اخبار داغ

پیچ «قاسم‌آباد» از خطرناک‌ترین نقاط محور تفرش به سلفچگان/چه کسی مسئول است؟

پیچ «قاسم‌آباد» از خطرناک‌ترین نقاط محور تفرش به سلفچگان/چه کسی مسئول است؟
پیچ «قاسم‌آباد» یکی از نقاط حادثه‌خیز در محور تفرش به سلفچگان است و تصادفاتی که در این منطقه به ویژه در پیچ آخر گردنه به وقع می‌پیوندد هرساله عده بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، پیچ "قاسم‌آباد" یکی از نقاط حادثه‌خیز در محور تفرش به سلفچگان است که هرساله تصادفات بسیاری در این محور به  وقوع می‌پیوندد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

در گذشته که شهرستان تفرش شامل بخش‌های دستجرد، آشتیان و فراهان بود، این منطقه جزو شهرستان تفرش بوده ولی بعدها با پیوستن بخش دستجرد به استان قم این منطقه نیز بخشی از استان قم محسوب شد.

,

, ,

این پیچ تُند و حادثه‌خیز در انتهای گردنه "قاسم‌آباد" و در ۱۷ کیلومتری شهر تفرش، و در ۲ کیلومتری خارج از حوزه استحفاظی شهر تفرش قرار دارد. این پیچ در جاده اصلی شهر تفرش به عنوان یکی از جاده‌های پرتردد، هر چند وقت یک بار اخبار ناخوشایندی را برای مردم تفرش به همراه دارد.

,

تصادفاتی که در این منطقه به ویژه در پیچ آخر گردنه هرساله عده بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند. و هر چند این نقطه در خارج از حوزه استحفاظی شهر تفرش است، اما در صورت بروز تصادفات، امدادگران تفرشی برای نجات حادثه دیدگان اعزام می شوند.

,

منطقه "قاسم‌آباد" با یک گردنه آغاز می شود و سپس جاده در ادامه مسیر شیب‌های سرازیر تندی را پشت سر گذاشته و انتهای شیب به یک قوس افقی با یک شعاع دارای انحنای کم، به پایان می‌رسد. اگر چه منطقه قاسم آباد دارای پیچ های متعدد است ولی پیچ انتهای گردنه به دلیل شیب تندشونده قبل از پیچ و شعاع انحنای کم خود پیچ، منجر به بروز تصافادت متعدد و حتی مرگبار می شود.

,

سرعت بالای راننده در شیب‌های تند این مسیر منجر به عدم کنترل خودرو شده و به دلیل وجود اختلاف سطح در اطراف جاده پس از پیچ، خودرو انحرافی در حاشیه جاده سقوط می‌کند.

,

متاسفانه احتمال رانندگی با دنده سبک هم در این نقطه وجود ندارد چراکه شیب گردنه منتهی به پیچ بسیار و بالای ۸ درصد است و به همین دلیل اگر راننده خودرو را در سرازیری با دنده سبک برود در پیچ آخر با مشکل جدی مواجه می شود.

,

کارشناسان متعقدند که برای اصلاح پیچ آخر گردنه قاسم‌آباد بایستی پیچ تعریض و مانع خاکی ایجاد شود و برای کاهش سوانح رانندگی ضمن آشکارسازی پیچ، از حفاظ‌های جانبی تقویت شده در کنار جاده و علائم هشدار دهنده و شیار لرزاننده استفاده شود.با توجه به میزان تصادفات و کشته های این جاده در سالهای اخیر، این منطقه جز نقاط حادثه خیز محسوب می شود.

,

با وجود پیگیری‌های خبرنگار سایت خبری ندای تفرش، این منطقه خارج از حوزه استحفاظی تفرش بوده و مسئولان شهرستان حاضر به پاسخگویی نشدند.

, ندای تفرش,

اما حیدری یکی از رانندگان تفرشی در خصوص این جاده در گفتگو با خبرنگار ندای تفرش، گفت: گردنه قاسم‌آباد که در حوزه استحفاظی استان قم قرار دارد. شیب تند و نبود علائم هشدار دهنده و دارا بودن پیچ‌های تند و متعدد، باعث شده تا راننده در امتداد جاده دید کافی نداشته باشد. این عوامل باعث شده تا از همان ابتدا راننده با دنده سبک براند و با سرعت بالا سرازیری را طی می‌کند ولی در انتهای مسیر دیگر امکان کنترل خودرو وجود نداشته و همین امر باعث بروز حادثه می‌شود.

, ندای تفرش,

حیدری اظهار کرد: گردنه "قاسم‌آباد" که در محور تفرش به سلفچگان قرار دارد و روزانه ترددهای زیادی از این محور به سمت ساوه، تهران، قم و.... صورت می‌گیرد، معمولا تصادفات این جاده در پیچ آخر گردنه و به شکل انحراف ماشین و در نهایت چپ شدن خودرو است و متاسفانه در طول مسیر هم علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد.

,

فراهانی یکی دیگر از رانندگان در خصوص این جاده گفت: در گردنه قاسم‌آباد هیچ گونه علائم هشدار دهنده‌ای که راننده متوجه کاهش سرعت شود، وجود ندارد. معمولا راننده‌های ناآگاه به جاده، و به خصوص ماشین‌های سنگین حمل بار، به خاطر ترمزهای پی در پی در طول سراریزی گردنه، در پیچ انتهایی که بسیار هم تند است، قادر به کنترل خودرو نیستند و معمولا از جاده منحرف می‌شوند. کمی جلوتر از پیچ آخر اختلاف ارتفاعی نیز وجود دارد که در برخی از تصادفات دیده شده که ماشین سقوط هم کرده است.

,

وی افزود: رانندگی در این جاده به خصوص برای خودروهای سنگین اگر با سرعت بالاتر از ۳۰ و ۴۰ کیلومتر برانند بی‌شک منجر به بروز حادثه می‌شود. رانندگان بایستی با احتیاط در این جاده رانندگی کنند ولی متاسفانه هیچ تابلو یا علائم راهنمایی و رانندگی وجود ندارد که این مسئله را برای رانندگان گوشزد کند.

,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه