اخبار داغ

ظرفیتی مغفول به نام گردشگری در شهرستان کوار

ظرفیتی مغفول به نام گردشگری در شهرستان کوار
شهرستان کوار به لحاظ داشتن جاذبه های متنوع تاریخی و طبیعی و همچنین نزدیکی به شیراز، می‌تواند با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح به مقصد تفریحی بسیاری از مردم استان و همچنین گردشگران خارجی که از شیراز بازدید می کنند تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهارکوار، دشت کوار با قرار گرفتن در بین رشته کوه‌های زاگرس و وجود تنوع بسیار زیاد محصولات کشاورزی و باغی، همواره به عنوان یکی از قطب های کشاورزی استان مطرح بوده است و همین تنوع و حاصلخیزی، حکایت از خوش آب و هوایی این منطقه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارکوار,

 

,

حاصلخیزی دشت کوار تا جایی شهرت دارد که دو باستان شناس فرانسوی به نام های مارسل اوگوست دیولافوآ و مادام دیولافوآ در سال 1260 شمسی(136 سال پیش) مشاهدات خود از دشت کوار را اینگونه بیان می کنند: «پس از خروج از کوهستانی که مانند تمام کوهستان های ایران لم یزرع و خالی از سکنه بود، به دشت وسیعی رسیدیم که از حیث خرمی و شکوه و وسعت بر دشت سروستان برتری داشت. گندم هایی که تازه سبز شده بودند منظره بسیار زیبایی داشتند و مثل این بود که زمین از ریزه های زمرد مستور گردیده است.

,

زن ها و بچه ها مشغول تعمیر مجاری آب بودند، دهقانان زمین ها را شخم می زدند و بذرافشانان در دنبال آن ها با قدم های منظم حرکت می کردند و با مشت  خود از دامن گندم برداشته و در شیارها می ریختند، پس از (منطقه ی) ورامین من چنین منظره ی زراعتی ممتاز و خندانی ندیده بودم. خدا را شکر کردم که پس از دیدن آن بیابان های لم یزرع، اکنون چشمم به آبادی و سبزه و آب افتاده است. شب را در کوار که در راه شیراز به لارستان واقع شده است توقف نمودیم و صبح زود به طرف فیروزآباد رهسپار شدیم  .... .  » (دیولافوآ، ص 458)

,

 

,

از ویژگی‌های برجسته گردشگری شهرستان کوار، آب و هوای خوب، وجود جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی، قرار گرفتن در 30 کیلومتری شیراز بدون آلاینده‌های محیطی و صوتی، دسترسی و همجواری با راههای ترانزیتی شمال به جنوب کشور و وجود تنوع باغی و کشاورزی می‌باشد.

, .,

 

,

از جمله آثار تاریخی شهرستان کوار می توان به بندبهمن با قدمتی 2500 ساله، پل ساسانی، پل 1317(پل تاریخی کوار) بقایای تل هکوان، قصر قباد(قلعه قلات) و بقایای گور بهمن اشاره کرد.

,

 

,

وجود چندین امامزاده از جمله شاهزاده ابوالقاسم(ع)، امامزاده شاه غیب فرمشکان، تفرجگاه خضرنبی و دیگر امامزاده هایی که در روستاهای شهرستان قرار دارد می تواند این شهرستان را به مقصد گردشگری مذهبی و تفریحی تبدیل کند و در این بین امامزاده ابوالقاسم(ع) با بهترین نقطه دسترسی به لحاظ نزدیکی به جاده اصلی کوار شیراز و همچنین قرارگرفتن در تپه ای که نمایی زیبا و مشرف بر دشت کوار دارد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و متاسفانه تاکنون آن طور که باید از این ظرفیت عظیم استفاده نشده است.

,

 

,

از جاذبه‌های طبیعی شهرستان می توان به طبیعت بسیار زیبای منطقه فرمشکان همراه با چشمه سارهای متعدد و موردستان های طبیعی آن و باغ آرین یاد کرد، طبیعت زیبایی که در صورت بهسازی و تعریض جاده دسترسی آن می تواند به مقصدی بسیار جداب برای گردشگران و مسافران داخلی تبدیل شود.

,

 

,

کوه ها و دره های زیبای کوار همچون دره شهناز در روستای باغان، دره ها و انجیرستان های دامنه کوه سپیدار در منطقه فرمشکان و تفرجگاه خضرنبی با صخره های زیبا در دامنه کوه اکبرآباد، از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهرستان کوار محسوب می‌شوند.

,

 

,

یکی از موانع توسعه گردشگری در شهرستان کوار کمبود امکانات رفاهی در اماکن گردشگری و تاریخی شهرستان می باشد و علاوه بر آن کمبود پارک برای گذران اوقات مسافران و شهروندان در شهر کوار از دیگر موانع این امر است و جا دارد مسئولین شهری کوار با پیگیری های خود نقاطی مانند تپه قره آغاج، پارک قلمستان، ورودی شهر کوار در قسمتی که قرار است شرکت اکتشاف عقب نشینی کند و همچنین تپه امامزاده ابوالقاسم(ع) را به عنوان مکان هایی بسیار بکر برای این امر در دستور کار قرار دهند.

,

اماکن گردشگری شهرستان کوار

, اماکن گردشگری شهرستان کوار, اماکن گردشگری شهرستان کوار]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه