اخبار داغ

بیت المال به نام مستضعفان به کام خودنمایان خرج می شود +عکس

بیت المال به نام مستضعفان به کام خودنمایان خرج می شود +عکس
در سالهای اول فیلم های ارائه شده تقریبا متناسب با نام جشنواره فیلم فجر بود اما در این سالها رنگ و بوی زیادی از آثار ایثار و شهادت در این جشنواره دیده نمی شود، درست است که از مقوله انقلاب و دفاع مقدس چند دهه گذشته است اما ازهمان انقلاب و دفاع مقدس هم حرف های بسیار ناگفته ای وجود دارد که در زبان سینما و هنر بیان نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از  انقلاب نیوز،جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم فجر مهمترین جشنوارهٔ سینمایی جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار می‌گردد. تاکنون ۳۵ دوره از این جشنواره برگزار شده است که آخرین آن در سال ۱۳۹۵ بود، این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

به مناسبت فرار شاه و ورود امام خمینی(ره) به کشور 12 بهمن تا 22 بهمن را ایام دهه فجر نامگذاری کردند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سال 61 برای برای ارائه آثار در زمینه ایثار و شهادت جشنواره فیلم فجر پایه گذاری شد اما متأسفانه این جشنواره که باید میدان‌دار عرصه ایثار و شهادت می‌بود از هدف اصلی خود خارج شده و بیشتر به دنبال فیلم‌های سینمایی و تکنیکی است.
,
,

جشنواره فیلم فجر، جایگزینی برای جشنواره بین‌المللی فیلم تهران بود که تا پیش از انقلاب اسلامی، تحت حمایت مخصوص فرح پهلوی در ایران برگزار می‌شد و در آن فیلم‌های برگزیده سینمای ایران در کنار آثار سینمای بین‌المللی به رقابت می‌پرداختند. پس از  انقلاب اسلامی، این جشنواره تعطیل شد و بعد از ۴ سال «جشنواره فیلم فجر»، هم‌زمان با ایام جشن های دهه فجر جایگزین آن شد.
,
,
 
,
رنگ و بوی کمرنگ ایثار و شهادت در جشنواره فیلم فجر
, رنگ و بوی کمرنگ ایثار و شهادت در جشنواره فیلم فجر,

در سالهای اول فیلم های ارائه شده تقریبا متناسب با نام جشنواره بود اما در این سالها رنگ و بوی زیادی از آثار ایثار و شهادت در این جشنواره دیده نمی شود، درست است که از مقوله انقلاب و دفاع مقدس چند دهه گذشته است اما ازهمان انقلاب و دفاع مقدس هم حرف های بسیار ناگفته ای وجود دارد که در زبان سینما و هنر بیان نشده است حتی اگر بهانه تکراری بودن مباحث دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را بیان کنند در سالهای اخیر مسائل دیگر از جمله ایستادگی مردم در برابر تحریم ها، فتنه88 و مدافعان حرم سوژهای جدید هستند که با نام جشنواره فیلم فجر همخوانی دارد نه برخی از فیلم های که در جشنواره حضور پیدا می کنند.
,
,

این جشنواره به نوعی مهم ترین رویداد فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران است. پس همچون سایر بخش ها و ارگان های این نظام باید دارای یک سری اهداف و چشم اندازهایی باشد که در راستای پیشبرد اهداف نظام، حرکت کند. لذا مطالبه ای که از آن می رود، همسو بودن سیاست های آن، با سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی و قدم برداشتن در راستای تحقق آنها از منظرگاه فرهنگ و رسانه است. اما آیا حقیقتاً همینطور بوده؟ یعنی آیا این رویداد بزرگ فرهنگی از ابتدای فعالیتش تا به امروز در راستای تحقق آرمان های نظام پیش رفته است یا نه؟
,
,

مروری بر جوایز اهدا شده نشان می دهد که افرادی که جوایز را دریافت کرده اند که به اذعان خودشان میانه خوبی با سیاست های جمهوری اسلامی ایران نداشتند، در دوره هایی، آثاری را برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم می بینیم که به حق می توان آنها را جزو آثار هنری طراز جمهوری اسلامی دانست و در مقابل در سال هایی نیز، این جایزه درخشان را متعلق به فیلم هایی می بینیم که آشکارا به نظام جمهوری اسلامی و آرمان های انقلابی و مذهبی آن توهین می کنند. از این دست نتایج عجیب جشنواره ای، در طول این چند دوره به کرات به  چشم می خورد. به طور مثال جشنواره ای که در سال پیش، بهترین فیلم خود را «ایستاده در غبار » معرفی می کند.
,
,
 
,
شوی لباس یا جشنواره؟

علاوه بر مقوله فرهنگی و همخوانی نداشتن این جشنواره با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بودجه ای که صرف این جشنواره می شود نیز مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان فرهنگی و سیاسی است، بودجهای که به نام انقلاب و فجر که توسط مستضعفان به پیروزی رسیده اما محلی برای خود نمایی وو شوی لباس های عجیب و غریب برخی از بازیگران شده است و تبدیل به جشنواره مد و لباس فجر شده است.
, شوی لباس یا جشنواره؟,
,
,
 
,
, ,

هرساله جشنواره فیلم فجر پراست از حاشیه های غیرسینمایی که سینماگران ایرانی برای رسانه ها فراهم می کنند. در چندسال اخیر نوع پوشش بازیگران آقا و خانم و طراحان این لباس ها  مورد انتقاد بوده است.
,
,
 
,
هزینه های جشنواره فیلم فجر
, هزینه های جشنواره فیلم فجر,

سال گذشته بودجه و هزینه سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش ملی بیش از ۱۱ میلیارد تومان و در بخش جهانی بیش از ۸ میلیارد تومان بوده است.
,
,

براساس اطلاعات ارایه شده رقم دقیق بودجه و هزینه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش ملی ۱۱۶/۷۱۴/۹۹۹/۷۳۲ ریال، معادل یازده میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۷۳تومان بوده است.
,
,

هزینه و بودجه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش جهانی نیز ۸۴/۲۵۷/۱۳۹/۴۳۷ ریال، معادل ۸ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۴۳ تومان بوده است.
,
,

در این زمینه محمد صادق کوشکی منتقد سینما اظهار داشت: متأسفانه جشنواره فیلم فجر از هر لحاظ با فلسفه برگزاری خود فاصله بسیاری پیدا کرده و از هر منظر که به این رویداد سینمایی نگاه کنیم متوجه می شویم که جشنواره فیلم فجر هیچ ارتباطی با فجر انقلابی که قرار بر وجود آن بود ندارد.
,
,

کوشکی تصریح کرد: استفاده از عنوان فجر برای این جشنواره فقط یک بهانه است چرا که همه چیز جشنواره با عنوانی که دارد در تناقض و تضاد است. جشنواره ای که از آن به عنوان جشنواره فجر یاد می کنیم در اختیار کسانی قرار گرفته است که بعید می دانم کمترین اعتقادی به دهه فجر و انقلاب داشته باشند.
,
,

از نام فجر برای این جشنواره سوءاستفاده شده
,
, از نام فجر برای این جشنواره سوءاستفاده شده,

وی بیان داشت: از نام فجر برای این جشنواره سوءاستفاده شده و سالیان سال است که ملاک انتخاب فیلم ها وفادار بودن به ارزش های انقلاب نیست و حتی در بسیاری از مواقع تنها جوایز حاشیه ای جشنواره فجر به فیلم های ارزشی تعلق گرفته است. نگاه جشنواره همیشه تکنیکال بوده و در بسیاری از مواقع حتی این نگاه تکنیکال با لابی گری کنار رفته است.
,
,
 
,
, ,

این منتقد در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر در اختیار افرادی قرار گرفته است که هیچ نسبتی با انقلاب ندارند و به همین دلیل جریانی در این جشنواره حاکم شده است که با فلسفه وجودی آن در تضاد شدیدی قرار دارد. متأسفانه تنها عده ای از افراد خاص هستند که حرف اول و آخر جشنواره را می زنند و مطمئناً علاوه بر اتفاقات مضمونی که برای این جشنواره رخ داده این افراد باید پاسخگوی هزینه های بی مورد و پول های بلاتکلیف خرج شده در این جشنواره باشند.
همچنین انتقاد دیگری که به این جشنواره وارد است نحوه حضور بازیگران در جشن های و مراسم های جشنواره فیلم فجر و اهدای جوایز تبدیل به شو لباسی شده که هر چه حجاب زنان کمتر و نوع لباس مردان عجیب تر بباشد جذابیت و احترام بیشتری دارد.
,
,
,

کسانی با پول بیت المال و در امنیت بر آمده از خون شهدا جشنواره ای را برگزار می کنند که نام انقلاب را یدک می کشد ولی در آن هیچ خبری از ارزش ها نیست. در این جشواره به تنها چیزی که توجه نمی شود و از همه مظلوم تر واقع شده اسلام و ارزش های اسلامی است.
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه