن آن بیشتر است و مردم را قانع می کرد و ذهن ها را آماده می کرد.جامعه را آلوده نکنیم زیرا دامن گیر خود ما خواهد شد.
,
 
,
وی گفت: در برخی موارد نیاز به برخورد فوری است ولی باید زمینه منکر را از بین ببرد بانک ها به سرمایه داران وام هزار میلیارد تومانی می هند اما به جوانی که می‌خواهد ازدواج کند دو ریال با هزار منت برایش تصویب می کنند.
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: امیر المومنین (ع) هنگامی که فردی را نهی از منکر می کر زمینه گناه وی را نیز از بین می برد به طور مثال جوانی را که خود ارضایی می کرد تنبیه کردند و از سوی دیگر به قنبر مقداری پول داد تا برایش زن بگیرد و اینطوری زمینه گناه را از بین برد.
,
 
,
چه مشوق هایی برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر وجود داشته باشد؟
,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی گفت: اولین مشوق این است که جامعه را نسبت به امر به معروف و نهی از منکر بیدار کنیم و بفهمانیم امر به معروف و نهی از منکر یک مفهوم لطیف است که می خواهد گلستان درست کند و ابعاد گسترده آن به مردم شناسانده شود.
,
 
,
وی گفت: به مردم آگاهی دهیم که امر به معروف و نهی از منکر به ما دستور می دهد گر کسی درست رانندگی نکرد به وی تذکر بدهیم، اگر کسی ربا خواری کرد جلویش را بگیریم و دیگر توصیه های نیک به مردم‌ را برجسته و بدی‌ها را محو کنیم .
,
 
,
, ,
 
,
برای جلوگیری از تقابل به با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه چکار باید کرد؟
,
 
,
عضو پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: برای جلوگیری از تقابل با آمر به معروف و ناهی از منکر باید شرایطی را داشت شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر این است که عالم به معروف و منکر و عالم به شیوه های امر به معروف و نهی از منکر باشد.
,
 
,
وی ادامه داد: وقتی عالم به معروف و منکر نیستی چیزی را انجام می دهی که اصلا منکر نیست و گاهی برخوردهای تندی با عنوان نهی از منکر با افراد می شود که بسیار خشن است و ایجاد تقابل می کند و جامعه شرایطی دارد و تا جایی می توان به آن فشار آورد.
,
 
,
این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: علت تقابل جامعه این است که افراد با آمر به معروف و ناهی از منکر نیستند یا شیوه های آن را نمی دانند.  امر به معروف و نهی از منکر شیوه های خاص خود دارد و باید با جوانان با زبان نرم صحبت کرد و به راهنمایی آنان پرداخت.
,
 
,
وی ابراز داشت: وقتی خودمان منکر مرتکب می شویم و بعد  به یک منکر کوچک دیگر گیر می دهیم این یعنی تمسخر امر به معروف و نهی از منکر،  امیرالمومنین می فرماید : خدا لعنت کند کسانی را که امر به معروف و نهی از منکر می کنند اما خود به انها عمل نمی کنند.
,
 
,
حجت الاسلام شمس اللهی افزود: جوانان درک دارند و می فهمند که اگر بی حجابی زشت است رباخواری، تبعیض در موقعیت ها و ثروت،اختلاس، فساد اداری زشت است.
,
 
,
وی در پایان عنوان کرد: از خدا می خواهیم زمینه امر به معروف و نهی از منکر صحیح را در جامعه فراهم کند تا جامعه آرمانی مورد نظر رسول خدا(ص)  شکل بگیرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه