اخبار داغ

تکاپوی بانوان در چیدن سفره هایی رنگین با چاشنی ترش و شیرین

تکاپوی بانوان در چیدن سفره هایی رنگین با چاشنی ترش و شیرین
بعضی از خانم ها دوست دارند ترشی را از بیرون تهیه کنند اما بهتر است این کار را انجام ندهند، زیرا نه تنها بهداشتی نیست بلکه مطمئنا به خوشمزگی ترشی خانگی خودشان هم نمی شود...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، فصل پاییز برای بانوان کُردستانی فصلی پر از تلاش و تکاپو برای ذخیره ی زمستانی است تا همانند همیشه زبانزد مردمان ایران زمین در تهیه ی ترشی های خوشمزه آن فصل باشند، درست کردن انواع مربا یا ترشی درفصل پاییز به عنوان یکی از رسوم قدیمی بانوان دور اندیش کُرد است که ریشه در تفکر ذخیره مواد غذایی برای دوران سخت زمستان دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


بانوان در شهر سنندج مانند دیگر زنان ایرانی در همین ایام با ورود انواع سبزیجات و صیفی جات پاییزی به بازار به تکاپو برای تهیه این مواد خوراکی می کنند.
 

,
,
,


در این روزها صحنه آشنایی که در هنگام عبور از بازار و به خاص میدان انقلاب این شهر بیشتر از همه به چشم می خورد ؛ تردد بانوانی است که با در دست داشتن وسایل تهیه ترشی در حال رفت و آمد هستند و به راحتی می توان تصمیم آنها برای رنگین کردن سفره های غذای خانواده شان در زمستان را در چهره آنها دید.

,
,


 
بسیاری از بانوان ایرانی با استفاده از سبزیجات و میوه های ویژه این فصل از جمله سیب، به، هویج، انجیر انواع ترشی، مربا و شربت مرغوب را تهیه می کنند تا در فصل زمستان و گاه بهار و عید مورد استفاده قرار دهند که در این میان تهیه ترشی از جایگاه ویژه ای در میان بانوان برخوردار است و به نحوی هر یک از آنان دوست دارند هنر خود را در تهیه ترشی به شکلی به نمایش گذارند.

,
,
,

 

,

, ,


گرایش مردم به ترشی های سنتی در مقایسه با ترشی های ساخته شده در کارخانه ها باعث شده تا شماری از بانوان سنندجی در منازل خود اقدام به تهیه ترشی های خانگی کرده و آن را در بازار به فروش برسانند که این امر در سال اخیر با استقبال مردم بویژه بانوانی که شاغل هستند مواجه شده است.

,
,


 
این دست از بانوان با گرفتن سفارش از برخی خانواده ها در مورد نوع و میزان ترشی های درخواستی اقدام به تهیه و فروش آن می کنند.

,
,
,


 
در سنندج برخی از مغازه داران نیز در این فصل با دایر کردن کارگاه های فصلی اقدام به عرضه انواع ترشی به صورت بسته بندی و یا فله ای و فروش آن در بازار می کنند.
 
در این شهرستان علاوه بر واحدهای عرضه وسایل تهیه ترشی، فروشندگان دوره گرد نیز با استفاده از خودرو این وسایل را به روستاها می برند و خریدارانی را که وقت آمدن به شهر را ندارند را به تهیه ترشی ترغیب می کنند.

,
,
,
,
,

, ,


 هنری به یادگار از گذشتگان
یک بانوی سنندجی که درحال خرید وسایل تهیه ترشی است اظهار می‌کند: هنر ترشی ‌انداختن و پخت مربا، نسل به نسل به ما منتقل شده است و ما هم تلاش می‌کنیم که آن را به دخترهایمان یاد دهیم.

,
,  هنری به یادگار از گذشتگان,
,

 

,

«کژال ولیدی» می‌افزاید: کردستانی‌ها ترشی‌ها را به صورت‌های مختلف ازجمله «ترشی گل کلم»، «ترشی موسیر»، «ترشی هفت بیجار»، «ترشی مخلوط» و به صورت دانه‌های ریز، درشت و لیته تهیه می‌کنند و درآن از انواع سبزی، ازجمله گل کلم ساده و زعفرانی، کرفس، سیر، هویج، سیب ترشی، فلفل رنگی و دلمه‌ای، گوجه فرنگی، شوید، جعفری و موسیر استفاده می‌کنند.

,

 

,

وی ادامه می‌دهد: برخی شهروندان نیز با توجه به ذائقه خود، از سبزی‌های مختلف دیگری نیز استفاده می‌کنند تا بر تنوع و زیبایی ترشی آنها بیفزاید.

,

, ,


استفاده از محصولات باغی استان

,
, استفاده از محصولات باغی استان,


یکی دیگر از بانوان سنندجی که در دستش نایلون‌هایی پر از انواع میوه‌ها و سبزی‌های تازه برای تهیه ترشی به چشم می‌خورد، می‌گوید: سال‌هاست که برای مصرف خانگی، ترشی و مربا تهیه می کنم و اکنون نیز مشغول خرید برای درست کردن ترشی «هفت بیجار» هستم.

,
,

 

,

«آزاده علی بیگی» ادامه می‌دهد: «هفت بیجار» از ترشی‌های بسیار قدیمی ‌دراستان است و برای تهیه آن، از سبزی و صیفی مختلف استفاده می‌شود. به همین دلیل هم عطر و طعم بسیار خوبی دارد و خوشمزه است.

,

 

,

وی عنوان می‌کند: با آغاز فصل پاییز، بیشتر بانوان خانه‌دار اقدام به تهیه وسایل مورد نیاز برای درست کردن ترشی می‌کنند و ما نیز براساس عرف در همین فصل وسایل ترشی هفت‌بیجار را مهیا می‌کنیم تا بتوانیم در فصل پاییز و زمستان از آن استفاده کنیم.

,

 

,

علی بیگی ادامه می‌دهد: ترشی نقش بسزایی در سفره کردستانی‌ها ‌ایفا می‌کند، چراکه هم در تزئین سفره مهم است و هم نقش بسزایی در تامین سلامت خانواده‌های کردستانی دارد.

,

, ,


مواد مورد نیاز ترشی گران است

,
, مواد مورد نیاز ترشی گران است,

یکی دیگر از بانوان سنندجی که درحال خرید وسایل موردنیاز برای ترشی‌انداختن است، می‌گوید: در گذشته برای همه فرزندان اقدام به تهیه انواع ترشی می‌کردم، ‌اما اکنون قیمت صیفی، سبزی و میوه‌های متنوعی که در ترشی‌های محلی به کار برده می‌شود، خیلی بالاست و تهیه ترشی چندان مقرون به صرفه نیست. «طلا ویسی» ادامه می‌دهد: قیمت انواع سبزی درمقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته که ‌این موضوع از توان خرید خانواده‌ها کاسته است.

,

 

,

وی عنوان می‌کند: سال گذشته بیش از 40کیلوگرم وسایل و مواد ترشی خریده بودم ‌اما سال جاری با توجه به افزایش قیمت‌ها، تنها توانسته‌ام 15 تا 20 کیلوگرم خریداری کنم.

,

 

,

این بانوی سنندجی ادامه می‌دهد: هرسال قیمت‌ها تغییر می‌کند و ‌امسال نیز قیمت وسایل مورد نیاز ترشی نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است که ‌این موضوع سبب کاهش قدرت خرید بسیاری از شهروندان می‌شود.

,

, ,


غذاهای محلی و بومی

,
, غذاهای محلی و بومی,

 یکی دیگر از شهروندان سنندجی می‌گوید: «هفت بیجار» از ترشی‌های محلی و قدیمی‌کردستان است که همزمان با آغاز فصل پاییز، آن را تهیه می‌کنیم. طعم ‌این ترشی آنقدر لذیذ است که نمی‌توان از آن دل کند.

,

 

,

«جمیله ‌امانی» ادامه می‌دهد: بعضی از خانم‌ها دوست دارند که ترشی را از بیرون تهیه کنند،‌اما بهتر است ‌این کار را انجام ندهند، چراکه نه تنها بهداشتی نیست، بلکه مطمئنا به خوشمزگی ترشی خانگی خودشان هم نمی‌شود.

,

, ,


مصرف زیاد ترشی مضر است
یک کارشناس رژیم درمانی در استان می‌گوید: ترشی بخشی از فرهنگ غذایی ‌ایرانیان است و نمی‌توان درباره خوب یا بد بودن مطلق آن صحبت کرد، ‌اما باید توجه داشت که مصرف زیاد ‌این ماده غذایی، می‌تواند پیامدهای منفی برای مصرف کنندگان به ویژه زنان به همراه داشته باشد.

,
, مصرف زیاد ترشی مضر است,
,

 

,

«کیوان نادری» ادامه‌می‌دهد: با توجه به وجود حجم بالای سرکه در ترشی، توصیه می‌شود که بیشتر از یک قاشق در طول روز از ‌این ماده استفاده نشود، چراکه مصرف زیاد سرکه روی معده تاثیر منفی برجا می‌گذارد.

,

 

,

وی اضافه می‌کند: خطر مصرف ترشی که فقط با سرکه درست می‌شود بیشتر است، ‌اما نوع دیگری از ترشی وجود دارد که سرکه کمتری در آن استفاده می‌شود و بهتر است که خانواده‌ها ‌این نوع ترشی را بیشتر در سبد غذایی خود جا دهند.

,


انتهای پیام/

,
,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه