اخبار داغ

مدیرکل گمرک استان قزوین عنوان کرد؛

افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ۵ ماهه نخست سال/ ۶۷ درصد صادرات استان به کشور عراق اختصاص دارد

افزایش ۴۰ درصدی صادرات در ۵ ماهه نخست سال/ ۶۷ درصد صادرات استان به کشور عراق اختصاص دارد
مدیرکل گمرک قزوین گفت: میزان صادرات 40 درصدی در استان درحالی اتفاق می افتد که کشور با کاهش اندک صادرات در 6 ماهه نخست سال جاری مواجه شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاخص نیوز؛ صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد یک کشور و رمز بقای آن در بازارهای جهانی مطرح می‌شود لذا بیست و نهم مهر ماه با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص نیو,

صادرات کالا  گونه‌ای از بازرگانی خارجی است که بر خلاف واردات، بیانگر امکانات واحد‌های تولیدی از جمله صنعتی، کشاورزی و معدنی در رفع نیازهای بین المللی و فراهم آوردن ارز و ثروت آفرینی برای کشور است.

,

تعیین یک روز به عنوان روز صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در جامعه تلاشی برای شناخت مشکلات این حوزه و تبادل نظر جهت رسیدن به جهش در این زمینه است.

,

بنابراین برای تعالی بخشیدن صادرات کشور باید در ابتدا کیفیت اقلام صادراتی را افزایش دهیم که تحقق این امر با شناسایی بازارهای هدف و تربیت نیروی کار متخصص، جدید و مدرن امکان‌پذیر خواهد بود.

,

داشتن صادرات غیرنفتی و عدم اتکاء به فروش نفت لازمه اقتصاد پایدار در کشور است که در این راستا باید بازارهای هدف خود را به وسیله تنوع بخشی و قیمت مناسب کالا افزایش دهیم.

,

صادرات یک کشور در گرو افزایش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا برای نیروی کار که همان ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری است،می باشد بنابراین اگر در جامعه به دنبال از میان برداشتن معضل بیکاری، امنیت خاطر مردم و مسوولین و رفاه عمومی هستیم باید فرهنگ صادرات، تفکر و پرورش ایده‌ در این زمینه را افزایش دهیم .

,

استان قزوین به ۴۵ کشور جهان صادرات دارد

,

رضا نیک روشت مدیر‌کل گمرک استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شاخص نیوز؛ اظهار کرد: در ۵ ماه نخست سال جاری ۲۱۲ میلیون دلار صادرات از گمرک استان قزوین صورت گرفته که  دارای افزایش ۲۵ درصدی وزن و ۴۰ درصدی از نظر ارزش است.

,

وی افزود: از گمرگ استان به ۴۵ کشور جهان صادرات کالا و محصولات صورت می‌گیرد که ۶۷ درصد به کشور عراق اختصاص دارد اما در کنار آن به کشور‌های افغانستان، پاکستان،ترکیه، تاجیکستان‌، ترکمنستان هم صادر می‌شود.

,

مدیر‌کل گمرک استان قزوین بیان کرد: برای حفظ  صادرات در بازار عراق باید تمرکز دقیق‌تری در نیازهای این کشور داشته باشیم و علاوه برآن برای افزایش صادرات به بازارهای جدید نیز توجه داشته باشیم.

,

نیک روشت تصریح کرد: عمده صادرات استان را مواد شوینده، محصولات پلاستیکی، سیب ‌زمینی نیمه آماده، چیپس، گلوکز و موکت تشکیل می‌دهد.

,

وی گفت: میزان صادرات ۴۰ درصدی در استان درحالی اتفاق می‌افتد که کشور با کاهش اندک صادرات در ۶ ماهه نخست سال جاری مواجه شده است .

,

مدیر‌کل گمرک استان در ادامه تاکید کرد: صادرکنندگان باید به شناسایی دقیق بازار هدف خود برای صادرات محصولات بپردازند در غیر این صورت رقبا در بازارهای جهانی از‌ آن‌ها پیشی گرفته و بازار را در دست خواهند گرفت.

,

 زمان ایستایی کالا از ۲۶ روز به ۳ روز رسیده است

,

این مسوول عنوان کرد: متاسفانه با وجود محصول کشمش در استان صادرات این محصول توسط سایر استان‌ها صورت می‌گیرد اما خوشبختانه با انجام اقداماتی از سوی سازمان همیاری و جهاد کشاورزی کشمش استان با برند “تکوین” قابلیت صادرات به سایر کشورها را خواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ بسیاری از فعالیت‌های گمرک به صورت سنتی و دستی انجام می‌شد،افزود: در حال حاضر با ایجاد سامانه جامع امور گمرکی به منظور کاهش زمان ترخیص و ایستایی کالا فعالیت‌ها به صورت الکتریکی انجام شده و مراجعه حضوری صاحبان کالا به گمرگ کاهش یافته است.

,

نیک روشت در ادامه گفت: راه‌اندازی پنجره تجارت فرامرزی نیز به منظور اتصال کلیه سازمان‌ها به یکدیگر برای سهولت مبادلات صورت گرفته است.

,

این مسوول تشریح کرد: زمان ترخیص کالا در صادرات پیش از پیاده‌سازی سامانه امور گمرکی ۳ روز بود که با اجرای آن به ۳ ساعت کاهش یافته و همچنین در زمینه واردات نیز زمان ایستایی کالا از ۲۶ روز به ۳ روز رسیده است.

,

مدیر‌کل گمرک استان بیان کرد: فعالان اقتصادی دنیا در ۳ سطح تقسیم‌بندی می‌شوند که در کشور ما این تقسیم‌بندی براساس ۳ مسیر سبز، زرد و قرمز صورت می گیرد.

,

 حذف کنترل در مبدا رضایتمندی صادرکنندگان را به همراه داشته است

,

وی اذعان داشت: در مسیر سبز براساس آنچه در سامانه مشخص شده روش کار طبق اعتماد بر صاحب کالا قرار گرفته، در مسیر زرد بررسی اسناد صورت می‌گیرد و در مسیر قرمز نیز ارزیابی فیزیکی ،کنترل استنادی و غیره انجام می‌شود.

,

نیک روشت تصریح کرد:۸۰ درصد امور گمرکی کشور توسط فعالین اقتصادی در مسیر قرمز ۲۰ درصد در مسیر سبز و زرد انجام  می‌شد اما پس از اجرای طرح سامانه جامع ۶۰ درصد از امور در مسیر سبز، ۲۴ درصد مسیر زرد و ۱۶ درصد در مسیر قرمز انجام می‎گیرد.

,

وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر حذف کنترل در مبدا و اعتماد بر صاحبان کالای فعال در مسیر سبز در استان صورت گرفته است، افزود: در ابتدا دو کنترل یکی در مبدا و دیگری در مرز خروج انجام می‌شد اما حذف کنترل در مبدا رضایتمندی صادرکنندگان را به همراه داشته است.

,

مدیر‌کل گمرک استان عنوان کرد: خوشبختانه این اقدام صورت گرفته توسط گمرک استان قزوین در یک ماه گذشته از سوی گمرک ایران به کل کشور ارجاع داده شده است.

,

این مسوول در پایان افزود: از طریق سامانه جامع امور گمرکی نیز نیروی انتظامی، سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند  لذا اداره گمرک ایران به دلیل اقدامات صورت گرفته در این راستا توانست به سازمان برتر کشور در زمینه مبارزه با قاچاق کالا مبدل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه