اخبار داغ

از محل اعتبارات ملی انجام شد؛

مرمت پشت بام اتاق آئینه‌ خانه تاریخی بروجردی کاشان

مرمت پشت بام اتاق آئینه‌ خانه تاریخی بروجردی کاشان
مسئول دفتر فنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از پایان مرمت پشت بام اتاق آئینه خانه تاریخی بروجردی خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کاشان اول؛ سمیه فرهادی با بیان اینکه خانه تاریخی بروجردی اکنون به عنوان نماد خانه های تاریخی شاخص مورد توجه جهانیان است، گفت: چند ماه پیش از طرف دبیرکل یونسکو، خانه تاریخی بروجردی کاشان با معماری بی نظیرش به عنوان زیباترین خانه تاریخی قاره کهن در سال 2016 معرفی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کاشان اول,

به گفته وی، با زنده‌سازی این بنای تاریخی، فرصتی ارزشمند برای گردشگران ایجاد و بر غنای فرهنگی محله «سلطان امیر احمد» افزوده می شود.

,

مسئول دفتر فنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه ساماندهی و  مرمت خانه های تاریخی کاشان از مهم ترین اهداف اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان است افزود: سبک سازی پشت بام ها و آواربرداری، استحکام‌بخشی بام ها شامل گچ و خاک کف مال و اجرای پالانه آجری، دوخت و دوز ترک ها، اجرای قیدبندی پشت بام، اجرای غوره گل برای شیب بندی و اجرای دولایه کاهگل برای حفاظت نهایی بام‌ها از اقدامات این پروژه مرمتی است.

,

این خانه توسط بازرگانی به نام سید حسن نطنزی در دوره قاجاریه ساخته شده است و در کتیبه های حیاط های نورگیر سرپوشیده، تاریخ 1294 هجری قمری به عنوان سال انتهایی ساخت بنا مشخص شده است. به دلیل این که مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می کرده و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردیها موسوم شده است.

,

خانه ی تاریخی بروجردی به شماره 1083 در تاریخ 13/3/1354 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه