اخبار داغ

فریدونکنار نیازمند صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و طبیعت‌گردی/ شهرک‌های صنعتی موجب خسارت به نسل آینده می‌شوند

فریدونکنار نیازمند صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و طبیعت‌گردی/ شهرک‌های صنعتی موجب خسارت به نسل آینده می‌شوند
فریدونکنار با توجه به وجود مواهبی همچون پرندگان مهاجر و نیز دریا و زمین‌های زراعی مرغوب نیازمند صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و صنعت طبیعت‌گردی و پرنده‌نگری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از بلاغ، رونق اقتصادی و تولیدات داخل نیازمند توسعه صنایع کشاورزی و در مناطقی که خاک مناسب و آب کافی وجود ندارد، می‌توان در آن مناطق اقدام به توسعه شهرک‌های صنعتی کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

‎هر چند وجود صنایع در هر شهرستانی برای رونق اقتصادی و افزایش درآمد خانواده‌ها مؤثر بوده و از واردات بی‌رویه و خروج ارز از کشور نقش دارد، اما باید دید صنعت را از چه نگاهی می‌توان مورد بررسی قرار داد.

این روزها توسعه صنعت توریست حرف اول را می‌زند و با توجه به آلودگی شهرک‌های صنعتی مربوط به صنایع دیگر، بسیاری از شهروندان فریدونکناری از نبود شهرک صنعتی در شهرستان خود ابراز نگرانی می‌کنند که در این گزارش به بررسی چند و چون این موضوع پرداخته شد.

ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، درباره علت نبود شهرک صنعتی در شهرستان فریدونکنار، گفت: در فریدونکنار زمین مناسب برای احداث شهرک صنعتی وجود ندارد، زیرا زمین‌های موجود یا کاربرد کشاورزی دارد و یا ساحلی است.

محور توسعه باید با استعدادسنجی انتخاب شود

وی افزود: برای احداث شهرک صنعتی حداقل نیاز به 20 هکتار زمین است و اقدامات لازم برای پیدا کردن زمین غیرزراعی انجام شد.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین‌های فریدونکنار برای کشاورزی بسیار مرغوب است، بنابراین اولویت نخست برای این شهرستان کشاورزی و توریست است.

شهرک‌های صنعتی در شهرهای ساحلی بدون توجیه است

نانواکناری یادآور شد: برای احداث شهرک صنعتی باید زمین‌های زراعی تغییر کاربری پیدا کند، که در حال حاضر و بر اساس سیاست‌های کلان نظام، تغییر کاربری زمین‌های زراعی امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دنبال توسعه و گرایش بهره‌برداری از دریا، صنعت توریست و کشاورزی هستیم.

زهرا اشکیود کارشناس ارشد کشاورزی حاصلخیزی خاک در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، اظهار کرد: توسعه کشاورزی در استان‌های شمالی به جای شهرک‌های صنعتی برای رونق اقتصادی این استان‌ها، که دارای خاک‌های حاصلخیز و منبع آب کافی بوده، بسیار بااهمیت است و لزومی به توسعه شهرک‌های صنعتی نیست.

مختصات رشد و توسعه شهرهای شمالی ویژه است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان‌های شمالی دارای دریا و زمین‌های مرغوب تحت کشت زراعی و باغی در حدود 478 هزار هکتار هستند و با وجود دارا بودن ذخایر طبیعی و شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص، با سه منطقه کوهستانی، میان‌بند و دشت، از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شوند.

‎ اشکیود افزود: از آنجایی که تمامی انسان‌ها برای زندگی سالم و کار کردن نیازمند غذای سالم هستند و بدون غذا نمی‌توان فعالیتی انجام داد، بنابراین توسعه صنایع کشاورزی باید در اولویت قرار گیرد و برای احیا و افزایش تولید در واحد سطح باید تمامی دست‌اندرکاران تمامی تلاش خود را در این راستا انجام دهند.

محور توسعه باید مبتنی بررفع نیازهای راهبردی باشد

این کارشناس ارشد کشاورزی تصریح کرد: این روزها برخی از مردم شهرهای ساحلی همچون فریدونکنار ناراحت از این موضع هستند که چرا در این شهرستان شهرک صنعتی دایر نیست و از این موضوع گلایه‌مند هستند، اما باید به مردم این شهرستان عنوان کرد؛ نیاز امروز دنیا به غذا است و این شهرستان دارای زمین‌های زراعی بسیار مرغوب برای تولید محصولات سالم است و وجود شهرک صنعتی موجب آلودگی آب و خاک این منطقه و کاهش حاصلخیزی خاک می‌شود و در نتیجه عملکرد زمین‌های زراعی کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: شهرستان فریدونکنار با توجه به وجود دریا، می‌تواند از آن استفاده‌ای بیش از شهرک صنعتی کند و اگر کسانی که می‌خواهند برای شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری کنند، در زمینه صنعت توریست فعالیت کنند که در این حالت هم خاک و آب و نیز دریای‌شان سالم می‌ماند و نیز می‌توانند غذای سالم و ارگانیک با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

فریدونکنار شهرستان فرصت‌هاست

اشکیود یادآور شد: فریدونکنار علاوه برمواهب طبیعی همچون دریا و زمین‌های زراعی مرغوب، دارای تالاب‌ها و محیط مناسب بکری برای حضور پرندگان مهاجر است که در این زمینه باید راهکاری برای توسعه صنعت طبیعت‌گردی در زمینه پرنده‌نگری دایر شود تا حاشیه نشینان و ذینفعان و روستائیانی که در این منطقه زندگی می‌کنند زمین‌های زراعی خود را بار دیگر آبیاری کنند و شرایط مناسب برای حضور پرندگان را فراهم کنند و سپس با دعوت از توریست‌های مختلف و طبیعت‌گرد زمینه‌ای را برای اشتغال برای خود فراهم کنند که در این حالت هم زمین‌هایشان با استفاده از فضولات پرندگان حاصل‌خیزتر و نیز خود از دیدن پرندگان لذت می‌برند و همچنین افراد زیادی نیز می‌توانند از دیدن پرندگان مهاجر لذت ببرند و همچین در کنارش روستائیان صنایع دستی و همچنین غذاهای محلی خود را به فروش برسانند.

این کارشناس ارشد کشاورزی افزود: در حوزه کشاورزی با توجه به آنکه محصولات کشاورزی در این شهرستان ارگانیک و فراوان است، مسئولان این بخش باید کارخانجات صنایع تبدیلی را در این شهرستان به جای شهرک‌های آلوده کننده خاک و آب راه‌اندازی کنند.

توسعه شهرستان‌ها با تعامل و فهم مشترک حاصل می‌شود

وی گفت: مسئولان حوزه‌های کشاروزی، محیط زیست، صنایع دستی و گردشگری باید با همکاری همدیگر شهرک‌هایی در زمینه ‎ کشاورزی و طبیعت‌گردی و دریانوری، بزرگ‌ترین مرکز اشتغال را ایجاد کنند.

به گزارش بلاغ، از بین بردن یا تبدیل زمین‌های کشاورزی به صنعتی نه تنها سودی برای مردم منطقه فریدونکنار ندارد بلکه موجب خسارت‌های فراوانی شده که در آینده گریبانگیر نسل‌های بعدی می‌شود.
,
,
,
,
,
,
,
, محور توسعه باید با استعدادسنجی انتخاب شود, محور توسعه باید با استعدادسنجی انتخاب شود,
,
,
,
,
,
, شهرک‌های صنعتی در شهرهای ساحلی بدون توجیه است, شهرک‌های صنعتی در شهرهای ساحلی بدون توجیه است,
,
,
,
,
,
,
,
, مختصات رشد و توسعه شهرهای شمالی ویژه است, مختصات رشد و توسعه شهرهای شمالی ویژه است,
,
,
,
,
,
, محور توسعه باید مبتنی بررفع نیازهای راهبردی باشد, محور توسعه باید مبتنی بررفع نیازهای راهبردی باشد,
,
,
,
,
,
, فریدونکنار شهرستان فرصت‌هاست, فریدونکنار شهرستان فرصت‌هاست,
,
,
,
,
,
, توسعه شهرستان‌ها با تعامل و فهم مشترک حاصل می‌شود, توسعه شهرستان‌ها با تعامل و فهم مشترک حاصل می‌شود,
,
,
,
, بلاغ,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه