اخبار داغ

فرش دستباف، مردمی‌ترین صنف برای تقویت اقتصاد مقاومتی/ ضرورت ارائه محصولات در بازارهای مجازی

فرش دستباف، مردمی‌ترین صنف برای تقویت اقتصاد مقاومتی/ ضرورت ارائه محصولات در بازارهای مجازی
رییس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود گفت: کارگاه ها را به سمت فروشگاه های مجازی سوق می دهیم و برای دادن پروانه کسب، فعال بودن در شبکه های مجازی و داشتن سایت اینترنتی را الزامی کرده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، جلسه‌ی کارگروه اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج اصناف آذربایجان‌شرقی با موضوع بررسی نقش و جایگاه صنعت فرش دستباف در اقتصاد مقاومتی، صبح امروز در محل سازمان بسیج اصناف آذربایجان‌شرقی با حضور رییس اتحادیه‌های مرتبط با فرش و تابلو فرش، رییس مجمع عالی بسیج استان، اصناف و بازاریان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

فیروز ابراهیم‌زاده در این نشست با بیان اینکه این جلسه برای بررسی وضعیت صنعت فرش در استان تشکیل شده است، بیان داشت: باید با همفکری حاضرین در این جلسه مشکلات موجود را احصاء و برای مرتفع ساختن آن‌ها تمام تلاش خود را به کار ببندیم.

,

عدم استقبال از بازار مجازی بعلت نبود مهارت

, عدم استقبال از بازار مجازی بعلت نبود مهارت,

وی افزود: به نظر می‌آید اگر نمی‌توانیم به بازارهای آنلاین وارد شویم، اطلاعات مربوط به این بازار و راهکارهای فعالیت در آن را نداریم که به همین سبب استقبال لازم از آن صورت نمی‌گیرد.

,

رئیس سازمان بسیج اصناف آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: باید فضای مجازی را جدی گرفته و حضوری فعال و تأثیرگذار در این عرصه داشته باشیم و از این اصل نباید غافل بود.

,

محمدعلی متفکر آزاد بیان داشت: اصناف جزو ارکان جامعه هستند که در جریان انقلاب اسلامی نیز نقش اساسی و اصلی را ایفا کردند.

,

وی افزود: در گذشته برای حضور در بازار و کسب و کار، مطالب دینی و فقهی مختلفی را یاد گرفته و بعد با اعتقاد و عمل به آن، وارد این کار می‌شدند که جامعه نیز در آن زمان وضعیت خوبی داشت. حلال و حرام تأثیر بسزایی در وضعیت و سرنوشت انسان دارد که نباید به آن بی‌توجه بود.

,

رییس مجمع عالی بسیج آذربایجان‌شرقی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی کردن اقتصاد و واگذار کردن کارها به خود مردم است. بر این اساس دولت باید تصدی‌اش را در کارها کاهش داده و امور را به هر صنف از خود مردم واگذار کند.

,

صنعت فرش دستباف، مردمی‌ترین صنف برای تقویت اقتصاد مقاومتی

, صنعت فرش دستباف، مردمی‌ترین صنف برای تقویت اقتصاد مقاومتی,

متفکر آزاد بیان داشت: صنف فرش دستباف، مردمی ترین صنف در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی است که بیشترین اشتغال را ایجاد کرده و ارز کمتری صرف آن می‌شود که پتانسیل محسوسی در زمینه صادرات آن وجود دارد.

,

باید محصولات خود را تبدیل به برند کنیم

, باید محصولات خود را تبدیل به برند کنیم,

وی متذکر شد: تنها با ورود به بازار الکترونیکی و مجازی، مشکلات ما حل نمی‌شود؛ اگر نتوانیم تابلو فرش خود را به برند تبدیل کنیم، نخواهیم توانست مقابل کشورها و برندهای رقیب قد علم کنیم.

,

این عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تبریز عنوان داشت: باید دلایل از دست رفتن بازار فرش در سطوح مختلف بررسی شود. همچنین باید راهکارهای به دست آوردن مجدد این بازارها را به صورت تخصصی به دست آورده و بازارهای هدف را تحت سلطه خود درآوریم.

,

متفکر آزاد خاطرنشان کرد: وضعیت کشورمان در بازار کشورهای همسایه نیز مناسب نیست، باید بلحاظ سیاسی کار انجام دهیم تا امکان حضور و عرضه مناسب محصولات فراهم شود.

,

وی همچنین تأکید کرد: در کنار توجه به نیازها و پتانسیل بازارهای عمومی و نیاز مشتریان، نباید اصالت خود را از دست دهیم و کار روی آن‌ها نیز ضروری است. نباید به بهانه اینکه فرش 12 متری خریدار آنچنانی ندارد، اینگونه از فرش‌ها را کلاً فراموش کنیم.

,

, ,

محمدعلی دانش‌فر، مدرس دانشگاه نیز در این جلسه بیان داشت: تغییر نگرش‌ها در زمینه تجارت و بازاریابی و توجه به بازار هدف و نیاز مشتریان در زمینه فرش بسیار ضروری است.

,

وی افزود: باید با نگرش جدیدی به این صنعت و کسب و کار نگاه کنیم چرا که نیازها تغییر یافته است؛ الان نمی‌توانیم فرش 12 متری را صادر کنیم چرا که نیازی برای آن وجود ندارد.

,

ضرورت ارائه محصولات در بازارهای مجازی

, ضرورت ارائه محصولات در بازارهای مجازی,

دانش فر عنوان کرد: بازار جدید، بازار الکترونیکی است که هر فروشنده یا تولید کننده محصول و کارهای خود را به صورت شبانه روزی ارائه کرده و در معرض بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. باید در این بازارها ورود کرده و محصولات خود را با توجه به نیازمندی‌ها، در آنجا تبلیغ و ارائه کنیم.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: باید ویترین‌های ما در بازارهای مجازی گلچین و مشتری پسند باشد. چین با در دست گرفتن بازارهای الکترونیکی، عملاً ما را از فضای مجازی بیرون کرده است ولی باید بتوانیم با ورود قدرتمند به این عرصه، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

,

کاظم صحتی سردروی نیز در این جلسه بیان داشت: زمان آن گذشته است که کسی از تهران به اینجا امده و با گردش در بازار، تیمچه‌ها و کارگاه‌ها، اقدام خرید فرش کند.

,

فرش، سرآمد هنر ایرانیان

, فرش، سرآمد هنر ایرانیان,

وی افزود: سرآمد هنر ایران فرش است و ما با فرش خواهیم توانست خود را به جهانیان معرفی کنیم که فرش تبریز و آذربایجان سرشار از هنر و زیبایی بوده است.

,

فروش بالای تولیدات آذربایجان در تهران با ایجاد فروشگاه الکترونیکی

, فروش بالای تولیدات آذربایجان در تهران با ایجاد فروشگاه الکترونیکی,

رییس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود اذعان داشت: کارها و تولیدهای ما در تهران فروخته می‌شود آنهم توسط کسانی که اطلاع و مهارت خاصی در صنعت فرش ندارند. با ایجاد یک بازار الکترونیکی و برقراری ارتباط با تولید کنندگان، بهترین فروش را دارند.

,

اشتغالزایی برای 2 هزار نفر در یک کارگاه سردرود

, اشتغالزایی برای 2 هزار نفر در یک کارگاه سردرود,

صحتی گفت: در سالهای اخیر جای فرش و تابلو فرش عوض شده است، 85 درصد تابلو فرش تولیدی کشور در آذربایجان‌شرقی و بالاخص در سردرود تولید می‌شود. کارگاهی داریم که 2000 دار قالی در آن وجود دارد و 2000 نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.

,

وی اضافه کرد: در حالی در کشور ما رکود حاکم بوده و اقتصاد مریض می‌باشد، دارِ قالی هیاهو دارد، البته نه مثل سالهای گذشته ولی به هر حال وضعیت این صنعت نسبت به دیگر زمینه‌ها بهتر است.

,

تابلوفرش با هر سلیقه و بودجه‌‌ای در دسترس است

, تابلوفرش با هر سلیقه و بودجه‌‌ای در دسترس است,

این فعال عرصه تابلوفرش اظهار داشت: باید تابلوفرش را نیز وارد کسب و کار خود نماییم و توجه ویژه به آن صورت گیرد. تابلو فرش جای خود را در بازار داخلی پیدا کرده است و در بازارهای بین المللی نیز دارد برای خود جایگاهی کسب می‌کند. تابلو فرش به جهت ارضاء نیازهای مختلف و داشتن قابلیت خرید برای هر بودجه‌ای، بسیار کارآمد و راهگشا می‌باشد و در بازاهای خارجی نیز زمینه‌های زیادی برای فروش دارد.

,

صحتی بیان داشت: 800 کارگاه خانگی فرش در سردرود فعال هستند که توانسته‌ایم در حدود 18 استان کشور برای حدود 320 هزار نفر ایجاد اشتغال نماییم.

,

فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی و داشتن سایت اینترنتی، الزامات دریافت پروانه کسب در سردرود

,

وی ادامه داد: کارگاه ها را به سمت فروشگاه های مجازی سوق می دهیم و برای دادن پروانه کسب، فعال بودن در شبکه های مجازی و داشتن سایت اینترنتی را الزامی کرده‌ایم چرا که از وضعیت بازار و جامعه مطلعیم و رسم این نوع کسب و کار همین است.

,

تلاش برای تولید تابلوفرش گیاهی

, تلاش برای تولید تابلوفرش گیاهی,

رییس اتحادیه تولیدکنندگان تابلو فرش سردرود گفت: سعی داریم تابلو فرش هایمان را به گیاهی تبدیل کنیم و همکاری های خوبی با دانشگاه فرش داریم در این زمینه و دیگر زمینه‌ها داریم. در تابلو فرش‌ نقش طبیعت بافته می شود ولی رنگ های شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که برای استفاده از مواد گیاهی، کارهای خوبی صورت گرفته است.

,

اسماعیل چمنی نیز بیان داشت: نرخ بیکاری در زمان درخشش صنعت فرش در استان آذربایجان‌شرقی نسبت به میانگین کشوری بسیار پایینتر بوده است چون فرش از قدیم الایام در این استان با مردمان آن گره خورده است.

,

دولت هیچ توجهی به صنعت فرش ندارد

, دولت هیچ توجهی به صنعت فرش ندارد,

وی افزود: طبق آمار رسمی موجود، در چین حدود 250 میلیون نفر عاشق فرش ایران هستند در حالی که در زمینه فروش و صادرات موفقیت چندانی نداشته‌ایم. دولت به فرش هیچ توجهی نمی‌کند و فعالین خانگی این صنعت نیز که نمی توانند فرش خود را بفروشند، مشکلات شدید معیشتی دارند.

,

, ,

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز گفت: برای یافتن بازار فروش در کشورهای مختلف، اعزام هیئت‌های تجاری به آن‌ها بسیار ضروری است که دولت هیچ کمکی در این زمینه انجام نمی‌دهد و حتی اجازه نمی‌دهند با هزینه خود نیز این گروه‌ها را اعزام کنیم.

,

چمنی تأکید کرد: باید واقعیت‌های موجود را دید و پذیرفت و نباید با ارائه آمارهای آنچنانی تلاش کنیم فضا را مطلوب جلوه دهیم.

,

وزارت خارجه و وزارت اقتصاد خود را به زحمت نمی‌اندازند/ برخی تجار جز سود و منفعت، دغدغه‌ی دیگری ندارند

, وزارت خارجه و وزارت اقتصاد خود را به زحمت نمی‌اندازند/ برخی تجار جز سود و منفعت، دغدغه‌ی دیگری ندارند,

همچنین اصناف در این جلسه تأکید کردند: حضور نمایندگانی از وزارت خارجه یا وزارت اقتصاد در چنین جلسانی ضروری است ولی خود را کنار کشیده و خود را به زحمت نمی‌اندازند. موضوع مالیات مباحث زیادی را ایجاد کرده است. واقعیت این است که در برخی تجار و صادر کنندگان، هیچ اعتقادی به جز سودآوری و منفعت شخصی وجود ندارد. ارتباط و شبکه‌سازی یکی از مشکلات بازار ایران است که خیلی‌ها را درگیر کرده است. یک پزشک مثلا مشهدی وقت نگذاشته و برای خرید فرش از بازار سنتی به تبریز سفر نخواهد کرد. مارکتینگ مدرن، معضل بزرگ حوزه فرش دستباف است. مارکتینگ مدرن در چند سال اخیر از سوی تهران فعال شده است در حالی که آذربایجان مهد فرش کشورمان است و نباید این فضا به پایتخت داده می‌شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه