اخبار داغ

ظرفیتی بی نظیر در رونق اقتصادی سواحل؛

چوب دستگاههای اجرایی لای چرخ صنعت پرورش میگوی هرمزگان

چوب دستگاههای اجرایی لای چرخ صنعت پرورش میگوی هرمزگان
ایجاد مزارع پرورش میگو نقش بسزایی در رونق اقتصادی دارد اما محدودیت ها و عدم همکاری دستگاهها موجب شده تا هزاران کیلومتر از نوار ساحلی هرمزگان بلااستفاده بمانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ له نقل از هرمز؛پرورش میگو یکی از صنعت های مهم درآمدزا واشتغال زا به شمار می رود که علاوه بر شکوفایی اقتصاد ملی منجربه تولید غذای سالم می شود از این رو استان های خوزستان ،‌بوشهر ،‌هرمزگان و سیستان وبلوچستان با ایجاد سایتهای بسیار بزرگ پرورش میگو مهم ترین مراکز این صنعت در کشور به شمار می رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

استان هرمزگان بیش از ۴۳ درصد از تولیدات شیلاتی کشور ورتبه اول تولیدات شیلاتی کشور را به خود اختصاص داده که نشان از رونق این زمینه اقتصادی نسبت به سایر استان های ساحلی کشور دارد.

,

آب های خلیج  فارس و سواحل هرمزگان مهم ترین محل  پرورش میگو در آب شور به شمار می روند که در این میان شهرستان های بندرلنگه،بندرعباس ، میناب ،قشم و سیریک  مهم ترین سایت های پرورش میگو را در خود جای داده اند و زمینه اشتغال صدها نیروی جوان بومی را فراهم کرده اند.

,

هم اکنون ۱۰ سایت پرورش میگو شامل هشت هزار هکتار در هرمزگان در مدار تولید قرار دارد که با ارائه تسهیلات از سوی شیلات هشت هزار هکتار مزرعه پرورش میگوی دیگر نیز در استان در حال احداث است.

,

این ظرفیت بزرگ اقتصادی هرمزگان را در رتبه دوم تولید و تکثیر میگو و همچنین رتبه دوم کشت در کشور قرار داده تا بیش از 29 درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید شود.

,

شهرستان میناب که مهم ترین قطب صنایع شیلات جنوب کشور را شامل می شود نقش بسزایی در زمینه صنعت پرورش میگو ایفا می کند از این رو سایت پرورش میگو در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار در سال  با ظرفیت چهار‌ هزار و ۵۰۰ تن تولید میگو آغاز به فعالیت کرد  همچنین 76 مزرعه پرورش میگو را در خود جای داده که با این وجود مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

,

وجود برخی کاستی ها در زمینه تجهیرات و امکانات پرورش میگو باعث شده تا محصولی که با کیفیت بالا تولید می شود در مراحل بعدی ارزش خود را از دست دهد د ر نتیجه با قیمیتی کمتر از ارزش واقعی خود به فروش برسد این در حالی است که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی همچنین تجهیز شدن استان به فناوری نوین می توان سهم بیشتری از بازار آبزیان را به دست آورد.

,

اغلب سایت های پرورش میگوی هرمزگان از تکنولوژی های روز دنیا محروم هستند تا در سایه این ضعف بزرگ از تولید تناژ بالا محصول و عرضه به بازارهای جهانی عقب بمانند.

,

از سوی دیگر به واسطه خشکسالی های چندین ساله و نابودی کشاورزی در اغلب نقاط ساحلی ایجاد مزارع پرورش میگو نقش بسزایی در رونق اقتصادی دارد که جوانان زیادی را به سمت خود کشانده اما محدودیت ها و عدم همکاری دستگاهها موجب شده تا هزاران کیلومتر از نوار ساحلی هرمزگان رنگ رونق و شکوفایی را به خود نبینند و بلااستفاده بمانند.

,

ضعف دستگاههای اجرایی عامل بیکاری جوانان در هرمزگان

, ضعف دستگاههای اجرایی عامل بیکاری جوانان در هرمزگان, ضعف دستگاههای اجرایی عامل بیکاری جوانان در هرمزگان,

احمد درویشی، مالک سایت پرورش میگوی ۱۰ هکتاری در تیاب شمالی شهرستان میناب با بیان اینکه میگو تولید شده در شهرستان میناب به کشورهای حوزه خلیج فارس، چین، روسیه، امارات، فرانسه، کره صادر می شود، اظهار کرد:غفلت دولت و مسئولان از پتانسیل های منطقه موجب شده که هرمزگان از سهم واقعی خود در عرصه تولید بی نصیب بماند.

,

وی گفت: نرخ بالای بیکاری و عدم اشتغال جوانان در میناب موجب شده تا شاهد فعالیت های زیرزمینی و قاچاق باشیم  این در حالی است که رونق مزارع  پرورش میگو زمینه اشتغالزایی چندین هزار جوانان را بصورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کند.

,

مکان های تعیین شده برای مزارع پروش میگو مورد تایید نیست

, مکان های تعیین شده برای مزارع پروش میگو مورد تایید نیست, مکان های تعیین شده برای مزارع پروش میگو مورد تایید نیست,

سهراب پشتاره، رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب گفت: زمین های پیش بینی شده برای راه اندازی مجدد پرورش میگو در میناب به دلیل عدم رعایت دو هزار متری با منازل مسکونی و تالاب میناب به تصویب نرسیده است.

,

رئیس اداره محیط زیست میناب افزود: تنها ۲۰۰ هکتار از زمین های مورد نظر در منطقه کرگان به جهت رعایت ضوابط قانونی موافقت انجام شده و از آنجایی که واگذاری این زمین ها برای طرح پرورش میگو، موافقت همه ارگان ها الزامیست همچنان پیگیری ها برای تصویب نهایی ادامه دارد.

,

وی بیان داشت: طبق ضوابط استقرار صنایع و هیئت وزیران تجمیع مزارع پرورش میگو در رده هفت قرار دارد و باید فاصله قانونی با منازل مسکونی و تالاب میناب رعایت شود.

,

اتتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه