اخبار داغ

رها سازی قیمت ها و ضعف نظارت بر بازار بر عهد چه کسانی هست؟

رها سازی قیمت ها و ضعف نظارت بر بازار بر عهد چه کسانی هست؟
مجموعه ای از سیاست های اقتصادی است که در دهه های اخیر گسترش یافته است. گرچه اصطلاح به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد اثرات آن واضح است فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندترند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل سپاس، در مقایسه سیاست های اقتصادی دولت به کدام عناوین دست پیدا می کنیم و براستی شاخص های بهره وری در این راستا چگونه تعیین می شوند و معیارهای رضایت مندی مردم چگونه تبیین می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس،,

نئولیبرالیسم چیست؟

, نئولیبرالیسم چیست؟ ,

مجموعه ای از سیاست های اقتصادی است که در دهه های اخیر گسترش یافته است. گرچه اصطلاح به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد اثرات آن واضح است فقرا فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندترند.

,

لیبرالیسم به طرح ایده های سیاسی، اقتصادی و حتی دینی و مذهبی می پردازد لیبرالیسم بر یک استراتژی خاص برای جلوگیری از مبارزه طبقاتی متکی است. آنها به فقرا و طبقه کارگر به عنوان پیش برنده کار و نیات نگاه می کنند نه صنفی که باید میزان حقوق و مزایای خود را بداند و پیشرفت داشته و از رفاه نسبی برخوردار باشد حتی اگر سیاستمداران راستگرا و چپگرا بگویند از "لیبرال ها" نفرت دارند ولی در مجموع باروش کاری که برمی گزینند و سایرین را توجیه اهداف خود می بینند در آنها به مفهوم نوعی از سیاست لیبرالیسم معتقد هستند و هیچ مشکلی با لیبرالیسم اقتصادی ندارند که این رویه شامل سیر سرمایه گذاری اختصاصی آنها در وادی نئولیبرالیسم است  مقصد سود و بهره بیشتر وسلطه ی بلند مدت و در صورت امکان نامحدود است.

,

اضافه کردن جدید به اصطلاح لیبرالیسم به معنای عرضه ی نوع جدیدی از لیبرالیسم است. پس نوع قدیمی آن چیست؟ مدرسه اقتصادی لیبرال در اروپا هنگامی شناخته شد که اقتصاددان اسکاتلندی آدام اسمیت سال 1776  کتاب "ثروت ملل" را منتشر کرد. او با کمک همفکران با لغو مداخله دولت در امور اقتصادی دفاع کرد. محدودیت ها باید در روند صنعتی شدن موانع و تعرفه های گمرکی لغو شود و تجارت آزاد بهترین راه برای ترویج یک اقتصاد کشور است.

,

این ایده ها بی قید و بند"لیبرال" هستند به این معنی که آنها علیه اقتصاد"مسلط "هستند. این کاربرد فردگرایی را در طراحی پروژه های آزاد و رقابتی نامحدود را تشویق می کرد و به این معنی بود که سرمایه داران آزاد بودند که هر ابزارهایی را که می خواهند بکار گرفته و انتخاب کنند تا به آنها سود هنگفتی برسند.

,

لیبرالیسم در قرون هجدهم و نوزدهم تا بروز دوران رکود بزرگ دهه 1930 برهمین اساس فعالیت خود را ادامه داد تا اینکه اقتصاددانی به نام جان مینارد کینز نظریه ای در مقابل یا رقیب لیبرالیسم را با عنوان بهترین سیاست سرمایه داری برپا کرد بکارگیری و اشتغال کامل برای رشد سرمایه داری ضروری است و این تنها زمانی اتفاق می افتد که دولت ها و بانک های مرکزی برای افزایش اشتغال مداخله کنند. برخی دولت ها این ایده را بعنوان سیاست اتخاذی خود به تصویب رساندند و ایده مداخلۀ دولت برای منافع مشترک پذیرفته شد.

,

اما این بار بحران سرمایه داری در دهه های اخیر که با کاهش نرخ بهره شناخته می شود شرکت ها غول آسا برای احیای لیبرالیسم اقتصادی با ایجاد لیبرال جدید پرداختند که اکنون با تشدید شعار جهانی شدن اقتصاد سرمایه داری، نئولیبرالیسم در مقیاس جهانی گسترش یافته است.

,

ویژگی های کلیدی نئو لیبرالیسم

, ویژگی های کلیدی نئو لیبرالیسم ,

تسلط بازار: لغو تمام محدودیت های اعمال شده توسط دولت ها در شرکت های خصوصی، هر چند عواقب اجتماعی و آسیب ناشی از لغو این محدودیت ها گسترش یابد. باز بودن فضای بیشتر برای تجارت و سرمایه گذاری بین المللی، کاهش حقوق و دستمزد، انحلال مطالبات اتحادیه های کارگری و حاشیه راندن حقوق کار کارگران که طی سال ها مبارزه به دست آورده اند. عدم دخالت برای تنظیم قیمت ها و آزادی کامل حرکت سرمایه، کالاها و خدمات است.

 کاهش هزینه های دولت در خدمات اجتماعی مانند آموزش و پرورش و مراقبت های درمانی و بهداشتی، کاهش هزینه های اجتماعی متنوع، تعمیر و نگه داری جاده ها و پل ها و خدمات آب سالم و برق به منظور کاهش نقش دولت و البته آنها در حمایت دولت از بازرگانان و تجار مخالفتی نمی کنند.

لیبرالیزاسیون(رهاسازی): کاهش دخالت دولت در هر چیزی که می تواند سود او را کاهش دهد حتی اگر از نظر دولت تهدید محیط زیست و ایمنی و امنیت صنعتی سودش را کاهش دهد.

,
,
,
,
,

خصوصی سازی بدون مطالعه یا با زد و بند: فروش پروژه ها، کالاها و خدمات متعلق به دولت به بازرگانان و تجار این روند شامل فروش بانک ها و صنایع حیاتی، صنایع مرتبط با راه آهن، برق، مدارس، بیمارستان ها و دیگر موارد مشابه است. گر چه فروش به بهانه به دنبال بهره وری مدیریت بود خصوصی سازی بیشتر ثروت را در دست چند سرمایه دار متمرکز کرد و مردم مجبور بودند برای نیازهای خود بیشتر پرداخت کنند.

,

از بین بردن مفهوم منافع عمومی یا جامعه و بکارگیری اصطلاح مسئولیت فردی، فشار بر بخش های فقیرتر جامعه به منظور جستجو برای یجاد راه حل در مشکلات خود با وجود عدم مراقبت های بهداشتی و درمانی کافی، ضعف آموزش و پرورش و امنیت اجتماعی برای خود توسعه می دهد و اگر آنها موفق به پیدا کردن راه حل نمی شدند به سرزنش آنها به عنوان "تنبل" می پرداخت.

,

موسسات مالی قوی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، ترفندهای نئولیبرالیسم را در سراسر جهان با اجرای برنامه های خود اعمال می کنند. سیاست های نئولیبرالی، آمریکای لاتین و خاورمیانه را در برگرفته است اولین مدل روشن از این اتفاق در کشور شیلی اعمال شد به عنوان جامعه آماری آزمایشی توسط اقتصاددانی در دانشگاه شیکاگو، میلتون فریدمن پس از این برنامه ریزی، کودتایی توسط سازمان سیا علیه سالوادور آلنده در سال 1973 در حمایت از اجرای این برنامه بود که در کشورهای دیگری بجز شیلی تحت عناوین مختلف به اجرا درآمد اما بدترین نتایج را در مکزیک بدنبال داشت تا اینکه پژوهشگری از آن منطقه  گفت: نئولیبرالیسم به معنای استعمار جدید برای آمریکای لاتین است.

,

و جالب تر اینکه نئولیبرالیسم برنامه های رفاه اجتماعی در خود ایالات متحده را نیز از بین می برد به حقوق کارگران (از جمله کارگران مهاجر) حمله می کند و از هزینه بودجه در برنامه های اجتماعی منحرف می شود. نئولیبرال ها سخت تلاش می کنند تا حقوق کودکان و زنان و تأثیرات منفی دیدگاه های خود بر این سیاره را انکار کنند و سعی کنند ما را همچنان در انتظار نگه دارند و در دام خود حفظ کنند این گونه به ذهن افکار عمومی القاء می کنند که این  سیاست دست دولت را از روی شانه های ما برمی دارد اما در واقع  مزایای نئو لیبرالیسم فقط در انحصار تعداد محدودی از جمعیت جهان است و در مورد اکثریت قریب به اتفاق جمعیت باید گفت که اکثریت قاطع تنها رنج آنها  همراهی با آنها را بر خود تحمیل خواهند داشت رنج بدون درآمد و بدون قفایده حاصل ازسلطه ی 60 سال گذشته لیبرالیسم و رنج بی پایان حاصل از ظهور آن است لیبرالسیم نو و کهنه و سرمایه داری تفاوتی چندانی ندارند همه برای سرکیسه کردن ملت ها گاه گاهی با شعارهای پرزرق و برق تغییر تاکیتک و شیوه می دهند.

,

ترجمه: عبدالمجید اورا

,

نوشته شده: توسط الیزابت مارتینز و آرنولدو گارسیا
منبع: سایت کروپ واچ

,
,

 انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه