اخبار داغ

شاهکار دولت در هزینه‌تراشی برای سفر اربعین

شاهکار دولت در هزینه‌تراشی برای سفر اربعین
نرخ دلار دولتی در حدود 3500 تومان و نرخ دلار در بازار آزاد حدود 4010 تومان است، اما سامانه سماح هر دلار را به قیمت 4250 تومان به زائرین اربعین می‌فروشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزد رسا، عملکرد کاسب‌کارانه دولت با پیاده‌روی اربعین، واکنش‌های گسترده مردم و کارشناسان را به همراه داشته است. علاوه بر هزینه‌های متعددی که به طور اجباری در کنار صدور ویزا از زائران گرفته می‌شود، در آخرین شاهکار، شاهد اختصاص نرخ دلار متفاوت و گران‌تر از بازار آزاد برای اخذ ویزای اربعین توسط دولت بودیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,

به‌طوری‌که متقاضیانی که پس از سه روز بسته بودن سامانه سماح، جهت اخذ ویزا مراجعه کردند، با نرخ جدید دلار مواجه شدند. در حالی که نرخ دلار دولتی در حدود 3500 تومان و نرخ دلار در بازار آزاد حدود 4010 تومان است، سامانه سماح هر دلار را به قیمت 4250 تومان به زائرین عمدتا مستضعف اربعین می‌فروشد. یعنی دولت دلار را ۲۴۰ تومان گران‌تر از بازار آزاد با زائران اربعین محاسبه می‌کند.

,

این اقدام سازمان حج و زیارت با اعتراض نماینده شاهین‌شهر در مجلس مواجه شد. حسینعلی حاجی دلیگانی سؤوال خود از وزیر ارشاد را شنبه تقدیم کرده است. در متن سوال این نماینده از وزیر ارشاد که سازمان حج و زیارت زیرمجموعه اوست، آمده است: «در حالی که قیمت دلار در صرافی‌ها 4015 تومان است، چرا سازمان حج و زیارت با گرانفروشی فاحش در حق زائران اربعین اجحاف می‌کند؟!»

,

چند روز قبل نیز رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از هزینه‌تراشی برخی نهادهای خدماتی برای زائرین اربعین حسینی گفته بود: نباید با افزایش هزینه‌ها، علاقه‌مندان را از شرکت در این همایش بزرگ معنوی محروم ساخت.

,

جمشید جعفرپور، با بیان اینکه مسئولا نباید اربعین را فرصتی برای کسب درآمد بدانند، اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین جلوه‌گاه عزت شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) است و به همین خاطر مسئولان باید با برنامه‌ریزی بیشترین تسهیلات را برای شرکت زائران فراهم سازند و اجازه دهند که مردم، این سفر را ساده‌تر از هر سفر دیگری همراه با نور و معرفت به انجام رسانند.

,

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته افزود: بهتر است تا مسئولان با تصمیم‌گیری مناسب، برای ویزای اربعین ارز دولتی در اختیار زائرین قرار دهند تا آنان از نوسانات قیمت ارز متضرر نشوند. کارشناسان اقتصادی معتقدند می‌بایست با رایزنی‌های دیپلماتیک، دولت دلار را از مبادلات اقتصادی بین ایران و عراق حذف کند تا در پی آن مشکلات ناشی از بازار ارز را در سفرهای زیارتی به ویژه در ایام اربعین برطرف کرد.

,

جعفرپور با انتقاد از هزینه‌تراشی برخی نهادهای خدماتی برای زائرین اربعین حسینی و همچنین زمزمه‌های افزایش نرخ بلیط وسایل حمل ونقل عمومی، بیان کرد: بیشتر شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین از اقشار متوسط یا پایین جامعه هستند که نباید با افزایش هزینه‌ها، آنها را از شرکت در این همایش بزرگ معنوی محروم ساخت.

,

هزینه تراشی های دولت برای زائرین اربعین با انتقاد کارشناسان مذهبی نیز همراه شده است. حجت‌الاسلام حسینی قمی، از کارشناس مذهبی صداوسیما در برنامه سمت خدا، با اشاره به ضرورت برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی از برخی برنامه‌ریزی‌ها در خصوص شرکت در پیاده‌روی اربعین انتقاد کرده بود و با اشاره به تعریف موارد متعدد از سوی دولت و همچنین عدم نظارت بر قیمت‌های مطرح شده به منظور دریافت هزینه از زائران اربعین حسینی اظهار داشت: به بهانه‌های مختلف مردم را تیغ می‌زنند. چه مانعی داشت دولت می‌گفت حق بیمه زائران را ما تقبل می‌کنیم؟ به کجای جیب‌شان برمی‌خورد؟

,

حجت‌الاسلام خسروپناه نیز در انتقاد به این رویه مسؤولان نوشت: هزینه‌تراشی مدیران دنیاگرا برای زائران اربعین حسینی شروع شد. آن‌ها بدانند که بازی کردن با دستگاه امام حسین علیه‌السلام بد عواقبی دارد.

,

این در حالی است که قبل از این حجت‌السلام علیرضا پناهیان هم به این موضوع انتقاد کرده و گفته بود: اربعین موقع جمع‌آوری پول برای حل مشکلاتِ دیگر مملکت نیست. مسئولین نباید اربعین را فرصتی تلقی کنند برای اینکه به‌طور مستقیم بخواهند عوارضی دریافت کنند؛ برای حل دیگر مشکلات! اربعین زمانی است که دولت و دولت‌مردان، اگر دانایی به‌خرج بدهند، باید برای حضور مردم یارانه پرداخت کنند. بگذارند مردم، در این سفر ساده‌تر از هر سفر دیگری، حضور پیدا کنند. نور و معرفت و برکت، از این سفر به ارمغان بیاورند و-در نتیجۀ آن- هزاران گرفتاری دیگر، در مملکت برطرف شود.

,

حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز نیز در این رابطه گفته بود: «افزایش قیمت خدمات داخل کشور در ایام اربعین در صورتی‌که کشور میزبان، تمام توانایی‌ها و امکانات خود را برای پذیرایی رایگان از زائرین اباعبدالله‌الحسین(ع) در این ایام بسیج کرده است چه معنایی می‌تواند داشته باشد. می‌بینید که در عراق قیمت‌ها را پایین می‌آورند در خانه‌ها را باز می‌گذارند و تمام امکانات را به‌طوری گسترش می‌دهند که همه تشویق به این حرکت شوند، از آن‌ طرف در داخل کشور ناگهان هزینه‌ها به شکل عجیبی دو یا چند برابر می‌شود. افزایش هزینه‌ها و ایجاد موانع مالی برای زائران اربعین بیانگر نوعی سودجویی و منفعت‌طلبی است که برای یک جامعه‌ اسلامی و شیعی شایسته نیست. این افزایش‌ها راه را برای سودجویان در مرزها و مسیرهای رفت وبرگشت نیز باز می‌گذارد تا با خیال راحت اقدام به دریافت هزینه‌های بی‌دلیل و سنگین از زائران کنند.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه