اخبار داغ

برداشت ۷ هزار تن لوبیا در قطب تولید لوبیای استان؛

موج‌سواری دلالان بر بازار پرنوسان لوبیا در خمین/وجود صنایع تبدیلی دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند+عکس

موج‌سواری دلالان بر بازار پرنوسان لوبیا در خمین/وجود صنایع تبدیلی دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کند+عکس
بیشترین مشکل لوبیاکاران خمین، به عنوان قطب تولید لوبیا در استان مرکزی، نبود مکان مناسب برای فروش محصولات به دور از دخالت واسطه ها و نواسان بالای قیمت لوبیا در فصل برداشت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل خمین نیوز؛ از شهرستان خمین از جمله شهرستان‌هایی است که به عنوان قطب تولید لوبیا در استان و کشور شناخته می‌شود که ظرفیت خوبی برای کشاورزی در این منطقه ایجاد کرده است اما موانع موجود بر سر راه مشکلاتی را ایجاد می کند که طبق معمول کشاورز و مصرف‌کننده نهایی اصلی ترین خسران‌دیده‌های این ماجرا هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز,

نبود مکان مناسب برای فروش محصولات

, نبود مکان مناسب برای فروش محصولات, نبود مکان مناسب برای فروش محصولات,

عرب یکی از لوبیاکاران شهرستان خمین گفت: حدود ۲ هکتار از زمین‌هایم را به کشت لوبیا اختصاص دادم که امسال کیفیت و مقدار این محصول نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا کرده است.

,

وی افزود: لوبیا را نزدیک به فصل تابستان کشت می‌کنیم و بعد از آبیاری و همچنین رسیدگی از جمله کودپاشی و سم‌پاشی، اوایل فصل پاییز، مشغول به برداشت آن می‌شویم.

,

این کشاورز خمینی در ادامه به مشکلات اشاره و بیان کرد: بیشترین مشکل ما هنگام برداشت است چرا که برای فروش محصول، محل مناسبی را نداریم و با توجه به بدهکاری‌ها و دیر پرداخت کردن پول گندم‌ها توسط دولت، مجبوریم محصولمان را به واسطه‌ها، با قیمت پایین بفروشیم.

, ,

نتیجه زحمات کشاورزان به جیب دلالان می‌رود

, نتیجه زحمات کشاورزان به جیب دلالان می‌رود, نتیجه زحمات کشاورزان به جیب دلالان می‌رود,

وی گفت: با وجود هزینه‌های بالا اعم از قیمت بالای سم و کود و همچنین زحمات زیادی که برای به ثمر نشستن محصول می‌کشیم اما موقع برداشت این دلالان و واسطه‌ها هستند که سود می‌برند.

,

عرب همچنین به کیفیت پایین سموم مصرفی اشاره و تصریح کرد: سم‌هایی که استفاده می‌کنیم اکثرا چینی و قیمت آنها بالا است اما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و مجبوریم چندین بار استفاده کنیم.

,

برداشت هفت هزار تن لوبیا، به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال از مزارع خمین

, برداشت هفت هزار تن لوبیا، به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال از مزارع خمین, برداشت هفت هزار تن لوبیا، به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال از مزارع خمین,

احمدرضا جعفری رئیس اداره جهاد کشاورزی خمین، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری خمین نیوز با اشاره به اینکه شهرستان خمین قطب تولید لوبیای استان محسوب می شود، گفت: ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه کشاورزی، در شهرستان خمین مشغول به فعالیت هستند که حدود ۸۰ درصد آنها، هر ساله اقدام به کشت لوبیا می‌کنند.

, پایگاه خبری خمین نیوز,

وی اظهار کرد: سطح زیر کشت لوبیا، نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است که پیش‌بینی می‌شود از ۲۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت، هفت هزار تن انواع لوبیا برداشت شود که ارزش ریالی آن ۵۰۰ میلیارد ریال است.

,

, ,

جعفری ادامه داد: شهرستان خمین به عنوان قطب تولید لوبیا در استان محسوب می‌شود اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر، کشاورزان برای کشت لوبیا به شهرهای اطراف از جمله شازند می‌روند.

,

وی با اشاره به استفاده از آبیاری نوین در اراضی کشاورزی گفت: حدود ۹۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خمین با روش‌های نوین، آبیاری می‌شوند که ۳۰۰ هکتار از این اراضی به کشت لوبیا اختصاص دارد.

,

قیمت لوبیا در بازار نوسانات شدید دارد

, قیمت لوبیا در بازار نوسانات شدید دارد, قیمت لوبیا در بازار نوسانات شدید دارد,

جعفری افزود: قصد داریم تا با گسترش روش‌های نوین آبیاری، میزان بهره‌‌وری نسبت به سطح زیر کشت را بالا ببریم و در مصرف آب صرفه جویی کنیم چراکه با این کار نسبت به آبیاری غرقابی حدود درصد ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

,

رئیس جهاد کشاورزی خمین در ادامه به مشکلات لوبیاکاران اشاره و بیان کرد: عمده مشکل کشاورزان موقع برداشت، نوسانات بالای قیمت محصولات در بازار است.

,

جعفری تصریح کرد: هزینه تولید برای کشاورزان بالا است که این نوسانات قیمت هنگام فروش محصولات، سودی برای کشاورز ندارد و تنها در این بین، واسطه‌‌ها و دلالان سود می‌برند.

,

افزایش صادرات و استفاده از صنایع تبدیلی مشکلات کشاورزان را حل می‌کند

, افزایش صادرات و استفاده از صنایع تبدیلی مشکلات کشاورزان را حل می‌کند, افزایش صادرات و استفاده از صنایع تبدیلی مشکلات کشاورزان را حل می‌کند,

وی بیان کرد: برای حل این مشکل باید صادرات را افزایش دهیم چرا که ظرفیت تولید محصولات در کشور بالا است.

,

جعفری افزود: خام فروشی محصولات یکی دیگر از مشکلات کشاورزان است چرا که اگر این محصولات در چرخه صنایع تبدیلی قرار گیرند، می‌تواند سود بیشتری برای کشاورز داشته باشد و در این بین نیز واسطه‌ها حذف می‌شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه