اخبار داغ

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت:

همایش علمی و فرهنگی علامه بیتوشی در سردشت برگزار می شود

همایش علمی و فرهنگی علامه بیتوشی در سردشت برگزار می شود
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت از برگزاری نخستین همایش “علامه بیتوشی” در اول آذرماه جاری در این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا کاوه حیاک در گفت و گو با خبرنگار بلفت، با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ اثر به صورت مقاله به همایش راه پیدا کرده، اظهار کرد: این همایش به صورت سراسری در دو محور “سیره علمی و عملی علامه بیتوشی” و همچنین “بیتوشی؛ ادبیات و عرفان” در اول آذرماه امسال برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلفت,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: بخش مسابقه همایش شامل؛ بیتوشی از نگاه دیگران، زندگی و شخصیت ایشان، بیتوشی در آیینه مطبوعات عرب، بررسی افکار و اندیشه های بیتوشی، نقد احوال و آثار (شامل جلوه های گوناگون شخصیت وی)، وضعیت جغرافیایی – تاریخی و اجتماعی عصر، سیره اخلاقی و افکار و اندیشه های فلسفی و فقهی خواهد بود.
وی بیان کرد: بخش دیگر در خصوص بررسی ادبی آثار و تألیفات، بررسی آثار چاپ شده، هنر شاعری ایشان، اشعار فارسی و عربی وی، اندیشه و عرفان بیتوشی( شامل جایگاه وی در عرفان و تصوف؛ تأثیرپذیری از پیشینیان و تأثیرگذاری وی بر دیگران)، تأثیر قرآن و حدیث و نهج البلاغه در آثار وی، بررسی و موشکافی آثار خطی بیتوشی در کتابخانه های ایران و جهان خواهد بود.
حیاک ادامه داد: نقد و تحلیل مضامین آثار وی، چرایی علت عدم استفاده از آثار بیتوشی در منطقه کردستان، شیوه شاعری و سبک ایشان شامل ویژگی‌های زبانی بلاغی و موسیقایی آثار وی؛ مثل‌ها و کنایه‌ها؛ و داستان‌پردازی ایشان، وتمام موضوعات، رسایل و پژوهش‌هایی که حاوی یافته‌های جدید بوده و یا به نحوی با بیتوشی شناسی در ارتباط باشند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت تصریح کرد: برگزار کنندگان این همایش دانشگاه آزاد اسلامی سردشت، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، و فرمانداری سردشت هستند.
وی همچنین گفت: به نفرات اول تا پنجم این همایش با اهدای تندیس همایش، لوح افتخار و پاداش نقدی از ۵ تا ۱۰ میلیون ریال از آنها تجلیل خواهد شد.
بر اساس گزارش بلفت، ملا عبداله ابن محمد مشهور به علامه بیتوشی اهل روستای بیتوش از توابع دهستان آلان در بخش مرکزی شهرستان سردشت است که یکی از عالمان و ادیبان خدمتگذار به ادبیات عربی و علوم قرانی بوده و در اواخر قرن دوازدهم و اوایل قرن سیزدهم هجری قمری می زیسته است. کتاب های ایشان در حال حاضر در دانشگاه های کشور مصر تدریس می شود.
از این شخصیت برجسته آثاری بالغ بر دهها مورد برجای مانده است که بخشی از مهم ترین آنها حدیقه السرائر فی نظم الکبائر، تحف الخلان لاشحاذ الاذهان، حواشی مدون بر شرح فاکهی، منظومه ای در بیان خصایص حضرت رسول (ص)، الحفایه بشرح الکفایه، الکافی و غیره هستند.

,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه