اخبار داغ

حمایت از بخش خصوصی از حرف تا عمل؛

وجود مدارس نمونه دولتی و خاص منجر به تعطیلی مدارس غیر انتفاعی می شود

وجود مدارس نمونه دولتی و خاص منجر به تعطیلی مدارس غیر انتفاعی می شود
اصل 44 قانون اساسی جهت حمایت از بخش خصوصی و واگذاری برخی امور به مردم است در این باره برنامه های زیادی تنظیم شده و همایش های فراوان برگزار شده است ؛ اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که در عمل نه تنها حمایتی از این بخش نمی شود بلکه با ایجاد موانعی باعث کندی کار این بخش نیز می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از بهارانه، بخش آموزش و مدارس غیر دولتی یکی از این بخش های خصوصی است که در چند سال گذشته شاهد کم شدن تعداد مدارس غیر دولتی در شهرستان بوده ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

عملا حمایتی از مدارس غیر دولتی نمی شود

, عملا حمایتی از مدارس غیر دولتی نمی شود,

به تازگی با خبر شدیم که یکی از مدارس غیردولتی با سابقه 18 ساله در شهر بهار امسال به تعطیلی کشانده شده است. گفتگویی با مدیر این مدرسه داشتیم و از وضعیت این مرکز آموزشی جویا شدیم. مهدوی مدیر این دبیرستان غیر انتفاعی پسرانه گفت: در سال گذشته طی جلسه و بازدیدی که با مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان داشتم، ایشان از نقش حمایتی مدارس غیر دولتی و واگذاری امور و تقویت این مدارس صحبت کردند و طرح ها و برنامه هایی را که دولت میتوانست برای حمایت غیر دولتی ها انجام دهد ایراد نمودند. اما نه تنها شاهد حمایتی نبودیم بلکه اقداماتی هم در خلاف جهت اصل 44 قانون اساسی انجام گرفته است: مثلا استفاده از تبلیغات و سایر ابزار ها برای جذب دانش آموزان در بخش دولتی و ایجاد مدارس نمونه دولتی و جذب دانش آموزان نمونه ای از آن است.
 

,
,

مهدوی ادامه داد: مدارس نمونه دولتی بر اساس آئین نامه خود، باید کلاس های خود را با ظرفیت 15 نفره تشکیل دهند، در حالی که این مدارس با پذیرش آمار بسیار بالا اقدام به تشکیل کلاس هایی با ظرفیت 30 نفره نموده اند که هیچ فرقی با سایر مدارس دولتی ندارد. ما در این زمینه نه تنها حمایت نشده ایم بلکه در مواردی سختگیری ها و سنگ اندازی بیش از اندازه، باعث تعطیلی و عدم فعالیت این مدرسه با این همه سال، سابقه کار شده است.

,

وی در مورد کیفیت آموزشی در این مدرسه و تاثیر آن بر عدم استقبال دانش آموزان گفت: اگر کیفیت آموزشی مدرسه مناسب نبود طبیعتا ما نباید در سال جاری ثبت نامی می داشتیم و هم نمی توانستیم مدت 18 سال فعالیت و سابقه کار داشته باشیم.

,

کیفیت آموزشی مدرسه بهارستان حتی از بعضی از مدارس استان هم بهتر بوده و بیشتر معلمان و پرسنل این آموزشگاه دارای مدرک فوق لیسانس و حتی دکترا هستند و سابقه چندین ساله در امر تدریس در مقطع دبیرستان دارند.

,

ثبت نام و تشکیل کلاس های ما بر اساس یک سری معیار ها انجام میشد و استاندارد بودن ظرفیت کلاس ها از نظر تعداد دانش آموز باعث بالا رفتن کیفیت آموزشی این مدرسه شده بود و به جرات می توان گفت در سطح شهرستان جزو مدارس غیر دولتی برتر بودیم.

,

مدارسی با عناوین خاص مانع فعالیت پررنگ مدارس غیر دولتی می شوند

, مدارسی با عناوین خاص مانع فعالیت پررنگ مدارس غیر دولتی می شوند,

در ادامه گفتگویی با یکی دیگر از مدیران مدارس علمی آزاد در بهار داشتیم و از حمایت دولت از این مدارس جویا شدیم. کریمی در این باره گفت: عملا هیچگونه حمایتی از بخش خصوصی در این باره نمی شود و حمایت در این بخش معنا ندارد، ما سال های قبل در بهار دبیرستان و راهنمایی غیر انتفاعی دخترانه داشتیم اما چند سال قبل این مدارس تعطیل شدند. سال قبل نیز یکی از همکاران اقدام به تاسیس دبیرستان غیر انتفاعی  دخترانه کرد که متاسفانه به دلیل عدم استقبال به تعطیلی کشیده شد.

,

وی ادامه داد: مدارس مختلف با نام ها و عناوین مختلف باعث کمرنگ شدن کار مدارس غیر دولتی می شوند، مدارسی با عناوین خاص ، شاهد، نمونه دولتی و سایر عناوین اجازه فعالیت به بخش خصوصی را نمی دهد و همین باعث تعطیلی این مدارس غیر دولتی می شود.

,

کریمی در ادامه گفت: حمایت از بخش خصوصی چیزی است که باید به طور عملی صورت گیرد نه اینکه با تبصره و ایراد و جلوگیری از تبلیغات مانع بسط و گسترش این بخش شد.

,

مدارس غیر دولتی باید به دنبال کار کیفی باشند

, مدارس غیر دولتی باید به دنبال کار کیفی باشند,

در ادامه گفتگویی با یوسف سعیدی رئیس آموزش و پرورش شهرستان بهار داشتیم وی در این باره گفت: هم اکنون 16 مرکز پیش دبستانی، چهار مدرسه ابتدایی و یک مدرسه متوسطه دوره اول پسرانه غیر دولتی در بهار داریم و متاسفانه دبیرستان پسرانه بهارستان نیز امسال یکی از مدارسی بود که به تعطیلی کشانده شد.

,

سعیدی در مورد حمایت از بخش خصوصی گفت: اختصاص بسته های خدمات آموزشی، تخصیص یک نیروی رسمی به مدارس غیر دولتی ، حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد مدارس غیر دولتی از جمله حمایت های دولتی از این مدارس بوده است.

,

وی ادامه داد: هم اکنون صدور مجوز  ایجاد مدارس غیردولتی از مرکز استان به مرکز شهرستان ها داده شده و دو نفر از مدیران مدارس غیر دولتی نیز در شورای نظارت عضو هستند و کار اجرایی این مدارس با سرعت بیشتری انجام می شود.

,

سعیدی در پاسخ به کم شدن تعداد مدارس غیر دولتی در بهار از چند سال گذشته تاکنون گفت: یکی از دلایل کم شدن این مدارس عدم استقبال دانش آموزان و خانواده ها می باشد و آن نیز به این دلیل است که بعضی از همین مدارس کار کیفی انجام نمی دهند و تنها به دنبال بیشترین درآمد و کمترین هزینه هستند، اولیا نیز با وجود چنین سیاستی ، وقتی ببینند که فرقی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نباشد قبول نمی کنند که فرزندان خود را در این مدارس ثبت نام کنند.

,

سعیدی در مورد وجود مدارس خاص ، نمونه دولتی و شاهد گفت: سیاست دولت بر این است که این مدارس را جمع کند و حتی با مدرسه شاهد پسرانه در شهرستان نیز مخالفت کردند و دید مسئولین بر این است که همه دانش آموزان با یکدیگر در یک محیط باید آموزش ببینند. وقتی مدارس را از هم جدا می کنیم در حق بعضی دانش آموزان ظلم کرده ایم.

,

رئیس آموزش و پررش بهار ادامه داد: هم اکنون ما در بهار مدرسه استعداد درخشان و تیزهوشان نداریم و مدارس نمونه دولتی نیز همان هایی هستند که قبلا بودند و ما دولت نیز در صدد کم کردن این نوع مدارس نیست.

,

به گزارش خبرنگار بهارانه در سالهای اخیر با وجود اینکه حمایت از بخش خصوصی یکی از شعارهای دولت بوده اما در بخش آموزش در شهرستان بهار شاهد آن بوده ایم که این حمایت ها نه تنها به بیشتر شدن رغبت در ایجاد مدارس غیردولتی کمک نکرده که باعث کم شدن و تعطیلی مدارس غیر انتفاعی نیز شده است به گونه ای که برخی از افراد نیز که در صدد تاسیس و راه اندازی مدارس جدید هستند با عدم استقبال دانش آموزان مواجه شده و از میدان به در می شوند. امیدواریم که مسئولین به طور عمل حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار داده و باعث پیشرفت این بخش شوند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه