اخبار داغ

عاقبت بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه پس از 20 سال/ حسرت افتتاح آسمان‌نما بر دل نیشابور

عاقبت بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه پس از 20 سال/ حسرت افتتاح آسمان‌نما بر دل نیشابور
پروژه افلاک نمای نیشابور بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه است که به دلیل بی‌تدبیری مسئولین نیمه کاره رها شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عطارنیوز، پروژه افلاک نمای نیشابور یکی از بزرگترین سازه های علمی کشور و بزرگترین افلاک نمای خاورمیانه است که کلنگ آن در سال1377 به زمین خورد و اکنون پس از 19 سال هنوز این پروژه افتتاح نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عطارنیوز,

 

,

مجتمع فرهنگی افلاک نمای خیام با زیربنای دو هزار و ۸۸۹ متر مربع شامل دو هزار و ۸۰۰ متر مربع سقف محصور، ۳۷ متر مربع رواق کناری، ۵۲ متر مربع کنسول و پیشامدگی ساختمان و سردر ورودی است که در سه طبقه احداث شده‌است.

,

 

,

بسیاری از مردم خراسان و ایران که به نیشابور سفر می‌کنند به پروژه افلاک نمای خیام به عنوان یک اثر و بنای علمی و فرهنگی فاخر برای نیشابور می‌نگرند و این افلاک نما در کنار آرامگاه مشاهیر این شهر همچون حکیم عمر خیام، شیخ فریدالدین عطار، کمال الملک، فضل بن شاذان و غیره برای نیشابور به صورت یک نماد درآمده است، هم اکنون نیز این طرح نمادی است از سرنوشت توسعه نیشابور؛ همان گونه که خود نیشابور به عنوان نامی فاخر و برندی فرهنگی است.

,

, ,

 

,

پی گیری بی حاصل مسئولین!!!

, پی گیری بی حاصل مسئولین!!!,

 

,

این طرح ملی اخیرا چندین بار توسط نمایندگان و فرماندار نیشابور برای تأمین بودجه مورد بررسی قرار گرفت و طی درخواستی مشترک از معاونت ریاست جمهوری درخواست 18 میلیارد تومان اعتبار را برای تکمیل این پروژه داشتند که دستور آن را نیز نوبخت، معاون رئیس جمهور صادر کرد ولی پس از آن هیچ توفیقی حاصل نشد.

,

, ,

 

,

سماواتی، دبیر انجمن علمی خیام و افلاک نمای شهرستان نیشابور در خصوص این پروژه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تاکنون هیچ پیگیری از طرف مسئولین و نمایندگان شهرستان صورت نپذیرفته است، سه بار با آنها نامه نگاری کردیم ولی هیچ پیگیری و اقدامی صورت نگرفت و پروژه اخترفیزیک تنها در حد ریختن فوندانسیون باقی مانده است.

,

 

,

 

,

تناقض در مبلغ لازم برای ادامه تکمیل پروژه اخترشناسی!!!

, تناقض در مبلغ لازم برای ادامه تکمیل پروژه اخترشناسی!!!,

 

,

وی افزود: در بخش پژوهشکده اخترفیزیک این پروژه هیچ کاری صورت نگرفته است، برای تکمیل این پژوهشکده به مبلغ بیست میلیارد تومان نیاز داریم و با وجود پیگیری های فراوان هنوز هیچ مبلغی اختصاص نیافته و به هیچ نتیجه ای نرسیدیم.

,

 

,

سماواتی گفت: تنها راه حل برای افتتاح این پروژه جذب اعتبار توسط مسئولین شهرستان است، این طرح مربوط به بیست سال پیش است و تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته است و هرچه مکاتبه کردیم ترتیب اثری به مکاتبات ما داده نشده است.

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: هیچ افتتاحی تا زمان تکمیل پژوهشکده اخترشناسی وجود نخواهد داشت، یک سری تجهیزات که مربوط به هفده سال پیش است از همان زمان به مرور در حال ورود و نصب هستند و مربوط به دوره جدید نیست.

,

 

,

سماواتی گفت: حتی با نصب تجهیزات درب افلاک نما بسته و افتتاح نخواهد شد، زیرا بقیه پروژه هنوز تکمیل نشده است، افلاک نما یک مجتمع است و تا به طور کامل تکمیل نشود نمی توان از آن استفاده کرد.

,

 

,

تجهیزات از قبل خریداری شده، بخشی از آن در سال 1383 وارده شده و بخش دیگری نیز در راه است و بزودی نصب خواهدشد.

,

 

,

حال باید دید قول های مسئولین برای درمان این پروژه بیست ساله به کجا خواهد رسید تا نیشابور شاهد یکی از بزرگترین رخدادهای علمی کشور باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه