اخبار داغ

ساخت دستگاه کاشت پیاز زعفران توسط کشاورز سرایانی

ساخت دستگاه کاشت پیاز زعفران توسط کشاورز سرایانی
کشاورز سرایانی با ساخت دستگاه کاشت مکانیزه پیاز زعفران موفق به تغییر کلی و ساخت این دستگاه کاشت مکانیزه ۶ ردیفه زعفران در هر متر شد که با استفاده از این دستگاه کاشت این حجم پیاز در مدت یک ساعت (یک دهم زمان) و با یک سوم هزینه انجام می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرایان‌بیدار، هادی واله کشاورز سرایانی با ایده‌پردازی و بهره‌گیری از الگوی مشابه کاشت ۳ ردیفی زعفران، با ساخت دستگاه کاشت مکانیزه پیاز زعفران موفق به تغییر کلی و ساخت این دستگاه کاشت مکانیزه ۶ ردیفه زعفران در هر متر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان‌بیدار،,

گفتنی است این دستگاه که به دنبال تراکتور بسته می شود شامل یک مخزن به ظرفیت ۲۰۰ کیلوگرم پیاز زعفران و ۶ دهانه تخلیه پیاز است و دارای شش ردیف در هر متر است که قابلیت تغییر به سه ردیف و نیم عرض را هم دارد.

,

این کشاورز آیسکی گفت: از امتیازات دیگر این دستگاه سرعت کاشت محصول است و قادر است با به کارگیری ۶ نفر نیروی انسانی و یک راننده تراکتور در هر ساعت یک تن پیاز زعفران را کشت کند.

,

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های این دستگاه کاشت پیاز در عمق ۱۸ تا ۲۵ سانتی‌متری سطح زمین است که به تناسب نوع زمین و درخواست مالک امکان تغییر عمق کاشت وجود دارد.

,

واله اظهارکرد: با توجه به ارتفاع لوله های تخلیه، کاشت پیاز به صورت جوانه از بالا کاشت می شود که بالاترین امتیاز دستگاه است.

,

وی که برای تهیه و بومی سازی این دستگاه کاشت زعفران ۵ میلیون تومان هزینه کرده است اظهار کرد: در روش کاشت دستی پیاز زعفران چه با استفاده از شخم‌زنی تراکتور و چه با چهارپایان و نشا توسط کارگر و چه به روش استفاده از بیل توسط نیروی انسانی برای کاشت یک تن پیاز در هکتار، 10 نفر روز کارگر و هزینه معادل ۵۰۰ هزار تومان نیاز است که در این روش با  استفاده از این دستگاه کاشت این حجم پیاز در مدت یک ساعت (یک دهم زمان) و با یک سوم هزینه انجام می‌شود.

,

واله مصمم است برای سال آینده دستگاه برداشت پیاز زعفران نیز طراحی کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه