اخبار داغ

متخصص طب ایرانی تاکید کرد؛

ضرورت شناخت باورهای غلط درباره درمان‌های سنتی/ نقش آفرینی «طبّ مکمل» در کنار طب ایرانی

ضرورت شناخت باورهای غلط درباره درمان‌های سنتی/ نقش آفرینی «طبّ مکمل» در کنار طب ایرانی
در مواقعی که ما با یک اختلال عملکرد و کارکرد اعضا در بدن مواجه هستم بدون اینکه یافته رادیولوژی یا پاتولوژی خاصی وجود داشته باشد، طب مکمل می تواند خیلی نقش آفرین و کارا باشد، به ویژه طب سنتی ایرانی که طب مزاجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سلامت؛ طب سنتی امروزه دارای حواشی زیادی شده است. شاید تا چند وقت پیش تناقض ها و اختلاف نظرهایی میان طب نوین و طب سنتی وجود داشت و عده ای از ریشه مخالف طب سنتی بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سلامت,

اما امروزه در دل طب سنتی هم اختلافاتی پدید آمده که کارشناسان این پدیده را به دو قسمت تقسیم می کنند و بر این باورند که عده ای سودجو به دنبال کسب منافع شخصی هستند و اقدام به تجویزهای غیر منطقی به منظور فروش داروهای گیاهی و کسب مناقع مالی هستند.

,

عده ای هم ادعای طب سنتی دارند و پا را فراتر گذاشته و به عقیده خودشان به امر طبابت مشغول هستند و مردم هم به دلیل باورهای غلط درباره طب سنتی گمراه می شوند.

,

در هر حال چیزی که در حال حاضر قانون جمهوری اسلامی ایران آن را محرز و قابل قبول دانسته است، طب سنتی علمی است که پزشک ها و داروسازان مورد تأیید نظام پزشکی در آن رشته تخصص می گیرند که با دستور وزارت بهداشت «طب ایرانی» نام گرفت. برای بررسی بیشتر این موضوع مهم پزشکی، با دکتر محمد مظاهری، متخصص و مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به گفتگو می نشینیم:

,

وقتی از طب سنتی حرف می زنیم نامی از طب مکمل هم به میان می آید. طب مکمل چه نوع طبی است؟

, وقتی از طب سنتی حرف می زنیم نامی از طب مکمل هم به میان می آید. طب مکمل چه نوع طبی است؟, وقتی از طب سنتی حرف می زنیم نامی از طب مکمل هم به میان می آید. طب مکمل چه نوع طبی است؟,

دکتر محمد مظاهری: به خاطر پیدایش عوارض زیادی که از داروهای شیمیایی در جهان مشخص شد و با توجه به این که سبک زندگی امروز در جهان تغییر کرد، در سه دهه اخیر سازمان بهداشت جهانی همه کشورها را ملزم کرد تا طب سنتی را احیاء کنند و بر اساس متون علمی امروز آن را مبتنی بر شواهد علمی کنند.

,

بر همین اساس طب تلفیقی از سوی سازمان بهداشت جهانی ابداع شد. طب تلفیقی چند رکن اساسی دارد. یک رکن طب نوین یا همان طب رایج امروز و طب شیمیایی است که در اکثر دانشکده های دنیا تدریس می شود. واژه دیگری به نام طب مکمل مطرح شد. این طب طبی است که تکمیل کننده طب نوین است و مؤلفه های فکری و منطقی در آن از مؤلفه های طب نوین پیروی نمی کند. مثلاً وقتی که در طب چینی گفته می شود یانگ یائین به عنوان دو محور وجودی انسان تغییر کرده است برای فردی که دانش آموخته طب نوین است این اصطلاح ها غیر معمول است.

,

وقتی در طب سنتی ایران یا طب مزاجی گفته می شود بلغم فزونی پیدا کرده یا صفرا کاهش پیدا کرده برای دانشجویی که طب نوین می داند غیر معمول و غیر متعارف است.

,

طب مکملی که در هر کشور به آراء و عقاید حاکم های آن کشور و همچنین باورهای گذشته بر می گردد که به طب سنتی معروف است.

,

در ایران طب سنتی بر پایه مزاج درمانی است، در ژاپن که به طب کامپو معروف است بر محورهای دیگری حاکم است و آیورودا در هندوستان  هم مبتنی بر واتا، پیتا و کافا است که این اصطلاحات برای سایر افراد در زمینه طبابت معمول نیست.

,

بیشتر در حوزه آسیا طب سنتی داریم؟

, بیشتر در حوزه آسیا طب سنتی داریم؟, بیشتر در حوزه آسیا طب سنتی داریم؟,

کشورهای امریکایی و افریقایی هم طب مکمل و طب سنتی دارند ولی طب های شرقی در این زمینه خیلی قدیمی تر و قوی تر هستند.

,

مصداقی از بیماری های در این زمینه مطرح کنید تا موضوع بهتر روشن شود.

, مصداقی از بیماری های در این زمینه مطرح کنید تا موضوع بهتر روشن شود., مصداقی از بیماری های در این زمینه مطرح کنید تا موضوع بهتر روشن شود.,

یکی از حوزه هایی که تجویز داروهای گیاهی می تواند خطرناک باشد و باید حتماً با دقت و تأمل زیاد توسط متخصص درمان با گیاهان دارویی و در عین حال هم اندیشی با پزشک معالج بیمار رعایت شود موضوع نارسایی های کلیه و کبد است.

,

چون این ارگان پالایشگاه بدن هستند. داروهای گیاهی هم ماده مؤثره دارد و ممکن است اثر تجمعی پیدا کند و فرد آسیب ببیند.

,

نقش طب مکمل در درمان و برخورد با بیماری ها چگونه است؟

, نقش طب مکمل در درمان و برخورد با بیماری ها چگونه است؟, نقش طب مکمل در درمان و برخورد با بیماری ها چگونه است؟,

در مواقعی که ما با یک اختلال عملکرد و کارکرد اعضا در بدن مواجه هستم بدون این که یافته رادیولوژی یا پاتولوژی خاصی وجود داشته باشد طب مکمل می تواند خیلی نقش آفرین و کارا باشد، به ویژه طب سنتی ایرانی که طب مزاجی است. مثلاً بانوی جوانی با توده ای در قسمت سینه مراجعه می کند، بدیهی است توده ای که از تراکم سلول های بدخیم ممکن است تشکیل شده باشد گیاهی نمی تواند آن توده را از بین ببرد و از طرفی ممکن هیچ داروی شیمیایی هم قادر به انجام این کار نباشد؛ این توده باید از بدن خارج شود. اما فرد ممکن است در حین مراحل درمان دچار ریزش مو، تهوع و اسفراغ، افسردگی، اختلالات اشتهایی و خواب شود و یا حتی عملکرد اجتماعی فرد هم آسیب ببیند که در این جا طب مکمل می تواند برای این فرد خیلی کمک کننده باشد.

,

مشکلاتی مانند تنگ شدن مری می تواند با استفاده از طب مکمل درمان شود؟

, مشکلاتی مانند تنگ شدن مری می تواند با استفاده از طب مکمل درمان شود؟, مشکلاتی مانند تنگ شدن مری می تواند با استفاده از طب مکمل درمان شود؟,

در طب سنتی برای همه روش های علمی که امروزه کشف شده ما احترام قائل هستیم، اگر همکاری تشخیص داده که بیمار باید در اثر تنگی مری آندوسکوپی انجام بدهد، توصیه ما این است که همین کار را انجام دهند. اگر مری دچار تنگی شده باشد و انسدادی در این مسیر ایجاد شده باشد هیچ داروی شیمیایی و گیاهی نمی تواند این تنگی را برطرف کند و ممکن است فرد نیازمند جراحی باشد.

,

آیا طبع انسان به مرور تغییر پیدا می کند؟

, آیا طبع انسان به مرور تغییر پیدا می کند؟, آیا طبع انسان به مرور تغییر پیدا می کند؟,

هر موجودی که آفریده می شود بر اساس آن مزاجی که با آن خلق می شود آن مزاج اولیه و پس زمینه اولیه خود را تا آخر عمر حفظ می کند اما غذاهایی که مصرف می کند، نوع فعالیت های فیزیکی و شغل و اقلیمی که در آن زندگی می کند می تواند بر مزاج آن مؤثر باشد و برآیند همه این موارد مزاج فعلی فرد را تشکیل می دهد. مزاج اولیه در هنگام پیدایش فرد حفظ می شود.

,

و سخن آخر شما با مخاطبان؟

, و سخن آخر شما با مخاطبان؟, و سخن آخر شما با مخاطبان؟,

طب سنتی با اصلاح مزاج در کنار طب نوین می تواند بهبود کیفیت زندگی را برای بیماران به ارمغان بیاورد و در بسیاری از اختلالات ساختاری و عملکردی ارگان ها و اعضای بدن می تواند نقش آفرین باشد اما در بیماری های صعب العلاج که خود طب نوین که با تمامی پیشرفت های مهندسی پزشکی و تکنولوژی با مشکل مواجه است باید حق بدهیم طب سنتی نتواند خیلی نقش آفرین باشد.

,

مانند دیابت تیپ اول، انواع سرطان، ام اس و برخی بیماری های گوارشی، پارکینسون و تشنج و برخی موارد اورژانس طب های مکمل در کنار طب نوین فقط می توانند برای فرد کمک رسان باشند و قطع درمان های استاندارد برای بیماران می تواند بسیار بسیار خطر آفرین باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه