اخبار داغ

حماسه 30 مهر غبار فراموشی نخواهد گرفت/ ردپای پژوهش ها بر پیکره حماسه سی مهر

حماسه 30 مهر غبار فراموشی نخواهد گرفت/ ردپای پژوهش ها بر پیکره حماسه سی مهر
30مهرنقطه عطف حرکت انقلابی مردم در روز 13 آبان و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛به نقل از نافع لابلای کوچه پس کوچه های ذهنم حماسه 30 مهر را مرور می کردم، انگار فریاد های دانش آموزان درگوش جانم زمزمه می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع ,

ناخودآگاه از خواهرکوچکترم که دانش آموز است پرسیدم: اگر تو در حماسه 30 مهر بودی چه کار می کردی؟

,

با تعجب ،پرسید: 30 مهرمگر چه روزی است؟

,

 به فکر فرو رفتم که چرا دانش آموزامروز از حماسه دانش آموز دیروز خبر ندارد؟

,

باخود اندیشیدم مگر می شود 30 مهر فراموش شود؟! حماسه ای که با از خودگذشتگی نسل نوجوان شکل گرفت، واقعه ای که به جرات می توان آن را سر منشا حماسه 13 آبان دانست؛ اما این حماسه آفرینی بر اثر گذشت زمان غبار فراموشی به خود گرفته و نسل کنونی کمتر اطلاعی از آن دارد...

,

به گزارش نافع، با توجه به اسناد و گفته شاهدان عینی واقعه 30 مهر سال 57 ، در شهر همدان تظاهرات و راهپیمایی در خیابان های شورین و بوعلی توسط دانش آموزان، دانشجویان و فرهنگیان شروع شد که این تظاهرات دو دلیل اصلی داشت.

,

برخی روایت ها حکایت از بازداشت یک دختر سال اول نظری در تظاهرات روزهای قبل و شایعه هتک حرمت و تجاوز به عنف یکی از ماموران شهربانی در بازداشتگاه به وی دارد .

,

پاره ای ازروایات حاکی است،پس از آن روز خانواده این دختر در مقابل دبیرستان پروین اعتصامی به گریه و زاری پرداختند و خواستار رسیدگی به موضوع شدندو به همین دلیل دانش آموزان و دانشجویان خشمگین تر از همیشه اقدام به تظاهرات کردند.

,

همچنین علت دیگر این حرکت، آتش سوزی در مسجد جامع کرمان اعلام شد و این دو علت باعث حرکت خودجوش و کوبنده مردم همدان و تیراندازی ماموران شاهنشاهی و درگیری مردم با ماموران ،شهید و مجروح شدن عده ای از افراد شد.

,

به واقع می توان گفت که این واقعه نقطه عطف حرکت انقلابی مردم در روز 13 آبان و به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد که البته متاسفانه این روزکمتر به مردم شناسانده شده و حتی نسل جدید نیز از آن بی اطلاعند.

,

لذا به سراغ یک پژوهشگر که دست به تالیف کتابی برای معرفی این واقع حماسی زده و اشراف کاملی به آن واقعه داشت رفتیم تا جویای موضوع شویم.

,

 

,

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

, لطفا خودتان را معرفی کنید, ؟,

بنده ابوالفتح مومن، مؤلف تاریخ انقلاب اسلامی در همدان هستم و 20 سال در زمینه  تاریخ همدان کار پژوهشی انجام داده ام.

,

در 30 مهر 57 چه واقعه ای رخ داد؟

, در 30 مهر 57 چه واقعه ای رخ داد؟,

38سال پیش درچنین روزهایی دانش آموزان همدانی به نشانه اعتراض به اعمال سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) دسته دسته وخودجوش در خیابان شهدا امروزی جمع می شوند و علما و کسبه این منطقه از شهر نیز به آنان می پیوندند که در این حین مورد حمله دژخیمان طاغوت قرار می گیرند و تعدادی از دانش آموزان دانش آموزان شهید جلال سنایی،کبر غیاثوند حاجی آبادی،علی رضا لا جینی،دانشجویان شهید رضا دیباج،مصطفی بهرامی و محمد حسن حق گویان برای اولین بار در آستانه پیروزی انقلاب به شهادت می رسند.

,

 

,

تعداد مجروحین10 الی 12 نفر است ولی مجروحین ما خیلی بیشتر از این هستند و این 12 نفر به نام دارای شناسنامه‌ در بنیاد شهید و مراکز پزشکی قانونی هستند مثل حمید سیفی که قطع نخاع شده   و خیلی افراد دیگر که ما تو تحقیقات و کتابی که در دست تألیف است  مصاحباتی که با آنها داشته ایم را آورده ایم.

,

 

,

در خصوص شناساندن واقعه 30مهر به عموم مردم بفرمایید که چه اقداماتی انجام شده؟

, در خصوص شناساندن واقعه 30مهر به عموم مردم بفرمایید که چه اقداماتی انجام شده؟,

در شهریور 1391 در استانداری همدان بحث شکل گیری ستاد گرامی داشت 30 مهر عنوان شد، به همین دلیل این ستاد شکل گرفت که اقداماتی در راستای شناسایی این واقعه و گرامیداشت حماسه باشد و در صدد بودند که در تقویم این حماسه را ثبت کنند، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد، ولی در سال های 92 و 93 توسط آموزش پرورش، استانداری، مرکز اسناد و کتابخانه ملی شعبه همدان باحضور دانش آموزان در خانه معلم ازخانواده شهدا و جانبازان این واقعه تجلیل به عمل آمد؛ لازم به ذکر است مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) ، نمایشگاه های اسنادی و عکس در راستای معرفی این عزیزان برگزار کرد.

,

 

,

از تألیف کتاب 30 مهر و روند نگارش آن طی سال‌های اخیر بفرمایید

, از تألیف کتاب 30 مهر و روند نگارش آن طی سال‌های اخیر بفرمایید,

در حوزه پژوهشی برای این واقعه سازمان اسناد بعنوان مسئول کمیته تحقیق و پژوهش حماسه 30 مهر انتخاب شد که با توجه به تجربیات پژوهشی که از انقلاب اسلامی داشتم، بنده بعنوان مسئول پژوهش حماسه 30 مهر برگزیده شدم.

,

 

,

ابتدا در سه شاخه کار را شروع کردیم که در مرحله اول تمام اسناد را جمع آوری کرده و پس از آن به سراغ منابع چاپ شده و روزنامه ها نیز رفتیم،سپس از کسانی که در واقعه 30 مهر از جانبازان، دانش آموزان آن زمان، مدیران فرهنگی، پزشکانی که مجروحان واقعه را درمان کرده بودند، اسیران و خانواده های شهیدان که مجموعا حدود 30 نفرشدند؛ مصاحبه گرفتیم که در نهایت موفق به تالیف کتاب از یک واقعه شدیم.

,

 

,

این کتاب 300 صفحه ای ،4 فصل است که فصل اول آن نگاهی گذرا به انقلاب اسلامی در همدان، فصل دوم نقش فرهنگیان و دانش آموزان در حماسه و انقلاب اسلامی ، فصل سوم به خود واقعه 30 مهر وفصل چهارم به واکنش هایی می پردازد که بعد از این واقعه چه مجامع و گروه هایی به این حماسه واکنش نشان داده اند.

,

 

,

در حال حاضر این کتاب در چه مرحله ای است؟

, در حال حاضر این کتاب در چه مرحله ای است؟,

اسناد و مدارک مرتبط با واقعه 30 مهردراین کتاب جمع‌آوری و تدوین شده و برای داوری دوم به سازمان اسناد کشور تحویل داده شده است و در حل حاضر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور منتظر داوری نهایی کتاب 30 مهر است تا برای چاپ آن اقدام شود.

,

 

,

به نظر شما آنطور که باید این واقعه به نسل نو معرفی شده است؟

, به نظر شما آنطور که باید این واقعه به نسل نو معرفی شده است؟,

متاسفانه بایدگفت، آن طور که باید این واقعه کامل در مجامع عمومی جا نیفتاده و جای کاردارد، بنابراین می توان مسابقات کتابخوانی ،نقد کتاب با حضور مالف آن وروایتگری این واقعه در مدارس صورت گرفته وهمه دستگاه های مرتبط می توانند اقدامت خوبی دراین زمینه انجام دهند.

,

 

,

همچنین از شهدای دانش آموز هیچ یادمان و المان در سطح شهر نیست و هیچ خیابانی به این اسم نام گذاری نشده در حالی که شهرداری می تواند در این زمنیه اقدامت خوبی انجام دهد.

,

 

,

از آنجایی که هرساله پرسش مهر داریم در این زمینه هم می توانیم پرسش 30 مهر خودمان را داشته باشیم ودانش آموزان را ترغیب به تحقیق و تنظیم و تهیه روزنامه دیواری در این باره کنیم که موجب آشنایی بیشتر این دانش آموزان شود.

,

 

,

لازم به ذکر است سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) این آمادگی را دارد که باکمک مجموعه‌ های ذیربط نمایشگاهی از تصاویر و عکس‌های قیام 30 مهر را  برای تبیین این روز برای مردم برپا کند که امیدواریم از نهادهای مربوطه هماهنگی صورت گیرد

, لازم به ذکر است سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور(همدان) این آمادگی را دارد که باکمک مجموعه‌ های ذیربط نمایشگاهی از تصاویر و عکس‌های قیام 30 مهر را  برای تبیین این روز برای مردم برپا کند که امیدواریم از نهادهای مربوطه هماهنگی صورت گیرد,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه