اخبار داغ

معاون فرهنگی حوزه علمیه کوثر ابرکوه:

حجاب تعقلی-تعبدی برترین حجاب ها است

حجاب تعقلی-تعبدی برترین حجاب ها است
معاون فرهنگی حوزه علمیه کوثر ابرکوه گفت: برترین نوع حجاب؛ تعقلی تعبدی است. زیرا فرد ابتدا عقلاً با تحقیق و بررسی حجاب را می پذیرد و تعبداً به آن عمل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرضیه زارعی کارشناس مسائل دینی حوزه علمیه کوثر ابرکوه، در خصوص حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش جامعه اسلامی، در گفتگو با سرو ابرکوه اظهار کرد: در نگاه اول به نظر می رسد این دو مقوله به یک معنا باشد اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه ها به نکته قابل توجهی می رسیم، که عفت در واقع یک حالت نفسانی است که موجب دینداری و مانع از غلبه خواهش های نفسانی بر انسان می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرو ابرکوه,

کارشناس مسائل دینی افزود: اما اصل و ریشه حجاب به معنای رعایت پوشش شرعی است و در واقع می توان گفت حجاب میوه درونی عفت است.

زارعی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در مورد حجاب و عفاف کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات زیادی تدوین شده است، ولی به رابطه این دو واژه و تأثیر آنها با یکدیگر در آموزه های دینی کمتر پرداخته شده است.

حجاب مساوی با عفت نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد برخوردار از پوشش ظاهری؛ با عفت و افرادی که پوشش ظاهری ندارند، بی عفت و فاسد هستند، گفت: حجاب مساوی با عفت نیست؛ حجاب در اصل به معنای مانع است که مانع از تلاقی دو چیز مادی یا معنوی می شود و منطبق با دستورات دین است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه کوثر ابرکوه عنوان کرد: عفاف نیز به معنای خود نگهداری و باز داشتن نفس از محرمات و خواهش های شهوانی است، که از افتادن در دام حرام الهی جلوگیری می کند.

کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند حجاب را رد کند
زارعی اذعان کرد: حفظ حجاب زمینه تحصیل عفت و پاکدامنی را فراهم می سازد و تحقق عفاف بدون حجاب امکان پذیر نیست. در واقع بین هدف و وسیله و بین باطن و ظاهر انسان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و هر کس با یک باطن مشخص نمی تواند به هر ظاهری خود را شکل دهد. کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند به ظاهر و شکل بیرونی خود اهمیت ندهد.

وی تصریح کرد: لذا تمایزات این دو مفهوم نشان می دهد که رابطه تلازم میان این دو منتفی است وجود یکی ما را از پرداختن به دیگری بی نیاز نمی کند. دو مقوله حجاب و عفاف مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدن انسان به کمال لازم هستند.

حجاب تعقلی تعبدی برترین حجاب ها است
زارعی با اشاره به پاکدامنی، خویشتن داری در تصرف مال و اظهار نیاز، که از کارکردهای عفت در قران است، بیان کرد: حجاب تحمیلی، تقلیدی، تعقلی و تعبدی از انواع مختلف حجاب است که برترین نوع آن حجاب تعقلی تعبدی است. زیرا فرد ابتدا عقلاً با تحقیق و بررسی حجاب را می پذیرد و تعبداً به آن عمل می کند.

کارشناس مسائل دینی حوزه خواهران ابرکوه گفت: همچنین نوع و اصل پوشش یکی از جلوه های بارز حیا است، که رعایت کردن حجاب حیا را افزون و آن را در شخص درونی تر می سازد. البته تا همت واقعی در انسان نباشد به کاری اقدام نمی کند. به عبارتی بانوان تا زمانی که احساس نکنند نمایان بودن قسمتی از بدن  زشت و شرم است؛ انگیزه کافی برای پوشاندن خود ندارند.

وی با تأکید بر رابطه تنگاتنگ حیا و پوشش گفت: اگر حجاب، حیا و عفاف را یک هرم فرض کنیم در واقع حیا سطح اول هرم و عفاف سطح میانی و حجاب در راس هرم قرار می گیرد. در معارف دینی اسلام حجاب؛ بازتاب بیرونی عفاف معرفی شده است.

حجاب بازتاب بیرونی عفاف است
زارعی تأکید کرد: در آموزه های دینی حجاب؛ تجسم و بازتاب بیرونی عفاف شناخته می شود. یکی از نشانه های عفاف نوع پوشش رفتار و گفتار فرد است. این رابطه چنان است که در عرف جوامع اسلامی به انسان عفیف، محجوب و به فرد محجوب، عفیف گفته می شود.

وی فلسفه حجاب را دلیلی برای حفظ کرامت انسانی زن بیان کرد و گفت: حجاب برای این است که زن از انسانیت به یک کالای جنسی سقوط نکند، هر چند که بتوان در برخی از زنان بی حجاب نشانی از عفت یافت.

قابل ذکر است مباحث این کارشناس در خصوص حجاب و عفاف در پایان نامه وی با عنوان «رابطه حجاب و عفاف در آموزه های دینی» در حوزه علمیه کوثر ابرکوه موجود است.

انتهای پیام/ 

,

کارشناس مسائل دینی افزود: اما اصل و ریشه حجاب به معنای رعایت پوشش شرعی است و در واقع می توان گفت حجاب میوه درونی عفت است.

زارعی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در مورد حجاب و عفاف کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات زیادی تدوین شده است، ولی به رابطه این دو واژه و تأثیر آنها با یکدیگر در آموزه های دینی کمتر پرداخته شده است.

حجاب مساوی با عفت نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد برخوردار از پوشش ظاهری؛ با عفت و افرادی که پوشش ظاهری ندارند، بی عفت و فاسد هستند، گفت: حجاب مساوی با عفت نیست؛ حجاب در اصل به معنای مانع است که مانع از تلاقی دو چیز مادی یا معنوی می شود و منطبق با دستورات دین است.

معاون فرهنگی حوزه علمیه کوثر ابرکوه عنوان کرد: عفاف نیز به معنای خود نگهداری و باز داشتن نفس از محرمات و خواهش های شهوانی است، که از افتادن در دام حرام الهی جلوگیری می کند.

کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند حجاب را رد کند
زارعی اذعان کرد: حفظ حجاب زمینه تحصیل عفت و پاکدامنی را فراهم می سازد و تحقق عفاف بدون حجاب امکان پذیر نیست. در واقع بین هدف و وسیله و بین باطن و ظاهر انسان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و هر کس با یک باطن مشخص نمی تواند به هر ظاهری خود را شکل دهد. کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند به ظاهر و شکل بیرونی خود اهمیت ندهد.

وی تصریح کرد: لذا تمایزات این دو مفهوم نشان می دهد که رابطه تلازم میان این دو منتفی است وجود یکی ما را از پرداختن به دیگری بی نیاز نمی کند. دو مقوله حجاب و عفاف مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدن انسان به کمال لازم هستند.

حجاب تعقلی تعبدی برترین حجاب ها است
زارعی با اشاره به پاکدامنی، خویشتن داری در تصرف مال و اظهار نیاز، که از کارکردهای عفت در قران است، بیان کرد: حجاب تحمیلی، تقلیدی، تعقلی و تعبدی از انواع مختلف حجاب است که برترین نوع آن حجاب تعقلی تعبدی است. زیرا فرد ابتدا عقلاً با تحقیق و بررسی حجاب را می پذیرد و تعبداً به آن عمل می کند.

کارشناس مسائل دینی حوزه خواهران ابرکوه گفت: همچنین نوع و اصل پوشش یکی از جلوه های بارز حیا است، که رعایت کردن حجاب حیا را افزون و آن را در شخص درونی تر می سازد. البته تا همت واقعی در انسان نباشد به کاری اقدام نمی کند. به عبارتی بانوان تا زمانی که احساس نکنند نمایان بودن قسمتی از بدن  زشت و شرم است؛ انگیزه کافی برای پوشاندن خود ندارند.

وی با تأکید بر رابطه تنگاتنگ حیا و پوشش گفت: اگر حجاب، حیا و عفاف را یک هرم فرض کنیم در واقع حیا سطح اول هرم و عفاف سطح میانی و حجاب در راس هرم قرار می گیرد. در معارف دینی اسلام حجاب؛ بازتاب بیرونی عفاف معرفی شده است.

حجاب بازتاب بیرونی عفاف است
زارعی تأکید کرد: در آموزه های دینی حجاب؛ تجسم و بازتاب بیرونی عفاف شناخته می شود. یکی از نشانه های عفاف نوع پوشش رفتار و گفتار فرد است. این رابطه چنان است که در عرف جوامع اسلامی به انسان عفیف، محجوب و به فرد محجوب، عفیف گفته می شود.

وی فلسفه حجاب را دلیلی برای حفظ کرامت انسانی زن بیان کرد و گفت: حجاب برای این است که زن از انسانیت به یک کالای جنسی سقوط نکند، هر چند که بتوان در برخی از زنان بی حجاب نشانی از عفت یافت.

قابل ذکر است مباحث این کارشناس در خصوص حجاب و عفاف در پایان نامه وی با عنوان «رابطه حجاب و عفاف در آموزه های دینی» در حوزه علمیه کوثر ابرکوه موجود است.

انتهای پیام/ 

,

کارشناس مسائل دینی افزود: اما اصل و ریشه حجاب به معنای رعایت پوشش شرعی است و در واقع می توان گفت حجاب میوه درونی عفت است.

,

زارعی خاطر نشان کرد: علیرغم اینکه در مورد حجاب و عفاف کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات زیادی تدوین شده است، ولی به رابطه این دو واژه و تأثیر آنها با یکدیگر در آموزه های دینی کمتر پرداخته شده است.

,

حجاب مساوی با عفت نیست
وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد برخوردار از پوشش ظاهری؛ با عفت و افرادی که پوشش ظاهری ندارند، بی عفت و فاسد هستند، گفت: حجاب مساوی با عفت نیست؛ حجاب در اصل به معنای مانع است که مانع از تلاقی دو چیز مادی یا معنوی می شود و منطبق با دستورات دین است.

, حجاب مساوی با عفت نیست, حجاب مساوی با عفت نیست,
,

معاون فرهنگی حوزه علمیه کوثر ابرکوه عنوان کرد: عفاف نیز به معنای خود نگهداری و باز داشتن نفس از محرمات و خواهش های شهوانی است، که از افتادن در دام حرام الهی جلوگیری می کند.

,

کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند حجاب را رد کند
زارعی اذعان کرد: حفظ حجاب زمینه تحصیل عفت و پاکدامنی را فراهم می سازد و تحقق عفاف بدون حجاب امکان پذیر نیست. در واقع بین هدف و وسیله و بین باطن و ظاهر انسان ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و هر کس با یک باطن مشخص نمی تواند به هر ظاهری خود را شکل دهد. کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند به ظاهر و شکل بیرونی خود اهمیت ندهد.

, کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند حجاب را رد کند, کسی که عفاف را قبول دارد نمی تواند حجاب را رد کند,
,

وی تصریح کرد: لذا تمایزات این دو مفهوم نشان می دهد که رابطه تلازم میان این دو منتفی است وجود یکی ما را از پرداختن به دیگری بی نیاز نمی کند. دو مقوله حجاب و عفاف مکمل یکدیگر هستند و برای رسیدن انسان به کمال لازم هستند.

,

حجاب تعقلی تعبدی برترین حجاب ها است
زارعی با اشاره به پاکدامنی، خویشتن داری در تصرف مال و اظهار نیاز، که از کارکردهای عفت در قران است، بیان کرد: حجاب تحمیلی، تقلیدی، تعقلی و تعبدی از انواع مختلف حجاب است که برترین نوع آن حجاب تعقلی تعبدی است. زیرا فرد ابتدا عقلاً با تحقیق و بررسی حجاب را می پذیرد و تعبداً به آن عمل می کند.

, حجاب تعقلی تعبدی برترین حجاب ها است, حجاب تعقلی تعبدی برترین حجاب ها است,
,

کارشناس مسائل دینی حوزه خواهران ابرکوه گفت: همچنین نوع و اصل پوشش یکی از جلوه های بارز حیا است، که رعایت کردن حجاب حیا را افزون و آن را در شخص درونی تر می سازد. البته تا همت واقعی در انسان نباشد به کاری اقدام نمی کند. به عبارتی بانوان تا زمانی که احساس نکنند نمایان بودن قسمتی از بدن  زشت و شرم است؛ انگیزه کافی برای پوشاندن خود ندارند.

,

وی با تأکید بر رابطه تنگاتنگ حیا و پوشش گفت: اگر حجاب، حیا و عفاف را یک هرم فرض کنیم در واقع حیا سطح اول هرم و عفاف سطح میانی و حجاب در راس هرم قرار می گیرد. در معارف دینی اسلام حجاب؛ بازتاب بیرونی عفاف معرفی شده است.

,

حجاب بازتاب بیرونی عفاف است
زارعی تأکید کرد: در آموزه های دینی حجاب؛ تجسم و بازتاب بیرونی عفاف شناخته می شود. یکی از نشانه های عفاف نوع پوشش رفتار و گفتار فرد است. این رابطه چنان است که در عرف جوامع اسلامی به انسان عفیف، محجوب و به فرد محجوب، عفیف گفته می شود.

, حجاب بازتاب بیرونی عفاف است, حجاب بازتاب بیرونی عفاف است,
,

وی فلسفه حجاب را دلیلی برای حفظ کرامت انسانی زن بیان کرد و گفت: حجاب برای این است که زن از انسانیت به یک کالای جنسی سقوط نکند، هر چند که بتوان در برخی از زنان بی حجاب نشانی از عفت یافت.

,

قابل ذکر است مباحث این کارشناس در خصوص حجاب و عفاف در پایان نامه وی با عنوان «رابطه حجاب و عفاف در آموزه های دینی» در حوزه علمیه کوثر ابرکوه موجود است.

,

انتهای پیام/ 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه