اخبار داغ

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان:

دست کشاورزان زنجانی برای کشت پائیزه خالی است

دست کشاورزان زنجانی برای کشت پائیزه خالی است
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به عدم پرداخت مطالبات گندمکاران استان گفت: دست کشاورزان استان زنجان برای کشت پائیزه خالی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی خان‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به میزان پرداخت مطالبات گندمکاران اظهار کرد: در مناطق گرمسیر این مطالبات به صورت حداکثری پرداخت شده اما در مناطق سردسیر که زنجان نیز جزو این استانها است پرداختها حدود 50 درصد بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

وی افزود: اینکه گفته می‌شود 70 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده صحیح نبوده و به این شکل است که دولت میانگین پرداختها را اعلام می‌کند، استانهای گرمسیر جلوتر از همه استانها گندم را برداشت و زودتر از همه نیز پولشان را می‌گیرند اما شرایط استانهای سردسیر متفاوت از این قضیه است.

,

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان بیان کرد: در استانهای سردسیر برداشت دیر انجام می‌شود، مطالبات کشاورزان هنوز پرداخت نشده و از طرفی کشت نیز زودتر آغاز می‌شود که خود این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

,

وی با بیان اینکه اکنون دست کشاورزان استان زنجان برای کشت خالی است، گفت: بذر و نهاده‌های کشاورزی به صورت نقد خریداری می‌شود اما کشاورز ما پولی در دست ندارد تا بتواند کشت پائیزه را انجام دهد.

,

خان‌محمدی تصریح کرد: ما می‌دانیم که دست دولت در بحث بودجه بسته است اما پایداری تولید این چیزها را نمی‌فهمد و برای رسیدن به پایداری کشاورز ما باید کشت را انجام دهد.

,

وی با اشاره به اینکه اگر قصد نداریم از کشاورز در کشت محصولات حمایت کنیم این باید به صورت علنی اعلام شود، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان گندم در استان ما در مشکل هستند، در شرایطی که کشاورزان ما باید با آرامش به کشت محصولات خود بپردازند اما همه آنها دغدغه دریافت مطالبات و مشکلات مالی را دارند.

,

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در مورد اعلام نشدن قیمت تضمینی گندم نیز گفت: هر قدمی که برعلیه کشاورز برداشته می‌شود در آخر دود این کار متوجه کشور خواهد شد، در قانون پیش بینی شده که دولت یک ماه قبل از کشت باید قیمت تضمینی را اعلام کند. با توجه به اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک است نباید در این کار تعلل شود.

,

وی با تاکید بر اینکه تعلل در اعلام قیمت تضمینی گندم سبب از دست دادن پایداری خواهد بود، افزود: ما نمی‌گوییم که هر سال قیمت تضمینی به میزان قابل توجهی افزایش یابد اما باید به کیفیت بها داده شود یعنی در قیمت تضمینی قیمت گندم با کیفیت بالا در نظر گرفته شود و از قیمت گندم بی کیفیت کاشته شود و هر کشاورزی که گندم با کیفیتی تولید کرد تشویق شود.

,

خان‌محمدی با بیان اینکه باید بر اساس بهره وری به تولید بها داده شود، اظهار کرد: فعلا در مورد افزایش قیمت تضمینی به نظرم اختلافاتی وجود دارد.

,

وی با ابراز تاسف از اظهارات وزیر بهداشت در خصوص واردات گندم و مخلوط کردن با گندمهای داخلی خاطرنشان کرد: باید دید که نقطه ضعف ما کجاست؟ در کشور ما قیمت تضمینی به موقع اعلام نمی‌شود و مطالبات نیز به موقع پرداخت نمی‌شود که این سبب شده کشاورز نتواند با خرید نهاده‌ها و بذور با کیفیت محصول باکیفیتی را تولید کند.

,

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: اگر دولت موافق واردات است خیال کشاورز را راحت کند، متاسفانه علاوه بر مشکلات ذکر شده عده‌ای بحران آب را نیز بهانه کرده‌اند، در کشور ما گندم در سه میلیون و 200 هزار هکتار به صورت دیم و در 2 میلیون و 700 هزار هکتار به صورت آبی کشت می‌شود که این دو میلیون هکتار نیز هرسال کاهش می‌یابد و این نشان می‌دهد که گندم آن چنان آبی مصرف نمی‌کند.

,

وی با بیان اینکه متاسفاه واردکننده‌ها نیز در این میان به دنبال سود خود هستند، ابراز کرد: این وارد کننده‌ها وابسته هستند و باید گفت که زور این واردکننده‌ها زیاد است به طوری که وزیر کشور را متقاعد می‌کنند تا علیه محصول داخلی صحبت کند.

,

خان‌محمدی بیان کرد: افرادی که از واردات نان می‌خورند بر 4 میلیون کشاورز غالب شده‌اند و رانت‌خوارها به طرق مختلف گندم را وارد کشور می‎‌کنند که سبب می‌شود تولید کننده داخلی از صحنه خارج شود.

,

وی با اشاره به اینکه با وجود ممنوعیت واردات گندم اما این کار انجام می‌شود، گفت: اکنون ما بهترین گندم را حتی برای صادرات داریم اما نمی‌دانیم که چرا عده‌ای بر طبل واردات می‌کوبند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه