اخبار داغ

سرانجام نافرجام سهام عدالت تا به امروز

سرانجام نافرجام سهام عدالت تا به امروز
چند روزی است، با نزدیک شدن پرداخت سود سهام عدالت، بحث در مورد این سهام بالا گرفته و حواشی پیرامون آن زیاد شده است که در این یادداشت به برخی موضوعات مهم سرانجام نافرجام در این خصوص می پردازیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از سپاس سهام عدالت که تا امروز می توان  در مدت 10 سال گذشته راه اندازی شده و متعلق به مردم بوده  که بهتر است از اینجا شروع کنیم که آخرین حاشیه ایجاد شده برای سهام عدالت این است که برخی کارشناسان بر این باورند، اگر دولت به درستی این طرح را اجرا می کرد، هم اکنون باید کل سهام عدالت به مشمولان تعلق می گرفت و دیگر نیازی به پرداخت نقدی مشمولان جهت تصاحب کل سهام عدالت نبود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس , .,

قریب به یک ماه قبل دولت مهلت واریز باقی مانده ارزش اسمی سهام عدالت را برای مشمولان تا پایان مهرماه تمدید کرد تا شاید پس از استقبال بسیار اندک مردم از واریز باقی مانده ارزش اسمی سهام که شامل کمتر از یک درصد متقاضیان می شد، اتفاق خاصی موجب شود که مردم آورده سهام عدالت خود را تکمیل کنند.

, .,

این مهلت در شرایطی تمدید شد که آسیب شناسی خاصی درباره دلایل استقبال نکردن مردم از واریز باقی مانده ارزش اسمی سهام صورت نگرفت یا حداقل این که اعلام نشد و از سوی دیگر به جز درخواست برای اطلاع رسانی بیشتر، تصمیم خاصی برای ترغیب مردم به تکمیل آورده خود صورت نگرفت. بنابراین مشخص نیست که با تمدید این مهلت قرار است چه اتفاق خاصی در واریز باقی مانده ارزش اسمی سهام عدالت رخ  دهد.

,

, ,

در عین حال امروز و با گذشت حدود 10سال از آغاز عملیاتی و اجرایی شدن آن، طرح سهام عدالت از تناقض اهداف و برنامه در رنج است، این پروژه کاهش تمرکز مالکیت دولت و گسترش مالکیت واحد‌های تولیدی در میان اقشار مردم را نشانه گرفته، اما با تاسیس شرکتی به فربهی نیمی از پانصد شرکت دولتی که مجموعه‌یی از فعالیت‌های مالی را برای خود مجاز می‌شمارد و سهامدار ممتاز دولتی نیز دارد به تجمیع و متمرکز کردن مدیریت و فعالیت پرداخته است.

, .,

نگرانی ها درباره سهام عدالت موضوع تازه ای نیست؛از روزی که این سهام متولد شد تا به امروز،سهام عدالت یکی از بحث برانگیزترین موضوعات اقتصاد ایران بوده است. به زودی پرونده سهام عدالت تعیین تکلیف می شود؛هرچند که نقدها به شیوه پرداخت سودهای سهام عدالت باقیست اما آنچه مهم است اینکه دولت حسن روحانی این کار روی زمین مانده را به سرانجام رساند.در میانه راه شاید بتوان برای اعتراض ها و نقدها راه های میان بر برگزید.

, .,

جالب است که در حال حاضر بیش از چهار ماه از بحث تقسیم سود سهام عدالت می‌گذرد و تمام وعده‌ها (حتی وعده پرداخت سود) هم به شهریور ماه حواله شده بود، لذا در این زمینه شاهد بدقولی دولت در عمل کردن به وعده‌اش هستیم و ثانیا، هنوز زمان پرداخت سود سهام عدالت هم مشخص نشده است. در حال حاضر نیز مشخص نیست، آیا این سود در مهرماه پرداخت می‌شود، در آبان‌ماه و یا...واریزمی شود.

,

طرح سهام عدالت گرچه این روزها به چالش بزرگی تبدیل شده و همچون طرح هدفمندی یارانه‌ها نقش انحرافی برای منابع ملی دارد اما دولت معتقد است رقم 4 هزار میلیارد تومانی که حاصل سود سهام در مدت 10 سال گذشته است،متعلق به مردم بوده و دولت نمی‌تواند از پرداخت آن سر باز بزند، گرچه دولتی‌ها معتقدند این سهم در بازار ارزشی دو برابر آنچه تعیین کرده‌اند، دارد، با این حال شبهات زیادی در این طرح وجود دارد و به نظر نمی‌رسد ضرر اجرای آن تنها دامن دولت را بگیرد و به‌طورقطع مردم نیز اگر ضرر نکنند، سود چندانی هم نخواهند برد، زیرا بر پایه اصول اقتصادی همواره تقسیم منابع مالی کلان مغایر اصل سرمایه است.

, ،, .,

در هر صورت ماجرای سهام عدالت و مدیریت کج دار و مریزی که در این باره صورت گرفته است نشان می دهد که دولت در حال تکرار تجربه برخی اقدامات قبلی نظیر کارت اعتباری و وام مسکن است. به نظر می رسد تیم اقتصادی دولت در دوره جدید باید علاوه بر هماهنگی بیشتر، نگاهی عمیق تر و دقیق تر به مردم داشته باشد و بتواند در قبال تصمیماتی که یک سوی آن اقدامات مردم است، پیش بینی دقیق تری از رفتار احتمالی مردم داشته باشد تا بتواند با اعتمادسازی بیشتری مشارکت مردم را جلب کند.

, .,

/ انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه