اخبار داغ

جهانگیری در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ترکیه تاکید کرد:

مبادلات تجاری ایران وترکیه با پول ملی/ فعالیت۲۴ساعته مرزهای دوکشور

مبادلات تجاری ایران وترکیه با پول ملی/ فعالیت۲۴ساعته مرزهای دوکشور
معاون اول رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر ترکیه در نشست خبری مشترک بر فعالیت 24 ساعته مرزهای دو کشور برای مبادلات تجاری تاکید کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسحاق جهانگیری در جریان سفر به ترکیه بعد از ظهر امروز در نشست مطبوعای مشترک با نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: ایران و ترکیه پیوندهای بسیار مستحکمی در زمینه های مختلف تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی دارند و این اشتراکات محکم باعث شده مسائل دو ملت عمیقاً به هم پیوند بخورد و ما به عنوان مسئولین دو کشور باید از این اشتراکات حراست کنیم و زمینه تعمیق روابط و توسعه مناسبات را فراهم سازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

جهانگیری با بیان اینکه ما در منطقه ای هستیم که هر روز شاهد بحران های مخلتف در نقاط مختلف منطقه هستیم خاطرنشان کرد: این بحران ها توسط قدرت های بزرگ و برخی کشورهای همسو با آنها ایجاد می شود.

,

وی تروریسم، گروه های تکفیری، داعش و داعشی گری بر منطقه را از جمله مسائل و مشکلات کشورهای منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشورهای منطقه در حال مذاکره با تروریسم بودند، یکباره موضوع همه پرسی در شمال عراق و ایجاد کشوری مستقل در کردستان عراق مطرح شد که بی تردید این توطئه ها با حمایت قدرت های جهانی و به خصوص رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

,

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما اطلاع داریم که این توطئه ها توسط رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ ایجاد می شود گفت: بی تردید توطئه های بزرگ تری برای تجزیه کشورهای منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ در دست اقدام است.

,

جهانگیری تصریح کرد: البته کشورهای منطقه با اتکا به قدرت ملت های خود قادر هستند که تمام این توطئه ها را خنثی کنند و ایران، ترکیه و عراق به عنوان سه کشور بزرگ می توانند با همکاری یکدیگر این توطئه ها را نقش بر آب سازند.

,

معاون اول رئیس جهمور ادامه داد: دشمنان گاهی تلاش می کنند به اختلافات داخلی کشورهای منطقه دامن بزنند و مسائلی نظیر شیعه و سنی و قومی گرایی را بزرگ نمایی کنند اما در حقیقت مسائل اصلی منطقه اینها نیست اما هدف دشمنان این است که کشورهای بزرگ منطقه را به مسائل حاشیه ای مشغول و سرگرم کنند.

,

جهانگیری با ابراز خرسندی از اقدام به موقع و قاطع دولت عراق در جریان همه پرسی تصریح کرد: دولت عراق تمام مناطقی که پس از مبارزه با داعش در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفته بود را بازپس گرفت و در واقع با این اقدام موضوع همه پرسی در نطفه خفه شد و جدایی طلبان متوجه شدند فکر اینکه تمامیت ارضی عراق آسیب ببیند فکری بیهوده است.

,

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه از حاکمیت دولت مرکزی عراق حمایت می کنند افزود: باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت و حراست کنیم چرا که اگر منطقه قدرتمند باشد کشورهای بزرگ نمی توانند زمینه بروز بحران را فراهم کنند.

,

جهانگیری اضافه کرد: نگاه راهبردی ما باید این باشد که منطقه از قدرت و استحکام برخوردار باشد و در این راستا ممکن است گاهی منافع کوتاه مدت ما برای رسیدن به منافع بلندمدت آسیب ببیند.

,

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل سوریه و مذاکره با مقامات ترکیه در این خصوص گفت: ایران و ترکیه خواهان سوریه ای آرام هستند و می خواهند که مردم این کشور رفاه داشته باشند و دولت سوریه نیز قدرتمند باشد تا بتواند توطئه ها را خنثی کند.

,

وی با بیان اینکه جهان اسلام با مشکلات جدی روبرو است، تصریح کرد: در مقطع فعلی کشور ترکیه رئیس سازمان همکاری کشورهای اسلامی است و در این شرایط باید کشورهای مسلمان دست به دست هم دهند و مسائل جهان اسلام نظیر جنگ و خونریزی در یمن و ظلم و ستم به مردم میانمار را حل و فصل کنند.

,

وی همچنین با اشاره به مسائل فلسطین و جنایاتی که در حق مردم فلسطین صورت می گیرد گفت: باید از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم و خوشبختانه تهران و آنکارا از مواضع مشابه و نزدیکی در این زمینه برخوردار هستند.

,

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به تهران و مذاکرات صورت گرفته با دکتر روحانی برای رسیدن مبالادت تجاری دو کشور به رقم ۳۰ میلیارد دلار افزود: دسترسی به این هدف نیازمند آن است که از تمام فرصت های دو کشور استفاده شود و موانع پیش روی همکاری های اقتصادی برطرف گردد.

,

جهانگیری از برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این کمیسیون درباره تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه مذاکره خواهد شد و تلاش خواهد شد که دو کشور به سمت تجارت آزاد حرکت کنند.

,

معاون اول رئیس جهمور با اعلام اینکه در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه توافق شد که مرزهای دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری به صورت شبانه روزی فعال باشند افزود: در خصوص همکاری سه جانبه برای ترانزیت کالا از ترکیه به قطر نیز توافقاتی انجام شده و به زودی وزرای مربوطه سه کشور توافقنامه ای در این خصوص امضاء خواهند کرد.

,

جهانگیری گردشگری را از زمینه های همکاری ایران و ترکیه برشمرد و با بیان اینکه تصمیمات مناسبی برای توسعه گردشگری میان دو کشور اتخاذ شده است افزود: باید بسته های فرهنگی و گردشگری و توافقات صورت گرفته در این زمینه هرچه زودتر عملیاتی شود.

,

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و صادرات نفت خام و گاز از ایران به ترکیه گفت: امکان افزایش گاز و نفت خام از ایران به ترکیه وجود دارد و در این خصوص مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفته است.

,

جهاگیری گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران ترکیه در پتروشیمی و سایر صنایع استقبال می کند و در این راستا همایش هایی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران برگزار خواهد شد و هفته آینده نیز نمایشگاه کالاهای ایران در استانبول برپا می شود.

,

نخست وزیر ترکیه هم در نشست مطبوعاتی مشترک با اشاره به تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مشترک میان ایران و ترکیه گفت: توسعه روابط تهران و آنکارا و ارتقاء همکاری ها به بالاترین جایگاه ممکن، هدف مشترک دو کشور است.

,

بینالی ییلدریم با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان به ترکیه گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه ای و به ویژه مسائل عراق گفتگو شد و دو کشور هرگونه اقدام در جهت نقض حاکمیت ملی عراق را محکوم کردند.

,

وی با بیان اینکه ایران، ترکیه و عراق در خصوص وضعیت پس از همه پرسی در اقلیم کردستان عراق همکاری نزدیک دارند خاطرنشان کرد: هر سه کشور معتقدند که این همه پرسی غیرقانونی بوده است و حرص و طمع مسئولین اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال باعث شده که به سایر اقوام نظیر ترکمن ها و ایزدی ها نیز ظلم و ستم شود.

,

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: در این شرایط امکان ادامه حاکمیت مدیریت فعلی اقلیم کردستان عراق میسر نیست و باید گام های لازم را برای پایان دادن به ظلم به مردم این منطقه برداریم.

,

وی با تاکید بر اینکه همکاری های تهران و آنکارا محدود به مسائل عراق نیست تصریح کرد: تحولات سوریه نیز باید تحت کنترل باشد و تمامیت ارضی کشور حفظ شود و ایران و ترکیه خواهان صلح پایدار و آسایش برای مردم سوریه هستند.

,

بینالی ییلدریم ادامه داد: ایران و ترکیه با تشکیل ساختارهای غیرقانونی در کشورهای منطقه مخالف هستند و هیچ اقدامی نباید تمامیت ارضی کشورهای منطقه را تهدید کند.

,

نخست وزیر ترکیه همچنین با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و ترکیه روند رو به رشدی را در پیش دارد گفت: حجم مبادلات دو کشور در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار است و هدف گذاری دو کشور رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار است که برای دستیابی به این رقم باید گام های موثری برداریم.

,

نخست وزیر ترکیه در ادامه امنیت را از مهمترین موضوعات این کشور برشمرد و با بیان اینکه ترکیه ۴۰ سال است که با گروه تروریستی پ.ک.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه