اخبار داغ

رئیس اداره بهزیستی خدابنده:

هزینه‌ بالای آزمایش ژنتیک، معضلی برای مردم است

هزینه‌ بالای آزمایش ژنتیک، معضلی برای مردم است
رئیس بهزیستی خدابنده با بیان اینکه هزینه‌ آزمایش ژنتیک بالاست گفت: در کشورمان احتمالا به علت عدم پوشش این آزمایش‌ها از طریق بیمه‌ها و گران بودن مواد مصرفی وتجهیزات، هزینه ‌بر و بعضا زمان ‌بر باشد،ولی پیشگیری از تولد فرزند معلول ارزش خیلی بالائی دارد که با هزینه های آن قابل مقایسه نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عصمت نصیری قیداری رئیس بهزیستی خدابنده در گفت و گو با خبرنگار اشراق24،از برگزاری کارگاه آموزش پیشگیری از معلولیتهای ژنتیکی ویژه دبیران پایه دهم و یازدم خبر داد و افزود:بسیاری از معلولیتها ریشه ژنتیکی دارند که با انجام آزمایش ژنتیک می توان از بروز آن جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه تعداد ۵۰ نفر از دبیران زیست شناسی و بهداشت این شهرستان به همت بهزیستی و همکاری اداره آموزش و پرورش،آموزشهای عمومی پیشگیری از معلولیتهای ژنتیکی را فرا گرفتند، یادآور شد:همه زوجین خصوصا افرادی که نسبت فامیلی دارند و یا در بین خویشاوندان خود معلول دارند باید قبل از ازدواج آزمایش ژنتیک انجام دهند.
رئیس بهزیستی خدابنده با اشاره به اینکه بهزیستی ظرفیت بالایی در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دارد گفت:افزایش آگاهی های عمومی در پیشگیری از معلولیت و مداخله بهنگام ،از عوامل موثر در کاهش نرخ رشد معلولیت در جامعه است.
نصیری با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سالجاری تعداد ۷۸۰ زوج با هزینه ۲۰ میلیون تومان بصورت رایگان جهت مشاور ژنتیک مراجعه کرده اند، ابراز امیدواری کرد: امید است با پیگیری های انجام شده یک مرکز ثابت مشاوره ژنتیک در سطح شهرستان راه اندازی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اشراق24,
,
,
,

وی در رابطه با اهمیت انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج و حامگلی گفت: بیماری ژنتیکی از دو بعد می‌تواند در حاملگی مشکل‌ساز شود، اول اینکه جنین هایی که مشکلات شدید ژنتیکی دارند در مرحله ای از حاملگی سقط خواهند شد که بدلیل وابستگی مادر به جنین می تواند مشکلات جسمی و روحی برای مادر  ایجاد نماید. دوم تولد نوزاد معیوب است که برای خانواده، نظام بهداشت و درمان و جامعه مشکلات عدیده ای ایجاد می کند.

,

 

,

*پیشگیری از اختلالات ژنتیکی جامعه را مصون می کند

, *پیشگیری از اختلالات ژنتیکی جامعه را مصون می کند, *پیشگیری از اختلالات ژنتیکی جامعه را مصون می کند,

نصیری افزود: اگر این اختلالات پیشگیری شوند، از وارد آمدن چنین مشکلاتی به پیکره خانواده و جامعه جلوگیری می‌شود که لازمه‌ی این پیشگیری‌ها، مشورت‌های ژنتیکی است که بروز یا احتمال بروز یک بیماری را در فرزندان پیش بینی می کند. به زوج های جوان توصیه می شود مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرند خصوصا زوج های که باهم فامیل هستند. در صورت احتمال وجود بیماری در نسل قبلی یا خود افراد، مشاوره‌ی قبل از حاملگی لازم است تا با راهنمایی گرفتن از متخصص مربوطه، فرزندی سالم به دنیا آورند. این اقدامات سختی خاصی ندارد و ضامن سلامتی فرزندشان خواهد بود.

,

این مسئول اضافه کرد: در مشاوره‌ی ژنتیک اطلاعاتی از خانواده فرد و مشکلات احتمالی قبلی اخذ می‌شود و در نهایت شجره‌ نامه ی ژنتیکی رسم شده و بر اساس آن روی خود فرد متمرکز می‌شود تا بررسی شود که امکان انتقال بیماری ژنتیکی به فرزندان وجود دارد یا خیر، ممکن است در این مرحله به فرد اعلام شود که مشکلی وجود ندارد و می‌تواند بطور معمولی بچه‌دار شود. ولی مواردی هست که افراد حامل بیماری ژنتیکی نهفته هستند که می تواند در فرزندان بروز نماید. لذا در چنین مواردی راهنمایی های لازم ارائه می شود تا از بروز چنین بیماری هائی جلوگیری شود.

,

نصیری در خصوص زیاد بودن هزینه‌ی آزمایش ژنتیک عنوان کرد: در کشورمان احتمالا به علت عدم پوشش این آزمایش‌ها از طریق بیمه‌ها و گران بودن مواد مصرفی وتجهیزات، هزینه ‌بر و بعضا زمان ‌بر باشد،ولی پیشگیری از تولد فرزند معلول ارزش خیلی بالائی دارد که با هزینه های آن قابل مقایسه نیست،اتفاقا پوشش بیمه ای کامل اینگونه خدمات هم به نفع دولت است و هم به نفع بیمه هاست که از هزینه های اضافی بعدی جلوگیری می کند و الان باتوجه به پیشرفت وسیع علم ژنتیک در دنیا و امکان بررسی دقیق زنجیره DNA  انسانی درصد خیلی بالائی از بیماری های ژنتیکی قابل تشخیص وپیشگیری بوده  ولی در بعضی موارد هزینه ها بالا هست، لذا همکاری دولت، بیمه ها و خانواده ها در این مورد تضمین کننده نسل سالم آینده می باشد.

,

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم از معلول زایی و یا باروری دارای چنین اختلالاتی جلوگیری کنیم، باید برای آن هزینه‌ صرف کنیم و قطعا پیشگیری از چنین تولدهایی با صرف هزینه‌ی اندک، بسیار مقرون به صرفه‌تر از هزینه‌های نگهداری یک نوزاد دارای معلولیت است، بنابراین به نفع نظام بهداشت و درمان است که این مشاوره‌ها را در قالبی طرح ریزی کند که همه افراد جامعه بتوانند از آن استفاده کرده و فرزند سالمی به دنیا بیاورند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه