اخبار داغ

اخراج مادران شاغل با لغو دستورالعمل وزارت کار

اخراج مادران شاغل با لغو دستورالعمل وزارت کار
رئیس کمیته بانوان کانون عالی کارگری گفت: دولت دستورالعملی برای کاهش ساعت کاری زنان ابلاغ کرده که قابلیت اجرایی در بخش خصوصی ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سمیه گلپور، رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: در تابستان سال‌جاری پیرو شکایت یک کارفرما دستورالعمل صادره از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ممنوعیت اخراج زنان کارگر که فرزندان شیرخوار زیر دو سال دارند، توسط هیات عمومی دیوان عدالت اداری لغو شد و ما شاهد برداشته شدن چتر امنیت شغلی نسبی ایجاد شده از روی این قشر زحمتکش هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این فعال کارگری افزود: به دنبال لغو این دستورالعمل، عده ای از کارگران خانم شرکت داروپخش از محل کار اخراج شدند، در حالیکه فرزندان شیرخوار داشتند.وی افزود: در موضوع اشتغال بانوان بویژه اشتغال بانوان کارگر دچار خلاهای قانونی بسیاری هستیم؛ به طوریکه مسأله نقش آفرینی زنان در خانواده برای یک بانوی کارگر با توجه به عدم قوانین حمایتی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود.

,

این فعال کارگری معتقد است، شعارزدگی برخی مسئولان بیشتر از هر چیز دردآور است و برخلاف آن کارفرمایان تصویب قوانین حمایتی برای زنان شاغل را نه تنها در راستای تقویت بنیان خانواده نمی‌داند، بلکه عاملی برای عدم رغبت کارفرما در جذب نیروی زن قلمداد می‌کنند.

,

وی افزود: این موضوع نشأت گرفته از نگاه صرفا کمی به اشتغال بانوان فارغ از رویکردهای کیفی حضور زنان متخصص، با تجربه و متعهد در عرصه کارگری دارد.

,

رییس کمیته زنان رئیس کمیته زنان کانون عالی کارگری ، ادامه داد: ما از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطالبه داریم تا با ارائه طرح‌های کاربردی و با مدنظر قرار دادن منویات رهبری در موضوع بسیار مهم زنان و خانواده در تصویب قوانین حمایتی نسبت به حضور اجتماعی سالم و تخصصی بانوان در جامعه نقش آفرینی کنند.

,

وی در مورد لغو دستورالعمل وزارت کار که به نوعی حمایت از حقوق خانواده بانوان کارگر بوده است، گفت: باید قوانینی آن هم از سوی مراجع قانونی وضع شود تا با در نظرگرفتن منافع کارگر و کارفرما، مصالح خانواده ایرانی را نیز در اولویت‌های سیاست‌گذاری خود قرار دهند.

,

گلپور تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود، مراجع ذیصلاح یعنی مراجعی که وظیفه ذاتی‌شان تصویب قوانین برای مصالح آحاد مردم است و با شکایت یک کارفرما امکان لغو آن و متضرر شدن کارگر وجود نداشته باشد.

,

* دستورالعملی که برای حمایت از مادران شاغل ابلاغ شد، قابلیت اجرا ندارد

, * دستورالعملی که برای حمایت از مادران شاغل ابلاغ شد، قابلیت اجرا ندارد, * دستورالعملی که برای حمایت از مادران شاغل ابلاغ شد، قابلیت اجرا ندارد,

وی از کارفرمایان دولتی و غیر دولتی درخواست که تا پیش از استخدام زنان فارغ از جنسیت به تخصص آنان توجه کنند، چراکه عده بسیاری از بانوان هستند که دارای تخصص‌های دانشگاهی هستند اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

,

رییس کمیته زنان کانون عالی کارگری انجمن‌های صنفی کشور در پاسخ به این سوال که چرا قانون کاهش یک ساعته زنان دارای شرایط خاص اجرایی نمی‌شود، گفت: کاهش یک ساعت که سال گذشته توسط مجلس تصویب و رئیس جمهور ابلاغ شد، باید توسط ارگان‌های دولتی و غیر دولتی اجرایی شود اما این قانون دارای یک تبصره 7 هست که اجرای این کاهش ساعت کاری را در بخش غیردولتی منوط به نظر کارفرما کرده است.

,

وی افزود: عملا هیچ کارفرمایی حاضر نیست که خانم شاغل در محل کار یک‌ساعت زودتر محل کارش را ترک کند چراکه مشوقی برای کارفرما وجود ندارد.گلپور با بیان اینکه کاهش یک ساعت کار باید جزء ساعات کاری خانم‌های دارای شرایط لازم، محاسبه شود، گفت: در این باره هیچ کارفرمایی نمی‌پذیرد که خانمی را جذب کند که دارای فرزند زیر 6 سال و یا دارای شرایط خاص هست.

,

وی افزود: در این باره کمیته بانوان کانون عالی از معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری درخواست کرده تا این قانون را تفسیر و ابلاغ کند که چرا بانوی کارگر دارای کارفرمای دولتی می‌تواند از این مزیت استفاده کند اما خانم شاغل در بخش غیردولتی امکان استفاده از آن را ندارد.

,
منبع: فارس
, منبع: فارس]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه