اخبار داغ

رییس شبکه دامپزشکی گالیکش:

مرحله دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی در گالیکش آغاز شد + راهکارهای بهداشتی

مرحله دوم واکسیناسیون رایگان تب برفکی در گالیکش آغاز شد + راهکارهای بهداشتی
رییس دامپزشکی گالیکش از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی در این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیلکوه دکتر سعید پورقاز گفت: برنامه واکسیناسیون همزمان و سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین به‌صورت رایگان از اواسط مهرماه سال جاری به مدت یک ماه آغازشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیلکوه,

وی افزود: با تجهیز اکیپ‌های مایه‌کوبی بخش دولتی این فاز از واکسیناسیون تب برفکی آغازشده است و امیدواریم با همکاری خوب دامداران این طرح به نحو احسن به پایان برسد.

,

پورقاز به دامداران منطقه توصیه کرد که برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها، همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشند.

,

وی اظهار داشت: واکسیناسیون در جمعیت دام سبک این شهرستان نیز بلافاصله پس از اتمام طرح دام سنگین شروع می‌شود.

,

به گفته وی واکسن مورداستفاده در دام سنگین واکسن وارداتی بهادار است که با پیگیری‌های صورت گرفته و تأمین اعتبار به‌صورت رایگان در حال اجرا است. این اقدام به علت مشاهده بیماری در برخی استان‌های کشور و استان‌های هم‌جوار که متحمل خسارت‌های زیادی شدندن اند انجام می‌گیرد.

,

پورقاز افزود: واکسیناسیون در جمعیت دام سبک با واکسن تولید داخل صورت خواهد گرفت.

,

رییس دامپزشکی گالیکش از دامداران خواست تا نکات ذیل را رعایت کنند:

,

_ تا حد امکان از رفت‌وآمد به میدان خریدوفروش دام و سایر دامداری‌ها خودداری کنید.

,

_ در صورت ضرورت تردد به میدان دام و سایر دامداری‌ها، بعد از بازگشت کلیه لباس‌ها، کفش‌ها و چکمه‌ها را تعویض، شستشو و ضدعفونی کنید و در این راستا وسیله نقلیه خود را نیز به‌طور کامل شستشو و ضدعفونی نمایید.

,

_ در صورت خریداری دام‌های جدید، آن‌ها را حداقل به مدت سه هفته در مکانی جدا از سایر دام‌ها قرنطینه کنید. اگر بعد از سه هفته علائم بیماری مشاهده نگردید، می‌توانید دام‌های جدید را وارد دامداری نمایید.

,

_ کود و فضولات دامداری را به‌صورت منظم و در فواصل زمانی کوتاه جمع‌آوری و بسوزانید و یا در محل مناسب انبار کنید و سطح آن را با فرمالین ضدعفونی، و روی آن را با پلاستیک به‌طور کامل بپوشانید.

,

_ بهاربندها، جایگاه‌ها، آبشخورها، آخورها، لوازم و تجهیزات دامداری را حداقل در هر هفته یک نوبت با محلول ضدعفونی‌کننده مناسب، ضدعفونی نمایید.

,

_ حداقل در هر هفته یک نوبت ، بهاربندها شعله داده شود.

,

_ ورود کلیه وسایل نقلیه به داخل دامداری ممنوع شود .در مورد وسایل نقلیه نظیر خودروهای حمل شیر، علوفه و کود که می‌بایست وارد دامداری شوند پس از ضدعفونی کامل و دقیق اجازه ورود داده شود. به همین منظور در ورودی دامداری حوضچه ضدعفونی مخصوص خودروها احداث شود و به مقدار کافی، حاوی آب و ماده ضدعفونی مناسب باشد.

,

_ از ورود چوب‌داران، دلالان و سایر دامداران و افراد متفرقه به داخل دامداری اکیداً جلوگیری کنید.

,

_ در صورت ضرورت ورود افراد ) از قبیل صاحب دامداری، کارگران دامداری، دامپزشکان، واکسیناتورها، مأمورین تلقیح مصنوعی و ...( به داخل دامداری، از لباس و چکمه مخصوص دامداری که از قبل ضدعفونی شده و یا از لباس‌های یک‌بارمصرف، استفاده شود.

,

_ برای جلوگیری از انتشار بیماری، لاشه دام‌های تلف‌شده در گودالی به عمق 2-5/1 متر به‌صورت بهداشتی دفن گردد یا در کوره لاشه سوز سوزانده شود.

,

_ در صورت مشاهده علائم مشکوک به بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، سریعاً موضوع را از طریق تماس تلفنی به اداره دامپزشکی شهرستان گالیکش اطلاع دهید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه