اخبار داغ

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی خبر داد:

هدفگذاری ایجاد اشتغال برای 160 هزار نفر در استان در سال جاری/ تشکیل کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه در استان

هدفگذاری ایجاد اشتغال برای 160 هزار نفر در استان در سال جاری/ تشکیل کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه در استان
معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی با اعلام این خبر که کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه در استان تشکیل شده است، گفت: این کمیسیون به ما کمک می‌کند تا بدانیم فارغ‌التحصیلان چه رشته و دانشگاهی در حوزه اشتغال با مشکل مواجه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شکوه میرشاهی، در گفت‌‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار کاشمر بصیر، در خصوص اشتغال و تولید اظهار کرد: دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی مأموریتهای متعددی در حوزه‌ی اقتصادی استان دارد و مهمترین مأموریت سال جاری آن در حوزه اشتغال، تولید و سرمایه‌گذاری است که این دفتر راهبری می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشمر بصیر، ,

 

,

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی گفت: با توجه به دستور استاندار خراسان رضوی و اولویت برنامه‌ها، هفت کمیسیون در کارگروه اشتغال تشکیل شد تا بتوانیم به صورت تخصصی موضوع اشتغال را در استان رصد کنیم و تمام هماهنگی‌های لازم را در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و تولید انجام دهیم تا در نهایت از کنارش اشتغال‌های خوب و پایدار ایجاد شود.

,

 

,

کمیسیونهای هفت‌گانه با هدف توسعه اشتغال پایدار تشکیل شده است

, کمیسیونهای هفت‌گانه با هدف توسعه اشتغال پایدار تشکیل شده است,

 

,

وی افزود: کمیسیون‌های هفت گانه شامل کمیسیون صنعت و معدن با مدیریت اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان و کمسیون صنعت ساختمان با مسئولیت راه و شهرسازی است و حوزه‌ی کشاورزی با مسئولیت جهاد کشاورزی و کمیسیون گردشگری و صنایع دستی و سوغات و زیارت با مسئولیت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشغول فعالیت است.

,

 

,

میرشاهی بیان داشت: پنجمین کمیسیون، حوزه‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دانش‌آموختگان است که مسئولیت را جهاد دانشگاهی بر عهده دارد و حوزه‌‌ی دیگر کمیسیون حوزه‌ی تکاپو و آی سی تی است که دفتر مطالعات استانداری این موضوع را پیگیری می‌کند.

,

 

,

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه بانوان 50 درصد جمعیت جامعه‌ی ما را تشکیل می‌دهند، کمیسیون ویژه‌ایی برای اشتغال بانوان در نظر گرفتیم که مسئولیت این حوزه را دفتر بانوان و خانواده استانداری بر عهده دارد.

,

 

,

وی ابراز کرد: فراهم کردن زمینه‌ی اشتغال پایدار، اولویت اول استانداری خراسان رضوی است که بر همین اساس با توجه به تأکیدات استاندار و برنامه‌ریزی قبلی در کمیسیون‌های هفت‌گانه، ایجاد اشتغال برای 160 هزار نفر را در استان برای سال 96 هدفگذاری کردند که حول همین محور یک تقسیم کاری بین دستگاههای اجرایی در استان انجام دادیم.

,

 

,

میرشاهی گفت: با توجه به اهمیتی که شهرستانها در ایجاد اشتغال به عنوان جبهه‌ی کار دارند یک تقسیم جغرافیایی هم بابت پیگیری این اشتغال‌ها در حوزه‌ی جغرافیایی انجام دادیم و جهت بررسی بهتر موانع و مشکلات احتمالی این حوزه با توجه به تأکید استاندار سفرهای شهرستانی وی را برنامه‌ریزی کردیم که هر هفته روزهای سه‌شنبه با حضور مدیران استانی به یکی از شهرستانهای استان سفر دارند و به بررسی مشکلات فرارو می‌پردازند و نقشه‌ی راه را ارائه می‌کنند و امیدواریم که تا پایان سال جاری به هدفگذاری خودمان در حوزه‌ی اشتغال و حتی بیشتر از آن برسیم.

,

 

,

کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل شده

, کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه تشکیل شده,

 

,

وی در پاسخ به خبرنگار ما که مطرح کرد لطفا در مورد اهم اقداماتی که در حوزه جذب و اشتغال نیروهای متخصص که در همان حوزه تخصصی خودشان مشغول به کار شوند انجام شده، توضیح دهید؟ پاسخ داد: در این حوزه کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه را تشکیل دادیم و با توجه به اینکه تاکنون بانک اطلاعاتی مدونی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهها نداشتیم به عنوان مثال اطلاعاتی از اینکه فارغ‌التحصیلان کدام دانشگاه بیکارند یا زودتر وارد بازار کار می‌شوند و به عبارتی آموزش و توانمندسازی در کدام دانشگاه به خوبی انجام می‌شود نداشتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم در کمیسیون اشتغال فارغ‌التحصیلان یک بانک اطلاعاتی تهیه کنیم تا با توجه به آمار و اطلاعات صحیح و مستند بتوانیم در حوزه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنیم.

,

 

,

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال واحدی در جستجوی فارغ‌التحصیل رشته‌ی میکروبیولوژی مرد است و واقعا پیدا نمی‌کنند چون با توجه به آسیب‌شناسی هم که انجام شده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هیچ تمایلی به ثبت‌ نام در کاریابی‌ها ندارند.

,

 

,

وی بیان کرد: شاید کاریابی‌ها خیلی راحت بتوانند مجموعه بانک اطلاعاتی کاملی را به ما ارائه دهند، البته چنانچه همه ثبت نام کنند؛ اما متأسفانه فارغ‌التحصیلان ما در کاریابی‌ها ثبت نام نمی‌کنند و این یکی از مسائل و مشکلات فرارو بود که اکنون یک طرح مطالعاتی توسط جهاد دانشگاهی در حال انجام است که در نهایت یک بانک اطلاعاتی از فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کنند و در اختیار ما می‌گذارند تا بتوانیم مبحث فارغ‌التحصیلان را در شغل‌هایی که با رشته‌ی تحصیلی آنها متناسب است، مدیریت کنیم.

,

 

,

میرشاهی تبیین کرد: از طرفی یک موضوع عمده که توسط کارفرمایان اعلام شده این است که متأسفانه آموزشهای دانشگاهی ما فارغ‌التحصیلان را توانمند برای اشتغال نمی‌کند یعنی عملا باید یک دوره کارورزی را بگذرانند که این موضوع را هم وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش بینی کرده است و سامانه‌ای تعریف شده که فارغ‌التحصیلان در این سامانه ثبت نام کنند تا از این طریق ارتباطی بین پذیرنده و کارجو برقرار کنیم و واحدهای پذیرنده‌ فارغ‌التحصیلان متقاضی را به کار گیرند.

,

 

,

وی افزود: دولت هم یک سری امکاناتی در نظر گرفته است و یک سوم از دستمزد کارورز را در زمانی که کارورزی می‌کند به صاحب پذیرنده یا کارفرما پرداخت می‌کند و چنانچه در همان واحد یا واحد دیگری مشغول به کار شود، واحد پذیرنده می‌تواند تا دو سال بیمه‌ی سهم کارفرما را از کمک‌های دولتی استفاده کند و به عبارتی این مدت برای کارفرما رایگان محسوب می‌شود.

,

 

,

خراسان رضوی بالاترین نرخ مشارکتی اقتصادی را در سطح کشور دارد

, خراسان رضوی بالاترین نرخ مشارکتی اقتصادی را در سطح کشور دارد,

 

,

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در پاسخ به اینکه چه تعداد جوان جویای کار داریم؟ گفت: آماری که منتشر شده حدود 300 هزار نفر اعم از آقا و خانم در استان است و از این جمعیت حدود 47 الی 48 درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی و احتمالا نیمی بیشتر از این افراد مربوط به بانوان هستند، البته در خراسان رضوی بالاترین نرخ مشارکتی اقتصادی را در کشور داریم؛ اما نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان پایین‌تر از مردان است، البته با توجه به مطالعاتی که در سطح کشور صورت گرفته است این به علتی که بانوان کار پیدا نمی‌کنند، نیست، بلکه بخاطر مسئولیت‌هایی است که خانم‌ها در زندگی دارند شاید زنها آنقدر تمایل ندارند که وارد بازار کار شوند که این مطالعه در مرکز سامانه آمار ایران موجود است و می‌توان از آن استفاده کرد.

,

 

,

در ادامه میرشاهی در پاسخ به خبرنگار ما که پرسید با توجه به تجربیاتی که دارید آیا می‌توان گفت موفقیت اشتغال بانوان در بعضی حوزه‌ها بیشتر است؟ بیان داشت: به نظر من به عنوان یک زن، نمی‌توان گفت که زنها در کدام قسمت موفق‌تر هستند چون به نظر شخصی من واقعا جنسیت مهم نیست ضمن اینکه در قوانین اقتصادی هم جنسیت مطرح نشده؛ اما در واقع بعضی از مشاغل به عهده‌ی مردان باشد موفقیت بیشتری حاصل می‌شود.

, , ,

 

,

وی ادامه داد: شاید زنها در حوزه‌ی آموزشی خیلی موفق‌تر از مردان باشند و یا در کارهایی که نیاز به دقت‌‌ها و پیگیری خاص دارد زنها خیلی موفق‌تر باشند؛ اما مشخصا نمی‌توان گفت زنان ما در حوزه‌ی بهداشت یا حوزه‌ی آموزش یا حوزه‌ی دیگری موفق‌تر هستند و همانطور که گفتم به این اعتقاد ندارم که زنها در حوزه‌ی مخصوصی موفق تر هستند.

,

 

,

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در خصوص تاثیر حوزه‌ی جذب سرمایه‌گذار در مبحث ایجاد اشتغال گفت: در این حوزه هم خیلی تلاش داریم که از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی استفاده کنیم مخصوصا در شهرستان‌هایی مانند کاشمر و بردسکن که معادن بسیار خوبی داریم و در حال حاضر دو الی سه سرمایه‌گذار خارجی متقاضی هستند که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

,

 

,

از ابتدای سال 96 تاکنون 32 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به خراسان رضوی جذب کردیم

, از ابتدای سال 96 تاکنون 32 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به خراسان رضوی جذب کردیم,

 

,

وی هدف از استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی و تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و بویژه بومی را توسعه اقتصادی و تولید استان و در نهایت توسعه در حوزه اشتغال معرفی و تصریح کرد: از ابتدای سال 96 مبلغ 32 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی به استان خراسان رضوی جذب کردیم.

,

 

,

میرشاهی در مورد علت سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در استان بیان کرد: در کشور ما یک سری منابع و مواداولیه‌ای وجود دارد که ارزانتر از کشورهای خودشان است همچنین دستمزد نیز در ایران ارزانتر می باشد به همین دلیل تمایل دارند که اینجا سرمایه‌گذاری کنند و یک قسمت هم ممکن است کسانی باشند که دوست دارند بیایند در اینجا اقامت داشته باشند و در استان ما زندگی کنند به جهت اینکه ضرورت دارد برای اقامت گرفتن سرمایه‌گذاری انجام دهند این اقدام را انجام می‌دهند.

,

 

,

وی در پایان گفت‌و‌گو اهم حوزه‌های سرمایه‌گذاری که تاکنون انجام شده را حوزه گوهر سنگ‌ها، ساخت طلا و جواهر، هتل، مهمان‌پذیر و غیره عنوان کرد و یادآور شد: از مسئولان شهرستانی هم تقاضا داریم در حوزه شناخت و جذب پایدار سرمایه‌گذار با توجه به ظرفیت‌های اشتغالزایی که دارند جدیت و همت بیشتری به خرج دهند.

,

 

,

گفت‌و‌گو از حوریه صادقی زیرک آباد

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه