اخبار داغ

چرا دولت ۷۰ درصد اعتبارات برنامه پنجم توسعه در حوزه ورزش را تخصیص نداد؟

چرا دولت ۷۰ درصد اعتبارات برنامه پنجم توسعه در حوزه ورزش را تخصیص نداد؟
با وجود اینکه در کشور ما وزارت خانه ای در حوزه تربیت بدنی فعالیت می کند اما متاسفانه شاهد وجود چالشهایی به ویژه در بخش ورزش همگانی هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصادنیوز، امروزه با گسترش روز افزون فضای مجای همگان به خوبی از اهمیت ورزش و نقش آن در زندگی فردی و اجتماعی مطلع هستند چه اینکه پزشکان، برای درمان بسیاری از بیماری ها، در کنار مصرف دارو اشتغال به ورزش را توصیه می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,

گذشته از بررسی علمی ورزش و توصیه های پزشکان در حوزه های سلامت جسمی و روحی و روانی مبنی بر پایبندی به انجام حرکات ورزشی، دین مبین اسلام و سیره حضرت رسول(ص) نیز مسلمانان را به ورزش و نیز فراگیری رشته هایی تخصصی چون شنا، تیراندازی و اسب سواری دعوت کرده که البته چنین استنباط می شود که نام بردن از این ورزشها به طور صرف به جهت لزوم کسب آمادگی جنگی در آن زمان هم مد نظر بوده اما از آنجا که عقل سالم در بدن سالم است همواره ورزش در دین اسلام نیز دارای جایگاه است.

,

این توصیه ها تنها بخشی از اهمیت ورزش آن هم در بعد همگانی است آنچه فراتر است لزوم حمایت از ورزشکارانی است که جوانی خود را صرف قهرمانی و مدال آفرینی کرده اند و آنان که استعدادهای سرشاری دارند که با همت مسئولین شکوفا می شوند اما متاسفانه در کنار نارضایتی عمومی از اقدامات انجام شده در حوزه ورزش همگانی، شاهد ناخرسندی ورزشکاران نیز هستیم.

,

با وجود اینکه سالیان سال است که در هفته تربیت بدنی و ورزش مسئولین امر علاوه بر وعده وعید دادن، آماری از برنامه های خود را ارائه می دهند همگان واقف هستند که دگرگونی حوزه ورزش عزم راسخ مسئولین در کنار همت مردم را می طلبد زیرا وضعیت موجود ورزش در کشور ایران مطلوب نیست.

,

مجلس

, مجلس,

 

,

توسعه ورزش همگانی با تلاش برای تحقق بودجه مصوب مجلس/ لزوم توزیع عادلانه و متوازن اعتبارات ۱۴۴۰میلیارد تومانی در کشور

, توسعه ورزش همگانی با تلاش برای تحقق بودجه مصوب مجلس/ لزوم توزیع عادلانه و متوازن اعتبارات ۱۴۴۰میلیارد تومانی در کشور,

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس از مسئولان وزرات ورزش خواست بودجه ۱۴۴۰میلیارد تومانی اختصاص یافته به حوزه ورزش را به صورت عادلانه و متوازن در کشور توزیع کنند.

,

زهرا سعیدی با اشاره به لزوم گسترش ورزش همگانی و نقش آن در ایجاد جامعه سالم به لحاظ جسمی و روحی گفت: با توجه به آمار بالای بیکاری در کشور و لزوم تصمیم‌گیری جدی حاکمیت در رفع آن و اندیشیدن تدابیر لازم برای اشتغال جوانان به خصوص دهه شصتی‌ها؛ اشاعه فرهنگ ورزش و تلقین روحیه نشاط به جامعه بسیار لازم و ضروری است.

,

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه ورزش همگانی به نوعی می‌تواند به اشاعه فرهنگ ورزش و ایجاد روحیه نشاط به جامعه کمک کرده و این مهم را انجام دهد؛ با توجه به اینکه مجلس نیز 1440میلیارد تومان برای بحث ورزش با رویکرد ورزش بانوان، جوانان و ورزش همگانی اختصاص داد، این بودجه به درستی هزینه شود؛ یعنی با برنامه، عادلانه و متوازن در کل کشور توزیع شود.

,

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: اگر وزارت ورزش خلاء مدیریتی نداشته باشد می‌تواند به گونه‌ای مطالبات خود را پیگیری کند که زیرساخت‌ها به درستی انجام شود به همین دلیل لازم است وزارت ورزش خلاء‌های مدیریتی خود را بررسی کند.

,

سخنگوی فراکسیون زنان مجلس خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها وزارت ورزش و جوانان است که به طور رسمی متولی امور مربوط به جوانان است؛ این انتظار می‌رود که علاوه بر برنامه‌ریزی برای ورزش جوانان، برای سالمندان و عموم افراد نیز برنامه‌ریزی‌های ویژه در نظر گرفته شود.

,

این نماینده ورزشی مجلس دهم با تاکید بر تاثیرات مثبت ورزش همگانی در روحیه افراد جامعه گفت: باید تلاش کنیم از راه‌هایی مانند ورزش‌های همگانی از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود تا لازم نباشد این اعتبارات را برای درمان هزینه کنیم.

,

عضو هیئت رئیسه فراکسیون ورزش مجلس با تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های مجدانه معاونت همگانی وزارت ورزش افزود: انتظار می‌رود وزارت ورزش و جوانان در بدنه نیز بتواند با مدیریت و برنامه‌ریزی قوی‌تر و تفکیک وظایف جدی‌تری در زمینه ورزش همگانی کار را انجام دهد تا بتوان پیشرفت جامعی داشت.

,

ورزش همگانی

, ورزش همگانی,

 

,

سرانه ورزش همگانی در کشور نگران کننده است/ تحقق برنامه‌های ورزش همگانی اراده دولت را می‌طلبد

, سرانه ورزش همگانی در کشور نگران کننده است/ تحقق برنامه‌های ورزش همگانی اراده دولت را می‌طلبد,

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس اعتقاد دارد: با توجه به اینکه در برنامه ششم به ورزش همگانی و ورزش قهرمانی نگاه کلی شده اما تحقق آن خواست و اراده دولت و وزارت ورزش را می‌طلبد.

,

علی‌اصغر یوسف‌نژاد با اشاره به لزوم گسترش ورزش همگانی و نقش آن در ایجاد جامعه سالم به لحاظ جسمی و روحی گفت: یکی از مسائلی که در ورزش ایران به آن کم‌توجهی و کم‌لطفی می‌شود و حتی از جانب مسئولین رسمی در وزارت ورزش نیز به آن نگاه مثبتی ندارند، ورزش همگانی است.

,

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورزش همگانی در کنار ورزش قهرمانی در کشور قابل اعتنا است افزود: وجاهت، اصالت و موقعیت ورزش همگانی با شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه تطبیق و سازگاری دارد، منتها در طی این مدت علی‌الرغم اینکه تمامی وزرا معمولا در هنگام رأی اعتماد ورزش همگانی را در برنامه‌های خود اعلام می‌کردند و حتی برای جلب نظر مجلس برنامه‌های تشریحی و تفضیلی نیز برای اجرا می‌دادند، اما در هنگام اجرا از هیچ وزیری به طور شایسته و بایسته در حد ظرفیت و توان ورزش همگانی عملکرد چشمگیری ندیدیم.

,

وی در مقایسه سرانه ورزش همگانی در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته تصریح کرد: سرانه ورزش همگانی در کشور نگران کننده است و قابل قبول نیست؛ در کنار سرانه ورزشی که اختصاص داده شده است کمی خواست، اراده و عملکرد سال‌های گذشته دستگاه ورزش کشور به ورزش همگانی نیز باید مورد توجه واقع شود.

,

این نماینده ورزشی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: دولت در لایحه‌ای که به مجلس ارائه می‌دهد باید توجه به موضوع مالی و منبع اعتباری را نیز برای ورزش همگانی در نظر بگیرد که معمولا این اتفاق نمی‌افتد.

,

یوسف‌نژاد با بیان اینکه در برنامه ششم به اصول کلی ورزش نگاه شده است، گفت: در برنامه ششم به ورزش همگانی و ورزش قهرمانی و اعتباراتی که برای این دو بخش در نظر گرفته شده است، ورزش روستایی، ورزش آموزش و پرورش، آموزشگاه‌ها و ... توجه خاصی شده است اما به نظر من خواست و اراده دولت و وزارت ورزش در این ارتباط بیشتر مطرح است.

,

نایب رئیس فراکسیون ورزش مجلس با تاکید بر حمایت مجلس از طرح‌ها و پروژه‌های ورزشی تصریح کرد: در همین زمینه در برنامه ششم از محل ارزش افزوده، 27صدم از 9 درصد واحد ارزش افزوده که معادل 1500 تا 1600میلیارد تومان می‌شود، اضافه‌تر از آن اعتبارات سالانه که برای ورزش دارند را به ورزش اختصاص داد.

,

وزیر ورزش

, وزیر ورزش,

۷۰درصد اعتبارات برنامه پنجم در حوزه ورزش همگانی روی کاغذ ماند/ وزیر ورزش برای رصد نحوه اجرای مصوبات برنامه ششم کارگروهی تشکیل دهد

, ۷۰درصد اعتبارات برنامه پنجم در حوزه ورزش همگانی روی کاغذ ماند/ وزیر ورزش برای رصد نحوه اجرای مصوبات برنامه ششم کارگروهی تشکیل دهد,

عضو فراکسیون ورزش مجلس از وزیر ورزش خواست برای رصد نحوه اجرای مصوبات برنامه ششم کارگروهی تشکیل دهد.

,

قاسم احمدی لاشکی با اشاره به لزوم گسترش ورزش همگانی و نقش آن در ایجاد جامعه سالم به لحاظ جسمی و روحی گفت: توجه به ورزش قهرمانی و اهتزار پرچم کشور در مجامع بین‌المللی بسیار خوب است و باید تقویت شود و می‌تواند در حوزه سیاسی نیز کشور را ارتقا ببخشد اما مهمتر از آن ورزش همگانی است چراکه ورزش همگانی سلامت جامعه را در پی دارد.

,

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز در حوزه بهداشت و درمان یا در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد و امثالهم رقم بسیاری هزینه می‌شود، افزود: هرچه بتوانیم فضا را به سمت ورزش همگانی ببریم، طبیعتا می‌توان از هدر رفت بخش اعظمی از هزینه‌ها جلوگیری کرد.

,

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ورزش همگانی چند سالی به خوبی جا افتاد اما از یک سطحی بالاتر نرفت و در یکی دو سال اخیر روند رو به رشدی را در آن نمی‌بینیم؛ بنابراین باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد و رسانه‌ها، صدا و سیما و ... همه باید تلاش کنند تا این فرهنگ در جامعه تزریق شود که بحث ورزش همگانی یکی از اصول اولیه زندگی یک فرد شود و بتواند از یک کودک تا یک سالمند را توامان شامل شود.

,

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تبریک روز تربیت بدنی و ورزش گفت: امیدواریم توجهی بیش از گذشته به ورزش همگانی شود و البته فراکسیون ورزش مجلس نیز در بحث ورزش همگانی می‌تواند نقش مهمی را ایفا کرده و کمک بزرگی باشد و همچنین ‌در بخش سلامت و تقویت جامعه و سلامت جسم و روح مساعدت ویژه‌ای را به عمل آورد.

,

وی با بیان اینکه مجلس در برنامه 5ساله توسعه ششم اعتبارات خوبی برای ورزش‌های همگانی در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: اگر وزارت ورزش و جوانان تلاش کند، می‌تواند امتیازات خوبی را بگیرد اما اگر بخواهد روال عادی را طی کند و در حد نوشتن کاغذی در دست باشد در وضعیت پیشرفت پروژه‌ها فرقی نخواهد کرد.

,

این نماینده مجلس دهم با انتقاد از اینکه حدود 30درصد از اعتبارات برنامه 5ساله پنجم در زمینه توسعه ورزش‌های همگانی اجرایی شد افزود: برنامه نوشته شد اما 70درصد آن اجرایی نشد؛ نوشتن قانون خوب کفایت نمی‌کند بلکه باید به خوبی اجرا شود و شخص وزیر باید کارگروهی را تشکیل دهد و مصوبات برنامه ششم را رصد کند و به دنبال کار برای اجرایی شدن آن باشد و هرجا که مانعی دید از مجلس، دولت و ... کمک بخواهد.

,

احمدی لاشکی تصریح کرد: مقرر شد با بخشی از درآمد حاصل از عوارض ارزش افزوده سالن‌های ورزشی جدید در روستا‌ها ساخته شود و این مسائل نیاز به پیگیری وزیر دارد که بتواند اعتبارات را محقق کند.

,

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی افزود: زیرساخت‌های ورزش، ورزش همگانی و سایر رشته‌های ورزشی مهم است و مجلس انصافاً در برنامه ششم در بحث ورزش‌ توجه ویژه‌ای داشته است؛ با این حال اگر قرار است اتفاقات خوبی بیفتد، باید امور با دقت بیشتر پیگیری شوند.

,

.

, .,

 

,

خدمات ورزش عمومی گران‌ ارائه می‌شود/ باشگاه‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در رشته‎های غیرحرفه‎ای ندارند

,

عضو فراکسیون ورزش مجلس با انتقاد از نحوه ارائه خدمات ورزشی با قیمت‌های بالا، تصریح کرد: خدمات ورزش عمومی باید رایگان عرضه شود.

,

علیرضا محجوب با تأکید بر اینکه ورزش همگانی و عمومی باید به صورت خدمات رایگان در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: در حال حاضر فضای عمومی کشور به دلیل حجم بالای جوانان نیاز جدی به افزایش فعالیت‌های عمومی و ورزشی دارد که نشاط عمومی و در جامعه ایجاد کند.

,

نماینده مردم تهران، ری، شمرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه وضعیت ورزش عمومی در کشور به گونه‌ای است که به جای اینکه خدمات رایگان به ورزشکاران ارائه شود از آن‌ها مبالغی نیز اخذ می‌شود؛ در صورتی که جوانان باید برای انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق شوند.

,

وی مسیر حرفه‌ای شدن در ورزش‌هایی که کشور در آن‌ها هنوز حرفه‌ای نشده است را عرضه خدمات رایگان و ارائه امکانات دانست و گفت: استعدادهای ورزشی از دل همین استعدادهای خاموش در جامعه کشف می‌‎شوند.

,

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه امروز در کشورمان ورزش حرفه‌ای فقط در چهار یا پنج رشته ورزشی دیده می‌شود، ادامه داد: به جز ورزش فوتبال، والیبال، بسکتبال و کشتی نمی‌توان نام از رشته ورزشی دیگری برد که امروز حرفه‌ای شده باشد به همین دلیل باشگاه‌ها تمایل به سرمایه‌گذاری در سایر رشته‎های غیرحرفه‎ای ندارند.

,

وی اظهار کرد: در صورت ارائه خدمات ارزان قیمت ورزشی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و در این شرایط وقتی فرد نمی‌خواهد از ورزش آماتوری خود پولی کسب کند، قوانین و مقررات نباید به گونه‌ای باشد که از او پول بیشتری به ازای خدمات ارائه شده دریافت شود.

,

عضو فراکسیون ورزش مجلس تأکید کرد: خدمات عمومی و آماتوری ورزش نه تنها نباید به قیمت خود فروخته شود بلکه باید رایگان عرضه شود تا از منافع گسترده آن جامعه منتفع شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه