اخبار داغ

در گفت و گو با دانا مطرح شد؛

بررسی ابعاد انتخاب 9 وزیر زن در امارات/ سفیر پیشین ایران در عربستان: انتخاب 9 زن به عنوان وزیر در امارات فرمالیته است/ قدرت اصلی در دست شیوخ عرب است

بررسی ابعاد انتخاب 9 وزیر زن در امارات/ سفیر پیشین ایران در عربستان: انتخاب 9 زن به عنوان وزیر در امارات فرمالیته است/ قدرت اصلی در دست شیوخ عرب است
سفیر پیشین ایران در عربستان گفت: حرکت هایی مانند انتخاب 9 زن به عنوان وزیر از آنجایی که هنوز نظام ها پذیرش تغییرات را ندارند در نهایت منجر به تقابل گسترده در این کشورها و حاشیه سازی های فراوان برای شیوخ عربی می شود و به نظر من در دراز مدت حرکت مثبتی نخواهد بود.
[

احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در عربستان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب 9 وزیر زن و یک زن ایرانی در امارات اظهار داشت: بعد از جنبش های گسترده مدنی که در کشورهای عربی رخ داد، در نهایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارش به اجبار تن به اصلاحاتی دادند که اگرچه مغایر با مبانی فکری آنها بود ولی آنها را از صدمه دیدن مصون می داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه این اصلاحات به ظاهر اجتماعی برای جلوگیری از موج اعتراضات مردمی است عنوان کرد: در عربستان اقدامات مختلفی درباره بانوان صورت می گیرد و زنان به آزادی های اجتماعی نسبی دست پیدا کرده اند و همچنین درباره اصلاحات دینی مجمعی از فقها برا تنقیح احادیث و فتواهای افراطی تشکیل شده است.

,

سفیر پیشین ایران در عربستان خاطرنشان کرد: از آنجایی که این کشورها برخاسته از مردم نیستند و نظام دیکتاتوری دارند برای ادامه حیات خود نیازمند واگذاری یک سری امتیازات به مردم هستند و این اقدامات ظاهری در واقع جهت خاموش کردن برخی از اعتراضات مردمی صورت می گیرد.

,

دستمالچیان با بیان اینکه این اتفاقات اکثراً فرمالیته است عنوان کرد: نظام حاکمیتی در دبی با سایر کشورهای عربی متفاوت است به گونه ای که شیخ محمد به گونه ای رفتار کرده است که در کنار پایبندی به سنت ها و اعتقادات مذهبی، تا حدی با مسائل روز کنار آمده است و ظاهرسازی آن کمتر است.

,

وی با انتقاد از رفتارهای عوام فریبانه کشورهای عربی و بازیچه قرار دادن حقوق زن ها اظهار داشت: در حقیقت در کشور های عربی نظام های شیوخی برپاست و قدرت تنها در دست یک نفر است به گونه ای که وزرای انتخابی بشتر امور تشریفاتی انجام داده و مقام های آنها تشریفاتی است اما در عمل امیر یا پادشاه است که تمام تصمیمات اجرایی، قضایی و نظارتی را می گیرد و وزرا در حد یک نیروی تحت فرمان و اجرایی هستند.

,

سفیر پیشین ایران در عربستان با اشاره به حضور یک زن ایرانی در میان وزرای اماراتی گفت: 9 وزیر زن در امارات به همراه برخی از آزادی های اجتماعی برای زنان در عربستان در راستای اصلاحاتی است که کشورهای عربی به شکل ظاهری انجام می دهند تا بتوانند اعتراضات مردمی را خاموش کنند.

,

دستمالچیان افزود: تقابل عظیم سنت و مدرنیته در جوامع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به وجود آمده است که دو طرف در حال مقابله با تمام قوا با یکدیگر هستند طیف سنتی حتی مقداری تفکرات تکفیری تند دارند و مدرنیته نیز پیرو تفکرات و ارزش های غربی در کشور خود هستند، که این دو طیف در حال مبارزه هستند و در آینده شاهد خواهیم بود که ارزش های غربی بیشتر از این در این کشورها رواج پیدا می کند و مشکلات بیشتری برای نظام های کشورهای عربی به وجود می آورد.

, ،,

وی ضمن انتقاد از حرکت های ظاهری گفت: این حرکت ها از آنجایی که هنوز نظام ها پذیرش تغییرات را ندارند در نهایت منجر به تقابل گسترده در این کشورها و حاشیه سازی های فراوان برای شیوخ عربی می شود و به نظر من در دراز مدت حرکت مثبتی نخواهد بود.

,

گفتگو: سیده راضیه طاهریان

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه