اخبار داغ

پژوهشگر تاریخ معاصر آذربایجان:

سردار ملی برای حفظ حاکمیت ایران قدم برداشت/ استبداد ستیزی جوهره شخصیتی ستارخان بود

سردار ملی برای حفظ حاکمیت ایران قدم برداشت/ استبداد ستیزی جوهره شخصیتی ستارخان بود
پژوهشگر تاریخ معاصر آذربایجان گفت: ستارخان از آغاز نهضت خود را تابع و پیرو مرجعیت می دانست و همواره اعلام می کرد که به فتوای مراجع تقلید وقت، وارد مبارزه با استبداد شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تبریزبیدار، رحیم نیکبخت در گفتگو با این پایگاه خبری با اشاره به سالروز ولادیت ستارخان، وی را از جمله مفاخر آذربایجان نامیده و اظهار داشت: امروز سالروز ولادیت  یکی از اسطوره های تاریخ مشروطیت است که قهرمانی از قهرمانان ملی ایران و مفاخر آذربایجان بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

 

,

وی افزود: وی در زمان خود، با شناخت و بصیرت پرچمدار حرکتی شد که مردم ایران را برای رسیدن به اهداف ضداستبدادی یاری فراوان کرد.

,

 

,

پژوهشگر تاریخ معاصر، با اشاره به اینکه خانواده ستارخان از جمله قربانیان استبداد مهارگسیخته قاجار بودند، گفت: ستارخان از آغاز نهضت خود را تابع و پیرو مرجعیت می دانست و همواره اعلام می کرد که به فتوای مراجع تقلید وقت، وارد مبارزه با استبداد شدند.

,

 

,

وی ادامه داد: مراجع در مکاتبات خود با مجاهدین، ستارخان و یارانش را مخاطب خود می دانستند و با آنان مکاتبه می کردند.

,

 

,

نیکبخت در پاسخ به این سوال که چرا برخی جریانات قوم گرا، ستارخان را به عنوان فردی تجزیه طلب و ضدحاکمیت فارس ها معرفی می کنند، تصریح کرد: سوال من این است که سلسله قاجاریه خود از ایلات ترک زبان بودند و خود ستارخان نیز یک تبریزی بود، درگیری این دو هم نژاد چگونه با هم قابل جمع می باشد؟

,

 

,

وی افزود: اگر ستارخان تجزیه طلب بود چرا به مجلس شورای ملی در تهران رفت و در آنجا با لقب سردار ملی از وی تجلیل به عمل آمد.

,

 

,

این پژوهشگر تاریخ، با تاکید بر تحریف شخصیت ستارخان و معرفی وی به عنوان فردی ضدایرانی، خاطرنشان کرد: سردار ملی ایران، مردی به شدت مذهبی و پایبند مسایل ملی بود که با دست کشیدن از خواسته های شخصی خود با سفر به تهران، برای حفظ حاکمیت ایران قدم برداشت.

,

 

,

وی افزود: روحیه آزادگی، استبدادستیزی و استعمار ستیزی، جوهره شخصیتی ستارخان را تشکیل می داد.

,

 

,

نیکبخت همچنین با اشاره به برگزاری نشست علمی تخصصی درباره ستارخان توسط موسسه دیارکهن در سال گذشته، از برگزاری نشست های دیگری در جهت زدودن گرد غربت از چهره دیگر مفاخر ملی ایران خبر داد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه