اخبار داغ

رئیس مرکز هنرهای سنتی و آیینی:

تعزیه بعد از انقلاب احیا شد/ تعزیه‌خوانان برای اصلاح نسخه‌های قدیمی احتیاط کنند

تعزیه بعد از انقلاب احیا شد/ تعزیه‌خوانان برای اصلاح نسخه‌های قدیمی احتیاط کنند
رئیس مرکز هنرهای سنتی و آیینی، با انتقاد از برخی استنباط‌های خام و نادرست، از تعزیه‌خوانان خواست با احتیاط بیشتری نسبت به اصلاح نسخه‌های قدیمی تعزیه اقدام کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول؛ داوود فتحعلی‌بیگی شامگاه جمعه در آیین پایانی هفدهمین «سوگواره هنر در ساحت عاشورا» در مجتمع فرهنگی شهدای هیئت محبان اهل‌البیت(ع) کاشان، هنر تعزیه را هنری بی‌نظیر و متعلق به ایرانیان و شیعیان دانست و اظهار کرد: این هنر، چند قرن است که وظیفه‌ پیام‌آوری عاشورا را برعهده دارد و هنری است که تنها به ذکر مصیبت منحصر نمی‌شود نگاهی به میاحث تاریخی، عرفانی و هنری دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

وی، با اذعان به اینکه به این هنر آنگه که شایسته بوده توجه نشده است، به تفاوت جایگاه تعزیه در برهه‌های مختلف پرداخت و خاطرنشان کرد: در پیش از انقلاب، که به بهانه‌های مختلف از اجرای آن ممانعت می‌کردند اما در دوران بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تعزیه احیا شده و تعزیه‌خوان در قامت یک هنرمند نگریسته می‌شود و مورد تکریم و بزرگداشت قرار می‌گیرد.

,

این پژوهشگر عرصه تئاتر آیینی سنتی، در عین حال تأکید کرد: حق تعزیه بیشتر از این‌هاست زیرا همانطور که قیام حسینی حقی بر گردن تعزیه دارد این هنر نیز حقی بر گردن ترویج پیام‌های این نهضت مقدس دارد.

,

فتحعلی‌بیگی، همچنین تعزیه را تنها متعلق به روز عاشورا ندانست و گفت: از حدیث عالم ذرّ تا حدیث قیامت تعزیه وجود دارد که فراتر از 500 عنوان مستقل می‌شود که بسیاری از آنها امروز خوانده نمی‌شود.

,

وی، کتاب‌های تعزیه در حوزه مباحث نظری را بسیار کم تعداد قلمداد و بیان کرد: آنانی که امروز در حوزه مباحث اجرایی تعزیه فعالیت دارند باید توجه زیادی به مباحث نظری و مفهومی این هنر داشته باشند.

,

رئیس مرکز هنرهای سنتی و آیینی، تصریح کرد: هر هنرمند تعزیه‌خوان باید نسبت به نقش و مجلسی که در آن به ایفای نقش می‌پردازد دارای تحلیل و شناخت باشد.

,

فتحعلی‌بیگی، همچنان با تأکید بر اینکه هنر تعزیه ناظر به چهار بعد تاریخی، فقهی، عرفانی و هنری است، از تعزیه‌خوانان خواست با احتیاط نسبت به اصلاح نسخه‌های قدیمی تعزیه اقدام کنند و از برخی استنباط‌های خام و نادرست در این زمینه انتقاد کرد.

,

علاوه بر آیین رونمایی، در ادامه این مراسم از کتاب «آشنایی با مبانی شبیه‌خوانی» تألیف داوود فتحعلی‌بیگی، تعزیه بازگشت کاروان اسرا به شهر مدینه کاری از تعزیه‌خوانان کاشانی و نیز تعزیه حضرت ابوالفضل(ع) توسط هنرمندان اراکی اجرا شد.

,

تجلیل از گروه‌های تعزیه، تعزیه‌خوانان پیشکسوت، نوجوان و خردسال، فعالان فرهنگی و هنری و مجموعه‌های برگزارکننده هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا پایان بخش مراسم بود.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه