اخبار داغ

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان مطرح شد؛

بررسی وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان

بررسی وظایف سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان
رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان گفت: ما حدود چهارصد واحد تولید در استان داریم که کالای تابع استاندارد اجباری را تولید می کنند لذا ما باید بر اجرای استانداردهای اجباری نظارت داشته باشیم که مدیران کنترل کیفی به نمایندگی از ما بر کیفیت تولیدات این واحدها نظارت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی بیگ زاده رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان در خصوص وظایف سازمان استاندارد گفت: یکی از وظایف مهم  این سازمان تدوین و نشر استانداردهای ملی و رسمی به عنوان تنها مرجع است و در سال جاری هم وظیفه داریم پنجاه استاندارد ملی و دو استاندارد بین المللی تدوین کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان,

نظارت بر واحدهای تولیدی و تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفی از وظایف سازمان استاندارد است

, نظارت بر واحدهای تولیدی و تایید صلاحیت مدیران کنترل کیفی از وظایف سازمان استاندارد است,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان ابراز کرد: ما حدود چهارصد واحد تولید در استان داریم که کالای تابع استاندارد اجباری را تولید می کنند لذا ما باید بر اجرای استانداردهای اجباری نظارت داشته باشیم که مدیران کنترل کیفی به نمایندگی از ما بر کیفیت تولیدات این واحدها نظارت می کنند.

,

وی با بیان اینکه اداره مدیران کنترل کیفی به شکل ماتریسی است، خاطرنشان کرد: سیاست گذاری بر کار این مدیران، تایید صلاحیت آنها و آموزششان به عهده اداره کل استاندارد است و به لحاظ اداری و پشتیبانی به کارخانه و یا واحد تولیدی که در آن کار می کنند، متصل هستند و بدین ترتیب یکی از راه های کنترل ما و نظارت بر استاندارهای اجباری در واحدهای تولیدی توسط این افراد انجام می شود.

,

بیگی زاده اظهار داشت: علاوه بر نظارتی که توسط مدیران کنترل کیفی در این حوزه بر واحدهای تولیدی صورت می گیرد، کارشناسان اداره کل استاندارد، از واحدهایی که از ما پروانه کاربرد علامت استاندارد را اخذ نموده اند، بر اساس برنامه مدون وعملیاتی که تنظیم شده، بازدید می کنند.

,

ضرورت بازرسی مواد اولیه، روند تولید و خروجی کارخانه ها توسط مدیران کنترل کیفی

, ضرورت بازرسی مواد اولیه، روند تولید و خروجی کارخانه ها توسط مدیران کنترل کیفی,

وی افزود: در این بازدیدها ورودی کارخانه ها و مواد اولیه مورد بازرسی قرار می گیرد؛ به عنوان مثال اگر کارخانه ای فراورده های لبنی تولید می کند، شیر ورودی کارخانه بررسی شده و قبل از ورود به چرخه تولید، توسط آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می گیرد که مشکل شیمیایی و میکروبی خاصی نداشته باشد.

,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان عنوان کرد: سپس فرایند تولید و تجهیزات، نیروی انسانی، فضای فیزیکی و در نهایت خروجی واحدهای تولید مورد بازرسی و بازدید قرار می گیرد؛ از تولیدات واحدهای تولیدی نمونه برداری می شود و به آزمایشگاه های همکار ارسال شده تا صحت و سلامت واحد تولیدی را در این راستا بدانیم بدین صورت که آزمایشگاه بررسی می کند آیا این تولید با استانداردی که قبلا برای تولید به آن کارخانه داده شده مطالبقت دارد یا خیر؟

,

کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری کنترل کیفی می شود

, کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری کنترل کیفی می شود,

وی با تاکید بر اینکه این فرآیند برای این است که زندگی انسان ها و سلامت بشر و مصرف کنندگان به خطر نیفتد، تصریح کرد: اقدام دیگری که در سازمان استاندارد انجام می شود، کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری است؛ برای اینکه در صحنه بین المللی وتجارت، کالاهای ما از کیفیت بالایی برخوردار باشند و بازار را از دست ندهیم، از کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری، قبل از صادرات نمونه برداری وآزمایش شده و پس از اطمینان از کیفیت آنها به گمرک اجازه صادرات داده می شود.

,

بیگی زاده یادآور شد: همچنین برای جلوگیری از واردات کالاهای نامرغوب از خارج کشور که از مجاری رسمی وارد می شوند، آنها را مورد بازبینی قرار داده و نمونه برداری می کنیم که اگر تأیید شد، اجازه ورود آنها به کشور داده خواهد شد؛ باید زمینه ای به وجود آوریم که کالاهای ما که از کیفیت خوبی هم برخوردارند، با کالاهای مشابه خارجی رقابت کرده و بازارهای بین المللی را برای خود حفظ کنیم.

,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان اذعان داشت: ما همچنین در تدوین استانداردهای بین المللی هم مشارکت داریم که در برنامه کاری ما تدوین دو برنامه بین المللی در دستور کار است که باید عملیاتی شود.

,

ارزیابی و کالیبره شدن وسایل توزین توسط سازمان استاندارد

, ارزیابی و کالیبره شدن وسایل توزین توسط سازمان استاندارد,

وی تشریح کرد: مسئله ی دیگری که بسیار مهم است و در انجام وظایف خود باید مد نظر داشته باشیم، وسایل توزین سنگین همانند باسکول ها و همچنین وسایل توزین سبک همانند ترازوهایی است که در داد و ستد عمومی مورد استفاده قرار می گیرند؛ برای اینکه به خاطر معیوب بودن این وسایل توزین، کم فروشی در جامعه ما اتفاق نیافتد، ضمن اینکه اصناف و کسبه ما جزو شریف ترین اقشار جامعه ما هستند اما این از وظایف ماست که سالی یک بار این وسایل را مورد ارزیابی و آزمون کالیبره قرار می دهیم.

,

بیگی زاده ادامه داد: صحت سنجش این وسایل را توسط شرکت های بازرسی که با ما همکاری می کنند، مورد بررسی قرار دهیم تا تأیید کنند که این ترازو از عملکرد صحیحی برخورار است؛ برای اینکه حق و حقوقی از مصرف کننده و حتی فروشنده تضیع نشود و کم فروشی در جامعه ما اتفاق نیافتد، این جزو حق الناس که همه ساله بر اساس برنامه عملیاتی سازمان ملی استاندارد این کار را در استان ها انجام می دهیم.

,

وی یکی دیگر از وظایف سازمان استاندارد کشور را آموزش دانست و ابراز کرد: سال گذشته بیست و سه هزار نفر ساعت آموزش برای دست اندرکاران اداره استاندارد، همکاران کنترل کیفی و مسئولین و کارکنان واحدهای تولیدی و مدیران مرتبط با این موضوع و حتی کارکنان دولت داشته ایم تا نظارتی مستمر با اطلاعات بیشتر صورت گیرد.

,

تعیین عیار فلزات گرانبهای بازار توسط سازمان استاندارد برای اطمینان خاطر مصرف کننده

, تعیین عیار فلزات گرانبهای بازار توسط سازمان استاندارد برای اطمینان خاطر مصرف کننده,

بیگی زاده با بیان اینکه وظیفه مهم دیگر سازمان، عیار گذاری و تعیین عیار فلزات گرانبهاست، مطرح کرد: فلزات گرانبها مانند طلا در بازار با عیار 18، 20 و ... عرضه می شود که ما برای اطمینان خاطر مصرف کننده از اینکه عیار عنوان شده صحیح است، گاهی طلا را خریداری می کنیم و در آزماشگاه انگ فلزات گرانبها مورد آزمایش قرار می دهیم تا ببینیم فلزاتی که در بازار عرضه می شود از عیار لازم برخوردار است یا خیر.

,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 103 واحد تولید کننده مواد غذایی در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که مجموعا دارای 405 پروانه کاربردی علامت استاندارد هستند؛ شاید این سوال ایجاد شود چرا تعداد واحدهای تولیدی با تعداد پروانه ها مطابقت ندارد که پاسخ این است که برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی بیش از یک فرآورده را تولید می کنند که هر فراورده یک پروانه کاربرد علامت استاندارد مجزا دارد.

,

وی بیان کرد: از آنجا که فرآورده های غذایی دارای پروانه مجزای استاندارد اجباری هستند، تولید کنندگان قبل از تولید محصولات خود وارائه به بازار، باید به اداره کل استاندارد مراجعه کنند و تحت نظارت کارشناسان این اداره محصولات تولیدی خود را با استاندارد مطابقت بدهند.

,

بیگ زاده عنوان کرد: هریک از واحدهای تولیدی موظفند که در تمام شیفت های کاری خود فردی آموزش دیده و دارای صلاحیت به عنوان مسئول کنترل کیفی در استخدام خود داشته باشند تا نظارتی کامل بر فرایند تولید داشته باشد و حتی اقدام به نمونه برداری از خط تولید و کیفیت تولید انجام دهند تا این اطمینان حاصل شود که سلامت مردم به خطر نمی افتد.

,

وظایف سازمان استاندارد در راستای اقتصاد مقاومتی/ تعیین حدمجاز آلاینده ها برای محصولات کشاورزی

, وظایف سازمان استاندارد در راستای اقتصاد مقاومتی/ تعیین حدمجاز آلاینده ها برای محصولات کشاورزی ,

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بند 24 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، در رابطه با استاندارد است، درسال گذشته وظیفه ای به ما محول شده که باید آن را انجام دهیم.

,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان در ادامه تشریح کرد: ما باید پوشش استاندارد را برای تولیدات داخلمان افزایش دهیم؛ در همین راستا محصولات کشاورزی به غیر از پسته و خرما، هنوز تابع استاندارد اجباری نشده اند که در حال حاضر در شورای عالی استاندارد، پیش بینی هایی انجام شده که بتوانیم با کمک جهاد کشاورزی در این رابطه اقدام کنیم.

,

وی تصریح کرد: پروژه ای سال گذشته تعریف کردیم که تعدادی از این محصولات کشاورزی را به عنوان نمونه، حد مجاز آلاینده های آنها را کنترل کردیم که در بحث اقتصاد مقاومتی چند مورد انتخاب شده و پس از کار روی آنها، استانداردهای لازم به کشاورزان داده شد.

,

بیگ زاده ادامه داد: پنج مورد از محصولات نمونه برداری شد که چهار مورد موفق شدند استاندارد تشویقی را در مورد حد مجاز آلاینده ها در جلسه اقتصاد مقاومتی استان دریافت کنند ؛ هم اکنون نیز به کمک مسئولین استان ها تلاش می کنیم بتوانیم حد مجاز آلاینده ها را برای محصولات کشاورزی که تابع استاندارد اجباری نیست، تعیین کنیم و برحسب وظیفه و برای سلامت بیشتر جامعه، این مسئله را به تعداد محصولات تولیدی بیشتری در حوزه کشاورزی توسعه می دهیم.

,

وی اذعان داشت: در این خصوص 6 پروژه داشتیم که سه پروژه آن در بخش خصوصی به منظور اجرای اصل 44 قانون اساسی اتفاق افتاد و حدود نود شرکت و آزمایشگاه در استان تشکیل شده بود یا کارشان تداوم پیدا کرد؛ نود شرکت شکل گرفته و بیش از هزار نفر استغال ایجاد کرده بود که توانستیم وظایف تصدی گری را در استاندارد به آنها واگذار کرده و خود به امور حاکمیتی بپردازیم.

,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان درخصوص برنامه های پیش روی سازمان استاندارد گفت: برنامه عملیاتی تدوین شده که جزو وظایف ما است که تا پایان سال 96 بتوانیم آن را اجرایی کنیم؛ 50 مورد تدوین و تجدید نظر استاندارد ملی استان کرمان و 100 مورد بازنگری استانداردهای ملی باید انجام شود.

,

وی افزود: باید در یک مورد ایجاد و فعال سازی کمیته های ناظر بین المللی را انجام دهیم و تدوین استاندارد بین المللی هم در یک مورد به عهده ما خواهد بود؛ 5897 نفر ساعت آموزش مدیران کنترل کیفی و 840 نفرساعت آموزش کارشناسان استاندارد آموزش باید داشته باشیم همچنین سایر آموزش های برون سازمانی برای دستگاه های مرتبط  واحدهای تولید برای  5530 نفر ساعت را باید  ارائه دهیم.

,

بیگ زاده ابراز کرد: باید 2200 نفر ساعت آموزش کارکنان استان را داشته باشیم و بسته های ترویجی را که در راستای کار ترویج استاندارد است، بین اقشار مختلف دانش آموزان ، دانشجویان و ... به صورت مکتوب و غیر مکتوب را باید ارائه دهیم؛ باید صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری کالا و محصول 95 مورد ، بازرسی فنی از واحدهای تولیدی تحت پوششمان تأسیسات گاز پر کنی 1380مورد ، بازرسی و بازدید از تجهیزات زمین بازی و شهربازی 430 مورد ، بازرسی فنی انرژی صنایع 30 مورد می باشد، نمونه برداری از مراکز تولیدی را 1210 ،آزمون نمونه مراکز تولیدی را 1210 مورد را مد نظر قرار دهیم؛ همچنین باید بازار داخل را هم کنترل کنیم.

,

در طرح بازرسی طه کالاها علاوه بر محل تولید، در محل عرضه موردارزیابی قرار می گیرد

, در طرح بازرسی طه کالاها علاوه بر محل تولید، در محل عرضه موردارزیابی قرار می گیرد,

وی بیان کرد: طرح بازرسی طه را داریم؛ طرح استاندارد سازی هماهنگ استاندارد را باید داشته باشیم که در این طرح باید 14141 مورد کالا را یعنی هر کالایی که تابع استاندارد اجباری است، علاوه بر اینکه در محل کاری مورد آزمایش قرار می دهیم، در محل عرضه هم مورد ارزیابی قرار دهیم که در محل عرضه دچار مشکل نباشد؛ در طرح طه 747 مورد به منظور حمایت از تولید داخل و مصرف کننده مورد بررسی قرار گرفت.

,

بیگ زاده مطرح کرد: وظیفه دیگری که این سازمان به عهده دارد، آزمون نازل جایگاه های عرضه سوخت مایع شرکت توزیع فرآورده های نفتی است هر ماه یک بار پخش فرآورده های نفتی را انجام می دهد؛ ما 3464 نازل سوخت را باید مورد ارزیابی انجام بدهیم و صحت نازل ها را بسنجیم که حق و حقوقی از کسی ضایع نشود و همچنین در زمینه CNG ،74 جایگاه در استان داریم که این موارد سال 94، 10 مورد موفق شده بودند که شانزده آیتم بحرانی را گذرانده و موفق به دریافت گواهی لازم شوند اما در سال 95 ، 36 مورد دیگر هم موفق شدند این تعداد به 46 رسیده است.

,

46 جایگاه CNG  استان تایید اولیه استاندارد را کسب کرده اند

, 46 جایگاه , CNG ,  استان تایید اولیه استاندارد را کسب کرده اند,

رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان مطرح کرد: 46 مورد از جایگاه های CNG  استان الان تایید اولیه استاندارد را کسب کرده اند اما مابقی هم کارشان در دست اقدام است که برای شهروندان خطرزا نباشد؛ مخازنی که در داخل خودروهای دو گانه سوز وجود دارد، باید توسط مراکز معاینه فنی شهرداری ها با تست چشمی تست شوند.

,

وی با اشاره به اینکه این خودروها پس از 6 سال نیاز به تست هیدرواستاتیک دارند، عنوان کرد: در این موضوع وظیفه سازمان استاندارد این است که شرکت های تایید صلاحیت شده را به شهرداری ها، فرمانداری ها و مراکز مرتبط با این مسئله معرفی کنند تا مردم مراجعه کنند.

,

بیگ زاده خاطرنشان کرد: سه شرکت در مرکز استان و 17 شرکت ملی را معرفی کرده ایم  و تعدادی شرکت و آزمایشگاه های دیگر کارهایی برای انجام کار در دست اقدام است که برای تست هیدرواستاتیک مخازن CNG در این خودروهای دوگانه سوز مورد بهره برداری قرار گیرد تا کسی از بابت این موضوع آسیبی نبیند.

,

 انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه