اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی :

مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری قدیمی برای معلولین امکان‌پذیر نیست

مناسب‌سازی ساختمان‌های اداری قدیمی برای معلولین امکان‌پذیر نیست
مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به قدیمی بودن بیشتر ساختمان نهادهای اجرایی و دولتی، مناسب‌سازی این اماکن برای استفاده معلولین امکان‌پذیر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، معلولین در جامعه به‌عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت حق برخورداری از منابع عمومی همانند دیگر شهروندان و ایجاد فرصت‌های برابر سایر افراد برای دسترسی به محیط‌های فیزیکی، اطلاعات و ارتباطات و دیگر موارد را دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

فراهم آوردن شرایط مساعد در اماکن عمومی برای استفاده بهینه معلولین و افراد ناتوان جزو وظایف نهادهای دولتی و غیردولتی است که با هماهنگی سازمان بهزیستی انجام می‌شود.

,

اما در آذربایجان‌غربی و در نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی شاهد این امر هستیم که متاسفانه نه‌تنها خدمات کافی برای معلولین وجود ندارد بلکه حداقل امکانات لازم برای استفاده آن‌ها از خدمات تعریف‌شده برای عموم نیز فراهم نمی‌شود.

,

برای اطلاع از دلایل این امر سراغ و نیز دست‌یافتن به پاسخ پرسش‌هایی در زمینه مناسب‌سازی شهری برای معلولین با «سعید فریور» مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌غربی به گفت‌و‌گو نشستیم که شرح آن در پی می آید.

,

* بهینه‌سازی معابر شهری و ادارات دولتی و خصوصی در راستای سهولت تردد معلولین در چه شرایطی قرار دارد؟

,

در شرایط حاضر با توجه به اهتمام و توجه ویژه مسولین کشور و مسئله مناسب سازی از موارد مهم و قابل توجه بود و به عنوان کار ویژه و مورد قابل پیگیری می باشد همچنین از سال ۹۵ وضعیت مناسب سازی دستگاه ها با توجه به نمره کسب شده در اعتبار سال جاری دستگاه تاثیر گذار می باشد .

,

* اجرای مبلمان شهری ویژه معلولین چه هماهنگی هایی را می طلبد و دراین راستا چه اقداماتی انجام شده است؟

,

برای اجرای مبلمان شهری ویژه همه مردم نه فقط معلولین باید یکپارچگی بین دستگاه‌ها و قوانین و ظوابط آنها وجود داشته باشد جهت یکپارچگی و عمل‌کردن هماهنگ، جلسات مناسب‌سازی کشوری، استانی و شهرستانی انجام می‌شود همچنین نظارت‌هایی جهت بررسی اقدامات و عملیات ساختاری در زمان اجرا تا چند مورد انجام شده است.

,

* کدام ادارات و ارگان‌ها در راستای بهینه‌سازی شرایط تردد معلولین همکاری مطلوبی دارند؟

,

از نظر تفکر سازمانی و همکاری مدیران و کارشناسان در جهت بهبود وضعیت مناسب سازی  کلیه ارگان‌ها و ادارات همکاری مطلوب داشته‌اند.

,

* دلایل کمبودخدمات ویژه معلولین در سطح شهر وادارات دولتی و غیردولتی چیست؟

,

در زمینه ذکر دلایل کمبود خدمات ویژه معلولین درسطح وادارات دولتی و غیردولتی باید گفت که اولا برای کلیه افراد جامعه کمبودهایی وجود دارد و این کمبودها فقط مختص افراد معلول نیست همچنین با توجه به اینکه ساختار شهرها به چندین سال قبل برمی‌گردد که در آن زمان کمتر به سهولت دسترسی توجه می شده لذا اصلاح این ایرادات زمان زیادی را طلب می کند.

,

* کدام ادارات و ارگان‌ها در راستای بهینه‌سازی شرایط تردد معلولین همکاری مطلوبی دارند؟

,

در حال حاضر نیز دستگاه‌های اجرایی مانند راه و شهر سازی، شهرداری  و نظام مهندسی باید نیروی مهندسی و کارشناسی خود را به طور مداوم آموزش دهند تا اهمیت مناسب‌سازی فضاهای شهری را در سرلوحه کار خود قرار دهند.

,

در این راستا دوره‌های آموزشی مداوم توسط هر ۳ دستگاه برگزار شده است.

,

سازمان بهزیستی نیز در این دوره همکاری مورد نیاز را داشته است به علاوه آموزش‌های لازم طی جلسات مناسب‌سازی ارائه شده است.

,

* بانک‌ها و موسسات عمومی برای ارائه بهتر خدمات به معلولین چه دستورالعملی دارند؟ چرا در این اماکن ابزار لازم برای دسترسی معلولین وجود ندارد؟

,

دستورالعمل های مناسب سازی شامل همه دستگاه‌ها می شود ولی سازمان‌های مرکزی بانک‌ها در زمان ارائه دستورالعمل‌ها به واحدهای اجرایی، رونوشتی به سازمان بهزیستی ارائه نمی دهند تا این سازمان در جریان دستوالعمل‌های ابلاغی در خصوص خدمت‌رسانی بهتر به معلولین باشد.

,

همچنین با توجه به اینکه اکثر ساختمان‌های دستگاه‌های اجرایی قدیمی هستند، مناسب‌سازی فضاها نیاز به تامین اعتبار توسط همان دستگاه دارد.

,

البته در ساختمان‌های نوساز به استانداردهای مناسب‌سازی توجه بیشتری می‌شود و سهولت دسترسی معلولین و افراد ناتوان در این اماکن بیشتر رعایت می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه