اخبار داغ

گزارشی از مشکلات آثار باستانی در جنوب شرق؛

سرویس بهداشتی بزرگترین چالش گردشگران/کمبود اعتبار بازسازی موزه تاس و کپل را به تاخیر انداخت+ تصاویر

سرویس بهداشتی بزرگترین چالش گردشگران/کمبود اعتبار بازسازی موزه تاس و کپل را به تاخیر انداخت+ تصاویر
مدیر موزه محلی تاس و کپل گنجین دران روستای دزک شهرستان سراوان گفت: موزه محلی تاس و کپل کار خود را از سال 60 شروع کرده و تاکنون هزار و 960 اثر تاریخی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان را در خود جای داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شستون عبدالله سپاهی با بیان اینکه موزه محلی تاس و کپل گنجین دُران دزک کار خود را با برپایی یک سیاه چادر و دو اثر تاریخی در سال 60 شروع کرده است، گفت: 36 سال از عمر این موزه می گذرد و تاکنون هزار و 960 اثر تاریخی و فرهنگی استان سیستان وبلوچستان را در خود جای داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شستون,


وی با اشاره به اینکه قدمت برخی از آثار تاریخی به 900 سال می رسد، افزود: فقط آثار تاریخی قوم بلوچ در استان سیستان و بلوچستان در این موزه نگه داری می شود و در معرض دید عموم قرار می گیرد.
مدیر موزه محلی تاس و کپل روستای دزک شهرستان سراوان ضمن ابراز گلایه مندی از برخی افراد که آثار باستانی خود را جهت ثبت در آثار ملی به موزه تحویل نمی دهند، اظهار داشت: مردم جهت شناسنامه دار کردن آثار تاریخی و باستانی خود آنها را به موزه تحویل دهند تا به نام خودشان ثبت شود.

,
,
,


وی با بیان اینکه قنوات روستای دزک، سینوکان، جالق و گشت در زمان حضرت سلیمان (ع) حفر شده اند، تصریح کرد: قبل از دوران حضرت سلیمان (ع) توزیع آب، بین کشاورزان توسط ستارگان و سایه چوب انجام می شده و بعد از آن از تاس و کپل که وسیله اندازه گیری میزان آب مصرفی است رواج پیدا کرد.

,
,


سپاهی ادامه داد: دوران حکم رانی در بلوچستان از روستای دزک شروع شده است و مسجد تاریخی این روستا با هزار و 700 سال قدمت به عنوان اولین مسجد مسلمانان به شمار می رود.
وی خاطر نشان کرد: دزک در ایام نوروز میزبان 12 هزار گردشگر از استان های هم جوار بوده است و از موزه محلی تاس و کپل گنجین این روستا بازدید کرده اند.

,
,
,


مدیر موزه محلی تاس و کپل روستای دزک عدم وجود منابع مالی جهت بازسازی موزه و درست کردن سرویس بهداشتی را از عمده ترین مشکلات خود عنوان کرد و اذعان داشت: این موزه محلی سرویس بهداشتی ندارد و مردم جهت قضای حاجت به مسجد مراجعه می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه از جاده اصلی تا موزه 150 متر جاده، خاکی است و هنوز آسفالت نشده، عنوان کرد: با توجه به اینکه موزه به دلیل کمبود منابع مالی رو به زوال است، مسئولین با ما همکاری لازم را داشته باشند تا به کار خود علاقه بیشتری پیدا کنیم.
 
انتهای پیام/

,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه