اخبار داغ

نقدی بر عرضه آسان قلیان در قهوه خانه‌‌های تبریز؛

جنجال بر سر ارائه قلیان در اماکن عمومی شهر/ حاشیه‌‌آفرینی نمایندگان مجلس برای کسب محبوبیت به بهای تاراج سلامت جوانان

جنجال بر سر ارائه قلیان در اماکن عمومی شهر/ حاشیه‌‌آفرینی نمایندگان مجلس برای کسب محبوبیت به بهای تاراج سلامت جوانان
وجود قهوه خانه‌‌های متعدد در تبریز و عرضه قلیان در آن باعث شده است که این قهوه خانه‌‌ها که زمانی جای پدران و کهن سالان بوده است به پاتوق جوانان و نوجوانان تبدیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، چند سالی است که موضوع عرضه قلیان در قهوه خانهها به دغدغه مسئولین تبدیل شده و در مقطعی هم با ممنوعیت عرضه آن در قهوه خانهها سعی بر این شد تا استعمال این دخانیات و عرضه آن در اماکن عمومی ممنوع گردد اما با وجود شروع این کار بعد از مدتی شرایط به حالت قبل و شاید بدتر از آن نیز برگشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

قهوه خانه‌‌ها این روزها نه دیگر محل ارائه چای و قهوه به مشتریان است و نه به شکل سابق آن محل استراحت مسافران گذری و صرف اندکی غذاست بلکه پاتوق جوانان و نوجوانان برای مصرف قلیان می‌‌باشد، پاتوقی که جوانان را با ولعی تمام نشدنی به سوی خودش می‌کشاند.

,

تبریز این کهن شهر ایران نیز بدون اغراق این روزها به پایتخت قلیان در ایران تبدیل شده است و وجود بیست قهوه خانه قدیمی و سنتی و چندین قهوه خانه جدید و بروز برای عرضه قلیان دود استعمال دخانیات را به کام جوانان تبریزی می‌فرستد، شاید وجود متعدد همین قهوه خانه‌‌ها نیز باعث شده که جوانان و نوجوانان تبریز پای ثابت قهوه خانه‌‌ها و مشتری اصلی قلیان باشند.

,

کش و قوس‌‌ها بر سر عرضه قلیان در اماکن عمومی همچنان وجود دارد و علی رغم اعتراض برخی از مسئولین و نمایندگان مجلس به ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی دادستان کل کشور این موضوع را کاملا قانونی و به حکم قانون دانسته است.

,

مسئولین نیروی انتظامی باید هرچه سریعتر فکری به حال عرضه قلیان در این قهوه خانه‌‌ها و رستوران‌‌های سنتی بکنند زیرا در برخی از این اماکن عرضه قلیان نه تنها به صورت آشکار رخ می‌دهد بلکه بدون محدودیت سنی و یا جنسی در اختیار جوانان ونوجوانان قرار می‌گیرد.

,

طبق گفته پزشکان استعمال قلیان ده برابر بیشتر از سیگار مضر است و با توجه به ذهنیتی که برای جامعه ایجاد شده که سلامت قلیان بیشتر از سیگار و امثال آن است و اعتیادی در پی ندارد اشتیاق به مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان بسیار بیشتر شده است.

,

البته این تفکر بسیار اشتباه است که مصرف قلیان باعث اعتیاد نخواهد شد بلکه پای ثابت بودن مشتریان این دخانیات و بیشتر شدن روز به روز حضور جوانان در قهوه خانه ها عکس این مساله را ثابت می‌کند.

,

این روزها قیمت سلامتی مردم تبریز بسیار ارزان شده است از عرضه انواع غذاهای بی کیفیت تا عرضه دخانیات به صورت راحت و ارزان باعث شده است که دسترسی به دخانیات بسیار راحت شود و جان شهروندان نیز بازیچه قرار گیرد.

,

مسئولین باید به فکر چاره برای عرضه دخانیات باشند تا سلامت جامعه تبریز اینگونه مورد تهدید قرار نگیرد، بدون شک اعمال نظارت بیشتر و سختگیری در این مساله چیزی است که خانواده‌‌ها خواستار آن هستند و آموزش به جوانان نیز در این خصوص ضروری است تا از مضرات این ماده دخانی به درستی آگاه شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه