اخبار داغ

رئیس اتاق اصناف اردبیل:

بیمه درمانی بزرگترین مشکل واحدهای صنفی استان/ تعیین تکلیف بیمه اصناف تا پایان آذرماه/ اتحادیه‌ها حق دریافت وجه دستی را ندارند

بیمه درمانی بزرگترین مشکل واحدهای صنفی استان/ تعیین تکلیف بیمه اصناف تا پایان آذرماه/ اتحادیه‌ها حق دریافت وجه دستی را ندارند
شاپور رضایی افشار رئیس اتاق اصناف اردبیل در گفتگوی تفصیلی و صمیمی فعالیت و خدمات اصناف را تشریح و به سؤالات پاسخ گفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آذرسلام، شاپور رضایی افشار که بعدازظهر هر روز در مغازه اش در اردبیل مشغول کسب و کار و روزی حلال است از هشت سال گذشته مسئولیت ریاست اتاق اصناف اردبیل را بر عهده دارد و  در این سالها  اخلاق مردمی و انضباط، قانون گرایی و تواضع وی در حوزه مدیریت بیش از پیش بر محبوبیش در  بین صنوف افزوده اما با این حال به گفته خودش تاکنون نشده که وی ساعتی را پشت میز ریاست بنشیند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آذرسلام,

در این گفتگو نیز اصرار داشتیم رضایی در پشت میز مسئولیت قرار بگیرد اما جواب رئیس اتاق اصناف اردبیل این بود که" این میز وسوسه انگیز بوده و تاکنون اجازه نداده ام این میز برایم منیت بیارود"؛ وی که در هشت سال خدمتش با  اشکها و  و لبخند های مردم همراه بوده و هنوز هم از یادآوری اشکهای مادری که برای گرفتن پروانه کار النگوی دخترش را فروخته، اشکش سرازیر می شود،  اعتقاد دارد که مدیریت چیزی بر دارایی انسان نمی افزاید و جز خطر و مسئولیت سنگین چیزی ندارد.

,

 گفتگوی اختصاصی و صمیمی پایگاه خبری – تحلیلی آذرسلام اردبیل با شاپور رضایی افشار رئیس اتاق اصناف اردبیل را در ادامه بخوانید.

,

 

,

1- ماهیت مردمی و قانونی اتاق اصناف را به تفکیک و مختصر برای تنویر افکار مردم بیان کنید(اجمالی از تاسیس و وظایف شورای اصناف)؟ تعداد اتحادیه های موجود- نحوه نظارت بر آن و رؤسای اتحادیه چگونه است؟

, 1- ماهیت مردمی و قانونی اتاق اصناف را به تفکیک و مختصر برای تنویر افکار مردم بیان کنید(اجمالی از تاسیس و وظایف شورای اصناف)؟, 1- ماهیت مردمی و قانونی اتاق اصناف را به تفکیک و مختصر برای تنویر افکار مردم بیان کنید(اجمالی از تاسیس و وظایف شورای اصناف)؟, تعداد اتحادیه های موجود- نحوه نظارت بر آن و رؤسای اتحادیه چگونه است؟, تعداد اتحادیه های موجود- نحوه نظارت بر آن و رؤسای اتحادیه چگونه است؟,

وظیفه اتاق اصناف صدور پروانه مشاغل برای فاقدین و رسیدگی به شکایات مرم از واحدهای صنفی هست که به نوبه خود ضمن احقاق حقوق افراد از افزایش پرونده های قضائی نیز به نوعی مانع شده است.

,

در حال حاضر 132 اتحادیه در سطح استان وجود دارد که 52 مورد آن در اردبیل فعالیت دارد علاوه بر این 4 اتاق اصناف در شهر مشگین شهر- خلخال- پارس اباد و گرمی فعال است.

,

2- آیا اتاق اصناف به سامانه هوشمند ثبت پرونده مشاغل و یا پاسخ به مکاتبات اداری مجهز شده است مدت زمان پاسخ به مکاتبات اکنون چه مدت است؟ علاوه بر این تعداد قهوه خانه ها روز به روز افزایش می یابد و برخورد با فاقد مجوزین بر عهده کدام ارگان بوده و ایا پاسخ دیرهنگام و چند ماهه به استعلامات قهوه خانه ها از سوی اتاق اصناف صحت دارد؟

, 2- آیا اتاق اصناف به سامانه هوشمند ثبت پرونده مشاغل و یا پاسخ به مکاتبات اداری مجهز شده است مدت زمان پاسخ به مکاتبات اکنون چه مدت است؟ علاوه بر این تعداد قهوه خانه ها روز به روز افزایش می یابد و برخورد با فاقد مجوزین بر عهده کدام ارگان بوده و ایا پاسخ دیرهنگام و چند ماهه به استعلامات قهوه خانه ها از سوی اتاق اصناف صحت دارد؟, 2- آیا اتاق اصناف به سامانه هوشمند ثبت پرونده مشاغل و یا پاسخ به مکاتبات اداری مجهز شده است مدت زمان پاسخ به مکاتبات اکنون چه مدت است؟ علاوه بر این تعداد قهوه خانه ها روز به روز افزایش می یابد و برخورد با فاقد مجوزین بر عهده کدام ارگان بوده و ایا پاسخ دیرهنگام و چند ماهه به استعلامات قهوه خانه ها از سوی اتاق اصناف صحت دارد؟,

تمام کارهای اتاق اصناف اتوماسیون انجام و مکاتبات به روز پاسخ داده می شود، سعی بر این بوده که با هماهنگی رئیس صنعت معدن و تجارت جلوی افزایش تعداد قهوه خانه ها، گرفته شود، اما حقیقت این است که وظیفه ما صدور پروانه برای مشاغل بوده و نمی توانیم جلوی صدور پروانه را بگیریم. بلکه کمیسیون صنعت و معدن که متشکل از چند عضو بوده باید در این باره بگیرند.

,

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اردبیل با اشاره به وضعیت بیکاری جوانان تصریح کرد: هرچند مرجع صدور مجوز قهوه خانه ما نیستیم و شخصاً به دلیل برخی آسیب های اجتماعی، سلامتی و نیز سلب آرامش احتمالی مردم مخالف قهوه خانه هستم، و دادستانی اردبیل در این باره همیشه در کنار ما بوده که جای قدردانی دارد؛ ولی آیا راهکار آن، طرد کردن دو طرفه است؟ بنظر یکی از راهکارها «جمع آوری» «قلیان» از قهوه خانه ها است. در حال حاضر در بدو اغاز فعالیت قهوه خانه ها تعهدی مبنی بر اجتناب از ارائه قلیان به مشتری اخذ شده و در صورت تخلف پروانه آن لغو دایم و به مراجع قضائی معرفی می شود.

,

, ,

مضاف و مهمتر اینکه محدودیت و یا منعی در دستورالعمل اتاق اصناف برای عدم صدور پروانه برای قهوه خانه ها وجود ندارد.

,

ماده 81 پلمپ و تخلف اصناف به صراحت بیان کرده که؛ مرجع پلمپ اصناف متخلف "اماکن نیروی انتظامی" است و می توانند برای موافقت یا مخالفت آن در مرحله صدور صلاحیت؛ گواهی عدم موافقت صادر کنند که در این صورت وظیفه بازرسین اتاق اصناف و صنعت و معدن پلمپ آن صنف هست در کل قدرت و اختیارات اتاق اصناف محدود بوده و نمی تواند فردی که برای پروانه اقدام می کند، مانع آن شود.

,

البته شهر اردبیل قهوه خانه زیادی ندارد با این حال کمیسیون مربوط صلاح بداند جلوی افزایش تعداد آن را می توان گرفت.

,

بازرسین اتاق اصناف تخلفات صنفی را بررسی و به تعزیرات حکومتی ارجاع می دهند ولی صدور مجوز فعالیت برای اصناف بر عهده اماکن بوده و می تواند طبق ماده 27 و 28 با صدور نامه ای لغو پروانه را مطالبه کند.

,

در حال حاضر 350 قهوه خانه بدون مجوز، با صدرو دستور دادستان این شهر پلمپ و تعطیل شده است و اکنون 20 واحد قهوه خانه بدون پروانه فعالیت دارد و چنانچه طی مهلت داده شده مدارک ارائه نکنند قطعا پلمپ خواهند شد.

,

در کنار آن 106 قهوه خانه زیرزمینی فاقد مجوز در اردبیل پلمپ شده است. در صورت وصول گزارش مبنی بر فاقد مجوز و پروانه فعالیت یا تخلف، با هماهنگی اماکن می تونیم اقدام کنیم. شماره تماس 33245191 اتاق اصناف آماده دریافت گزارشات بوده همچنین تلفن 124 صنعت و معدن نیز گزارشات را دریافت و بررسی می کند.

,

در خصوص تاخیر در پاسخ به استعلامات مجوز قهوه خانه ها یا دیگر واحدها؛ تعللی وجود ندارد. قبلا بدلیل نبود اتوماسیون 15 تا 20روز طول می کشید اما در حال حاضر و نزدیک به5 ماه بوده که قادر به پاسخگویی مکاتبات در عرض یک ساعت هستیم.

, در خصوص تاخیر در پاسخ به استعلامات مجوز قهوه خانه ها یا دیگر واحدها؛ تعللی وجود ندارد. قبلا بدلیل نبود اتوماسیون 15 تا 20روز طول می کشید اما در حال حاضر و نزدیک به5 ماه بوده که قادر به پاسخگویی مکاتبات در عرض یک ساعت هستیم., در خصوص تاخیر در پاسخ به استعلامات مجوز قهوه خانه ها یا دیگر واحدها؛ تعللی وجود ندارد. قبلا بدلیل نبود اتوماسیون 15 تا 20روز طول می کشید اما در حال حاضر و نزدیک به5 ماه بوده که قادر به پاسخگویی مکاتبات در عرض یک ساعت هستیم.,

55 اتحادیه تا سال 94 وجود داشت که پس از آن، وزیر صنعت و معدن وقت دستور ادغام چندین واحد صنفی را صادر کرد که طی آن صنف های همگن تجمیع شدند. تاکنون چند اتحادیه از جمله؛ اتحادیه لوازم خانگی با ظرف فروشی و فلز کاران با آهن فروشان تجمیع شده اند. این کار به دلیل سهولت در نظارت و رسیدگی ها و نیز در صورت داشتن شکایت مردمی از واحدها صورت گرفته است.

,

 

,

3-  آیا عطاری ها مجوز فروش داروهای گیاهی و فراوری شده را دارند؟

, 3-  آیا عطاری ها مجوز فروش داروهای گیاهی و فراوری شده را دارند؟, 3-  آیا عطاری ها مجوز فروش داروهای گیاهی و فراوری شده را دارند؟,

در این باره نیز باید از دادستان تشکر کرد که دستور دادند با تشکیل تیم مشترکی شامل بهداشت- اماکن- اصناف- صنعت معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی عطاری های بدون مجوز را پلمپ و همچنین واحدهای دارای مجوز که بعداً اقدام به اخذ مجوز کرده اند فک پلمپ شد. در این بازرسی مشترک تعهدی مبنی بر اجتناب جدی از عرضه داروهای خودساخته اخذ شد و در صورت مشاهده تخلف طبق دستور دادستان پلمپ و به مراجع قضائی معرفی خواهند شد.عطاری ها حق و مجوز فروش داروهای گیاهی را ندارد و اگر نادیده گرفته شود پروانه آنها برای همیشه پلمپ می شود.

,

4- اتاق اصناف برای تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی چه اقدامات یا برنامه ای دارد؟

, 4- اتاق اصناف برای تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی چه اقدامات یا برنامه ای دارد؟, 4- اتاق اصناف برای تحقق راهبرد اقتصاد مقاومتی چه اقدامات یا برنامه ای دارد؟,

اگر تا به امروز در برابر تحریم ها مقاومت کرده ایم ناشی از اقتصاد مقاومتی و تکیه بر داشته های داخلی بوده بنابراین باید این بخش قویتر و پررنگتر شود در این راستا بارها در جلسات اصناف و نامه نگاری ها نوشته ایم که محصولات تولید داخل را بفروشند و در این گفتگو از مردم و اقشار فرهیخته تقاضا می کنم که؛ " از تولید داخلی حمایت کنند تا بازار کسب و کار و کارگران داخلی رونق بگیرد".

,

صادقانه می گویم من نیز در واحد صنفی شخصی هیچ جنس خارجی ندارم و تمامی اجناس و لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه شده تولید داخل و ایرانی است. باید به فرمایشات و اظهارات رهبری ارج نهاد و نفع همه مردم و تولید کنندگان و اصناف کشوری هم در  همین مقوله است در غیر اینصورت شاغلان و فعالان فعلی بیکارتر خواهند شد.

,

 

,

5- میزان تعامل ادارات -دستگاه های اجرایی و دولتی با اتاق مردمی اصناف را چگونه ارزیابی می کنید؟

, 5- میزان تعامل ادارات -دستگاه های اجرایی و دولتی با اتاق مردمی اصناف را چگونه ارزیابی می کنید؟, 5- میزان تعامل ادارات -دستگاه های اجرایی و دولتی با اتاق مردمی اصناف را چگونه ارزیابی می کنید؟,

از تمامی ارگانها تشکر می کنم. همیشه همراهی داشته اند. ما هم مدافع حقوق مردم و اصناف هستیم و شرعاً در این حیطه وظیفه داریم، ولی اعتراف می کنم که در مدت این 8 سال مسئولیتم ادارات هم افزایی و تعامل داشته اند، بویژه دارایی در مراعات حال کسبه ها و اصناف با توجه به وضعیت کسادی بازار مساعدت داشته و در مواردی نیز اجحاف اعمال شده تصحیح و مشکل دارایی واحدها حل شده است.

,

به عنوان نماینده واحد های صنفی و اتاق اصناف در جلسات بررسی حل اختلاف صاحبان مشاغل و واحدهای صنفی حضور دارم و شاهد بوده ام که دارایی اردبیل در سطح ممکن تخفیف لازم را اعمال کرده اند.

,

6- کسبه و اصناف بیمه اجباری ندارند و وابسته به هیچ ارگان و سازمانی هم نیستند؛ با توجه به سنگینی هزینه های درمان ایا اقداماتی در راستای بیمه و یا بیمه تکمیلی اتحادیه ها و مشاغل داشته اید؟

, 6- کسبه و اصناف بیمه اجباری ندارند و وابسته به هیچ ارگان و سازمانی هم نیستند؛ با توجه به سنگینی هزینه های درمان ایا اقداماتی در راستای بیمه و یا بیمه تکمیلی اتحادیه ها و مشاغل داشته اید؟, 6- کسبه و اصناف بیمه اجباری ندارند و وابسته به هیچ ارگان و سازمانی هم نیستند؛ با توجه به سنگینی هزینه های درمان ایا اقداماتی در راستای بیمه و یا بیمه تکمیلی اتحادیه ها و مشاغل داشته اید؟,

یکی از دغدغه ها و اقدامات مهم جهت خدمت رسانی به صنوف که مدت زمان زیادی بر روی آن صرف شده بیمه درمانی صاحبان واحدهای صنفی است، در همین راستا با بیمه دانا قرارداد منعقد و مقرر شد که تمامی اعضای اتحادیه ها نیز مبادرت به عقد قرارداد کنند، البته این در صورتی عملی می شود که اتحادیه ها تعداد اعضای حد نصاب مورد نظر بیمه را تامین و معرفی کنند که متاسفانه تا به امروز عملی نشده است، برای آن مهلت تعیین شد که اتحادیه ها آن را به حد نصاب برسانند. سعی بر این است تا پایان آذرماه سال جاری کار بیمه اصناف را یکسره کنیم. در این راستا دو ماه به اتحادیه ها مهلت داده شده تا لیست تعداد حد نصاب قانونی برای عقد قرارداد را ارائه کنند؛ در صورت عدم موفقیت اتحادیه ها؛ اتاق اصناف نماینده تام الاختیار انتخاب و اقدام خواهد کرد. هزینه های درمانی سنگین بوده و کثیری از افراد قادر به تامین آن نیستند و باید این مورد محقق شود.

,

تاکنون با چند بیمه دیگر نیز مشورت و رایزنی صورت گرفته و در حال پایش قیمت بیمه ها و ارائه خدمات بهتر و بیشتر برای عقد قرارداد هستیم، در نظر داریم خدمات دندانپزشکی نیز باید در این قراردادها قید شود.

,

 

,

, ,

 

,

7- گاهی شائبه دریافت وجوهات اضافی یا خارج از چرخه قانونی از سوی اتحادیه ها مطرح می شود آیا دریافت چندگانه و مبالغ متغیر وجه از سوی اتحادیه ها قانونی هست یا خیر؟

, 7- گاهی شائبه دریافت وجوهات اضافی یا خارج از چرخه قانونی از سوی اتحادیه ها مطرح می شود آیا دریافت چندگانه و مبالغ متغیر وجه از سوی اتحادیه ها قانونی هست یا خیر؟, 7- گاهی شائبه دریافت وجوهات اضافی یا خارج از چرخه قانونی از سوی اتحادیه ها مطرح می شود آیا دریافت چندگانه و مبالغ متغیر وجه از سوی اتحادیه ها قانونی هست یا خیر؟,

به هیچ عنوان هیچ اتحادیه ای حق دریافت وجه نقد دستی را ندارد. تا به امروز نیز گزارشی دال بر آن واصل نشده است، در اینصورت اتحادیه تخلف کرده و به شدت برخورد می شود. قبلاً با اتحادیه ها در این خصوص اتمام حجت شده که از دریافت وجه دستی پرهیز کنند. اما برای تنویر افکار و اطلاع مردم و صاحبان مشاغل بیان این نکته لازم است که ماده 12 دستور العمل اصناف می گوید: برای پروانه مشاغل 800 هزا رتومان باید به حساب بانکی معین و مشخص واریز شود علاوه بر این؛ مبلغ 60هزار تومان- 25 هزار تومان- 10هزار تومان-3 هزار تومان بصورت مجزا به حساب بانکی معین واریز می شود. با این حال اتاق اصناف با توجه به اشراف و درک وضعیت بازار و اقتصاد و نیز توصیه رئیس سازمان صنعت و معدن استان تخفیف لازم و محدود را در نظر گرفته تا افراد بتوانند پروانه شغلی را دریافت کنند.بنیه مالی واحدهای صنفی خیلی ضعیف شده و مواردی مراجعه شده که برای پرداخت حق پروانه فعالیت النگوی کودک خردسال را فروخته است با این حال آنچه در توان و اختیار اصناف هست تخفیفاتی را اعمال کرده است.

,

رضایی افشار در بخش بعدی سخنان خود و در پاسخ به میزان کمک های نقدی و غیر نقدی واحدهای صنفی به مدافعان حرم گفت:

, رضایی افشار در بخش بعدی سخنان خود و در پاسخ به میزان کمک های نقدی و غیر نقدی واحدهای صنفی به مدافعان حرم گفت:, رضایی افشار در بخش بعدی سخنان خود و در پاسخ به میزان کمک های نقدی و غیر نقدی واحدهای صنفی به مدافعان حرم گفت:,

با فرصت مهیا شده از مردم می خواهم در این باره نیز کمک کنند. اصناف پیش قدم باشند و چه کمک مالی و چه غیر مالی مد نظر را به واحد بسیج اصناف مستقر در طبقه سوم اتاق اصناف تحویل دهند. رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و مدافعین از حرم فرزندان ما بوده و حمایت همه جانبه از آنان ضرورت دارد.

,

اصناف کمک های نقدی میلیونی داشته و با توجه به رسیدن فصل سرما و ادامه مقاومت ها، نیاز به لباس و لوازم گرمایشی وجود دارد. در این راستا نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس (صدیف بدری) نیز در جمع آوری کمک های غیر نقدی همراهی کرده اند و مقادیری عسل نیز تامین و ارسال شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه