اخبار داغ

یادداشت/ الهام صابری

تئوری پر سروصدای اعتماد به اروپا

تئوری پر سروصدای اعتماد به اروپا
تئوری پر سروصدای اعتماد به اروپا به نظر می رسد سخنان ترامپ و عملکرد کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه یک تئوری از پیش تعیین شده بود. برجام حفظ می شود و ایران به غنی سازی دست پیدا نمی کند. این موضوع را به راحتی از سخنان روحانی پس از یاوه گویی های ترامپ می توان فهمید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهواز نوین،بعد از گذشت چند سال از تصویب برجام و انجام تمام تعهدات از طرف ایران تنها چیزی که از طرف مقابل دیدیم ادامه تحریم ها و تصویب تحریم های مختلف با نام های جدید بود. حال بعد از این مدت قرار بود رئیس جمهور آمریکا درخصوص ماندن یا نماندن کشورش در این معاهده بین المللی سخنرانی کند. همه منتظر شنیدن سخنان فردی بودند که به نداشتن تعادل روانی معروف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اهواز نوین,

ترامپ آمد و گفت، از به کار بردن نام جعلی خلیج فارس تا تروریست خواندن مردم ایران و اینکه سپاه پاسداران یک گروه تروریستی است. حرف هایی که شاید خیلی شنیدن آنها دور از انتظار نبود. به فاصله اندکی دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران در واکنش به سخنان ترامپ صحبت کرد و کمی درس تاریخ و جغرافیا داد و کمی ملت را از این پاسخ شاد کرد.
نکته مهم این است که آیا واقعا مهمترین قسمت های صحبت های ترامپ بحث نام خلیج فارس و تروریست خواندن سپاه پاسداران بود؟ آیا دکتر روحانی باید به این قسمت از سخنان ترامپ پاسخ می داد؟ چرا درحالیکه ترامپ برجام را پاره کرد، دکتر روحانی فقط به موعظه او اکتفا کرد؟آقای روحانی شما که خود از تاریخ درس نگرفتید چگونه ترامپ را تشویق به خواندن تاریخ می کنید؟
قطعه گمشده ای که در سخنان روحانی وجود داشت، برجام بود. برجامی که به واسطه آن ایران ۹۸درصد اورانیوم غنی شده را خارج می کند. ولی هنوز از نظر سیاسی و تحریم ها اتفاقی برای ایران رخ نداده است.
برجام سازان اکنون برای رهایی از فشار داخل و بدعهدی های آمریکا به اروپا اعتماد خواهند کرد، اشتباهی که به زودی نتیجه آن را خواهند دید همانگونه که نتیجه بستن با کدخدا را دیدند. به نظر می رسد سخنان ترامپ و عملکرد کشورهای اروپایی و در راس آنها فرانسه یک تئوری از پیش تعیین شده بود. برجام حفظ می شود و ایران به غنی سازی دست پیدا نمی کند. این موضوع را به راحتی از سخنان روحانی پس از یاوه گویی های ترامپ می توان فهمید. روحانی بازهم در این معامله به جای اعتماد به نیروهای انقلابی  داخلی به غرب اعتماد کرد ولی این بار نه با محوریت آمریکا بلکه با محوریت اروپا. این فقط یک شیوه برای حفظ برجام بود که آمریکا را بد و اروپا را فرشته نجات نشان دهند.
در این جریانات ایران به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل خواهد کرد و اروپا هم با بدعهد نشان دادن آمریکا ایران را به انجام بهتر و سریعتر تعهداتش تشویق می کند. در این صورت ایران می ماند و تحریم و تحقیر و یک فریب بزرگتر از برجام که نسل های بعد از آن افسوس خواهند خورد.
دوستان دولتمرد ما این را خوب می دانند که تحریم های ثانویه آمریکا به تمام کشورها مرتبط است و مفهوم آن این است که کشورهای اروپایی برای ارتباطات مالی و بانکی با ایران احتیاجی به تحریم دوباره ایران ندارند و آمریکا زحمت همه را می کشد. فراموش نکردیم که بانک های اروپایی به دلیل داشتن ارتباط با ایران توسط آمریکا نزدیک به ۲۰میلیارد دلار جریمه نقدی شدند. منافع کشورهای اروپایی در بودن با آمریکاست و وعده ها و صحبت هایی که این چند روز از آنها خواهیم دید فقط درحد حرف است و آن هم برای مجبور کردن ایران به ماندن در برجام.
روزنامه دیلی میل به نقل از رئیس جمهور امریکا نوشته: رئیس جمهور فرانسه به من زنگ زد و با او صحبت کردم. و من گفتم آنها همین الان پول زیادی به رنو دادند. پولشان را بگیر و لذت ببر.
این همان دلیل علاقه اروپایی ها برای حفظ برجام است، کسب درآمد از هرچیزی یکی از شیوه های قدیمی اروپایی هاست و امروز هم سودی خوبی در حفظ برجام برای آنها وجود دارد.
بهترین شیوه فریب مردم ایران و دور کردن ذهن آنها از این واقعیت هم به کار بردن نام جعلی برای خلیج فارس و تروریست خواندن سپاه بود که نتیجه آن را در فضای مجازی و برخورد احساسی مردم به راحتی می توان دید.
چندسال مملکت را خواباندید و کاری انجام ندادید به بهانه برجام و وعده دلار با قیمت پایین دادید و هرچه از دهانتان درآمد به نیروهای انقلابی گفتید و در مناظره های انتخاباتی وعده حل مشکلات را به زودی دادید و کشور را ناآرام کردید، اکنون که مشخص شده چیزی در چنته ندارید ملت را با عنوان های وحدت ملی و نام خلیج فارس فریب می دهید تا این بار برجام اروپایی را برای ما به ارمغان بیاورید، برجامی که در قبال آن ته مانده سرمایه های کشور را به اروپا بدهید.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه