اخبار داغ

رئیس اداره استاندارد شاهرود:

کالاهای نامرغوب بازار اجناس قاچاق هستند/ استاندارد هزینه بر است

کالاهای نامرغوب بازار اجناس قاچاق هستند/ استاندارد هزینه بر است
رئیس اداره استاندارد شاهرود با بیان اینکه کالاهای نامرغوب موجود در بازار اجناس قاچاق هستند گفت: بیشتر این کالاها قاچاق هستند و از مبادی رسمی وارد کشور نمی شوند، سازمان ملی استاندارد در گمرک نمایندگی دارد اگر کالایی مشکوک باشد یا استانداردهای لازم را نداشته باشد نمونه گیری و مورد آزمایش قرار می گیرد که پس از اعلام نتیجه آزمایش اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد از واردات آن کالا به داخل کشور جلوگیری خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید امیر حسین یاسینی رئیس اداره استاندارد شهرستان شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار تدوین، ترویج و نشر استانداردهای بین المللی در کشور را اولین و مهم ترین وظیفه سازمان ملی استاندارد عنوان کرد و گفت: اجرای استانداردها در کشور از دیگر وظایف این سازمان است که می توان از آن به عنوان پیچیده ترین وظیفه نیز یاد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

وی حیطه فعالیت اداره استاندارد شاهرود را اجرا و نظارت بر استانداردها در سه شهرستان شاهرود، میامی و دامغان عنوان کرد.

,

رئیس اداره استاندارد شاهرود در خصوص نحوه اجرا و نظارت بر استانداردها در این شهرستان ها افزود: کارشناسان اداره استاندارد 4 بار در طول هر سال به واحدهای تولیدی مراجعه و نمونه برداری می کنند و پس از آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد نتایج با آزمون ملی مربوطه تطبیق داده می شود که در صورت عدم مطابقت کارشناسان به واحد تولیدی مراجعه و اعلام نواقص می کنند و در صورت عدم رفع نقایص طبق قوانین سازمان ملی استاندارد پروانه باطل و به مراجع قانونی معرفی می شود.

,

انجام ماهانه 120 بازرسی از واحدهای صنفی

, انجام ماهانه 120 بازرسی از واحدهای صنفی ,

یاسینی بازرسی از واحدهای تولیدی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان و اعلام کرد: کارشناسان این سازمان سالانه دو بار خط تولید، انبار، آزمایشگاه، فرایند تولید و حضور مستمر مسئول کنترل کیفی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد.

,

وی با بیان اینکه نظارت بر روی بازار با هدف جلوگیری از ورود کالاهای بی کیفیت به بازار شهرستان ها از دیگر وظایف این سازمان برشمرد و عنوان کرد: کالاهای عرضه شده در سطح بازار و مراکز عرضه کالا که دارای علامت استاندارد هستند خریداری و مورد آزمون قرار می گیرد که در صورت وجود خطا در نتایج نمونه گیری و آزمون ضمن اطلاع رسانی به استان تولید کننده آن محصول به آن واحد تولیدی نیز طبق قانون برخورد خواهد شد.

,

رئیس اداره استاندارد شاهرود با اشاره به بازرسی از بازار عرضه کالاها توسط بازرسان اداره استاندارد اعلام کرد: به طور میانگین ماهانه یکصد و 20 بازرسی صنفی  از مراکز عرضه کالا در شهرستان های شاهرود، میامی و دامغان انجام می شود و در صورت مشاهده کالایی که مشمول استاندارد اجباری است اما فاقد علامت استاندارد است بلافاصله آن کالا توسط کارشناسان جمع آوری و معدوم می شود.

,

انجام 270 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی/8 واحد صنفی اخطار داده شد

, انجام 270 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی/8 واحد صنفی اخطار داده شد,

یاسینی با بیان اینکه در سال گذشته هزار و 250 مورد بازرسی از واحدهای صنفی و 270 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شد یادآور شد: هم چنین 8 مورد اخطار به واحدهای صنفی در سه شهرستان شاهرود، میامی و دامغان داده شد.

,

وی آزمون وسایل سنجش و ترازوهای مستقر در مراکز تجاری و دولتی سالانه یک بار، بازرسی از نازل های عرضه سوخت مایع و تایید صحت عملکرد آنها سالانه 4 بار، بازرسی از صنوف طلا و عیارسنجی سالانه دو بار، بازرسی از وسایل شهربازی و بازرسی از آسانسورهای سطح شهر را از دیگر وظایف سازمان ملی استاندارد عنون کرد.

,

رئیس اداره استاندارد شاهرود در خصوص بازرسی از آسانسورهای سطح شهر گفت: تمام ساختمان های مسکونی که دارای آسانسور هستند موظف هستند پس از نصب آسانسور به اداره استاندارد مراجعه و پس از بازرسی کارشناسان از ساختمان و آسانسور نصب شده گواهی ایمنی دریافت کنند در غیر این صورت شهرداری به مالک پایان کار نخواهد داد.

,

یاسینی در تعریف کالای استاندارد بیان کرد: پنج استاندارد کارخانه ای، شرکتی، ملی، منطقه ای و بین المللی وجود دارد که هر چه سطح استانداردها بالاتر باشد کیفیت کالای تولیدی نیز بیشتر است.

,

وی با بیان اینکه استاندارد کارخانه ای پایین ترین سطح استاندارد است و فقط در سطح کارخانه خودش قابل اعتبار است اظهار کرد: استاندارد بین المللی بالاترین سطح استاندارد است و اگر کسی موفق به کسب این استاندارد شود در هر کشوری قابل قبول است.

,

رئیس اداره استاندارد شاهرود با تاکید بر اینکه برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند و برای واحد تولیدی مربوطه پروانه استاندارد اجباری صادر می شود افزود: به طور کلی کالاهایی که با سلامت مصرف کننده در ارتباط هستند مثل صنایع غذایی، ساختمانی، شیمی، پتروشیمی، الکترونیکی و برق مشمول استاندارد اجباری هستند.

,

کالاهای نامرغوب موجود در بازار اجناس قاچاق هستند

, کالاهای نامرغوب موجود در بازار اجناس قاچاق هستند,

یاسینی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری، اصل 44 قانون اساسی و برنامه ششم توسعه بند چهارم اقتصاد مقاومتی در خصوص افزایش استاندارد کالاهای تولید داخل کشور تصریح کرد: بر همین اساس برخی از کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند و اگر کالایی مشمول استاندارد اجباری باشد سلامت و کیفیت آن تضمین شده است و صاحبان صنایعی و واحدهای تولیدی که کالاهای تولیدی آنها مشمول استاندارد اجباری نیست می توانند پس از انجام مراحل استاندارد خود اظهاری پروانه تشویقی را از سازمان ملی استاندارد دریافت کنند.

,

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان استاندارد کالاهای وارداتی را افزایش داد و علت وجود این حجم از کالاهای چینی و بی کیفیت در کشور چیست بیان کرد: بیشتر این کالاها قاچاق هستند و از مبادی رسمی وارد کشور نمی شوند، سازمان ملی استاندارد در گمرک نمایندگی دارد و به کالاهایی که استاندارد های لازم را داشته باشد اجازه واردات به کشور داده می شود و اگر کالایی مشکوک باشد یا استانداردهای لازم را نداشته باشد نمونه گیری و مورد آزمایش قرار می گیرد که پس از اعلام نتیجه آزمایش اگر ویژگی های لازم را نداشته باشد از واردات آن کالا به داخل کشور جلوگیری خواهد شد.

,

رعایت استاندارد نیاز به فرهنگ سازی دارد

, رعایت استاندارد نیاز به فرهنگ سازی دارد,

رئیس اداره استاندارد شاهرود در پاسخ به سوالی دیگر که چه مشکلاتی بر سر راه استاندارد سازی وجود دارد گفت: استاندارد مقوله هزینه بری است، هر واحد تولیدی علاقه مند است تا جنس تولیدی خود را با قیمت تمام شده پایین تر روانه بازار کند و اگر واحدی بخواهد استاندارد بگیرد باید ضمن ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه در واحد تولیدی خود مسئول کنترل کیفی نیز داشته باشد و دائم نمونه گیری و آزمایش شود به همین دلیل برخی از واحدهای صنعتی و تولیدی از استاندارد دوری کرده و کالاهای بی کیفیت تولید می کنند اما عده ای نیز به این نتیجه رسیده اند که استاندارد کیفیت محصول را بالا برده و باعث می شود در رقابت موفق تر باشد.

,

یاسینی در خصوص مسئولان کنترل کیفی کارخانجات تولیدی و صنعتی بیان کرد: مسئولان کنترل کیفی نماینده سازمان استاندارد در کارخانجات و صنایع است که مسئولیت بررسی کیفیت محصول تولیدی با استاندارد های اعلام شده را بر عهده دارد.

,

وی ادامه داد: پس از معرفی فرد توسط کارخانجات و شرکت ها به استاندارد به عنوان مسئول کنترل کیفی، آموزش های لازم توسط سازمان ملی استاندارد داده می شود و بعد از آزمون و به دست آوردن حد نصاب مورد تایید سازمان استاندارد قرار گرفته و به عنوان مسئول کنترل کیفی به صنایع و واحدهای تولیدی معرفی می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه