اخبار داغ

مدیرکل بهزیستی استان قم خبر داد:

400پایگاه سلامت در طرح غربالگری بینایی فعال هستند

400پایگاه سلامت در طرح غربالگری بینایی فعال هستند
مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه امسال بیش از 78هزار کودک قمی در طرح غربالگری بینایی معاینه می شوند، گفت: 400پایگاه سلامت در طرح غربالگری بینایی فعال هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،  دکتر رضا سلیقه ظهر امروز در نشست خبری با عنوان طرح غربالگری بینایی(تنبلی چشم) با اشاره به اهداف سازمان بهزیستی استان قم، اظهار داشت: هدف کلی سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت ها می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،  , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی ادامه داد: در استان قم 22 هزار نفر تحت حمایت سازمان هستند که اگر اقدامات پیشگیری بر روی این افراد  انجام می گرفت نزدیک به 50 درصد پیشگیری می شد.

,

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه50درصد معلولیت ها اکتسابی است یعنی بر اثر سوانح و بیماری هاست، گفت: طرح های غربالگری و پیشگیری باید در اولویت قرار بگیرد.

,

وی افزود: برخی از کشورها با توجه به اینکه جمعیت بسیاری دارند اما تعداد افراد معلول در کشور آنها بسیار کم است که این مسئله به دلیل اقدامات پیشگیری در این حوزه ها می باشد.

,

وی عنوان داشت:دو هزار پانصد نفر کم بینا و نابینا در استان تحت پوشش داریم که 11درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که این موارد اگر در زمان طلایی خود شناسایی شود به راحتی درمان خواهند شد.

,

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه بینایی کودک تازه متولد شد به مرور زمان کامل می شود، خاطرنشان کرد: بهترین زمان شناسایی و درمان تنبلی چشم زیر 6سال می باشد؛ این بیماری هیچ مشخصه ای ندارد و چشم فرد بیمار در ظاهر بسیار سالم است و خانواده ها متوجه آن نمی شوند اما بیماری به آرامی رشد می کند.

,

وی تاکید کرد: اگر این بیماری بعد از شش سال شناسایی شود فرد دچار نابینایی و یا کم بینایی خواهد شد به همین دلیل از یک آبان ماه در استان این طرح را اجرا خواهیم کرد.

,

سلیقه با اشاره به مراحل اجرای این طرح، گفت: این طرح در سه مرحله اجرا می شود که ابتدا کودک طبق آموزش هایی که به مربی مهد داده شده است معاینه می شود که در صورت مشکوک بودن به اترومتریست و در نهایت به پزشک ارجاع داده می شود.

,

وی در ادامه افزود: در مرحله اول فقط از خانواده ها دو هزار تومان دریافت می شود که تاکید کرده ایم در اگر خانواده ای این هزینه را هم نداشت سختگیری نشود و درصورت ارجاع کودک به مراحل بالاتر تمام خدمات حتی جراحی و عینک رایگان می باشد.

,

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه هدف پیشگیری است، بیان داشت:امسال تعداد کودکان 3 تا 6 سال در استان 78370 نفر می باشد که باید معاینه شوند و معمولا بالای 80درصد به مراکز ما مراجعه می کنند.

,

وی افزود: در سطح شهر و روستا 400 پایگاه سلامت دایر شده است که 3 پایگاه دائمی و 70 پایگاه ما سیار می باشند؛ برای مناطق روستایی این طرح کاملا رایگان می باشد و آن هزینه 2هزار تومان هم دریافت نمی شود.

,

سلیقه با اشاره به اینکه در سال گذشته 52هزار نفر معاینه شدند، ادامه داد: از این تعداد 2100 نفر مشکوک شناسایی شدند که به مراحل بالاتر ارجاع داده شدند که بیش از 1900 نفر مراجعه نمودند که در نهایت 855 نفر مشکلات مختلف بینایی را داشتند که معاینه به سمت مراحل درمان پیش رفتند.

,

وی در ادامه با اشاره به طرح شنوایی، ابراز داشت: اگر کودکان در بحث شنوایی مشکلی داشته باشند 90درصدآنها در ماه اول تولد درمان می شوند؛ در سال گذشته 19 هزارکودک متولد شدند که مورد معاینه قرار گرفتند و 40 کودک در این بحث شناسایی شدند تا از ناشنوایی پیشگیری شود.

,

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه باید بحث پیشگیری در جامعه فرهنگ شود، گفت: هر کودک 3 تا 6 سال باید هر سال یک بار در طرح غربالگری بینایی(تنبلی چشم) معاینه شود.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه