اخبار داغ

قصه پُر غصه سیب‌زمینی‌کاران فراهانی؛

سود کشت سیب‌زمینی در جیب دلالان/جهادکشاورزی هم دغدغه سیب‌زمینی‌کاران را مرهم نمی‌گذارد

سود کشت سیب‌زمینی در جیب دلالان/جهادکشاورزی هم دغدغه سیب‌زمینی‌کاران را مرهم نمی‌گذارد
قیمت بالای هزینه ها، نبود بازاریابی مناسب برای فروش، نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان فراهان از جمله مشکلاتی است که سیب زمینی‌کاران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و جدای از آن متاسفانه جهاد کشاورزی حمایتی از سیب‌زمینی‌کاران ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ فصل برداشت سیب زمینی در فراهان آغاز و کشاورزان این خطه مشغول به برداشت این محصول شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر,

محصول سیب زمینی فراهان از بازار پسندی و محبوبیت بسیاری برخوردار است. عدم استفاده از کودشیمیایی، و ارگانیک بودن این محصول و همچنین مرغوبیت خاک و شرایط مساعد آب و هوایی، این شهرستان را به قطب تولید سیب زمینی در استان تبدیل کرده است. اما کشاورزان این شهرستان هنگام برداشت محصول با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند و همین مسئله سبب شده رغبت کاشت سیب زمینی در بین کشاورزان این منطقه از بین برود.

,

بالا بودن هزینه‌ها، نبود بازاریابی مناسب برای فروش، نبود سردخانه و صنایع تبدیلی در شهرستان از جمله مشکلاتی است که سیب زمینی کاران این منطقه از آن گلایه دارند.

,

, ,

نوسان پی‌در پی قیمت، سیب‌زمینی‌کاران را متضرر کرده است

,

سعید فیروز یکی از سیب‌زمینی‌کاران فراهان در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر گفت: برداشت سیب‌زمینی از مهرماه هر سال شروع و تا آبان ماه ادامه دارد.

, فراهان خبر,

وی با بیان اینکه امسال ۱۰ هکتار از اراضی خود را به کشت سیب زمینی اختصاص داده است، گفت: از هر هکتار حدود ۵۰ تُن سیب زمینی برداشت می شود.

,

فیروز اظهار کرد: سیب زمینی به عنوان یک محصول استراتژیک در اکثر مناطق کشور، کشت می‌شود اما هزینه بالای تامین بذر، کودشیمیایی، ماشین آلات، دستمزد کارگر و حمل و نقل محصول، سبب شده تا کاشت سیب زمینی برای کشاورزان مقرون به صرفه نباشد.

,

این سیب‌زمینی‌کار فراهانی عدم خرید تضمینی سیب زمینی را یکی دیگر از معضلات سیب‌زمینی‌کاران دانست و گفت: نوسان پی در پی قیمت این محصول نه تنها سودی برای تولیدکنندگان ندارد بلکه آنان را نیز متضرر می‌کند.

,

, ,

عدم حمایت دولت از سیب‌زمینی‌کاران

,

وی بیان کرد: جای خالی صنایع تبدیلی و سردخانه در حوزه کشاورزی محسوس است و این کاستی ها در این منطقه کشاورز را مجبور می کند، سیب زمینی را با قیمت پایین به دلالان و واسطه‌ها با قیمتی ناچیز بفروشد.

,

این سیب‌زمینی‌کار فراهانی ضمن ابراز گله‌مندی از عدم حمایت دولت و جهادکشاورزی از کشاورزان بیان کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی حمایتی از سیب‌زمینی‌کاران ندارد. حتی کارشناسان جهاد کشاورزی نظارت خاصی بر مزارع سیب زمینی ندارند تا آگاهی لازم را به کشاورزان نسبت به شناسایی بیماری ها و آفت های این محصول دهند.

,

سود کشت سیب‌زمینی در جیب دلالان

,

وی تصریح کرد: به دلیل فسادپذیری سریع سیب زمینی، این محصول باید سریع‌تر بازاریابی شده و با مدیریت برداشت، به‌ تدریج در بازار مصرف توزیع شود، در حال حاضر ما این محصول را با پایین‌ترین قیمت، روزانه پس از برداشت از طریق واسطه برای فروش به بازار تهران عرضه می کنیم.

,

فیرور گفت: حمایت مسئولان از کشاورزان، خرید تضمینی، ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی عواملی است که اگر خواهان برنامه‌ریزی کارشناسانه در صنعت کشاورزی هستیم، باید عملیاتی شود.

,

سیب زمینی کار فراهانی خاطرنشان کرد: برای رونق کشاورزی باید کاشت، داشت و برداشت محصول برای کشاورز مقرون به صرفه باشد.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه