اخبار داغ

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد؛

«تمدن تکاثری غرب» به جای تکیه بر فطرت انسان، سردرگریبان غرایز خود فرو برده است

«تمدن تکاثری غرب» به جای تکیه بر فطرت انسان، سردرگریبان غرایز خود فرو برده است
عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تمدن تکاثری غرب به جای تکیه بر فطرت انسان سر درگریبان غرایز خود فرو برده و جامعه انسانی را به جای تعالی بخشیدن به پرتگاه حیوانی نزدیک کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشمر بصیر، متأسفانه امروز شاهد توسعه جاهلیت مدرن در غرب هستیم که مصداق آن عملکرد رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا در نتیجه‌ افکار تیم اندیشه‌ورزی این دولت است که بر اساس سیاستهای از پیش تعیین شده‌ و در راستای تمدن تکاثری غرب، اوباما موظف به اجرای استراتژی لبخند بود و امروز هم ترامپ موظف به اجرای سیاست پرخاشگری است بنابراین خبرنگار ما حول همین محور، گفت‌و‌گویی تفصیلی با احمد مزینانی باقری که متخصص در مطالعات راهبردی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران است ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمر بصیر، ,

 

,

صبح توس: لطفا در مورد چرایی افول تمدن تکاثری غرب توضیح دهید؟ مخصوصا که با وجود افول این تمدن، باز هم آمریکا ادعای حقوق بشر دارد؟!

, صبح توس: لطفا در مورد چرایی افول تمدن تکاثری غرب توضیح دهید؟ مخصوصا که با وجود افول این تمدن، باز هم آمریکا ادعای حقوق بشر دارد؟!,

مزینانی باقری: متأسفانه تمدن تکاثری غرب به جای تکیه بر فطرت آفاق نگر و انفاس جو، سر درگریبان غرایز خود فرو برده و جامعه انسانی را به جای تعالی بخشیدن به پرتگاه حیوانی نزدیک کرده است.

, مزینانی باقری: ,

 

,

نخستین دلیل از دلایل چرایی افول تمدن تکاثری غرب این است که ایده‌های تمدن غرب بر شریعت تحریف شده منابع عهد عتیق یعنی تورات یهودی و طریقت خرافی عهد جدید یعنی انجیل مسحیت، بنا شده است.

,

 

,

دلیل دوم اینکه نظریه‌های این تمدن بر افکار روشنفکرانی استوار است که انسان را از سلوک بندگی به نخوت بردگی ثروت و شهوت هبوط داده یا نزول داده و سومین دلیل این است که سازه های این تمدن را بر انباشتی از استخوان‌های بردگان سیاه چرده و بومیان سرخ گونه استوار کردند و دلیل چهارم سرمایه های این تمدن محصول تقلب، استثمار و غارت چهار قرنی حجم عظیمی از منابع پابرهنگان استخوان دنده در قلوگاه فرونشسته است و دلیل پنجم اینکه ساختار اجتماعی این تمدن بر تداول (تشکیل طبقه ذی نفوذ) و اصالت طبقه اشرافی انحصار طلب در ثروت و قدرت استوار است.

,

 

,

در نهایت و جمع بندی می توانیم بگوییم که امروزه مدیران این تمدن جاهلی به گونه ای عمل می‌‌کنند که همانند سوسک سرگین غلتان، گوی متعفن جامعه و انسان لذت طلب و ثروت جوی حداکثری و نامحدود را به صورت وارونه به پرتگاه فروپاشی قهری می‌برند.

,

 

,

صبح توس: رفتار گستاخانه‌ی ترامپ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که امروز نمادی از همین تمدن تکاثری است چه پیامهایی دارد؟

, صبح توس: رفتار گستاخانه‌ی ترامپ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که امروز نمادی از همین تمدن تکاثری است چه پیامهایی دارد؟,

مزینانی باقری: در مورد پیام های راهبردی مجموع سخنان سخیف ترامپ لازم است به محورهایی اشاره کنم که محور نخست عینیت یافتن گفتمان جاهلیت مدرن در ادبیات فرامدرن است که در مجموع رفتارها و سخنان موهوم و جاهلانه ترامپ در طول مدت پس از انتخابات آمریکا دیده و شنیده می‌شود.

, مزینانی باقری: ,

 

,

محور دوم تشدید روند ذوب شدن سرمایه اجتماعی یا آبرو و اعتبار ابرقدرتی ایالات متحده به دلیل ناتوانی در فیصل‌دهندگی منازعات بین المللی و فروکاستی اعتبار این کشور نزد ملل جهانی است که تمسخر ترامپ توسط آمریکایی‌های نود و نه درصدی و مردم سایر جوامع به خوبی نشان دهنده‌ی این بی‌اعتباری است.

,

 

,

محور سوم این مبحث این است که ترامپ و افراد مشابه او در غرب در تلاشند به صورت فرافکنانه‌ای بر تعمیق و تعمیم فاصله و گسست بین مطالبات طبقه فرودست و طبقه اشراف فرادست جامعه غرب سرپوش بگذارند.

,

 

,

تهاجم نرم درون زا و برون ریز به هنجارهای زیربنایی نظام تصمیم سازی و تصیم‌گیری مدرن و فرامدرن در غرب دلیل دیگری بر مدعای حقیر می‌باشد و عینیت یافتن گفتمان شیطان بزرگ آمریکایی در واکنش جهانی به سیاست‌های دولتمردان این کشور هم دلیل و نشانه‌ی دیگری است.

,

 

,

از طرفی دیگر افزایش جهشی و پرشی، سرعت گسست درونی و توسعه و تشدید دامنه‌ی خردشدن استخوان تمدن مادی‌گرا هم در این زمینه قابل توجه است که در جیغ بنفش گوش‌خراش متولیان مدرنیسم و ناله‌های بینوایانی که در زیر چرخ مدرنیته له می‌شوند به خوبی نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است.

,

 

,

با توجه به آنچه عرض شد به نظرم جامعه انسانی نیاز روزافزون به قرابت و خویشاوندی مضاعف فطرت‌ انسان‌های مظلوم و تحت سلطه استکبارنوین و کاهش فاصله میان مستضعفان به عنوان وارثان زمین دارد، بنابراین به نزدیکی وعده‌های مکتوم در سنن الهی در فروپاشی قدرت قاهره سلطه‌گرانی همچون ایالات متحده آمریکا  و فروپاشی قهری تمدن تکاثری غریزی غرب در آینده‌ی نزدیک امید زیاد و روزافزونی است.

,

 

,

با این پیش فرض ضرورت دارد که جامعه ایرانی- اسلامی، مطالبه‌گری تاریخی از روشنفکری غرب ستا داشته باشد؛ چراکه این جریان در طول دو قرن گذشته، آدرس‌های غلط بسیاری به جویندگان حقیقت در همسویی با تمدن سست بنیان و بی‌محتوای غرب داده است.

,

 

,

پیام نهایی اینکه ادبیات گانگستری و منش کابویی ترامپ، نوید روشن از قریب الوقوع بودن غروب آفتاب عمر تمدن تکاثری غرب مستکبر می‌دهد.

,

 

,

صبح توس: آنچه که مسلم است رفتار ترامپ نشان از تقویت حاکمیت نظام جاهلی در آمریکا است لطفا معیارهای این نظام جاهلی را توضیح دهید؟

, صبح توس: آنچه که مسلم است رفتار ترامپ نشان از تقویت حاکمیت نظام جاهلی در آمریکا است لطفا معیارهای این نظام جاهلی را توضیح دهید؟,

مزینانی باقری: به نظر می رسد مهمترین معیارهای این نظام جاهلی، انگیزه میلی و غریزی است، البته جاهلیت نمادهای دیگری هم دارد که سه جلوه از جاهلیت معاصر قابل تبیین است و بر خلاف تفاوت ظاهری، درهم آمیختگی مبنایی و روشی هم افزا دارند.

, مزینانی باقری: ,

 

,

جلوه نخست این مبحث «جاهلیت مدرن» است که همانند گرگ درنده است و می‌توان گفت اندیشه توماس هابز: "انسان گرگ انسان" تحقق یافته که چنین انسانی، چنانچه نظاره‌گر معدوم شدن یک جانی باشد، آن را جنایت می‌شمارد و خونخواهش می‌شود؛ اما اگر چند جانور یا شبه جانور درنده را در بند ببیند فریاد حقوق بشری می‌کشد؛ اما اگر با سلاح مدرن صدها کودک و زن را بر سرسفره فقر بدرد یا آنها را در هواپیما بسوزاند، برسینه عاملان جنایتکارش مدال افتخار می‌آویزد.

,

 

,

شاهدی بر این مدعا، انباشت اجساد دریده شده ده‌ها میلیون تَن از مستمندان و محرومان در دو جنگ جهانی و صدها جنگ کوچک و بزرگ از ویتنام تا آفریقا و هم از افغانستان و عراق تا سوریه با مدیریت مستقیم یا واسطه‌ای و نیابتی بانیان و رهبران جاهلیت مدرن است.

,

 

,

جلوه دوم «جاهلیت قبیلگی» است که در صورت و سیرت رژیم دودمانی و خانوادگی آل سعود دیده می‌شود و چون کرکس فرسوده بر جسم انسان بینوای گرفتار در جهل و فقر نشسته است و بر بقایای لاشه بی‌جان و استخوان‌های بی‌رمق آنها مناره تزویر و منبر تکفیر می‌سازد.

,

 

,

سند کوچکی بر این ادعا، کشتار مجنون وار و ذبح بیرحمانه و وحشیانه حداقل دو میلیون انسان بی گناه مسلمان از مذاهب گوناگون به گمان شرک و فسق، در طول دویست سال گذشته است که بوی خون این جنون سعودی - وهابی از کوچه پس کوچه های حجاز ، قطیف و کربلای دیروز و کابل، بغداد، شام و منای امروز همچنان مشام را آزار می‌دهد.

,

 

,

جلوه سوم «جاهلیت غالی» اخباری‌گرایان لندنی است که به مثابه کفتار لاشه خواری است که در خانه روباه پیر لانه کرده و در شیپور فتنه می‌دمد و تخدیر روانی مخاطبان را جایگزین تدبیر عقلانی حیات بشری می‌کند و بر منقل لندن، جگر پاره پاره اسلام به سیخ تعصب می‌کشد.

,

 

,

عملکرد این نحله شبه معنوی در نهایت با اهداف مسلمان ستیزانه جریان تکفیری (راهبرد دشمن قریب) هم آوا خواهد شد و به جای خودشناسی و استکبارستیزی، خودی زنی و مظلوم کشی را پیشه خود خواهد کرد.

,

 

,

در نهایت، به رغم آنکه که امروز ادعای علمانیت (دانایی) و مدنیت (تمدن داری) گوش فلک را می‌آزارد، شاهد تشکیل کمون(هسته اولیه) رقصنده با گرگ هستیم که در آن جاهلیت مدرن (در چهره ترامپ)، جاهلیت قبیلگی (در چهره آل سعودی) و جاهلیت غالی (در چهره شیعه لندنی) بر کوره تفرقه می دمند و گِرد آتش فتنه پایکوبی و رقص شمشیر می‌کنند.

,

 

,

در واقع جاهلیت معاصر ترکیبی از اضلاع مثلث مذکور است که با مدیریت بریتانیایی "تدبیر در سایه" دارد و از طریق وصله و پینه کردن مفصل‌های فرسوده جاهلیت مدرن "غریزه پایه" به استخوان های فرتوت جاهلیت قبیلگی "گمان مایه" و با ادبیات مندرس جاهلیت غالی "عاطفی مایه"، جلوه‌های"جاهلیت آمیخته" را ترسیم و تعیین می‌کنند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه