اخبار داغ

عضو هئیت علمی دانشگاه رضوی:

«زیارت» یکی از مهم‌ترین جلوه‌ها و جنبه‌های فرهنگ رضوی است

«زیارت» یکی از مهم‌ترین جلوه‌ها و جنبه‌های فرهنگ رضوی است
عضو هئیت علمی دانشگاه رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین و موثرترین جلوه و جنبه فرهنگ رضوی، «زیارت» است، زیارت یک پدیده بی بدیل است؛ چراکه دل و جان انسان را شستشو می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت الاسلام سید محمود حسینی مرویان امروز در دومین نشست تخصصی فرهنگ رضوی که در سالن همایش های بنیاد پژوهش های آستان قدسی رضوی برگزار شد، با بیان اینکه در این کشور همه در گِرد امام رضا(ع) طواف می کنند، عنوان کرد: اما همکاری دو مجموعه بنیادپژوهشهای آستان قدس رضوی و کتابخانه عمومی یکی در تولید کتابهای رضوی و دیگری در ترویج فرهنگ کتابخوانی نشست تخصصی برگزار کنند دارای ظرافت است که در مجموعه ای دیگری اتفاق نمی افتد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

وی ادامه داد: بیش از‌دو هزار و ۵۰۰ کتاب توسط  مجموعه های آستان به خصوص بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در بیش از دو دهه تولید شده است که این تعداد تالیف آستان قدس رضوی گنجینه ای ارزشمند است که باید به دست اقشار مختلف برسد تا سرمایه علمی به اجتماعی تبدیل شود.

, ,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: همه سرمایه ها از جمله سرمایه اقتصادی و علمی چنانچه به سرمایه اجتماعی تبدیل شود به کارآمدی و اثر بخشی خودش می رسد و می توانند دل و جان انسان را تحت تاثیر خودش قرار دهد و تبدیل به یک فرهنگ سازی اجتماعی شود.

,

 

,

حجت الاسلام حسینی مرویان ادامه داد: در قرآن کریم آیات متعددی داریم که مردم را به نصرت خدا دعوت می کند. از سویی میدانیم‌ که خداوند متعال بی نیاز مطلق است و نصرت خدا یعنی نصرت دین خدا و نصرت اولیا خدا است.

,

 

,

وی افزود: برای اینکه دین محقق شود و آثارش را در عرصه های گوناگون نمایان کند باید مومن پای‌کار ‌باشد؛ به این خاطر یکی از وظایف اولیای الهی، دعوت مردم برای احیا انسانها و جوامع است.

,

 

,

حجت الاسلام حسینی مرویان گفت: یکی از مهم ترین و موثرترین جلوه و جنبه فرهنگ رضوی، زیارت است، زیارت یک پدیده بی بدیل است؛ چراکه دل و جان انسان را شستشو میدهد. همچنین زیارت عزت و اقتدار آفرین است؛ امروز پدیده زیارت اربعین عزت، ابهت، شکوه و اقتدار مکتب اهل بیت(ع) را در برابر جریان های سلطه گر جهانی نشان می دهد.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: به درستی می توان گفت امتیاز برجسته مکتب شیعه «زیارت» است؛ زیارتی که سالانه شاهد حضور 25 میلیون زائر هستیم.

,

 

,

حجت الاسلام حسینی مرویان گفت: امروز ما بهترین بستر فرهنگ سازی اجتماعی را در زیر سایه زیارت داریم و چنانچه این بستر از سوی برنامه ریزان فرهنگی و مدیران اجتماعی به خوبی شناسی شود یک هویت انسجام بخش  در میان محبان اهل بیت و امام رضا(ع) در کشور به وجود می آید.

,

 

,

وی افزود: در زیارت سه ارتباط می بینیم یک ارتباط با امام که «ولایت» نام دارد، دوم ارتباط مومنان که «اخوت» نامیده می شود و سوم ارتباط با مشرکین که «گست و براعت از مشرکین» است.

,

 

,

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این نکته که این سه جنبه فقط در منظومه زیارت است که خودش را نشان می دهد، بیان داشت: باید فرهنگ میزبانی رضوی در جامعه مشخص و نهادینه شود همچنین به افرادی که در گسترش فرهنگ رضوی و کتاب رضوی تلاش می کنند نشانی با عنوان «شهید حججی» داده شود.

,

 

,

در ادامه این همایش مدیرکل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: امام سجاد در سخنرانی که در دمشق داشتند فرمودند «خداوند به ما شش فضلیت و کمال داده» که اولین خصوصیتی که امام در آن تاکید می‌کنند «علم» است.

,

 

,

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار با بیان اینکه مهم ترین معجزه دین ما قرآن است، ادامه داد: تاکیدات مکرر قرآن کریم که معجزه دین و پیامبر است بر قلم، کتاب و علم تاکید کرده و پیامبران و ائمه هم بر علم عملی یعنی عقل و اندیشه تاکید کرده اند.

,

 

,

وی با بیان اینکه انسان عاقل از مطالعه کتاب و فراگیری علم و دانش هیچگاه خسته نمی شود، بیان کرد: باید توجه کنیم مسلمانان در سابقه‌ای نه چندان دور حوزه علم، دانش، کتابت و تربیت بودند و بزرگترین اندیشمندان جهان از میان مسلمانان برخاستند؛ آن زمانی که اروپا در آتش جهالت می‌سوخت، ما بزرگترین دانشمندان را داشتیم.

,

 

,

حجت‌الاسلام شریعتی تبار با بیان اینکه باید دغدغه‌ افزایش سرانه مطالعه کتاب را در جامعه داشته باشیم، ابراز کرد: محصول نشست های کتاب خوان باید موثر در رشد و بالندگی جامعه ترویج شود و محصول آن این باشد که اهل قلم اولویت ها، نیازها و مشکلات جامعه را شناسایی کنند و به سمت تولید کتاب خوب و استاندارد پیش بروند.

,

 

,

وی اظهار کرد: یک کتاب خوب باید معطوف به نیازهای جامعه و از استحکام علمی برخوردار و همچنین باید از ادبیات فاخر، جذاب، زیبایی ظاهری بهره برده باشد.

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه