اخبار داغ

یاداشت / رضا قنواتی

وقتی نفس خیابان های اهواز تنگ می‌شود

وقتی نفس خیابان های اهواز تنگ می‌شود
شرایط اقلیمی خاص و آزار دهنده اهواز که بیشتر روزهای سال شهروندان مجبور به تحمل هوای گرم هستند، سبب می‌شود که معضل ترافیک در این شهر طاقت فرساتر و خسته کننده تر از سایر کلان شهرها به نظر بیاید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب،به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه ها ترافیک (Traffic) می گویند. ترافیک را متشکل از سه عامل معرفی کرده اند: انسان، راه، وسیله نقلیه.

بررسی هایی که در خصوص مساله ترافیک در مراکز معتبر و رسمی انجام شده نشان دهنده ی این واقعیت است که جهت بهبود وضعیت ترافیک و مسائل مرتبط با آن نیازمند کار و بررسی روی سه دسته عوامل می باشیم  که عبارتند از :

1. مهندسی ترافیک (شامل ساخت راه ها، مرمت و بازسازی راه ها، تجهیزات مربوط و...)

2. اجرای مقررات (شامل چگونگی اجرا و نظارت بر رعایت مقررات مربوط به آمد و شد ها)

3. آموزش (شامل آموزش قوانین و ضوابط به شهروندان)

به تبع رشد سریع شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و نیز شرایط تقریبا ساده خرید خودرو، موضوع کنترل ترافیک شهری اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، پیش بینی می شود با وابستگی بیش از پیش مردم به استفاده از اتومبیل تا سال 2025 مصرف انرژی در این بخش و انتشار گاز های گلخانه ای مرتبط با آن نسبت به سال 2000، دو برابر شود. گفتنی است از اوایل دهه 1340 شمسی توسعه پرشتاب و نامتوازن شهرهای بزرگ ایران آغاز گردید که این رویداد با واردات و مونتاژ اتومبیل ها در کشور همراه شد. اینجا بود که ذهن مدیران شهری ایران به مسائلی مانند ترافیک شهری و آلودگی هوا معطوف شد. در خصوص اثرات ترافیک در کلانشهرها صحبت های زیادی شده و می شود. آثاری از قبیل ایجاد اختلالات روانی، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت،‌ آلودگی های محیطی، افزایش تصادفات تنها بخشی از آثار مخربی است که جامعه شهری را به صورت دائم درگیر خود کرده است.

 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از رهیاب،به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راه ها ترافیک (Traffic) می گویند. ترافیک را متشکل از سه عامل معرفی کرده اند: انسان، راه، وسیله نقلیه., رهیاب,
,
, بررسی هایی که در خصوص مساله ترافیک در مراکز معتبر و رسمی انجام شده نشان دهنده ی این واقعیت است که جهت بهبود وضعیت ترافیک و مسائل مرتبط با آن نیازمند کار و بررسی روی سه دسته عوامل می باشیم  که عبارتند از :

1. مهندسی ترافیک (شامل ساخت راه ها، مرمت و بازسازی راه ها، تجهیزات مربوط و...)

2. اجرای مقررات (شامل چگونگی اجرا و نظارت بر رعایت مقررات مربوط به آمد و شد ها)

3. آموزش (شامل آموزش قوانین و ضوابط به شهروندان)

به تبع رشد سریع شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و نیز شرایط تقریبا ساده خرید خودرو، موضوع کنترل ترافیک شهری اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است. بر اساس بررسی‌های به عمل آمده، پیش بینی می شود با وابستگی بیش از پیش مردم به استفاده از اتومبیل تا سال 2025 مصرف انرژی در این بخش و انتشار گاز های گلخانه ای مرتبط با آن نسبت به سال 2000، دو برابر شود. گفتنی است از اوایل دهه 1340 شمسی توسعه پرشتاب و نامتوازن شهرهای بزرگ ایران آغاز گردید که این رویداد با واردات و مونتاژ اتومبیل ها در کشور همراه شد. اینجا بود که ذهن مدیران شهری ایران به مسائلی مانند ترافیک شهری و آلودگی هوا معطوف شد. در خصوص اثرات ترافیک در کلانشهرها صحبت های زیادی شده و می شود. آثاری از قبیل ایجاد اختلالات روانی، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت،‌ آلودگی های محیطی، افزایش تصادفات تنها بخشی از آثار مخربی است که جامعه شهری را به صورت دائم درگیر خود کرده است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,

اهواز نیز به عنوان یک کلان شهر مهم از این معضل در امان نیست. شرایط اقلیمی خاص و آزار دهنده اهواز که بیشتر روزهای سال شهروندان مجبور به تحمل هوای گرم هستند، سبب می‌شود که معضل ترافیک در این شهر طاقت فرساتر و خسته کننده تر از سایر کلان شهرها به نظر بیاید. بحث در خصوص ترافیک و حمل و نقل شهری بحث بسیار گسترده و پیچیده ای می باشد ولیکن در این یادداشت سعی در معرفی دلایل ایجاد ترافیک و راه های کاستن از آن را به صورت مختصر داریم.

در حال حاضر وسائط نقلیه در شهر اهواز به سه دسته خودروهای شخصی، تاکسی ها (شامل سواری و ون) و اتوبوس های شهری تقسیم می شوند و متاسفانه اهواز همچنان از نعمت وجود قطار شهری برخوردار نمی باشد. برخورداری از مترو در بسیاری از کلانشهرهای دنیا از ده ها سال پیش رواج دارد و لیکن در اهواز علیرغم گذشت بیش از حدود 15 سال از آغاز پروژه ساخت آن همچنان تکمیل نشده و غیرقابل استفاده است. پرواضح است که یکی از راه های کاهش ترافیک استفاده از مترو می باشد اما در شرایطی که استفاده از مترو – به هر دلیل موجه یا غیرموجه – فعلا مقدور نمی باشد چاره ی کار چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا مهمترین دلایلی که در ایجاد ترافیک به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار می باشند را شناسایی نماییم:

•    فرهنگ نامناسب استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار کیفیت پایین این ناوگان؛

•    توزیع نامناسب مراکز خدماتی، اداری و تجاری در سطح شهر که باعث هجوم مردم معمولا در یک بازه زمانی به آن نقاط می شود؛

•    گرمای هوا در بیشتر ایام سال که باعث پایین آمادن آستانه تحمل رانندگان در رانندگی گشته، آنها را ترغیب به استفاده از سرعت غیرمجاز نموده، گره ترافیکی ایجاد می کند؛

•    شبکه حمل و نقل عمومی دارای پوششی ناکافی است، علی الخصوص به مناطقی که تمرکز امکانات و مراکز اداری دارند؛

•    کم عرض بودن معابر

•    استفاده از خودروهای فرسوده در سطح شهر توسط بعضی شهروندان و سازمان های دولتی که آلودگی هوا نیز به دنبال دارند؛

•    پارک غیرقانونی خودورها به صورت دوبله و بعضاً سوبله در مناطقی که مرکز رجوع مردم جهت انجام امور مختلف می باشد که این خود نشان دهنده معضلی به نام کمبود پارکینگ در آن مناطق است؛

•    زمان نسبتاً بالایی که صرف می شود تا پلیس به یک مورد تصادف رسیدگی نماید؛

•    توقف های دائمی و بی ضابطه تاکسی ها و خودروهای مسافربر در خیابان های شهر؛

, اهواز نیز به عنوان یک کلان شهر مهم از این معضل در امان نیست. شرایط اقلیمی خاص و آزار دهنده اهواز که بیشتر روزهای سال شهروندان مجبور به تحمل هوای گرم هستند، سبب می‌شود که معضل ترافیک در این شهر طاقت فرساتر و خسته کننده تر از سایر کلان شهرها به نظر بیاید. بحث در خصوص ترافیک و حمل و نقل شهری بحث بسیار گسترده و پیچیده ای می باشد ولیکن در این یادداشت سعی در معرفی دلایل ایجاد ترافیک و راه های کاستن از آن را به صورت مختصر داریم.

در حال حاضر وسائط نقلیه در شهر اهواز به سه دسته خودروهای شخصی، تاکسی ها (شامل سواری و ون) و اتوبوس های شهری تقسیم می شوند و متاسفانه اهواز همچنان از نعمت وجود قطار شهری برخوردار نمی باشد. برخورداری از مترو در بسیاری از کلانشهرهای دنیا از ده ها سال پیش رواج دارد و لیکن در اهواز علیرغم گذشت بیش از حدود 15 سال از آغاز پروژه ساخت آن همچنان تکمیل نشده و غیرقابل استفاده است. پرواضح است که یکی از راه های کاهش ترافیک استفاده از مترو می باشد اما در شرایطی که استفاده از مترو – به هر دلیل موجه یا غیرموجه – فعلا مقدور نمی باشد چاره ی کار چیست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است ابتدا مهمترین دلایلی که در ایجاد ترافیک به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثرگذار می باشند را شناسایی نماییم:

•    فرهنگ نامناسب استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار کیفیت پایین این ناوگان؛

•    توزیع نامناسب مراکز خدماتی، اداری و تجاری در سطح شهر که باعث هجوم مردم معمولا در یک بازه زمانی به آن نقاط می شود؛

•    گرمای هوا در بیشتر ایام سال که باعث پایین آمادن آستانه تحمل رانندگان در رانندگی گشته، آنها را ترغیب به استفاده از سرعت غیرمجاز نموده، گره ترافیکی ایجاد می کند؛

•    شبکه حمل و نقل عمومی دارای پوششی ناکافی است، علی الخصوص به مناطقی که تمرکز امکانات و مراکز اداری دارند؛

•    کم عرض بودن معابر

•    استفاده از خودروهای فرسوده در سطح شهر توسط بعضی شهروندان و سازمان های دولتی که آلودگی هوا نیز به دنبال دارند؛

•    پارک غیرقانونی خودورها به صورت دوبله و بعضاً سوبله در مناطقی که مرکز رجوع مردم جهت انجام امور مختلف می باشد که این خود نشان دهنده معضلی به نام کمبود پارکینگ در آن مناطق است؛

•    زمان نسبتاً بالایی که صرف می شود تا پلیس به یک مورد تصادف رسیدگی نماید؛

•    توقف های دائمی و بی ضابطه تاکسی ها و خودروهای مسافربر در خیابان های شهر؛
,
,
, در شرایطی که استفاده از مترو – به هر دلیل موجه یا غیرموجه – فعلا مقدور نمی باشد چاره ی کار چیست؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


ممکن است علاوه بر موارد بالا عوامل دیگری را نیز بتوان ذکر کرد لیکن به نظر می رسد عوامل فوق بیشترین سهم را در ایجاد ترافیک شهری در اهواز دارا باشند. به منظور کاهش و به حداقل رساندن این عوامل پیشنهادات زیر مطرح می باشد:

1.کارآمد سازی سامانه حمل و نقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس رانی. بهبود و ارتقاء کیفیت ایستگاه های اتوبوس و نیز کاهش زمان انتظار شهروندان می تواند موجب ترغیب شهروندان در استفاده از این سامانه شود؛

2.استفاده از روش های تشویقی جهت استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی؛ روش هایی از قبیل برگزاری مسابقات کتابخوانی در اتوبوس ها، در نظر گرفتن امتیازات ویژه مانند اهدای بلیت سینما برای شهروندانی که بیشترین استفاده را از سامانه حمل و نقل عمومی می نمایند و...

3.ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه در ایامی از سال که هوای شهر مطبوع می باشد. در این راستا شهرداری می تواند مراکزی را در سطح شهر جهت تحویل دوچرخه به شهروندان به صورت امانی تعبیه نماید. این تجربه در بعضی از کلان شهرهای ایران در حال انجام است.

4.استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت کاهش زمان رسیدگی به تصادفات؛ پلیس می تواند با طراحی یک اپلیکیشن ثبت تصادف موجبات کاهش زمان رسیدگی به حادثه را فراهم کند؛ به این ترتیب که شهروندانی که دچار حوادثی میشوند که خسارت جانی نداشته می توانند تصویر برخورد خودروها را در اپلیکیشن ثبت نموده و پلیس به صورت آنلاین به حادثه رسیدگی نموده در صورت لزوم در صحنه حاضر شود. این روش باعث جلوگیری از ایجاد ترافیک در نتیجه ی تصادفات می شود.

5.ترافیک مساله ای است که نیاز به فرهنگ سازی ریشه ای دارد. آموزش ترافیک در مدارس در حال حاضر نیز انجام می شود لیکن به نظر می رسد نیازمند توجه جدی تر می باشد. حتی آموزش و پرورش می تواند مباحث آموزشی در کتاب های درسی دانش آموزان نیز قرار دهد؛

6.گسترش بیشتر پروژه دولت الکترونیک؛ اگر تمامی سازمان ها بتوانند آن دسته از خدمات خود که قابل ارائه در فضای مجازی می باشد را به صورت آنلاین به شهروندان ارائه دهند اتفاقی بسیار مهم در زمینه کاهش مراجعه کنندگان به ادارات را خواهیم داشت؛

7.تشویق و التزام مراکز خدماتی و رستوران ها به استفاده از خدمات پیک موتوری در مناطق دارای ترافیک زیاد؛

8.ممنوعیت یا محدود سازی استفاده از خودروهای فرسوده توسط شهروندان و ادارات دولتی. طرح اجباری شدن معاینه فنی برای خودروها که اخیراً اجرا گردیده گام مناسب در این زمینه می باشد، به شرط آنکه تنها مخصوص شهرندان نباشد؛

9.توجه به ساخت پارکینگ؛ این مساله بسیار مهم و اثرگذار بوده و در صورت عملی شدن سهمی قابل توجه در سبک کردن بار ترافیک دارد؛

10.زمان شروع به کار و پایان کار ادارات و مدارس به منظور پخش بار ترافیک در ساعات مختلف روز مدیریت گردد.

در پایان باید اشاره کنیم مساله ی ترافیک در شهرها از آن دست مسائلی است که با چند روش مشخص و از پیش تعیین شده قابل حل نیست و بلکه باید مجموعه ای از روش های مختلف را به همراه همکاری و تعامل با سایر دستگاه های مرتبط به این موضوع به کار بست.


انتهای پیام/

,
, ممکن است علاوه بر موارد بالا عوامل دیگری را نیز بتوان ذکر کرد لیکن به نظر می رسد عوامل فوق بیشترین سهم را در ایجاد ترافیک شهری در اهواز دارا باشند. به منظور کاهش و به حداقل رساندن این عوامل پیشنهادات زیر مطرح می باشد:

1.کارآمد سازی سامانه حمل و نقل عمومی از قبیل مترو و اتوبوس رانی. بهبود و ارتقاء کیفیت ایستگاه های اتوبوس و نیز کاهش زمان انتظار شهروندان می تواند موجب ترغیب شهروندان در استفاده از این سامانه شود؛

2.استفاده از روش های تشویقی جهت استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی؛ روش هایی از قبیل برگزاری مسابقات کتابخوانی در اتوبوس ها، در نظر گرفتن امتیازات ویژه مانند اهدای بلیت سینما برای شهروندانی که بیشترین استفاده را از سامانه حمل و نقل عمومی می نمایند و...

3.ترغیب شهروندان به استفاده از دوچرخه در ایامی از سال که هوای شهر مطبوع می باشد. در این راستا شهرداری می تواند مراکزی را در سطح شهر جهت تحویل دوچرخه به شهروندان به صورت امانی تعبیه نماید. این تجربه در بعضی از کلان شهرهای ایران در حال انجام است.

4.استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت کاهش زمان رسیدگی به تصادفات؛ پلیس می تواند با طراحی یک اپلیکیشن ثبت تصادف موجبات کاهش زمان رسیدگی به حادثه را فراهم کند؛ به این ترتیب که شهروندانی که دچار حوادثی میشوند که خسارت جانی نداشته می توانند تصویر برخورد خودروها را در اپلیکیشن ثبت نموده و پلیس به صورت آنلاین به حادثه رسیدگی نموده در صورت لزوم در صحنه حاضر شود. این روش باعث جلوگیری از ایجاد ترافیک در نتیجه ی تصادفات می شود.

5.ترافیک مساله ای است که نیاز به فرهنگ سازی ریشه ای دارد. آموزش ترافیک در مدارس در حال حاضر نیز انجام می شود لیکن به نظر می رسد نیازمند توجه جدی تر می باشد. حتی آموزش و پرورش می تواند مباحث آموزشی در کتاب های درسی دانش آموزان نیز قرار دهد؛

6.گسترش بیشتر پروژه دولت الکترونیک؛ اگر تمامی سازمان ها بتوانند آن دسته از خدمات خود که قابل ارائه در فضای مجازی می باشد را به صورت آنلاین به شهروندان ارائه دهند اتفاقی بسیار مهم در زمینه کاهش مراجعه کنندگان به ادارات را خواهیم داشت؛

7.تشویق و التزام مراکز خدماتی و رستوران ها به استفاده از خدمات پیک موتوری در مناطق دارای ترافیک زیاد؛

8.ممنوعیت یا محدود سازی استفاده از خودروهای فرسوده توسط شهروندان و ادارات دولتی. طرح اجباری شدن معاینه فنی برای خودروها که اخیراً اجرا گردیده گام مناسب در این زمینه می باشد، به شرط آنکه تنها مخصوص شهرندان نباشد؛

9.توجه به ساخت پارکینگ؛ این مساله بسیار مهم و اثرگذار بوده و در صورت عملی شدن سهمی قابل توجه در سبک کردن بار ترافیک دارد؛

10.زمان شروع به کار و پایان کار ادارات و مدارس به منظور پخش بار ترافیک در ساعات مختلف روز مدیریت گردد.

در پایان باید اشاره کنیم مساله ی ترافیک در شهرها از آن دست مسائلی است که با چند روش مشخص و از پیش تعیین شده قابل حل نیست و بلکه باید مجموعه ای از روش های مختلف را به همراه همکاری و تعامل با سایر دستگاه های مرتبط به این موضوع به کار بست.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه