اخبار داغ

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین:

پیاده روی اربعین، فرصت خوبی برای معرفی الگوی سوم زنان به جهان است

پیاده روی اربعین، فرصت خوبی برای معرفی الگوی سوم زنان به جهان است
معصومه فرزانه گفت: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و نیز پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند کار کنند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  «بسیج زنان کشور»؛ معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، در نخستین نشست علمی تخصصی «روش های موثر در تبلیغ اربعین حسینی» گفت: به نظر می رسد که لازم است کانون هم اندیشی کاربردی ایجاد شود تا شیوه های تبلیغ در حوزه های علمیه را بررسی شده به عنوان الگوی کامل مطرح شود تا قابل استفاده برای مسئولین در بحث رابعین و موارد مشابه باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   «بسیج زنان کشور»؛ ,   «بسیج زنان کشور»؛ , «بسیج زنان کشور»؛ , «بسیج زنان کشور»؛ , «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «بسیج زنان کشور, «, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, بسیج زنان کشور, »؛ , »؛ , »؛ ,

وی افزود: لازم است که مبلغان نسبت به مشکلات فرهنگی جامعه جهانی و جهان اسلام نیازسنجی داشتهب اشند، دشمن را بشناسند تا بتوانند در مقابل او مقاومت کنند و به تکنیک و تاکتیک موثر در تبلیغ مسلط باشند.

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تاکید کرد: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که یکی از مصدایقش همین سفر اربعین است کار کنند و همینطور در خصوص پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم، اینکه معلم ثانی بشریت بعد از حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، زنان مبارز مسلمان جامعه ما هستند که می توانند الگوی خوبی برای زنان جهان باشند.

طاهره سادات نعیمی، مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان نیز گفت: تبلیغ در دو عرصه است، یکی ماهیت درونی که مهم و تاثیرگذار است و دیگری روش عملکرد است و فقط افرادی موفقند که ویژگی های علمی را در خود پرورش داده اند و از شرایط هم آگاهی کامل داشته باشند، به زبان قلبی، عملکردی و لفظی، آنها آمادگی کامل داشته باشند، لذا تبلیغ و پیام به لحاظ شکلی و ماهیتی اهمیت زیادی دارد و فقط به این خاطر می توان موجب تاثیر در مخاطب شد.

وی افزود: مبلغ باید 3 عرصه را در خود تقویت کند، عرصه کلامی-اعتقادی با بن مایه های علمی، عرصه اخلاقی و رفتاری که ارزش ها و هنجارها را می سازد و عرصه عملکردی که مودب به عرصه علمی باشد و با بهره گیری از روش قرآنی، از روش های حکمت، جدال و خطابه و گاهی احساسی و منطقی همراه با جاذبه های اخلاقی استفاده کند.

نعیمی تاکید کرد: باید تمام جاذبه ها در مبلغ درونی شده باشد و سپس به اصل محتوا بپردازد و تا زمانی که فکر مبلغ شناخت نباشد، نمی تواند باعث شفاف شدن دید دیگران شود.

وی ادامه داد: مبلغ در وهله اول باید تخصص و دانش کافی داشته باشد که این می تواند از بدعت جلوگیری کند و برای این کار باید بر آثار شهید مطهری در خصوص امیرالمومنین(ع) و مجموع کتب کلامی شیعه و اخلاقی، کاربردی تسلط داشته باشد، نسبت به احکام مسلط باشد و شخصیت موجه و قابل اعتمادی باشد.

مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان در پایان تاکید کرد: مبلغ باید از کلمات جذاب بهره ببرد و به فنون احساسی، فلسفی و هنرمندانه تسلط داشته باشد.

در ادامه متین، مدیر حوزه علمیه حجت در لزوم دقت نظر مبلغان در برخورد با زائرین گفت: مبلغ باید به ابزار مسلط باشد چون اربعین موقعیتی است که طیف عظیمی در آن حضور می یابند که همه مقید و هماهنگ با فکر ما نیستند، این سیل خروشان ممکن است با مبانی ما زاویه داشته باشند اما یک چیز در همه افراد مشترک است و آن محبت به سالار شهیدان است، پس می توانیم زمینه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مخصوصا در مقابل شیعه های 4 امامی که در خصوص امامت شبهه دارند، مبلغ باید آمادگی داشته باشد و به سوالات و شبهات زائرین پاسخ بدهد و این زمان برای خدمت بسیار مناسب است.

متین موضوع مهم دیگر در خصوص مبلغین را مدارا کردن دانسته و گفت: به هر حال سفر کربلا سختی دارد و گاهی مشکلاتی پیش می آید و مبلغ باید با مشکلات مدارا کند که این کار باعث زمینه سازی بسیار مساعدی برای تاثیر در ذهن مخاطب می شود.

 

خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم

زهرا مومنی، مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، 3 مورد را در خصوص تبلیغ مهم دانسته و گفت: شناخت مخاطب، زمان تبلیغ و محیط برای یک مبلغ بسیار مهم است، متاسفانه اینکه برای کودک، نوجوان، جوان و حتی زنان با سن جوان چه خوراکی باید آماده شود، هنوز فکر نشده است، چون این مخاطبین هر کدام محتوای متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که به زنان جوان و زائر بفهمانیم که در کشور عراق زبان، فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است و باید دقت کنیم چطور به نقاطی که تعصب دارند وارد نشویم که از همین نقاط دشمن نفوذ می کند و بهره می گیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: زائران برای استراحت به موکب ها می آیند پس برنامه های زیاد و خسته کننده که دقت هم احتیاج دارد برای آن ها چندان موثر نیست، بهتر است که کلیپ های کوتاه و اکثرگذار در اختیار آنها قرار دهید تا در طول پیاده روی آنها را گوش کنند.

وی افزود: بنده یادگرفتن کمک های اولیه برای مبلغان این سفر را بسیار لازم می دانم چون در این فرصت است که می توانند در حین خدمت رسانی به زائرین تبلیغ هم بکنند و حلقه های معرفت در حد همان 3 یا 4 نفر تشکیل دهند و به تحلیل متن سخنرانی های حضرت زهرا(س) و زینب(س) و امام سجاد(ع) بپردازند.

شعبانی استاد دانشگاه محمد رسول الله(ص) نیز تبلیغ خوب را تبلیغی دانست که در آن مبلغ بتواند پیوند عاطفی، انس و علاقه ایجاد کند، اخلاق او به قدری خوب باشد که بدون بیان زائرین به موکب جذب شوند، همینطور است بحث های اعتقادی که مبلغ مسلط باشد و نیز بتواند بحث های سیاسی را پاسخگو باشد عمل باشد و خیرخواه یعنی ناصح و دلسوز باشد.

وی تاکید کرد:  مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.

انتهای پیام/ز

,

وی افزود: لازم است که مبلغان نسبت به مشکلات فرهنگی جامعه جهانی و جهان اسلام نیازسنجی داشتهب اشند، دشمن را بشناسند تا بتوانند در مقابل او مقاومت کنند و به تکنیک و تاکتیک موثر در تبلیغ مسلط باشند.

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تاکید کرد: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که یکی از مصدایقش همین سفر اربعین است کار کنند و همینطور در خصوص پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم، اینکه معلم ثانی بشریت بعد از حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، زنان مبارز مسلمان جامعه ما هستند که می توانند الگوی خوبی برای زنان جهان باشند.

طاهره سادات نعیمی، مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان نیز گفت: تبلیغ در دو عرصه است، یکی ماهیت درونی که مهم و تاثیرگذار است و دیگری روش عملکرد است و فقط افرادی موفقند که ویژگی های علمی را در خود پرورش داده اند و از شرایط هم آگاهی کامل داشته باشند، به زبان قلبی، عملکردی و لفظی، آنها آمادگی کامل داشته باشند، لذا تبلیغ و پیام به لحاظ شکلی و ماهیتی اهمیت زیادی دارد و فقط به این خاطر می توان موجب تاثیر در مخاطب شد.

وی افزود: مبلغ باید 3 عرصه را در خود تقویت کند، عرصه کلامی-اعتقادی با بن مایه های علمی، عرصه اخلاقی و رفتاری که ارزش ها و هنجارها را می سازد و عرصه عملکردی که مودب به عرصه علمی باشد و با بهره گیری از روش قرآنی، از روش های حکمت، جدال و خطابه و گاهی احساسی و منطقی همراه با جاذبه های اخلاقی استفاده کند.

نعیمی تاکید کرد: باید تمام جاذبه ها در مبلغ درونی شده باشد و سپس به اصل محتوا بپردازد و تا زمانی که فکر مبلغ شناخت نباشد، نمی تواند باعث شفاف شدن دید دیگران شود.

وی ادامه داد: مبلغ در وهله اول باید تخصص و دانش کافی داشته باشد که این می تواند از بدعت جلوگیری کند و برای این کار باید بر آثار شهید مطهری در خصوص امیرالمومنین(ع) و مجموع کتب کلامی شیعه و اخلاقی، کاربردی تسلط داشته باشد، نسبت به احکام مسلط باشد و شخصیت موجه و قابل اعتمادی باشد.

مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان در پایان تاکید کرد: مبلغ باید از کلمات جذاب بهره ببرد و به فنون احساسی، فلسفی و هنرمندانه تسلط داشته باشد.

در ادامه متین، مدیر حوزه علمیه حجت در لزوم دقت نظر مبلغان در برخورد با زائرین گفت: مبلغ باید به ابزار مسلط باشد چون اربعین موقعیتی است که طیف عظیمی در آن حضور می یابند که همه مقید و هماهنگ با فکر ما نیستند، این سیل خروشان ممکن است با مبانی ما زاویه داشته باشند اما یک چیز در همه افراد مشترک است و آن محبت به سالار شهیدان است، پس می توانیم زمینه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مخصوصا در مقابل شیعه های 4 امامی که در خصوص امامت شبهه دارند، مبلغ باید آمادگی داشته باشد و به سوالات و شبهات زائرین پاسخ بدهد و این زمان برای خدمت بسیار مناسب است.

متین موضوع مهم دیگر در خصوص مبلغین را مدارا کردن دانسته و گفت: به هر حال سفر کربلا سختی دارد و گاهی مشکلاتی پیش می آید و مبلغ باید با مشکلات مدارا کند که این کار باعث زمینه سازی بسیار مساعدی برای تاثیر در ذهن مخاطب می شود.

 

خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم

زهرا مومنی، مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، 3 مورد را در خصوص تبلیغ مهم دانسته و گفت: شناخت مخاطب، زمان تبلیغ و محیط برای یک مبلغ بسیار مهم است، متاسفانه اینکه برای کودک، نوجوان، جوان و حتی زنان با سن جوان چه خوراکی باید آماده شود، هنوز فکر نشده است، چون این مخاطبین هر کدام محتوای متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که به زنان جوان و زائر بفهمانیم که در کشور عراق زبان، فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است و باید دقت کنیم چطور به نقاطی که تعصب دارند وارد نشویم که از همین نقاط دشمن نفوذ می کند و بهره می گیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: زائران برای استراحت به موکب ها می آیند پس برنامه های زیاد و خسته کننده که دقت هم احتیاج دارد برای آن ها چندان موثر نیست، بهتر است که کلیپ های کوتاه و اکثرگذار در اختیار آنها قرار دهید تا در طول پیاده روی آنها را گوش کنند.

وی افزود: بنده یادگرفتن کمک های اولیه برای مبلغان این سفر را بسیار لازم می دانم چون در این فرصت است که می توانند در حین خدمت رسانی به زائرین تبلیغ هم بکنند و حلقه های معرفت در حد همان 3 یا 4 نفر تشکیل دهند و به تحلیل متن سخنرانی های حضرت زهرا(س) و زینب(س) و امام سجاد(ع) بپردازند.

شعبانی استاد دانشگاه محمد رسول الله(ص) نیز تبلیغ خوب را تبلیغی دانست که در آن مبلغ بتواند پیوند عاطفی، انس و علاقه ایجاد کند، اخلاق او به قدری خوب باشد که بدون بیان زائرین به موکب جذب شوند، همینطور است بحث های اعتقادی که مبلغ مسلط باشد و نیز بتواند بحث های سیاسی را پاسخگو باشد عمل باشد و خیرخواه یعنی ناصح و دلسوز باشد.

وی تاکید کرد:  مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.

انتهای پیام/ز

,

وی افزود: لازم است که مبلغان نسبت به مشکلات فرهنگی جامعه جهانی و جهان اسلام نیازسنجی داشتهب اشند، دشمن را بشناسند تا بتوانند در مقابل او مقاومت کنند و به تکنیک و تاکتیک موثر در تبلیغ مسلط باشند.

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تاکید کرد: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که یکی از مصدایقش همین سفر اربعین است کار کنند و همینطور در خصوص پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم، اینکه معلم ثانی بشریت بعد از حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، زنان مبارز مسلمان جامعه ما هستند که می توانند الگوی خوبی برای زنان جهان باشند.

طاهره سادات نعیمی، مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان نیز گفت: تبلیغ در دو عرصه است، یکی ماهیت درونی که مهم و تاثیرگذار است و دیگری روش عملکرد است و فقط افرادی موفقند که ویژگی های علمی را در خود پرورش داده اند و از شرایط هم آگاهی کامل داشته باشند، به زبان قلبی، عملکردی و لفظی، آنها آمادگی کامل داشته باشند، لذا تبلیغ و پیام به لحاظ شکلی و ماهیتی اهمیت زیادی دارد و فقط به این خاطر می توان موجب تاثیر در مخاطب شد.

وی افزود: مبلغ باید 3 عرصه را در خود تقویت کند، عرصه کلامی-اعتقادی با بن مایه های علمی، عرصه اخلاقی و رفتاری که ارزش ها و هنجارها را می سازد و عرصه عملکردی که مودب به عرصه علمی باشد و با بهره گیری از روش قرآنی، از روش های حکمت، جدال و خطابه و گاهی احساسی و منطقی همراه با جاذبه های اخلاقی استفاده کند.

نعیمی تاکید کرد: باید تمام جاذبه ها در مبلغ درونی شده باشد و سپس به اصل محتوا بپردازد و تا زمانی که فکر مبلغ شناخت نباشد، نمی تواند باعث شفاف شدن دید دیگران شود.

وی ادامه داد: مبلغ در وهله اول باید تخصص و دانش کافی داشته باشد که این می تواند از بدعت جلوگیری کند و برای این کار باید بر آثار شهید مطهری در خصوص امیرالمومنین(ع) و مجموع کتب کلامی شیعه و اخلاقی، کاربردی تسلط داشته باشد، نسبت به احکام مسلط باشد و شخصیت موجه و قابل اعتمادی باشد.

مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان در پایان تاکید کرد: مبلغ باید از کلمات جذاب بهره ببرد و به فنون احساسی، فلسفی و هنرمندانه تسلط داشته باشد.

در ادامه متین، مدیر حوزه علمیه حجت در لزوم دقت نظر مبلغان در برخورد با زائرین گفت: مبلغ باید به ابزار مسلط باشد چون اربعین موقعیتی است که طیف عظیمی در آن حضور می یابند که همه مقید و هماهنگ با فکر ما نیستند، این سیل خروشان ممکن است با مبانی ما زاویه داشته باشند اما یک چیز در همه افراد مشترک است و آن محبت به سالار شهیدان است، پس می توانیم زمینه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مخصوصا در مقابل شیعه های 4 امامی که در خصوص امامت شبهه دارند، مبلغ باید آمادگی داشته باشد و به سوالات و شبهات زائرین پاسخ بدهد و این زمان برای خدمت بسیار مناسب است.

متین موضوع مهم دیگر در خصوص مبلغین را مدارا کردن دانسته و گفت: به هر حال سفر کربلا سختی دارد و گاهی مشکلاتی پیش می آید و مبلغ باید با مشکلات مدارا کند که این کار باعث زمینه سازی بسیار مساعدی برای تاثیر در ذهن مخاطب می شود.

 

خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم

زهرا مومنی، مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، 3 مورد را در خصوص تبلیغ مهم دانسته و گفت: شناخت مخاطب، زمان تبلیغ و محیط برای یک مبلغ بسیار مهم است، متاسفانه اینکه برای کودک، نوجوان، جوان و حتی زنان با سن جوان چه خوراکی باید آماده شود، هنوز فکر نشده است، چون این مخاطبین هر کدام محتوای متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که به زنان جوان و زائر بفهمانیم که در کشور عراق زبان، فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است و باید دقت کنیم چطور به نقاطی که تعصب دارند وارد نشویم که از همین نقاط دشمن نفوذ می کند و بهره می گیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: زائران برای استراحت به موکب ها می آیند پس برنامه های زیاد و خسته کننده که دقت هم احتیاج دارد برای آن ها چندان موثر نیست، بهتر است که کلیپ های کوتاه و اکثرگذار در اختیار آنها قرار دهید تا در طول پیاده روی آنها را گوش کنند.

وی افزود: بنده یادگرفتن کمک های اولیه برای مبلغان این سفر را بسیار لازم می دانم چون در این فرصت است که می توانند در حین خدمت رسانی به زائرین تبلیغ هم بکنند و حلقه های معرفت در حد همان 3 یا 4 نفر تشکیل دهند و به تحلیل متن سخنرانی های حضرت زهرا(س) و زینب(س) و امام سجاد(ع) بپردازند.

شعبانی استاد دانشگاه محمد رسول الله(ص) نیز تبلیغ خوب را تبلیغی دانست که در آن مبلغ بتواند پیوند عاطفی، انس و علاقه ایجاد کند، اخلاق او به قدری خوب باشد که بدون بیان زائرین به موکب جذب شوند، همینطور است بحث های اعتقادی که مبلغ مسلط باشد و نیز بتواند بحث های سیاسی را پاسخگو باشد عمل باشد و خیرخواه یعنی ناصح و دلسوز باشد.

وی تاکید کرد:  مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.

انتهای پیام/ز

,

وی افزود: لازم است که مبلغان نسبت به مشکلات فرهنگی جامعه جهانی و جهان اسلام نیازسنجی داشتهب اشند، دشمن را بشناسند تا بتوانند در مقابل او مقاومت کنند و به تکنیک و تاکتیک موثر در تبلیغ مسلط باشند.

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تاکید کرد: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که یکی از مصدایقش همین سفر اربعین است کار کنند و همینطور در خصوص پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم، اینکه معلم ثانی بشریت بعد از حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، زنان مبارز مسلمان جامعه ما هستند که می توانند الگوی خوبی برای زنان جهان باشند.

طاهره سادات نعیمی، مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان نیز گفت: تبلیغ در دو عرصه است، یکی ماهیت درونی که مهم و تاثیرگذار است و دیگری روش عملکرد است و فقط افرادی موفقند که ویژگی های علمی را در خود پرورش داده اند و از شرایط هم آگاهی کامل داشته باشند، به زبان قلبی، عملکردی و لفظی، آنها آمادگی کامل داشته باشند، لذا تبلیغ و پیام به لحاظ شکلی و ماهیتی اهمیت زیادی دارد و فقط به این خاطر می توان موجب تاثیر در مخاطب شد.

وی افزود: مبلغ باید 3 عرصه را در خود تقویت کند، عرصه کلامی-اعتقادی با بن مایه های علمی، عرصه اخلاقی و رفتاری که ارزش ها و هنجارها را می سازد و عرصه عملکردی که مودب به عرصه علمی باشد و با بهره گیری از روش قرآنی، از روش های حکمت، جدال و خطابه و گاهی احساسی و منطقی همراه با جاذبه های اخلاقی استفاده کند.

نعیمی تاکید کرد: باید تمام جاذبه ها در مبلغ درونی شده باشد و سپس به اصل محتوا بپردازد و تا زمانی که فکر مبلغ شناخت نباشد، نمی تواند باعث شفاف شدن دید دیگران شود.

وی ادامه داد: مبلغ در وهله اول باید تخصص و دانش کافی داشته باشد که این می تواند از بدعت جلوگیری کند و برای این کار باید بر آثار شهید مطهری در خصوص امیرالمومنین(ع) و مجموع کتب کلامی شیعه و اخلاقی، کاربردی تسلط داشته باشد، نسبت به احکام مسلط باشد و شخصیت موجه و قابل اعتمادی باشد.

مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان در پایان تاکید کرد: مبلغ باید از کلمات جذاب بهره ببرد و به فنون احساسی، فلسفی و هنرمندانه تسلط داشته باشد.

در ادامه متین، مدیر حوزه علمیه حجت در لزوم دقت نظر مبلغان در برخورد با زائرین گفت: مبلغ باید به ابزار مسلط باشد چون اربعین موقعیتی است که طیف عظیمی در آن حضور می یابند که همه مقید و هماهنگ با فکر ما نیستند، این سیل خروشان ممکن است با مبانی ما زاویه داشته باشند اما یک چیز در همه افراد مشترک است و آن محبت به سالار شهیدان است، پس می توانیم زمینه را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: مخصوصا در مقابل شیعه های 4 امامی که در خصوص امامت شبهه دارند، مبلغ باید آمادگی داشته باشد و به سوالات و شبهات زائرین پاسخ بدهد و این زمان برای خدمت بسیار مناسب است.

متین موضوع مهم دیگر در خصوص مبلغین را مدارا کردن دانسته و گفت: به هر حال سفر کربلا سختی دارد و گاهی مشکلاتی پیش می آید و مبلغ باید با مشکلات مدارا کند که این کار باعث زمینه سازی بسیار مساعدی برای تاثیر در ذهن مخاطب می شود.

 

خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم

زهرا مومنی، مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، 3 مورد را در خصوص تبلیغ مهم دانسته و گفت: شناخت مخاطب، زمان تبلیغ و محیط برای یک مبلغ بسیار مهم است، متاسفانه اینکه برای کودک، نوجوان، جوان و حتی زنان با سن جوان چه خوراکی باید آماده شود، هنوز فکر نشده است، چون این مخاطبین هر کدام محتوای متفاوتی نیاز دارند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که به زنان جوان و زائر بفهمانیم که در کشور عراق زبان، فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است و باید دقت کنیم چطور به نقاطی که تعصب دارند وارد نشویم که از همین نقاط دشمن نفوذ می کند و بهره می گیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: زائران برای استراحت به موکب ها می آیند پس برنامه های زیاد و خسته کننده که دقت هم احتیاج دارد برای آن ها چندان موثر نیست، بهتر است که کلیپ های کوتاه و اکثرگذار در اختیار آنها قرار دهید تا در طول پیاده روی آنها را گوش کنند.

وی افزود: بنده یادگرفتن کمک های اولیه برای مبلغان این سفر را بسیار لازم می دانم چون در این فرصت است که می توانند در حین خدمت رسانی به زائرین تبلیغ هم بکنند و حلقه های معرفت در حد همان 3 یا 4 نفر تشکیل دهند و به تحلیل متن سخنرانی های حضرت زهرا(س) و زینب(س) و امام سجاد(ع) بپردازند.

شعبانی استاد دانشگاه محمد رسول الله(ص) نیز تبلیغ خوب را تبلیغی دانست که در آن مبلغ بتواند پیوند عاطفی، انس و علاقه ایجاد کند، اخلاق او به قدری خوب باشد که بدون بیان زائرین به موکب جذب شوند، همینطور است بحث های اعتقادی که مبلغ مسلط باشد و نیز بتواند بحث های سیاسی را پاسخگو باشد عمل باشد و خیرخواه یعنی ناصح و دلسوز باشد.

وی تاکید کرد:  مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.

انتهای پیام/ز

,

وی افزود: لازم است که مبلغان نسبت به مشکلات فرهنگی جامعه جهانی و جهان اسلام نیازسنجی داشتهب اشند، دشمن را بشناسند تا بتوانند در مقابل او مقاومت کنند و به تکنیک و تاکتیک موثر در تبلیغ مسلط باشند.

,

معاون کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تاکید کرد: مبلغان لازم است که بر روی بحث تبلیغ پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا که یکی از مصدایقش همین سفر اربعین است کار کنند و همینطور در خصوص پیام ایشان به کنگره هفت هزار زن شهید که در آن الگوی سوم را مطرح کردند و این وظیفه ماست که الگوی سوم را به جهان معرفی کنیم، اینکه معلم ثانی بشریت بعد از حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س)، زنان مبارز مسلمان جامعه ما هستند که می توانند الگوی خوبی برای زنان جهان باشند.

,

طاهره سادات نعیمی، مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان نیز گفت: تبلیغ در دو عرصه است، یکی ماهیت درونی که مهم و تاثیرگذار است و دیگری روش عملکرد است و فقط افرادی موفقند که ویژگی های علمی را در خود پرورش داده اند و از شرایط هم آگاهی کامل داشته باشند، به زبان قلبی، عملکردی و لفظی، آنها آمادگی کامل داشته باشند، لذا تبلیغ و پیام به لحاظ شکلی و ماهیتی اهمیت زیادی دارد و فقط به این خاطر می توان موجب تاثیر در مخاطب شد.

,

وی افزود: مبلغ باید 3 عرصه را در خود تقویت کند، عرصه کلامی-اعتقادی با بن مایه های علمی، عرصه اخلاقی و رفتاری که ارزش ها و هنجارها را می سازد و عرصه عملکردی که مودب به عرصه علمی باشد و با بهره گیری از روش قرآنی، از روش های حکمت، جدال و خطابه و گاهی احساسی و منطقی همراه با جاذبه های اخلاقی استفاده کند.

,

نعیمی تاکید کرد: باید تمام جاذبه ها در مبلغ درونی شده باشد و سپس به اصل محتوا بپردازد و تا زمانی که فکر مبلغ شناخت نباشد، نمی تواند باعث شفاف شدن دید دیگران شود.

,

وی ادامه داد: مبلغ در وهله اول باید تخصص و دانش کافی داشته باشد که این می تواند از بدعت جلوگیری کند و برای این کار باید بر آثار شهید مطهری در خصوص امیرالمومنین(ع) و مجموع کتب کلامی شیعه و اخلاقی، کاربردی تسلط داشته باشد، نسبت به احکام مسلط باشد و شخصیت موجه و قابل اعتمادی باشد.

,

مدیر مدرسه فاطمه الزهرا(س) واوان در پایان تاکید کرد: مبلغ باید از کلمات جذاب بهره ببرد و به فنون احساسی، فلسفی و هنرمندانه تسلط داشته باشد.

,

در ادامه متین، مدیر حوزه علمیه حجت در لزوم دقت نظر مبلغان در برخورد با زائرین گفت: مبلغ باید به ابزار مسلط باشد چون اربعین موقعیتی است که طیف عظیمی در آن حضور می یابند که همه مقید و هماهنگ با فکر ما نیستند، این سیل خروشان ممکن است با مبانی ما زاویه داشته باشند اما یک چیز در همه افراد مشترک است و آن محبت به سالار شهیدان است، پس می توانیم زمینه را ایجاد کنیم.

,

وی ادامه داد: مخصوصا در مقابل شیعه های 4 امامی که در خصوص امامت شبهه دارند، مبلغ باید آمادگی داشته باشد و به سوالات و شبهات زائرین پاسخ بدهد و این زمان برای خدمت بسیار مناسب است.

,

متین موضوع مهم دیگر در خصوص مبلغین را مدارا کردن دانسته و گفت: به هر حال سفر کربلا سختی دارد و گاهی مشکلاتی پیش می آید و مبلغ باید با مشکلات مدارا کند که این کار باعث زمینه سازی بسیار مساعدی برای تاثیر در ذهن مخاطب می شود.

,

 

,

خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم

, خوراک فرهنگی برای مخاطبین مختلف اربعین نداریم,

زهرا مومنی، مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع)، 3 مورد را در خصوص تبلیغ مهم دانسته و گفت: شناخت مخاطب، زمان تبلیغ و محیط برای یک مبلغ بسیار مهم است، متاسفانه اینکه برای کودک، نوجوان، جوان و حتی زنان با سن جوان چه خوراکی باید آماده شود، هنوز فکر نشده است، چون این مخاطبین هر کدام محتوای متفاوتی نیاز دارند.

,

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که به زنان جوان و زائر بفهمانیم که در کشور عراق زبان، فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت است و باید دقت کنیم چطور به نقاطی که تعصب دارند وارد نشویم که از همین نقاط دشمن نفوذ می کند و بهره می گیرد.

,

مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) تاکید کرد: زائران برای استراحت به موکب ها می آیند پس برنامه های زیاد و خسته کننده که دقت هم احتیاج دارد برای آن ها چندان موثر نیست، بهتر است که کلیپ های کوتاه و اکثرگذار در اختیار آنها قرار دهید تا در طول پیاده روی آنها را گوش کنند.

,

وی افزود: بنده یادگرفتن کمک های اولیه برای مبلغان این سفر را بسیار لازم می دانم چون در این فرصت است که می توانند در حین خدمت رسانی به زائرین تبلیغ هم بکنند و حلقه های معرفت در حد همان 3 یا 4 نفر تشکیل دهند و به تحلیل متن سخنرانی های حضرت زهرا(س) و زینب(س) و امام سجاد(ع) بپردازند.

,

شعبانی استاد دانشگاه محمد رسول الله(ص) نیز تبلیغ خوب را تبلیغی دانست که در آن مبلغ بتواند پیوند عاطفی، انس و علاقه ایجاد کند، اخلاق او به قدری خوب باشد که بدون بیان زائرین به موکب جذب شوند، همینطور است بحث های اعتقادی که مبلغ مسلط باشد و نیز بتواند بحث های سیاسی را پاسخگو باشد عمل باشد و خیرخواه یعنی ناصح و دلسوز باشد.

,

وی تاکید کرد:  مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.

, مطالعه کتاب تبلیغ، سپس نهضت حسینی(ع) و در نهایت کتاب امر به معروف و نهی از منکر شهید مطهری را برای مبلغان توصیه می کنم.,

انتهای پیام/ز

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه