اخبار داغ

هم پیمانی دوست داران محیط زیست اردکان برای حفظ پارک ملی سیاه کوه +تصاویر

هم پیمانی دوست داران محیط زیست اردکان برای حفظ پارک ملی سیاه کوه +تصاویر
پدر پارک سیاه کوه گفت: حداقل سه درصد از درآمد خالص صنایع اردکان باید به محیط زیست برای حفظ پارک ملی سیاه کوه اختصاص یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اردکان گویا، پارک ملی سیاه کوه تنها پارک ملی استان یزد است که با کمترین امکانات در حال حفاظت از گونه های نادر و در حال انقراض جانوری و گیاهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اردکان گویا,

دکتر محمد رضا اقبالی احمدآبادی پزشک و متخصص گوش و حلق وبینی که به پدر پارک سیاه کوه شهرت دارد برای توجه بیشتر مسئولین و نشان دادن ضعف های موجود در پارک ملی و با هماهنگی اداره محیط زیست اردکان، فرماندار اردکان را به این پارک دعوت کرد تا ضمن بازدید از منطقه از کمبود ها و جزئیات آن نیز آگاه شود.

,

وی در ادامه این بازدید  گفت: متاسفانه محیط بانان هزینه وبودجه ای جهت خرید بنزین برای گشت زنی در منطقه را ندارند. زیستگاه مهم یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده دره انجیر تنها با 2 مامور و در پارک ملی سیاه کوه با 3 مامور در منطقه اداره می شود در حالی که وسعت این منطقه چندین برابر نیرو می طلبد.

,

وی افزود: صنایعی که در شهرستان استقرار می یابند و آب و خاک و هوای اردکان را از بین می برند و واگن واگن آهن از شهر خارج می کنند باید حداقل سه درصد از درآمد خالص خود را به محیط زیست اختصاص بدهند.

,

, ,

پدر پارک ملی سیاه کوه اردکان ادامه داد: بسیاری از مردم هنوز از وجود چنین گوهرطبیعی در اردکان بی اطلاع هستند. مردم عاشق طبیعت اند و باید جهت حضور وبازدیدشان مراحل قانونی آن طی شود تا از نزدیک حیات وحش و طبیعت بکر منطقه را شاهد باشند.

,

نادر پیری از فعالین حوزه محیط زیست گفت: هرچند کمبود های مالی بسیاری در حوزه محیط زیست شاهد هستیم ولی بسیاری از مردم آمادگی خود را برای فعالیت در حوزه محیط زیست اعلام کردند. بهترین کار برای مشارکت مردمی در حوزه محیط زیست ایجاد یک صندوق برای مشارکت در هزینه های حفظ محیط زیست است.

,

نادر قاضی رئیس هیات کوهنوردی شهرستان در ادامه این نشست صمیمی گفت: حفاظت در کنار نگهداری بسیار مهم است، بسیار خوشحالیم که مدیر اداره محیط زیست اردکان فردی لایق و بومی وآشنا به منطقه است.

,

وی افزود: در دوره مدیریت عزیزی خوشبختانه با تمام کمبود های پیش رو اقدامات قابل توجهی انجام شده که امیدواریم با حمایت فرمانداری و دیگر سازمان ها و نهادها اتفاقات بهتری رقم بخورد.

,

, ,

عزیزی ریاست اداره محیط زیست ضمن خیرمقدم به جمع حاضر عنوان کرد: دو مشکل اساسی در منطقه سیاه کوه وجود دارد که امکان گشت زنی را برای ماموران مشکل کرده است، عدم وجود آنتن برای ارتباط بی سیم ماموران باهم و فرسوده شدن موتور سیکلت ها برای گشت زنی که کیفیت کار را پایین می آورد.

,

وی افزود: متاسفانه احداث جاده ها، معادن و راه آهن مشکلاتی برای حیات وحش به وجود آورده است وباعث تلفات جاده ای در منطقه شده است. متاسفانه در این جاده ها حیواناتی چون خرگوش، مار و انواع بز و کل از بین رفته اند.

,

این مقام مسئول تاکید کرد: خشکسالی های مداوم باعث مهاجرت حیات وحش منطقه شده است که با پخش کارشناسی علوفه خشک جلوی این معضل تا حدود بسیاری گرفته شده هر چند برخی در این راستا گلایه وانتقاداتی نیز داشته اند با این که اگر حیوانی از این منطقه خارج شود سرب داغ شکارچیان در انتظارش هست.

,

وی اظهار داشت: سال قبل کسری بودجه جهت خرید آذوقه داشتیم که قسمت اعظمی از طریق حمایت های مردمی شهروندان اردکانی و احمدآبادی وترک آباد تأمین شد و در سال جاری 10 میلیون بودجه از نذر طبیعت از استان قم به این منطقه اختصاص داده شد و خوشبختانه قرق های اختصاصی خوبی در شهرستان داشته ایم که جای خوشحالی است.

,

, ,

رئیس اداره محیط زیست اردکان در خصوص حمایت فرمانداری اردکان گفت: تامین اعتبار خرید یک دستگاه تراگریدر به مبلغ هشتاد میلیون تومان، تامین اعتبار خرید علوفه به مبلغ بیست میلیون تومان و شروع عملیات ساخت مرکز تحقیقات زیست محیطی اردکان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون تومان مواردی از حمایت فرمانداری برای حفظ محیط زیست است.

,

هادی مقیمی فرماندار اردکان در پایان صحبت های حاضرین گفت: در سال جاری و سال گذشته اعتبارات خاصی در حوزه محیط زیست اختصاص داده شده است و امیدواریم طبق ماده 55 بتوانیم اعتبارات بیشتری را اختصاص دهیم.برخی شخصیت ها فعالیت هایی ماندگاری در حوزه محیط زیست داشتند که باقیات وصالحات زندگی شان است.

,

مقیمی گفت: انجمن های مردم نهاد باید تلاش کنند تا نوع نگرش شهروندان نسبت به حوزه محیط زیست تغییر کند تا همانگونه که شهروندان در حوزه ساخت مسجد وحسینه فعالیت بالایی دارند در حوزه محیط زیست نیز بدانند ساخت یک آبشخور جهت حیات وحش و مساعدت در این حوزه محیط زیست هم همچنان که در احادیث هم ذکر شده باقیات الصالحات افراد خواهد بود.

,

مقیمی در پایان از خدمات محیط بانان منطقه تقدیر کرد و قول مساعدت بیشتری در این حوزه دارند.

,

در پایان این نشست فرماندار و اعضای شیفتگان طبیعت باهم برای حفظ محیط زیست هم پیمان شدند و از زیستگاهای مختلف حیات وحش منطقه و خشکسالی های به وجود آمده در منطقه دیدن کردند و بجز مشاهده جزئی انواع حیات وحش وآهو، موفق به مشاهده مستقیم سی وشش رأس گله کل وبز شدند.

,
انتهای پیام/ح.ا*ر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه