اخبار داغ

درختان بلوط زاگرس اسیر چاله های آتشین گردشگران + فیلم

درختان بلوط زاگرس اسیر چاله های آتشین گردشگران + فیلم
گردشگران تعداد ۱۰ چاله آتش در محدوده یک درخت بلوط در پارک جنگلی یاسوج ایجاد کرده اند که در نوع خود می تواند یکی از خطرناک ترین کارها در عرصه پوشش گیاهی و جنگلی باشد چرا که این اتفاق می تواند سبب آتش سوزی در منابع طبیعی و این پارک جنگلی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛جنگل های ایران بر روی هم ۳٬۴۰۰٬۰۰۰ یا سه میلیون و چهار صد هزار هکتار جنگل در دامنه‌های شمالی کوه‌های البرز و استان‌های ساحلی دریای خزر وجود دارد. مساحت جنگل‌های دیگر که پراکنده درسایر نقاط کشور می‌باشند تا سه میلیون هکتار است. از این جنگلها تنها ۱، ۳ میلیون هکتار برای بهره‌برداری صنعتی قابل استفاده‌است، بقیه جنگل‌ها به سبب کمبود در نگاهداری درست یا آسیب‌های طبیعی مورد بهره‌برداری نیستند. براساس اسناد و مدارک موجود، ایران از زمان باستان تا آغاز قرن هیجدهم دارای جنگل‌های بسیار و گوناگون بود. پهنه جنگل‌های موجود در ایران با مرزهای کنونی در زمان هخامنشیان به بیش از ۱۶ میلیون هکتار می‌رسید. از بین بردن جنگل‌های ایران از زمان حمله مغول آغاز گشت و به ویژه در سه قرن گذشته به بالاترین مرتبه خود رسید. در زمان قاجار بین سالهای ۱۲۸۱ و ۱۲۹۱ نزذیک به ۱۳۰ هزار تن ذغال چوب از بریدن درختان جنگلی ایران تولید شد و به خارج از کشور صادر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

کهگیلویه و بویراحمد نیز با داشتن بیش از 600 جاذبه گردشگری و بیش از 500 چشمه طبیعی جایگاه ویژه ای در میان سایر استان های کشور دارد. یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد وجود پارک جنگلی در شهر توریستی یاسوج است که همچون نگینی سبز چشم هر مسافری را به سوی خود جلب می کند.

,

این پارک با پوشش درختانی مانند بلوط، زالزالک و کیکم وحشی و آب و هوایی معتدل پس از آبشار یاسوج دومین مکان مفرح مورد علاقه گردشگران است.

,

اما حضور گردشگران در این پارک با نابودی قسمتی از درختان بلوط همراه است که هر از چند گاهی از سایت های مختلف استان گزارشات خساراتی که از طرف گردشگران به این پارک وارده شده است منتشر می گردد در این گزارش شاهد این هستیم که گردشگران تعداد ۱۰ چاله آتش در محدوده یک درخت بلوط در پارک جنگلی یاسوج ایجاد کرده اند که در نوع خود می تواند یکی از خطرناک ترین کارها در عرصه پوشش گیاهی و جنگلی باشد چرا که این اتفاق می تواند سبب آتش سوزی در منابع طبیعی و این پارک جنگلی شود.

,

پارک جنگلی یاسوج با مساحت حدود 1111 هکتار در شمال شرق شهر یاسوج در مرکز استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است. با توجه به قابلیت بالای پارک جنگلی یاسوج در جذب گردشگر، ضروری به نظر میرسد که برای جلوگیری از تخریب در عرصه پارک بر اثر تفرج، برنامهریزی درست و اصولی انجام گیرد و برای این امر اطلاع از وضعیت عوامل محیطی، جنگلشناسی و انسانی در منطقه و تاثیر این عوامل بر تخریب پوشش گیاهی پارک ضروری به نظر می رسد. 

,

چرا درجای قبلی آتش روشن نمی‌کنیم و به‌ سادگی طبیعت را نابود می‌کنیم؟!!

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه