اخبار داغ

روزگار ناخوش زیباترین بندر شهرستان دشتی؛

زیارت ساحلی و رویای ناتمام پارک ساحلی/ سرمایه گذارانی که جرات سرمایه گذاری ندارند

زیارت ساحلی و رویای ناتمام پارک ساحلی/ سرمایه گذارانی که جرات سرمایه گذاری ندارند
روستای زیارت ساحلی از بنادر مهم شهرستان دشتی است که در سالهای اخیر با وجود پتاسیل های فراوان اشتغال همچنان در ردیف اول بیکاری شهرستان دشتی قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ وقتی سخن از نام زیارت ساحلی به میان می آید نا خودآگاه نام بنیاد خیریه نورآوران سلامت کشور به ذهن متبادر می شود، بنیادی که در سال 1393 در محروم ترین نقطه شهرستان دشتی هشت هزار و 600 بیمار را در سه ماه ویزیت رایگان کردند و کاروان نورآوران سلامت خدمات درمانی دندان‌پزشکی و چشم‌پزشکی رایگان خود را به مردم این بندر خونگرم ارائه دادند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس؛ ,

بندر زیارت ساحلی که در شمال رودخانه مند و منتهای جنوبی کوه مند قرار دارد در جنوبی ترین قسمت شهرستان دشتی قرار دارد و روستای زیارت ساحلی  با جمعیتی بالغ بر هزارو دویست نفر در جمله ی روستاهای مهم و پر جمعیت شهرستان قرار می گیرد.

,

شغل اکثر مردمان روستا کشاورزی و دامداری و رفت و آمد به کشورهای حوزه خلیج فارس است که در این چند ساله اخیر با توجه مشکلاتی که این کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس برای ایرانیان ایجاد می کنند این آمد و رفت ها به حداقل رسیده به گونه ای که اکثر اهالی قید کار و فعالیت در این کشورها را زده اند.

,

حالا زیارت ساحلی با توجه به داشتن پتانسیل بالای پرورش میگو در استان منبع پرورش میگوی وانامی در استان بوشهر به شمار می رود اما همین پرورش میگو نتوانسته رزق و روزی مردم این روستا را تامین کند و جوانان روستا اغلب به شهر های مجاور و شرکت های موجود در عسلویه پناه برده اند.

,

علی محمدی از جوانان روستای زیارت که تحصل کرده رشته کشاورزی و منابع طبیعی و رشته مهندسی شیلات است در گفتگو با این پایگاه خبری گفت: متاسفانه هجوم شرکت های غیر بومی در پرورش میگوی واقع در روستای زیارت باعث شده است که اغلب از نیروهای غیر بومی مانند بلوچ ها و افاغنه در این کارگاه ها و استخر ها استفاده شود و عملا دست روستائیان زیارت از این منبع لایزال اشتغال کوتاه مانده است.

,

وی افزود: با وجود اینکه فارغ التحصیل رشته مهندسی شیلات بودم و در جایی بزرگ شدم که روزگاری بهترین تفریحم حضور بر سر استخر های پرورش میگو بود اما به دلیل نداشتن پارتی کافی و آشنا نبودن با مسئول استخر بیکار ماندم و مجبور شدم برای کار به عسلویه و کنگان مهاجرت کنم.

,

روستای زیارت ساحلی به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد و با توجه به همجواری  با کوه و رودخانه و دریا دارای تنوع گسترده گیاهی و جانوری نیز است که متاسفانه تا  طی چند سال گذشته مورد سوء استفاده برخی افراد سود جو که جهت شکار غیر مجاز در اطراف روستا اقدام به ایجاد تله می کردند قرار می گرفت  و این امر باعث از بین رفتن گونه های گیاهی و جانوری منطقه می شد.

,

از دیگر پتانسیل های موجود در این روستا وجود ساحل زیبای شنی روستای زیارت است که مکانی زیبا و چشم نواز برای ایجاد پارک ساحلی در این نوار ساحلی می باشد، وجود این نوار ساحلی و ساحل مرجانی باعث ایجاد اکوسیستمی پایدار در منطقه شده است .

,

اما در سالهای اخیر به بهانه ورود و ایجاد مجتمع پارس شمالی بخش اعظمی از زمین های این منطقه از محور توسعه خارج شده و اکوسیستم طبیعی این منطقه را باخطراتی مواجه ساخته است.

,

پتانسیل ایجاد پارک ساحلی که در سالهای اخیر علی رغم تاکیدات هیئت های مختلف دولت مورد بی مهری قرار گرفت است می تواند یکی از بالاترین ارقام اشتغال را در شهرستان دشتی رقم بزند اما با وجود داشتن این پتاسیل همچنان زیارت ساحلی گرد محرومیت را بر چهره خود می بیند.

,

اما این دورانگاری از توسعه در روستایی زیبا و چشم نواز مانند زیارت یقه سرمایه گزاران بخش خصوصی را هم گرفته است و هیچ کدام از سرمایه گزاران حتی بومی ها حاضر به ریسک سرمایه گذاری در این بندر زیبا نیستند.

,

این محرومیت عظیم و ویروس کشنده بیکاری  در سالهای اخیر باعث مهاجرت روز افزون مردم  روستا شده است و کم کم باید نام زیبا ترین بندر شهرستان دشتی را از روستاهای منطقه ساحلی و از نقشه دشتی حذف شده ببینیم و شاید اگر مراد دل روستائیان زیارت را در نیابیم و مشکل بیکاری را که پرچمدار مشکلات دشتی از بین نبریم شاید در آینده ای نزدیک همه ی روستاهای دشتی گریبان گیر دچار این ویروس مهلک شوند.

,

گزارش: وحید ابراهیمی

,

/ انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه